{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler for syn
  • #1   10. maj 2009 www.fstyr.dk

    held og lykke


  • #2   10. maj 2009 J: er det noget bøvl da?

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #3   10. maj 2009 20% større end org. Ellers skal der betales afgift og det skal godkendes af produktcenten vidst smiley

  • #4   10. maj 2009 nuværende motor er en 1,4 med 60hk... den nye motor er en 2,0 med 130hk... hvordan får man det godkendt og hvad koster afgift?

  • #5   10. maj 2009 du kan ikke få det godkendt, eller betale afgift af det motorskifte der... dvs. i længden vil det være billigere og nemmere at købe en anden bil...

    man kan ikke umiddelbart "bare" betale afgift, af en større motor


  • #6   10. maj 2009 Skaffer en godkendelse fra importøren af modellen.

  • #7   10. maj 2009 du skal bruge en tüv godkendelse, tvivler på den er nem at få
    du skal have optimeret bremser osv, så det hele matcher motoren
    afgift kan du regne ud på skat.dk


  • #8   10. maj 2009 ja, 20% hvis jeg husker rigtigt

  • #9   10. maj 2009 Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.

    Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
    Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
    Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).

    Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

    For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

    Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

    Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.


    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
    Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.

    Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
    Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.

    Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

    Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

    Forbud mod salg af ulovlig chiptuning
    Fra 1. august 2006 bliver det forbudt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der øger forureningen. Når et firma sælger chiptuningsudstyr, skal de give kunden dokumentation for at udstyret overholder reglerne. Reglerne kan findes i bekendtgørelse om chiptuning.

    Er en synet bil lovlig?
    Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.

    Skal der betales afgift igen?
    Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg). På SKAT's hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.


    Sidst opdateret den 12. april 2007.


  • #10   10. maj 2009 du må tune den så meget du vil, dvs. over 20% du må bare ikke skifte blok, top, krumtap da det vil være konstruktiv ændring... men kan du høvle eks. 40 hk ud ved at porte toppen, indsugning eller andet, må du gerne det hvis man bare kunne..

  • #11   10. maj 2009 kadett e er jo lavet standart med den slags motor.. burde man så ikke kunne få den synes med den motor?

  • #12   10. maj 2009 ja, du må tune din Org. motor så meget du vil, bare den forblir "identisk" med den org.

  • #13   10. maj 2009 det her står i teksten claus-m har skrevet.... Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.


  • #14   10. maj 2009 Du må ikke tune en meter uden du kan dokumetere at den ikke forurener mere end standard..

    CITAT :
    Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.

    Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
    Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
    Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model...
    '
    CITAT SLUT...


  • #15   10. maj 2009 jamen hvad er reglerne med og ligge større motor i?

  • #16   10. maj 2009 Max 20% effektforøgelse...

  • #17   10. maj 2009 øh nej men hvor svært er det at dokumentere den ikke forurener, når de laver co test til syn, godt Mester....

  • #18   10. maj 2009 og chiptuning er også ulovligt uden en godkendelse også selvom den giver mindre end 20% effekt.

  • #19   10. maj 2009 Hvis du oplyser den er tunet er en co test ikke nok..
    Igen :
    Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland).

    De kræver en forureningstest ikke en co test.
    Lorteland at have bil i..


  • #20   10. maj 2009 jamen hvis man ligger større motor i kommer den til og svare til en anden serie fremstillet bil.. dette burde vel være lovligt nok hvis den er lavet ligesom den anden..

  • #21   11. maj 2009 B4NDIT: en co test til syn er IKKE nok. .
    Michael: det du snakker om, er lovligt, men så skifter bilen identitet, og skal betales afgift af den igen, så derfor er det nok nemmere/billigere bare og købe den bil du vil havde. .


  • #22   11. maj 2009 vil det blive dyrt i afgift da?

  • #23   11. maj 2009 Du skal betale restafgiften mellem de to modeller som minimum. Om der kommer flere takster på ved jeg desværre ikke.

Kommentér på:
Regler for syn

Annonce