{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.874 visninger | Oprettet:

Pludselig enormt olie forbrug E39 ??? {{forumTopicSubject}}

Hejsa alle.

Jeg har mig en 98 540i touring som jeg er rigtig glad for.

Mit problem er nu at det pludselig kun gik på 7 cylindre og osede helt vildt på en strækning over 4-500 meter.
Den holdt op med at ose og kørte fortsat på 7 cyl. Indtil jeg var fremme hvor jeg kunne parkere den. Bilen stod stille i 4 dage og derefter kørte den på alle 8 igen.
Min mekaniker mente den kunne have hængt i en ventilløfter og valgte derfor at skifte olie og filter på den. Der blev Bl.a. Skiftet ventildækselspakninger og gummi dutter fra tændspoler til tændrør og 8 nye tændrør. Bilen bliver startet op og kører som den skal og står efterfølgende i tomgang i ca 30 min. Pludselig står der en mega tyk røgsky ud af bilens udstødning igen og det vil ikke stoppe igen. Jeg har så efterfølgende haft alle tændrør oppe og kan konstatere at den tager enorme mængder olie ind på 3 cylindere ud af de 8.

Mit spørgsmål er så til jer : har i været ude for noget lignende ?
Og i så fald hvad var problemet ?
Vil det kunne svare sig at åbne motoren op og påbegynde at renovere den eller skal der bare findes en anden motor som skal dumpes i ?
Og i så fald hvor er et godt sted at handle motor.

Til Info så har bilen kørt 270.000 km nu.

Håber på i kan hjælpe mig herinde til at jeg ved hvad jeg skal gå igang med ...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pludselig enormt olie forbrug E39 ???
  • #1   12. maj 2013 Det kan kun være stempelringe eller ny toppakningen hvis du selv kan skifte det koster det nok ikke det helt vilde

• Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 3
    #2   12. maj 2013 Jeg ville kigge på krumtapsudluftningen da den er et svagt led efter nogle års tjeneste og kan hvis den er svagt tilstoppet suge olie med ind i indsuget, det er set mange gange før. Den sidder som en afdækningsplade bag på indsuget incl en venturie (en plastic cylinder med 2 slanger på) du kan nemmest kontrollere det ved at skrue gas spjældet af og se om indsuget er smurt ind i olie ved at lyse derind med en lygte. Held og lykke med det.

• #3   12. maj 2013 Det lyder meget så din krumptabsudluftning er defekt. Så se at få den skiftet.
    Når den ikke virker kommer der undertryk i motoren og derfor begynder den at tage olie med op til forbrændingen og bilen ryger helt vildt.

• #4   12. maj 2013 Jo jo - Det lyder da meget sansynligt med udluftningen... Men hvorfor er det så kun 3 ud af 8 der tager olie ind ?

• #5   12. maj 2013 Samme som Peter r siger

• #6   12. maj 2013 Tak for alle svar og råd men tror nu ikke det er krumtapsudluftningen når det kun er 3 tændrør som er sodet helt til. Det er 2 stk. På den ene række og 1 stk på den anden række. Jeg kunne jo lave en komp. Test på bilen og udelukke om det er stempelringe eller oliehætterne ved ventilerne. Jeg "håbede" måske lidt på at det ville have været et generelt problem på modellen så jer som så det sagde at det er bare lige det der som skal til for at få den fixet smiley go' week-end

• Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    jul 2012

#7   12. maj 2013 Der kan være flere årsager til at det kun er 3 ud af de 8 rør som er sodet til men hvilke af de tre tændrør er sodet til? Olien som bliver suget ind igennem krumtaps udluftningen behøver ikke ramme alle cylindre jo.

• #8   12. maj 2013 Det er de 2 bagerste tændrør på venstre topstykke og det bagerste tændrør på højre topstykke

• Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    jul 2012

#9   13. maj 2013 det er også der krumtapsudluftningen kommer ind og som sagt er det set før en del gange faktisk. og da olien kommer ind som flydende form når det ikke frem til de forreste cylindre og påvirker kun de bagerste. pladen sidder kun med 4 skruer så du kan jo lige skrue den af og se om det hele sejler i olie for hvis det gør det kan det kun være den, hvis det er dine ventilhætter eller stempelringe kommer olien ikke ind i indsuget.

• #10   13. maj 2013 Ok tak Peter.
    Det vil jeg lige prøve smiley fortsat god dag

• #11   13. maj 2013 M52/54 har også samme problem når den membran i udluftningen går i stykker, krydser fingre for dig smiley

• #12   22. maj 2013 Hejsa alle.

Efter samtale med koed fik jeg nyt krumtapsudluftning del og "maskineriet" kører nu som en drøm igen. Tak for alle de behjælpelige input smiley

• #13   22. maj 2013 SÅDAN!!
    Kanon med feed-back

Tak

• #14   22. maj 2013 SÅDAN!!
    Kanon med feed-back

Tak

• #15   24. maj 2013 Super...

Kommentér på:
Pludselig enormt olie forbrug E39 ???

Annonce