{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.885 visninger | Oprettet:

Regler for syn! spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hey bg.

skal til syn med bilen i morgen, ville lige hører hvordan og hvorledes man lige lettest får synet sin bil. har derfor 2 spørgsmål

1. ang min undervogn hvordan er reglerne med dette?
min er sænket med fjedre nogle siger hvis den sænker over 40mm skal der tuv godkendelse på andre siger bare der er anden undervogn i skal det fremvises.

2. nu er min en diesel bil, er det noget med man skal kører ud og få den brændt godt igennem? hvis ja. hvordan? smiley

ellers andre gode råd, alt er self skiftet så den er i orden smiley bøsninger bremser osv osv.

bonus spørgsmål er der et godt sted på fyn at få synet bilen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for syn! spørgsmål
  • #1   13. dec 2010 Så længe du ikke sænker bilen mere end 40mm så burde der ikke være nogen som helst problemer med det.

    De andre spørgsmål kan andre sikkert svare bedre på end jeg kan. smiley


  • #2   13. dec 2010 Til det sidste. Midtfyns bilsyn plejer at være okay (:

  • #3   13. dec 2010 så længe den ikke er for lav 50 cm til lygter og 25 til tågelys plejer der ikke være noget.

    kør en go tur i den inden så den er godt varm gerne med lidt gass så den får lov a brænde ren så er der ikke noget ellers


  • #4   13. dec 2010 hvis alt er i orden så er alle steder vel lige gode..??

    det er noget med at når den er sænket så snak der være en hvis afstand til underkanten af lygterne, men hvis den kun er sænket 40 mm så burde det ikke være et problem..

    min gamle nissan var sænket 40 mm og gik igennem syn i 5 år uden problemer..

    og ja når det er en diesel så skal den ha noget gas inden du kører til syn og motoren skal være ordentlig varm, så er chancen for at CO er for hoj, meget lille..


  • bilgejler .
    bilgejler . Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 227
    #5   13. dec 2010 der skal bare være 50 cm op til underkant af forlygter.men de kan finde på at vil se en godkendelse på fjedre. men sjældent......
    kør en god tur i den inden du kører til syn så du er sikker på den er ordentlig varm.(gerne en tur på motorvej)


  • #6   13. dec 2010 svar til spørgsmål 1
    Da det er nogle andre fjedre så skal de være tuv godkendt om de så er samme højde, men når det kun er selve fjedrene du har skiftet eller hele fjederbenet så behøver du ikke og have papirene med ned og vise dem til synsmanden.
    svar til spørgsmål 2
    En diesel bil har godt af og blive "blæst" igennem, og det skal den fordi ellers lukker EGR ventilen til i sod, så det du skal gøre er at køre bilen godt varm, bare silder lidt rund, og så når den er blevet varm så giver du den en 4-5k omdr. i et minuts penge så kører du lidt rundt igen for og få moteren lidt koldere, og så gør du det en gang til og så skulle det være ordnet.


  • #7   13. dec 2010 okay super smiley så er der vidst styr på det, er der eller andre ting man skal være opmærksom på smiley

  • #8   13. dec 2010 Så bliver jeg sgu lidt nød til at rette på jer.

    Spørgsmål 1.
    Da det at sænke bilen er en konstruktiv ændring i bilens setup, så skal der ALTID medbringes TUV godkendelse på den til syn. Plus du skal være sikker på at lygterne ikke sidder for lavt

    Spørgsmål 2
    Du kan på vej til syn tage og køre ca 5 km i 3 gear med 3000 omdr. så er den brændt godt i gennem.

    Til syn på en diesel bil der måler det aldrig Co2. De laver derimod en Røggastest, og det er ikke en gang sikkert at de gør det.


  • #9   13. dec 2010 man må da gerner sænke sin max 40mm hvis det er over skal ha tuv erklæring til da det er reg syn med kunstruktiv ændre der skal til

  • #10   13. dec 2010 hov martin c der blive da altid målt røggas test på dielserbiler eller er det snyd

  • #11   13. dec 2010 Martin C... Så bliver jeg sgu lidt nød til at rette på dig:
    Sænkning på max 40mm er IKKE konstruktiv ændring


  • #12   13. dec 2010 Førhen skulle man ha papir på sin undervogn når man begyndte og sænke den. Sådan er det ikke mere

  • #13   13. dec 2010 hehe thomas det skal ma da hvis det over 40 mm

  • #14   13. dec 2010 Generelle krav
    - Fjedre, dæmpere ... skal altid være godkendt (Tüv eller tilsvarende). Faktisk også hvis det bare er "almindelige" reservedele.

    Og godkendelse skal kunne fremvises på forespørgsel.


    Ang. sænkning.

    Krav der altid skal overholdes:
    - 50 cm. til underkant nærlyslygte
    - 25 cm. til underkant tågelygte

    - sænkning op til 40mm anses ikke som en konstruktiv ændring, og skal derfor ikke synes og tilskrives registreringsattesten.


  • #15   20. dec 2010 Spørgsmål 1:
    Uddrag af gældene regler:
    Ændringer, der kræver syn
    2.1 Fjedermontering, der sænker mere end 40 mm i ubelæsset stand (eller evt.
    ved uoriginal justeringsmulighed giver mulighed for større sænkning end 40
    mm) eller giver øget højde i ubelæsset stand (fx supplerende bagfjedre eller
    afstandsklodser), anses som en konstruktive ændring, der skal registreres
    efter forudgående godkendelse hos synsvirksomheden, hvor det vil blive
    angivet, at der er »konstruktive ændringer« på bilen. Dette vil komme til at
    fremgå af bilens registreringsattest. Der må ikke være forbehold for bilens
    originalt garanterede totalvægt og akseltryk. Hvis der er betingelser til fx
    bilens mindste akseltryk i tom tilstand, skal dette være overholdt. Fjedrene
    skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring af hjulene.
    Alle tekniske bestemmelser i Detailforskrifter for Køretøjer skal fortsat være
    opfyldt (fx min. højde over vej af lygter og tilkoblingsanordning).
    2.2 Ved synet skal foreligge
    enten
    - accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
    udgivet – teknisk materiale
    eller
    - prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium, hvoraf det
    fremgår, at køresikkerheden ikke er forringet. Fremlægges en TÜV-godkendelse
    er det tilstrækkeligt, hvis det fremgår, at betingelserne i Merkblatt
    751 er opfyldt.

    angående Lygterhøjde så er det ikke til underkant af lygten!
    En lygtes største og mindste højde over vejbanen måles ved tjenestevægt
    ekskl. fører- til lysåbningens overkant henholdsvis underkant.

    Spørgsmål 2:
    Der skal altid afprøves Miljømåling til syn!
    Diesel biler afprøves med fri acc. af motoren.
    Det vil sige at motoren speedes op til max omdrejninger x antal gange.
    Sørg for at din motor er driftsvarm, især olien sådan at olien smører optimalt.
    Derudover så gør dig selv den tjeneste selv at speede motoren op x antal gange når den er varm da dette "renser" gammelt sod ud af dit udstødningssystem som nemt kan give et forkert billede af motorens indstillinger og tilstand.

    Held og lykke med synet!

    Hilsen Søren


Kommentér på:
Regler for syn! spørgsmål

Annonce