Starter tager ikke ved {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
Jeg bøvler med et mærkeigt problem på min Kia Rio fra 2003.
Den er begyndt på at starteren ikke rigtig tager ved når jeg prøver at starte bilen. Problemet er bare at den ikke gør det hver gang. Nogen gange kan du fint starte den 3-4 gange i træk uden problemer. Andre gange er det som om den ikke rigtig tager ved men dog drejer motoren rundt og andre gange tagen den slet ikke ved og motoren drejer slet ikke med rundt.
Det er et mærkeligt periodisk problem og jeg tænker umiddelbart at det er starteren der ikke får skudt tandhjulet ordentligt frem og altså ny starter. Men det kan vel også være start kransen men så skulle man jo ikke syntes at den nogen gange starter helt fint som den skal?
Hvad med start relæet kan det være det som ikke i alle tilfælde får "lukker nok op" for strømmen til starteren eller hvordan fungerer sådan et?
Mvh
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Hvi du kan høre motoren dreje rundt på bilen, så fejler startkransen og starter jo nok ikke noget, ud over at din starter er ved at være færdig i kullene eller at der bare ikke er strym nok....
mar 2006
Følger: 103 Følgere: 100 Biler: 6 Emner: 29 Svar: 2.496
apr 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
Så vi er enige om at det eneste start relæet gør er at lukke op for strømmen til starteren og at der ikke er nogen fejl her da den udemærket kører rundt og også af og til kan starte bilen. Det kan ikke væer relæet der fungerer ustabilt så den ikke altid får power nok?
maj 2011
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 93 Svar: 2.259
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Hvis relæet er defekt sker der inten, og hvis relæet virker klikker det jo kun...
Hvis kontaktfladerne inde i relæet er slidte, så kan den sagtens have fejlen med at det er periodisk....
Men hvis du kan høre motoren køre rundt, så er det tandhjulet eller startkransen den er gal med, og sikkert tartkransen og når den så lande i samme potition så kører den bare rund uden at gå i indhreb i motoren...
Denne fejl kan tandhjulet i starteren IKKE have for hvis det var den det var galt med ville det IKKE virke periodisk...
Men med mindre du har erfaring og udstyr til at lave startere, så kan det ikke betale sig.. så er det byt til nyt/brugt, det samme med startkransen....
Selv om en starter ikke er en videnskab overhovedet... det skulle være meget nemt at kontatere hvad der er galt, og igen der er jo kun 2 ting, starter og startkrans.. relæer osv. er ligegyldig i den sammenhæng...
Starter tager ikke ved