1.885 visninger
|
Oprettet:
Regler for syn! spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Hey bg.
skal til syn med bilen i morgen, ville lige hører hvordan og hvorledes man lige lettest får synet sin bil. har derfor 2 spørgsmål
1. ang min undervogn hvordan er reglerne med dette?
min er sænket med fjedre nogle siger hvis den sænker over 40mm skal der tuv godkendelse på andre siger bare der er anden undervogn i skal det fremvises.
2. nu er min en diesel bil, er det noget med man skal kører ud og få den brændt godt igennem? hvis ja. hvordan?
ellers andre gode råd, alt er self skiftet så den er i orden bøsninger bremser osv osv.
bonus spørgsmål er der et godt sted på fyn at få synet bilen
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 3 Emner: 72 Svar: 5.736
De andre spørgsmål kan andre sikkert svare bedre på end jeg kan.
mar 2009
Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 340
nov 2007
Følger: 42 Følgere: 43 Biler: 2 Emner: 133 Svar: 1.455
kør en go tur i den inden så den er godt varm gerne med lidt gass så den får lov a brænde ren så er der ikke noget ellers
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.765
det er noget med at når den er sænket så snak der være en hvis afstand til underkanten af lygterne, men hvis den kun er sænket 40 mm så burde det ikke være et problem..
min gamle nissan var sænket 40 mm og gik igennem syn i 5 år uden problemer..
og ja når det er en diesel så skal den ha noget gas inden du kører til syn og motoren skal være ordentlig varm, så er chancen for at CO er for hoj, meget lille..
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 227
kør en god tur i den inden du kører til syn så du er sikker på den er ordentlig varm.(gerne en tur på motorvej)
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 58
Da det er nogle andre fjedre så skal de være tuv godkendt om de så er samme højde, men når det kun er selve fjedrene du har skiftet eller hele fjederbenet så behøver du ikke og have papirene med ned og vise dem til synsmanden.
svar til spørgsmål 2
En diesel bil har godt af og blive "blæst" igennem, og det skal den fordi ellers lukker EGR ventilen til i sod, så det du skal gøre er at køre bilen godt varm, bare silder lidt rund, og så når den er blevet varm så giver du den en 4-5k omdr. i et minuts penge så kører du lidt rundt igen for og få moteren lidt koldere, og så gør du det en gang til og så skulle det være ordnet.
sep 2007
Følger: 147 Følgere: 166 Emner: 501 Svar: 1.330
okt 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 122 Svar: 1.166
Spørgsmål 1.
Da det at sænke bilen er en konstruktiv ændring i bilens setup, så skal der ALTID medbringes TUV godkendelse på den til syn. Plus du skal være sikker på at lygterne ikke sidder for lavt
Spørgsmål 2
Du kan på vej til syn tage og køre ca 5 km i 3 gear med 3000 omdr. så er den brændt godt i gennem.
Til syn på en diesel bil der måler det aldrig Co2. De laver derimod en Røggastest, og det er ikke en gang sikkert at de gør det.
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 139
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 139
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.968
Sænkning på max 40mm er IKKE konstruktiv ændring
okt 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 36 Svar: 250
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 139
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
- Fjedre, dæmpere ... skal altid være godkendt (Tüv eller tilsvarende). Faktisk også hvis det bare er "almindelige" reservedele.
Og godkendelse skal kunne fremvises på forespørgsel.
Ang. sænkning.
Krav der altid skal overholdes:
- 50 cm. til underkant nærlyslygte
- 25 cm. til underkant tågelygte
- sænkning op til 40mm anses ikke som en konstruktiv ændring, og skal derfor ikke synes og tilskrives registreringsattesten.
dec 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 59 Svar: 418
Uddrag af gældene regler:
Ændringer, der kræver syn
2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen. Dette vil komme til at
fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.
Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer skal fortsat være
opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning).
2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
udgivet – teknisk materiale
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvoraf det
fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet. Fremlægges en TÜV-godkendelse
er det tilstrækkeligt, hvis det fremgår, at betingelserne i Merkblatt
751 er opfyldt.
angående Lygterhøjde så er det ikke til underkant af lygten!
En lygtes største og mindste højde over vejbanen måles ved tjenestevægt
ekskl. fører- til lysåbningens overkant henholdsvis underkant.
Spørgsmål 2:
Der skal altid afprøves Miljømåling til syn!
Diesel biler afprøves med fri acc. af motoren.
Det vil sige at motoren speedes op til max omdrejninger x antal gange.
Sørg for at din motor er driftsvarm, især olien sådan at olien smører optimalt.
Derudover så gør dig selv den tjeneste selv at speede motoren op x antal gange når den er varm da dette "renser" gammelt sod ud af dit udstødningssystem som nemt kan give et forkert billede af motorens indstillinger og tilstand.
Held og lykke med synet!
Hilsen Søren
Regler for syn! spørgsmål