Ford Ka motor går ud, uprovokeret..!! {{forumTopicSubject}}
Hej
jeg har lidt problemer med at finde en lille fejl!
Jeg har en Ford ka 1.3 fra 1997 som har gået 133.000 km ca.
det er en Endure-e motor der sidder der i.
Har holdt den pæn og nydelig siden jeg købte den for 6 måneder siden ca.
det startede ud ok, men nu er jeg begyndt at få nogle problemer med at den bare går ud, og kan høre at det ikke er noget mekanisk der stopper motoren.
Det sker generelt kun når den er kold, jeg sætter den i neutral slipper koblingen og lader den køre i tomgang, så stopper den bare. det lyder på kotoren som om at den stopper på samme måde som når man drejer nøglen. det kan nogle gang ske flere gang i træk. plus det er sket når den har været varm, men det er altid lige efter at jeg har haft den slukket..
Det er sket ind til vider 3 gang mens jeg har kørt, så popper den, mens den begynder at sænke farten. Men efter 1-3 sekkunder tager den ved igen og den køre som om intet er hendt.
Når den går ud mens jeg køre lyser vand temp lampen.. og når den går ud i tomgang lyser både vand temp og batteri.. men der var vel bare fordi batteriet bliver drænet..
Jeg har prøvet at provokere det til at ske, men det er umuligt! nogle uger kan det ske mange gang. andre kan den køre helt fejlfrit..?!?!????
Det er sku lidt svært at tage den til en mekaniker når jeg ikke kan genskabe fejlen..
Jeg har prøvet at slå på nøgle tændingen mens den har stået i tomgang.. men ingen ting.. :S
TING JEG HAR TJEKKET:
fuel pump køre som den skal.
battery har en god ground
fuel flow er godt.. der vælter i alt fald benzin ud når jeg trykker på pressure release mens den står i tomgang.
tomgang er ok
tændkabler og spole ok!
ICV ok (idle control valve)
ingen vacum utætheder
næsten alle tilgengelige stik er adskildt og tjekket.
her IKKE tjekket omdrejnings sensoren, da jeg ikke ved hvor den sidder..
Håber i kan give mig lidt input.. er total på bar bund..!
Mvh Christian.
mar 2003
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 160 Svar: 879
jan 2007
Følger: 25 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.378
At gå ud mens man triller hen til et kryds tror jeg næppe er en standard procedure for nogen biler hehe.
Har du prøvet at tjekke stikkene for IR?
prøv også at tjekke din strømfordeler, evt måle den igennem.
Tjek ALLE stelledninger igennem du kan komme til, specielt dem der går fra motorstyringen af og ind i motorrummet. Ellers start hvor stikkene går gennem karossen.
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 645
sep 2003
Følger: 29 Følgere: 26 Biler: 10 Emner: 16 Svar: 1.073
Ford Ka motor går ud, uprovokeret..!!