Audi 2,3 AAR helt og aldeles død {{forumTopicSubject}}
Hej mine kære venner.
Igår havde jeg det irriterende problem, at min kones Audi 100 2,3 med AAR motor pludseligt døde for hende. Den kørte perfekt men satte så pludseligt ud. Efter 5-6 minutter fik hun så liv i den igen efter at have pillet lidt ved tændkablerne. Sikkert bare en tilfældighed.
Men - da hun så skulle afsted igen kunne bilen på ingen måder starte. Jeg var ude og prøve at få liv i den i mørket. Jeg rensede kontakterne i fordelerdækslet og rotoren - som i øvrigt er noget billigt møg fra THansen, som jeg skiftede for ca. 4 måneder siden fordi den haltede lidt i tomgang og ikke trak ordentligt. Det hjalp dengang - og indtil nu.
Jeg tog et tændrør ud for at se om der var gnist - det var der ikke. Helt dødt tændrør.
Jeg mistænker tændspolen. Ved i om hallgiver/tændingsmodul er en del af tændspolen på sådan én - jeg er ikke så meget inde i disse moderne biler - jeg har mest skruvet på gamle biler med gammeldagstænding - platiner, kondensator og den slags. Det er meget nemmere, synes jeg.
Desuden så det ud til tændrøret var helt tørt. Det undrede mig lidt når den ikke får tænding. Men - måske det kan tyde på noget hallgiver-halløj? Giver den ikke både signal til benzintilførsel og tænding?
Det jeg tænker jeg vil prøve at skifte er tændspole, tændkabel fra spole til fordeler og rotor.
Kender nogen af jer til lignende problemer med sådan en gammel 5 cylindret Audi?
MVH. Erik
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
dec 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 32
Hold dig fra div dæksler og kabler fra thansen de duer ikke er noget skrammel...
Tjek evt div sikringer kan jo være en løs forbindelse..
dec 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 32
dec 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 32
Kikkede lige på min egen motor som er samme som din..
.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
Jeg har prøvet at hive lidt i sikringerne og nuldre dem lidt. Faktisk mistænker jeg nu mest af alt hallgiveren i strømfordeleren.
Men sådan en hallgiver er dyr - og en komplet strømfordeler meget dyrere - og jeg skal kun bruge bilen 14 dage til da min kone dér får leveret en ny Skoda Citigo, som af løser.
Meget ærgeligt at begynde at skifte dyre dele i blinde, på nuværende tidspunkt.
dec 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 32
marker dette så har du en guide til at skifte den samt nr på delen..
Held og lykke
Mvh Kjeld.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
Jeg så godt hallgiveren på siden af strømfordelren. Den sad ret løst - der gik så vidt jeg kunne se 3 ledninger fra den og ind under rotoren.
Kan det mon virkelig bare være den divernik, som gør den slet ikke har tænding?
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Tandings---Gloderorsystem/Tandingsdele/Tandspole/TANDSPOLE-53404/
I stedet for sådan en væmmeligt dyr én her?
http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000005_245000010_110000036_120001452&products_id=1-4009.8016215922841452
De ser faktisk ud til at kunne passe?
Bilen skal holdes kørende 14 dage til.
dec 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 32
måske du skulle købe en af mine Audier de kører og kører og kører...;)
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 1 Emner: 139 Svar: 1.660
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
Når den begynder at gå forkert er det ligesom noget klikker fra instrumentbordet i førersiden. Sidder der mon noget tomgangsrelæ eller noget derinde?
Måske tændingen simpelthen står meget forkert - men så undrer det mig, at den noglegange går rigtigt.
Jeg er ved at opgive den. Vil ikke ofre flere penge på den - har fået den nye bil.
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 1 Emner: 139 Svar: 1.660
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
Jeg gad ikke at begynde at fejlsøge mere på den, så jeg solgte den alt for billigt. Men - jeg ville hellere have afsluttet forsikringer / vægtafgifter hurtigt.
Havde jeg haft en rodekasse med alle de forskellige følere, pumper, relæ'er osv. som kan fejle, så havde det været bedre og nemmere.
Jeg fortryder dog lidt - jeg fik simpelthen spat af den bil til sidst. Jeg burde bare have afmeldt den og taget mig god til til at gå og få den i orden igen. Men - den skulle også synes. Så ville hellere have den afsted inden. Når først man ER begyndt at bruge penge, så føler man sig presset til at fortsætte. Og bilen kunne nok max indbringe 10-12.000 i k'ørende synet stand - så jeg ville ikke tage chancen.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
Audi 2,3 AAR helt og aldeles død