{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.718 visninger | Oprettet:

Audi 2,3 AAR helt og aldeles død {{forumTopicSubject}}

Hej mine kære venner.

Igår havde jeg det irriterende problem, at min kones Audi 100 2,3 med AAR motor pludseligt døde for hende. Den kørte perfekt men satte så pludseligt ud. Efter 5-6 minutter fik hun så liv i den igen efter at have pillet lidt ved tændkablerne. Sikkert bare en tilfældighed.

Men - da hun så skulle afsted igen kunne bilen på ingen måder starte. Jeg var ude og prøve at få liv i den i mørket. Jeg rensede kontakterne i fordelerdækslet og rotoren - som i øvrigt er noget billigt møg fra THansen, som jeg skiftede for ca. 4 måneder siden fordi den haltede lidt i tomgang og ikke trak ordentligt. Det hjalp dengang - og indtil nu.

Jeg tog et tændrør ud for at se om der var gnist - det var der ikke. Helt dødt tændrør.

Jeg mistænker tændspolen. Ved i om hallgiver/tændingsmodul er en del af tændspolen på sådan én - jeg er ikke så meget inde i disse moderne biler - jeg har mest skruvet på gamle biler med gammeldagstænding - platiner, kondensator og den slags. Det er meget nemmere, synes jeg.

Desuden så det ud til tændrøret var helt tørt. Det undrede mig lidt når den ikke får tænding. Men - måske det kan tyde på noget hallgiver-halløj? Giver den ikke både signal til benzintilførsel og tænding?

Det jeg tænker jeg vil prøve at skifte er tændspole, tændkabel fra spole til fordeler og rotor.

Kender nogen af jer til lignende problemer med sådan en gammel 5 cylindret Audi?

MVH. Erik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Audi 2,3 AAR helt og aldeles død
  • #1   15. feb 2013 Kan man skaffe en løs hallgiver - sidder den i strømfordeleren under rotoren?



  • #2   15. feb 2013 Hej Hvis du sætter tænding på den kan du så ikke høre om benzin pumpen kører et øjeblik?
    Hold dig fra div dæksler og kabler fra thansen de duer ikke er noget skrammel...

    Tjek evt div sikringer kan jo være en løs forbindelse..


  • #3   15. feb 2013 hallgiveren sider i rotorhuset så måske er det bare at skifte hele tændings modulet på motor..husk at dreje den så den står ud for mærket inden du hiver den af blokken...


  • #4   15. feb 2013 Retter lige til, hallgiveren sider på strømfordeleren,der skulle side et lille stik kik om der er lim eller andet derpå hvis tyder det på den er repet på et tidspunkt..
    Kikkede lige på min egen motor som er samme som din..

    .


  • #5   15. feb 2013 Benzinpumpen kører når jeg drejer nøglen. Kan høre den lige køre nogle sekunder når nøglen drejes.

    Jeg har prøvet at hive lidt i sikringerne og nuldre dem lidt. Faktisk mistænker jeg nu mest af alt hallgiveren i strømfordeleren.

    Men sådan en hallgiver er dyr - og en komplet strømfordeler meget dyrere - og jeg skal kun bruge bilen 14 dage til da min kone dér får leveret en ny Skoda Citigo, som af løser.

    Meget ærgeligt at begynde at skifte dyre dele i blinde, på nuværende tidspunkt.


  • #6   15. feb 2013 http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/300635-guide-skifte-fordelermontert-hallgiver-audi-vw.html

    marker dette så har du en guide til at skifte den samt nr på delen..

    Held og lykke
    Mvh Kjeld.


  • #7   15. feb 2013 Jeg er ikke ved vognen nu - jeg er på arbejde. Vognen holder på en gård min kone var ude på igår. Det var yderst besværligt at rode med i frostvejr og kun i det dårlige lys fra min Smart-telefon.

    Jeg så godt hallgiveren på siden af strømfordelren. Den sad ret løst - der gik så vidt jeg kunne se 3 ledninger fra den og ind under rotoren.

    Kan det mon virkelig bare være den divernik, som gør den slet ikke har tænding?





  • #8   15. feb 2013 Hvordan mon man undgår, at få drejet fordeleren så den vil stå forkert i tænding?

  • #9   15. feb 2013 Kan jeg mon montere sådan en billg én her:

    http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Tandings---Gloderorsystem/Tandingsdele/Tandspole/TANDSPOLE-53404/

    I stedet for sådan en væmmeligt dyr én her?

    http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000005_245000010_110000036_120001452&products_id=1-4009.8016215922841452

    De ser faktisk ud til at kunne passe?

    Bilen skal holdes kørende 14 dage til.



  • #10   15. feb 2013 Jeg skal ikke kunne sige det,men er den løs og der er en ledning derer knække er problemet jo løst..

    måske du skulle købe en af mine Audier de kører og kører og kører...;)


  • #11   26. feb 2013 Hvordan gik det?

  • #12   26. feb 2013 Har fået liv i den med den nye strømfordeler. Men den opfører dig underligt. Den begynder pludseligt at skyde og gå ud i tomgang nogle gange. Nogle gange går den fint. Jeg vil stille den helt rigtigt i tænding og se om det hjælper - men det undrer mig bare, at den noglegange går rigtigt nok og andre gange helt forkert.

    Når den begynder at gå forkert er det ligesom noget klikker fra instrumentbordet i førersiden. Sidder der mon noget tomgangsrelæ eller noget derinde?

    Måske tændingen simpelthen står meget forkert - men så undrer det mig, at den noglegange går rigtigt.

    Jeg er ved at opgive den. Vil ikke ofre flere penge på den - har fået den nye bil.


  • #13   26. feb 2013 Fisk.. Havde en gaaammmeeell passat på et tidspunkt.. Den gik rigtig godt, når den var kold, når den så blev Driftvarm, så gik den af HT.. Der var det et spørgsmål om en grundet indstilling af tændingen smiley

  • #14   26. feb 2013 Kan godt være den simpelthen kan stå forkert - men jeg har prøvet at justere lidt på det ved at dreje strømfordeleren lidt mens den kører. Men måske den simpelthen kan står ved forkert cylinder eller noget. Simpelthen tænde forkert. Men - orker næsten ikke at bruge mere tid og penge på den. Man kan hurtigt bruge 5000 på den uden garanti for den så kører rigtigt - og den kan nok kun koste ca. 8000 nysynet og velkørende. Så skrotprisen på 2500 tror jeg jeg vælger - ærgeligt fordi det er ellers en ret fin bil uden rust.

  • #15   11. mar 2013 Hvordan er det gået. Er den blevet kørende. Mvh. Gert

  • #16   12. mar 2013 Hej Geert. Jeg fandt ikke fejlen rigtigt. En stor del af fejlen var nok utætheder ved vakuum-slangerne ved tomgangsmotoren/cigaren. Men det var stadig ikke hele fejlen. Den var alt for svær at starte - og noglegange gik den ned i tomgang om begyndte at klikke fra instrumentbordet - måske et inssprøjtningsrelæ.

    Jeg gad ikke at begynde at fejlsøge mere på den, så jeg solgte den alt for billigt. Men - jeg ville hellere have afsluttet forsikringer / vægtafgifter hurtigt.

    Havde jeg haft en rodekasse med alle de forskellige følere, pumper, relæ'er osv. som kan fejle, så havde det været bedre og nemmere.

    Jeg fortryder dog lidt - jeg fik simpelthen spat af den bil til sidst. Jeg burde bare have afmeldt den og taget mig god til til at gå og få den i orden igen. Men - den skulle også synes. Så ville hellere have den afsted inden. Når først man ER begyndt at bruge penge, så føler man sig presset til at fortsætte. Og bilen kunne nok max indbringe 10-12.000 i k'ørende synet stand - så jeg ville ikke tage chancen.



  • #17   12. mar 2013 Ok. Så lever den nok videre et andet sted. Hvis først pladerne er af og man ikke mangler bilen, er det min erfaring at så kan det vare laang tid, før den er fixet. Du har ret i at 10-12000 er max hvis den er nysynet, så der skal ikke ofres alt for meget. Mvh. Gert

  • #18   12. mar 2013 Det er nemlig rigtigt, Gert. Når først pladerne er af og den nye bil er ankommet så kan der gå laang tid. Og jeg ville ikke ende med at have den stående i halve og hele år.

Kommentér på:
Audi 2,3 AAR helt og aldeles død

Annonce