{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.406 visninger | Oprettet:

måle co på lambdasonde?? {{forumTopicSubject}}

min bil blev kasseret til syn pga høj co. på 3.1 og lambda 0.81. nu er det så jeg vil vide om jeg med mit multimeter kan måle på lambdasonden om blandingen her er i orden, og om det er katten der er røget? når jeg måler svinger volt mellem 0.2 og 0.9 men jeg vil jo helst have en fast volt måling er det overhovedet muligt?
på forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  måle co på lambdasonde??
  • #1   31. dec 2008 du kan ikke måle det med det du har,på med en co tester

• #2   31. dec 2008 Nej det kan du ikke.

• #3   31. dec 2008 du kan godt måle med multi meter, og hvis den svinger mellem 0,2 og 0,9 så er din lambda sonde iorden ! Men dit udstødningssystem kan være utæt ellers skal du prøve med en belladd rens.

• #4   31. dec 2008 Jesper , som mekaniker burde du da vide at man godt kan måle om lambdasonden er iorden hvis man ikk har udstyret.

• #5   31. dec 2008 jl: er du sikker? der er en guide på poverpage, men den viser en jævn volt måling, og det får jeg ikke.
    jeg har desværre ikke en co måler og vil jo helst spare de penge ved at lave bilewn selv.

• #6   31. dec 2008
    Mike - Zyrez -> Ikke korrekt. Det er ikke nok at den svinger melllem 0,2 og 0,9 volt. Den skal svinge mellem 0 og 1,0 volt. Samtidig skal den regulerer MIN 2 gange pr sec.

• #7   31. dec 2008 Rune .. lambdasonden giver ikke en jævn måling, den SKAL køre op og ned, det den gør er at den laver fed blanding og mager blanding hele tiden.

• #8   31. dec 2008 jeg er ikke interesseret i om sonden er i orden, da den er helt ny og derfor burde være det, og den svinger fint som den skal.

• #9   31. dec 2008 Søren.. om det er 0,2 volt ved siden er at i og for sig lige meget, i dette indlæg viser det han skriver at den ihvertfald virker !

• #10   31. dec 2008 jeg ville klart lige få den testet ved din mek.og så give en 50,- til kaffekassen

• #12   31. dec 2008 hvem fanden er også den idiot der har opfundet katalysatoren?? den var gået igennem i gamle dage smiley

• #13   31. dec 2008 ja jeg kan da godt få den målt for en 50kr, men det hjælper mig desværre ikke i fejlsøningen på hvorfor bilen forurener. så skal jeg jo derned hver gang jeg skifter dele på bilen, for at se om det er der problemet er.
    der er ingen fejl lagret i ecu og jeg er nået dertil hvor jeg vil give katten skylden den er gammel, men den koster også 2kg så bare at skifte den uden at være sikker er jeg ikke meget for.

• #14   31. dec 2008 Mike - Zyrez -->

Ja, han kan da sagtens måle om lambdasonden regulerer, men han kan IKKE måle om blandingsforholdet er i orden. Og det er det han spørger om!

Og skal han bruge et multimeter, så skal det være et særdeles hurtigt et, for at han kan se om den regulerer korekt.

• #15   31. dec 2008 Pil katalysatoren af og kig ind i den. Så kan du hurtigt se om den er defekt. Hvis den ser pæn og normalt ud indeni, så virker den. Men 3,1 i CO er også meget bare for en katalysator.

Jeg tror nærmere du skal finde fejlen i f.eks. en defekt motor temp føler.

• #16   31. dec 2008 det er sjovt, for jeg har faktisk rodet en hel del med sonder på min gamle golf4 både alm og wideband, men synes aldrig jeg har kunnet få den med multimeteret til at fungere som blandingsmåler.
    da jeg havde mappet min golf ind efter en wideband sonde og bilen kørte perfekt med lambda 0.8 ved del/fuldgas og lambda 1 ved tomgang prøvede jeg at montere min billige måler fra t.hansen med en alm sonde. den svingede i tomgang mellem fed og mager, men så snart jeg begyndte at give den gas gik den op mod fed blanding og fulgte faktisk min wideband sonde, så der burde være en måde at måle om bilen går fed, mager eller en mellemting.

• #17   31. dec 2008 motor temperatur føleren er målt her til morgen ved ca 0 grader og viste en modstand på 6000 (et eller andet) så den burde være i orden. skal ligge mellem 4800 og 6600.

• #18   31. dec 2008 tændrørene er lige skiftet men så pæne ud i farve mv.

• #19   31. dec 2008 Luftfilter?

Og så er der noget med et lille tip om at komme kaburatorsprit i benzinen til syn, da det nedsætter CO-mængden.

• #20   31. dec 2008 du kan jo måle din sonde med et scoop, og se om den virker, ..du kan også måle med voltmeter bare ikke særlig præcist. men hvis den regulere mellem 0.3-0.9 v. ca, og ca 0.5 i tomgang, virker det normalt.

• #21   31. dec 2008 he he jeg er stadig ikke interesseret i at vide om min sonde virker, men om blandingen er i orden.
    jeg skifter filtret for en sikkerheds skyld også
    den med spritten har jeg hørt om, men jeg tror desværre ikke at sprit kan hive den ned fra co på 3,1%

• #22   31. dec 2008 Du kan ikke måle om blandingen er i orden på din sonde..

Du kan måle dig frem til en ide om, om den fejler noget.. Du siger den svinger mellem 0.2 og 0.9.. perfekt.. så ved du at sonden ikke er død..

For at måle blandingen skal du på et synscenter et eller et prof værksted hvor de har en co2 måler.. så måler de, ligesom til syn...

Du skal tjekke at udstødningen er 100% tæt, du skal sikre dig at bilen er gennemvarm... 15. minutter på motorvejen kan gøre tricket, inden du måler co2...

Du kan evt hælde noget rens i benzintanken... Jeg siger ikke det hjælper, men hvis bilen er blevet kørt sløvt, så KAN den sodet til....

Kommentér på:
måle co på lambdasonde??

Annonce