{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Bolt kvalitet ! {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har fået købt nogle bolte hvor der står 4.8 på hovedet. Jeg kan forstå de er svagere end eks. normale 8.8.

Er der nogle ting du ikke ville bruge sådan nogle billige 4.8 bolte til?

Og hvad er de evt. fine nok til? smiley



(Kan godt være du synes det er et dumt spørgsmål, jeg spørger for at lære.
hvis man ikke spørger får man ikke svar.
så svar venligt på en ordentlig måde tak smiley )


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bolt kvalitet !
  • #1   22. jul 2022 Hvad er størrelsen på gevind?

  • #2   22. jul 2022 Jamen det er bare sådan et soetiments sæt fra m4 til m12 Ca.
    tænker normalt maskin gevind.

    altså ikke helt fint gevind.

    ved ikke helt hvad det hedder smiley


  • #3   22. jul 2022 8.8, betyder det første tal 8.8 at materialet som bolten er fremstille af, har en brudstyrke på 800N/mm2 - og det andet 8.8 at flydegrænsen er 80% af brudstyrken. Samme definition gælder for de øvrige stålkvaliteter f.eks. 4.6 – 12.9 etc.

    F.eks har 4,6 en brudstyrke på 400 N/mm2 og 60% af 400N/mm2 er 240 N/mm2
    Hvilket betyder at den knækker ved 400N/mm2 og Flydegrænsen er det punkt hvor bolten opnår varig deformation, strukket så langt så den ikke kommer tilbage til sin normale længde igen


  • #4   22. jul 2022 Torpedo fin forklaring.

    Er der nogle ting du ikke ville bruge sådan nogle billige 4.8 bolte til?

    Og hvad er de evt. fine nok til? smiley


  • #5   22. jul 2022 Man bruger bolte som for det meste hedder 8.8, vil bruge dem til noget som ikke ville være katastrofalt hvis de knækkede. De skal ikke spændes særlig meget, en 8mm bolt i 8.8 styrke stål skal spændes med 24 Nm mens en 8mm bolt i 4.6 skal spændes med 8,9Nm.


  • #6   22. jul 2022 Jeg ville bruge de bolte som lod når du skal fiske.

    Min erfaring er at bolte i så ringe kvalitet som 4.6 er for svage.
    Bevars de kan self nok bruges til og holde en billede ramme eller et bord sammen.
    Men ville dælme ikke bruge dem til noget der indvolvere andre menneskers sikkerhed.


  • #7   22. jul 2022 Styrkeklasse 4.6 bolte har jeg primært set anvendt som bræddebolte, da træ er så blødt at det er det svage led, selv med svage bolte.

    Men du kan jo bruge dem til alt muligt ikke kritisk fusk, bare husk en 4,6 bolt i f.eks M12 kun har ca. samme styrke som en alm 8.8 har i M8.


  • #8   23. jul 2022 Mange tak for de fine svar.
    det lyder til jeg fint kan bruge dem til at holde plastdele fast med.
    de skal jo alligevel ikke spændes særligt hårdt smiley

    men det er nok ikke lige topstykket eller hvad ved jeg en trækaksel man skal bruge dem til


Kommentér på:
Bolt kvalitet !

Annonce