VW-eksperter: Føler på batteri-pol? {{forumTopicSubject}}
Hej BG's.
Sidder med et spørgsmål, som jeg håber nogle kompetente VW-folk kan svare på....
Jeg har været igang med det store kabeltræk i min lille UP!, og ville i den forbindelse opgradere batteriets afkobling, altså dets forbindelse til karossen....
På batteriet minus-pol sidder der 2 tynde ledninger i et lille stik, og jeg antager derfor at der er tale om at polen har indbygget shunt, som der måles over, for at kunne registrere strømforbruget.
Hvis jeg laver en ny stel, vil denne shunt jo af gode grunde blive "by-pass'ed" og det vil derfor ikke være muligt at måle strømforbruget over denne.
Mit spørgsmål er, hvad sker der ved det? Er det ren "luksus" at strømforbruget måles, eller benyttes informationen til noget reelt i bilens computer?
Håber meget at i kan svare, for pt har jeg undladt at opgradere den....
apr 2007
Følger: 86 Følgere: 85 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 234
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.230
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
apr 2004
apr 2004
Nej, ingen tester. Prøver lige at pille den fra senere.
Men det er tydeligt at der er tale om en shunt, ved bare ikke om den kan/må by-pass'es. Ville jo RIGTIG gerne lave en bedre stel til batteriet, men er lidt låst pga af den.
Kan se at du ved en del om det...
Målte spændingen over mine forlygter, da jeg ikke er helt tilfreds med lys-udbyttet, og kan se at der kun ligger 11.3V over, selv når der lades med 14V.
Dette formoder jeg skyldes at der sidder et spændings-begrænser kredsløb, for at skåne pæren, hvilket jo teoretisk set er meget smart, men i praksis monster irriterende, da lys-udbyttet dermed er væsentligt lavere.
Ved du om man kan slå det fra, eller om jeg skal lave en relæ-styring på gammeldags maner?
apr 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 40 Svar: 661
Du kan vist godt ændre spændingen ud til præerne via VCDS..!
apr 2003
Følger: 59 Følgere: 60 Biler: 24 Emner: 60 Svar: 1.490
apr 2004
Det kunne være luksus, takker.
Ellers har jeg en universal ELM327, men den kan nok ikke så meget som de rigtige VAG-HEX testere?!
Rasmus: Ja, jeg tror også at den bruges til noget, men så skal det være fordi at forbrugs-strømmen er meget større i starten, end efter et stykke tid, og det kan jeg bare ikke rigtig få til at passe.
Team-storm: Det er det man kalder en hobby...
apr 2003
Følger: 59 Følgere: 60 Biler: 24 Emner: 60 Svar: 1.490
hehe noget helt andet er at de faktisk kører helt ok de up
der hehe
apr 2004
Når jeg helt afmonterer stikket, virker start/stop-funktionen ikke.
Når jeg bare by-passer det, virker det dog stadigvæk, selvom der "køres uden om" stikket...
Hmm...
Thomas: Jep, korrekt. Positions-lys/kørelys tænder automatisk, og nær/fjern skal man selv "dreje over på"....
Men ja, det er alt for lidt...
apr 2004
Tror også at det ender med at jeg bypass'er den. Eller tager det helt fra...Det er alligevel pisse irriterende at den hele tiden stopper.
Jep, tændt nærlys, målt over pæren...Det sjove er, at når motoren er slukket kan jeg måle eks 12.4V over batteriet, og de 11.3 over pæren.
Når motoren tændes, og der lades, måler jeg så de ca 14V over batteriet, men stadig de 11.3 over pæren...Så der sidder én eller anden begrænser et sted...
Super, mange tak for det...
VW-eksperter: Føler på batteri-pol?