{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
538 visninger | Oprettet:

Loadindeks på dæk {{forumTopicSubject}}

Jeg er ejer af en Ford Grand C-Max 2,0 TDCI fra 2013 på papegøjeplader.

Jeg skal snart have indkøbt 4 nye sommerdæk, og derudover skal bilen synes i løbet af 2024.

Det kan godt være, at mit spørgsmål er lidt hypotetisk, men nu prøver jeg. smiley

Sagen er den, at det max. tilladte akseltryk på bagakslen er 1.240 kg. eller 620 kg. "pr. side" på Ford´en.

Loadindeks på 91 på dæk har en bæreevne på 615 kg. pr. side eller 1.230 kg. i alt.

Med andre ord "mangler" der 5 kg. pr side, hvis jeg køber dæk med loadindeks 91. Da jeg i 2022 fik synet bilen (første syn efter at jeg havde købt bilen) - dengang kørte jeg med mine vinterdæk - da påtalte synsmanden, at han godt nok ikke ville "dumpe" bilen, men han sagde, at jeg bare skulle vide, at han faktisk godt kunne have dumpet bilen pga. dækkene og de 5 kg.

Nu er problemet jo ikke større, end at jeg bare kan købe nogle sommerdæk med loadindeks på 94, men jeg synes godt nok, at der er en tydelig prisforskel, alt efter om man skal have samme dækmærke og dimensioner med hhv. loadindeks 91 eller 94.

Det korte af det lange:
Hvad er jeres erfaring mht. syn og loadindeks, hvis der fx mangler 5 kg. pr. side eller 10 kg. pr. aksel?

Skal jeg "tage chancen" og købe nogle dæk med loadindeks 91 - eller risikerer jeg, hvis fx regelsættet bliver håndhævet hårdere og mere stringent, at jeg står med nogle ulovlige dæk, som jeg ikke kan få gennem et periodisk syn??

Mine vinterdæk er som nævnt også med indeks 91, så dem kan jeg ikke midlertidigt sætte på bilen, når den skal synes.

På forhånd tak for jeres input!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Loadindeks på dæk
  • #1   31. mar Han går da i små sko ham synsmanden, men jeg ville da bare købe dem med loadindeks 94 og så ikke tænke på det mere! det kan da ikke være så frygteligt meget de koster mere, eller hvad? jeg har købt dæk inde på Daekleader i mange år ,og de er billige med dæk, bare lige så du ved det smiley

  • #2   31. mar Tak for kommentaren. Njaahhh, de koster ikke "frygtelig" meget mere, men for visse mærker er der hurtigt 100-150kr. i forskel pr. dæk mellem 91 og 94, som jeg ser det. Men du har ret, det giver nok mest ro i sjælen bare at købe nogle dæk med loadindeks på 94.

    Har du haft gode erfaringer med Daeklaeder? Jeg har været inde og tjekke deres priser osv. ud, men synes der er lidt blandede anmeldelser på dem - bl.a. mange, der kritiserer lange leveringstider osv. osv.


  • #3   31. mar Reglerne er jo simple - og de er formuleret så man ved nøjagtigt hvad man skal gøre for at køretøjet er lovligt.

    Du SKAL have dæk med mindst 620 kilo lasteevne på din bil.

    Det er ikke at gå i små sko, når regler bliver håndhævet. Et eller andet sted, skal man jo sætte en grænse.


  • #4   31. mar Prøv lige at skriv dit regnr på nummerplade.net og tjek under teknik


  • #5   31. mar @Sajmon - Du har jo ret, for hvad så hvis vi taler 20 kg., 30 kg.?? Modsat er det nok ikke de 5 kg. pr. dæk, som gør at man forulykker pga. overvægt smiley Jeg får bestilt nogle dæk med 94 i loadindeks, så behøver jeg ikke tænke mere over det smiley



  • #6   31. mar @anden_ - Nummerplade.net siger følgende.

    Det skal i øvrigt siges, at jeg også har tjekket typeskiltet - som siger 1.240 kg. på bagakslen og 1.175 kg. foran


    profilbillede
  • #7   31. mar Jeg har brugt Daekleader i snart 10 år og der har aldrig været fejl på mine ordre, og dækkende er altid under 1 år gammel! har også købt fælge der inde og de fejlede heller ikke noget!

  • #8   31. mar Nu tog jeg så lige en tilfældig fra bilbasen (godt nok hvidplade) og slog op

    profilbillede
  • #9   31. mar

    profilbillede
  • #10   31. mar #5 - Ja lige netop. For hvis man flytter grænsen "kun 5 kilo?!?!?" - hvor langt skal man så flytte den for andre mennesker, før nogen gør noget...? smiley

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #11   31. mar Jamen de 600kr er jo hurtigt sparet i den lange ende.....Politi bent ved også godt hvordan man tjekker loadindeks på dæk....Så ikke kun synsmanden du skal snyde, hvis du bliver stoppet efter syn er det en bøde for forkerte dæk x4 plus nyt syn og nye dæk.....Så bare køb de rigtige fra starten....

  • #12   31. mar #11 - Siger ikke, at du er forkert på den - og JA, jeg skal nok købe de 94´ere - men bilen er gået igennem syn 3 gange med disse dæk, så jeg tænker, at diverse synsfolk har en vis "tolerancetærskel" på det område, selv om jeg godt ved, at "lov er lov". Kan man virkelig risikere, at man får bilen synet om mandagen med 91´er dæk, og så bliver stoppet af politimanden om tirsdagen, og sendt til syn igen??

  • #13   31. mar #12 - Naturligvis kan man det. smiley

    Desværre.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #14   1. apr #12 ja selvfølgelig kan man det. Endda samme dag på vej hjem fra syn....

Kommentér på:
Loadindeks på dæk

Annonce