{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.770 visninger | Oprettet:

VW-eksperter: Føler på batteri-pol? {{forumTopicSubject}}

Hej BG's.

Sidder med et spørgsmål, som jeg håber nogle kompetente VW-folk kan svare på....

Jeg har været igang med det store kabeltræk i min lille UP!, og ville i den forbindelse opgradere batteriets afkobling, altså dets forbindelse til karossen....

På batteriet minus-pol sidder der 2 tynde ledninger i et lille stik, og jeg antager derfor at der er tale om at polen har indbygget shunt, som der måles over, for at kunne registrere strømforbruget.
Hvis jeg laver en ny stel, vil denne shunt jo af gode grunde blive "by-pass'ed" og det vil derfor ikke være muligt at måle strømforbruget over denne.
Mit spørgsmål er, hvad sker der ved det? Er det ren "luksus" at strømforbruget måles, eller benyttes informationen til noget reelt i bilens computer?

Håber meget at i kan svare, for pt har jeg undladt at opgradere den....

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  VW-eksperter: Føler på batteri-pol?
  • #1   29. dec 2012 Kunne det muligvis være en overvågning over hvor meget strøm der er på batteriet, så start - stop funktionen ikke slukker bilen hvis der ikke skulle være strøm på :)?

• #2   29. dec 2012 Det er overvågning til din bluemotion funktion.. Altså start stop hvor bilen slukker i kryds mv. Det den føler der registrer om der power nok til at den kan tænde og slukke smiley

• #3   29. dec 2012 Dan: Godt forslag men nej...Det er det med garanti ikke, da det kun er forbrugs-strømmen der måles via denne, og ikke spændingen over batteriet.

• #4   29. dec 2012 Casper: Samme....

• #6   29. dec 2012 Thomas: Du har sikkert ret.
    Nej, ingen tester. Prøver lige at pille den fra senere.

Men det er tydeligt at der er tale om en shunt, ved bare ikke om den kan/må by-pass'es. Ville jo RIGTIG gerne lave en bedre stel til batteriet, men er lidt låst pga af den.

Kan se at du ved en del om det...
    Målte spændingen over mine forlygter, da jeg ikke er helt tilfreds med lys-udbyttet, og kan se at der kun ligger 11.3V over, selv når der lades med 14V.
    Dette formoder jeg skyldes at der sidder et spændings-begrænser kredsløb, for at skåne pæren, hvilket jo teoretisk set er meget smart, men i praksis monster irriterende, da lys-udbyttet dermed er væsentligt lavere.
    Ved du om man kan slå det fra, eller om jeg skal lave en relæ-styring på gammeldags maner?

• #8   29. dec 2012 Du kan være ganske sikker på at den shuntmodstand bruges til noget..! Og med meget stor sandsynlighed din start stop funktion.. Også selv om du ikke mener det...!

Du kan vist godt ændre spændingen ud til præerne via VCDS..!

• #9   29. dec 2012 hvis du aligevæld vil skruge i bil hvorfor så vælge en up hehe er de ik bare til at sætte sig ind i og så køre fra a til b i hehehe:-)

• #11   29. dec 2012 Thomas K: Jeg har målt over selve pæren, altså nærlys. Så medregnet spændings-fald i kablerne, passer det meget godt med at den er låst til 12V fra en regulator. Men 11.3V er simpelthen ikke optimalt, og slet ikke på denne mørke årstid.
    Det kunne være luksus, takker.
    Ellers har jeg en universal ELM327, men den kan nok ikke så meget som de rigtige VAG-HEX testere?!

Rasmus: Ja, jeg tror også at den bruges til noget, men så skal det være fordi at forbrugs-strømmen er meget større i starten, end efter et stykke tid, og det kan jeg bare ikke rigtig få til at passe.

Team-storm: Det er det man kalder en hobby...

• #13   29. dec 2012 nu var det os ment i sjov smiley
    hehe noget helt andet er at de faktisk kører helt ok de up
    der hehe

• #14   29. dec 2012 I fik sgu ret drenge...Jeg må æde min ord igen...
    Når jeg helt afmonterer stikket, virker start/stop-funktionen ikke.
    Når jeg bare by-passer det, virker det dog stadigvæk, selvom der "køres uden om" stikket...
    Hmm...

Thomas: Jep, korrekt. Positions-lys/kørelys tænder automatisk, og nær/fjern skal man selv "dreje over på"....
    Men ja, det er alt for lidt...

• #16   29. dec 2012 Jep.
    Tror også at det ender med at jeg bypass'er den. Eller tager det helt fra...Det er alligevel pisse irriterende at den hele tiden stopper.

Jep, tændt nærlys, målt over pæren...Det sjove er, at når motoren er slukket kan jeg måle eks 12.4V over batteriet, og de 11.3 over pæren.
    Når motoren tændes, og der lades, måler jeg så de ca 14V over batteriet, men stadig de 11.3 over pæren...Så der sidder én eller anden begrænser et sted...
    Super, mange tak for det...

Kommentér på:
VW-eksperter: Føler på batteri-pol?

Annonce