Nu med misLYDEN til - Hvad kan det mon være? {{forumTopicSubject}}
Hej, nyt indlæg og endelig lykkedes lyden.
Mon denne periodiske mislyd der kan høres, er så karakteristisk at nogen kan genkende den, til noget bestemt?
Eller er der flere muligheder?
Link til lydklippen: https://youtube.com/shorts/gtwdi-4_fnw?feature=share
Det er rent “held”, at den opstod i forbindelse med at jeg parkerede, og at den tilmed lod sig gentage, så jeg langt om længe fik den dokumenteret. “Normalen” er vidst motorvejen, men jeg skal ikke kunne sige det sikkert, grundet udfordringen med det næsten helt overdøvende støjniveau i kabinen under kørsel på motorveje (2016 Picanto), oven i udfordringerne af det “periodiske”.
Har fået en værkstedstid, men desværre først godt inde i næste uge.
Jeg krydser fingre for, at tomme tønder måske også buldrer mest, når vi taler om under biler… Men har mine bekymringer omkring hvad jeg mon skal forvente af alvorsgrad og dermed også prisleje?
sep 2016
Følgere: 2 Svar: 703
jan 2025
Emner: 1 Svar: 9
Tak for svar, tænker du at det lyder af at udstødningen er helt i stykker, eller at der bare er noget der skal skrues ordentligt fast igen? Kan det mon udelukkes at en katalysator kan sige sådan?
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 3 Svar: 116
Hvis ja , må det være et "udstødningsvarmeskjold" der sidder lidt løst.
sep 2016
Følgere: 2 Svar: 703
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 49 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.586
nov 2005
Følgere: 167 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.146
Så er det nemlig sikkert et udstødnings ophæng der er rustet i stykker.
Det er det tit
Men uden bilmodel og flere oplysninger så gætte man kun
jan 2025
Ja, bilen står stille, og lydoptagelsen er med telefonen liggende på jorden lige bag ved venstre baghjul (fordi det er mit indtryk at lyden kommer fra bagerste venstre kvadrant et sted).
På lydoptagelsen høres indledningsvist at jeg starter motoren og lader den køre lidt, før end jeg slukker motoren igen, hvilket jeg gentager igen efterfølgende (uden at gøre noget som helst andet).
Derefter starter jeg motoren for 3. gang, og der vælger jeg at træde på gaspedalen af et par omgange, inden jeg slukker motoren og stopper optagelsen. Som det høres, udløses mislyden også da den får mest gas (super kortvarigt, da jeg får sluppet pedalen i samme øjeblik).
Jeg må se om jeg kan få identificeret “udstødningsvarmeskjoldet”, tak for svaret!
jan 2025
Er den her lidt smadrede plade, mon varmeskjoldet ?
Jeg gav det lige et hurtigt kig, om jeg kunne få øje på de her “ophæng” på/omkring udstødningen, men intet af det jeg fik øje på, fik mig til at tænke “det der!, er nok hvordan et ophæng ser ud”… ??
jan 2025
Hvad får dig til at mene at det lige skulle være pallistatoren der er problemet?
Jeg forholder mig tvivlende til din pallistator-diagnose, da nonsensoren fungerer helt upåklageligt (eftermonteret og en af de bedste på markedet).
Men smid lige et link, så er du flink
jan 2025
Det er en 2016 Kia Picanto, beklager den oplysning druknede rigtigt nok lidt i tekst.
Hvis ikke det giver dig svaret på dit spørgsmål, så stil gerne spørgsmålet uden brug af forkortelser ?????
??Picanto Staying Alive? ????
dec 2009
Et eller nogle udstødnings gummiophæng er knækket, og udstødningen kan bevæge "for meget" og dermed ramme skoldet.
jan 2025
På turen tilbage var lidt antydninger af mislyd i 2 sving, men det gik ikke for alvor i gang.
Men da jeg gjorde stop undervejs, så gik mislyden ellers i selvsving.
Jeg udnyttede situationen, til at se om jeg kunne få øje på noget der synligt hoppede og dansede under bilen. Det synes jeg ikke at der var.
I stedet valgte jeg at sætte min støvle op mod lydpotten, og det var meget tydeligt at mærke vibrationerne igennem støvlen. Men jeg fik en fornemmelse af, at vibrationerne ikke kom fra lydpotten/noget lige i nærheden, men at problemet måtte være placeret tidligere på udstødningensrøret (altså tættere i retningen på motoren), og at vibrationerne jeg mærkede, bare havde forplantet sig igennem rørsystemet.
Selv undrer jeg mig over at mislyden ikke ændrer sig det mindste, når jeg presser støvlen mod lydpotten/udstødningen.
Er der nogen der vil tage et kig på videoen, og fortælle mig om I bemærker noget?
LINK: https://youtu.be/zc92z51SrE4
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 572 Svar: 15.767
Go nat
jan 2025
Det menes det ikke at være, se nedenfor
Opdatering:
Værkstedet ringede i formiddags, de havde ikke kunnet finde nogen afvigelser med ophæng/varmeskjold/udstødningsrør/andet placeret under bilen, desuden havde mislyden heller ikke beæret dem med en intimkoncert on location.
Men de nævnte en teori på mulig årsag. Der var fejlkode på noget med tændingen, og de kunne konstatere at tændrørene var i en meget dårlig forfatningen. De mener at det er sandsynligt at motoren periodevis har kørt på kun 3 cylindre, og at det slet ikke er usandsynligt at der kan være sammenhæng mellem når det er sket og så mislyden.
Vi aftalte selvfølgelig at tændrørene skulle skiftes, og så måtte vi se om den periodiske mislyd forsvandt helt.
Jeg afhentede bilen kl. 16, og glædede mig over at motoren lod til at kunne trække lidt bedre.
10 min. senere, i forbindelse med parkering, var der mislyd igen
Det er SÅ frustrerende!
Er det helt udelukket at katalysatoren kan være skyld i problemet med mislyden?
(Og at motoren er ødelagt, også har ødelagt katalysatoren?)
Bliver/skal tændrør egentlig enten kontrolleres ved service, eller fast udskiftes med bestemte intervaller, normalt?
dec 2009
Man kan finde mislyde ved at banke/sparke på udstødningen indtil lyden kommer frem, men måske skal udstødningen være varm før lyden kommer.
På din 2 video , lyder udstødningen lidt som en støvsuger til sidst, er det en mikrofon fejl?
Når lyden er der, er der så en ændring i flowet ud af bagpotten?
Tror det er en lydpotte der er faldet lidt sammen.
nov 2005
Følgere: 167 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.146
Som mekaniker oplever man tit
At man ikke kan få sådan en lyd frem, når kunde kommer med bilen
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 572 Svar: 15.767
Lån bilen ud til en mekanisk minded person, så er fejlen lokaliseret samme eller næste dag.
Nu med misLYDEN til - Hvad kan det mon være?