{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.531 visninger | Oprettet:

slap tandrem - genkende symptomer? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en lille mistanke om at min tandrem er ved at blive slap - den "ånder ud" gennem det åbne luftfilter, et halv til helt sekund efter at jeg har slukket motoren.

Har hørt fra en gammel mekaniker at det er et godt symptom på en slap tandrem.

Og forrige år dræbte jeg faktisk en motor på det samme problem - skrællede en tandrem 70% med 6000rpm i 3. gear...

Men lyder det korrekt hvis man kan høre at den ligesom ånder ud, når man slukker den? Hvor at den normalt bare siger ingenting?

Et garvet råd fra en gammel mekaniker ville være lækkert smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  slap tandrem - genkende symptomer?
  • #2   16. dec 2009 Husk dog du ikke må røre ved den, mens den kører.. ved godt det lyder tåbeligt at skrive det, men kender desværre en der mente det var en god ide, hehe... men.. få da undersøgt hvornår den sidst er skiftet og tjek med fabrikkens egne serviceintervaller.. er du i tvivl, så skift..

• #3   16. dec 2009 Tandrem og remstrammer er friskt... Det har trillet 30.000km max... Men det er med masser af tæv..

Sidste tandrem ( på samme slags motor - 1.6 daihatsu ) døde efter 45.000km - den var frisk, men bilen havde været brugt til trackdays...

Det er derfor min frygt at selvom at min rem kun er halvandet år gammel, og kun har kørt 30.000km, at den måske kan knække...

Og ja, at hive dækslet af ville være nemmest, men jeg skal ud i noget fikumdik med at fjerne et motorbeslag, understøtte motoren, og fjerne servopumpen og lidt andet sjov... Men det kan vel blive nødvendigt...

• #4   16. dec 2009 hmmm - kan man mon få en "racer-rem"? det ville da være oplagt at få sådan en smiley

• #5   16. dec 2009 Tandremmen er af mærket Roulund.

Og man kan ik få ræser-rem til den smiley

Og ja, den er skiftet ud fra at når man vrider remmen på det længste stykke, så blir den enormt stram ved 90 graders "vrid" - det er en universal tommelfinger-regel på gamle biler jo smiley

Og den blev tjekket på den måde inden.

Intervallet er 100.000km, men antal år kan jeg ikke huske.

• #6   16. dec 2009 En tandrem bliver ikke bare slap... i så fald har personen der har monteret den lavet en fejl og så skal den skilles ad i en fart da det ellers koster en motor.

• #9   16. dec 2009 The Stig:

den har kørt 10.000km på bane... ren bane... det er altså 5000rpm+ 45 minutter i træk... Den måtte have 10W60-olie for ikke at dræbe plejlstangslejerne på ny...

Og tandremmen på den gamle var ca 1 år gammel.

Tandremmen på min egen er halvanden år gammel.

Og jeg mener altså at vide at vi snakker 5 år før den skal skiftes...

• #10   16. dec 2009 NEJ! En tandrem SKAL IKKE blive slap! hvorfor tror du man spænder i seem og det er vigtigt man spænder i de seem der står? Det handler om slidet på lejet i motoren. Den skal bestemt ikke ændre sig. At man har insoektionsintervaller på nogle modeller skyldes man tjekker strammer og medløberhjul samt standen på remmen fordi nogle mennesker ikke kører 50.000 km om året.

Angående olier så skal man altså være obs på at 10/60 RS olien ikke altid er den mest optimale olie til din bil. Uanset om vi snakker banebil eller almindelig højt tunet bil. Den olie er simpelthen for tyk når motoren er kold på mange biler så det giver unødigt slid. Spørg engang på skyline foraer om der ikke er nogle der har rigtig dårlige erfaringer med netop den olie ;o)

• #11   16. dec 2009 The Stig:

Nej, jeg siger heller ikke at den SKAL...

men det BLIVER den.. jeg tvivler på at remhjulet kan give sig og blive så slidt ned, at tandremmens tænder bliver skraldet totalt af..

Og den fik 10W60 olie, fordi at 10W40-olie blev for varm og for tynd - og det gik ud over plejllejerne... Og ja - det skaber unødvendigt slid, men sådan er det jo med en bane-ræser.

• #12   16. dec 2009 Tonni, den var møntet på ulrik smiley

Angående skiftet fra 10/40-10/60 kan det sagtens ske det er en fordel på din bil når den køres som den gør. Men som sagt det giver ekstra slid smiley Man kan med god effekt give den keramisk fedt i lejeoverfaldene så vil man ikke helt opleve det samme slid. Og det samme gælder med tilsætning fra abcon/lindemann smiley

Kommentér på:
slap tandrem - genkende symptomer?

Annonce