{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.394 visninger | Oprettet:

Henrik G
Henrik G
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6

grand vitara 1,9 ddis {{forumTopicSubject}}

Nogen her der har haft en Grand Vitara 1,9 ddis (F9Q B264) motor skilt ad ????

Har skiftet olie på min, og nu vil den ikke gi' olietryk igen smiley

Ville blot vide om motoren er den samme som Mitshubishi F9Q motoren der har en kædetrukket oliepumpe henne foran i motoren, ELLER om nogen har prøvet noget lignende.

Eneste forskel fra de andre gange jeg har skiftet olie er at jeg denne gang har haft bunden af bundkarret nede for at rense og inspicere trådfilter, men jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle gi olietryk igen ????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  grand vitara 1,9 ddis
  • #1   22. maj 2013 Din motor er en Renault motor, så du må ha fat i nogen renault folk. smiley
    Jeg tror nærmere du har fået sat noget forkert, efter du har haft dit bundkar afmonteret. smiley

• #2   22. maj 2013 Start med at skifte oliefilteret. Der kan være fejl i, og det har jeg prøvet at par gange på forskellige motore.

• #3   22. maj 2013 Som Jesper ! skriver kan der være fejl i oliefilteret ( har jeg aldrig oplevet ) men kan ske...

Meen nu når du har haft bundkaret afmonteret, er du så sikker på du ikke har fået bøjet oliesigen, eller på anden måde ødelagt den?

• Henrik G
    Henrik G Tilmeldt:
    apr 2013

#4   23. maj 2013 Jeg skiftede oliefilter to gange, fordi jeg kunne se der var noget fjedre mekanik i filteret, og mistænkte også filteret, men med samme resultat.......

Så tog jeg suge røret af igen, og proppede den ene ende af en stor haveslange op i hullet til oliepumpen, og fyldte slangen med olie (ca en litter) og hængte den anden ende op i motorhjælmen så jeg kunne se om den åd olien. det gjorde den på 15 sek, og der kom olietryk på motoren (og et frygteligt svineri på gulvet).

Så tænkte jeg - Nå, den skulle måske bare primes... Samle lortet igen, olie på, strarte motor...... ingen olitryk.

det virker som om den ikke vil suge !!!!!! Nej, sugerøret vil jeg påstå ikke kan monteres forkert. Det er et simpelt rør med en si i den ene ende, og en flange påsvejst med to huller til to skruer der går op i bundkarret. Det kan man sq næsten ikke samle forkert. Når jeg tænker over det tror jeg ikke engang det kan sidde forkert.

Olie filter... det sidder vel på tryksiden af oliepumpen. Ikke??? eller husker jeg forkert.

Søgte bare om der var een i forum der havde prøvet noget lignende på Renault 1,9 cdi eller Suzuki 1,9 Ddis eller Mitsubitsi 1,9 Cdi . de har vist alle den næsten samme motor

• Henrik G
    Henrik G Tilmeldt:
    apr 2013

#5   3. jul 2013 For den interesserede, kan jeg da lige afslutte indlæget med at fortælle at jeg til sidst fik fat i en stor bakke, og stillede under motoren, og fyldte den op med olie, og startede motoren op med haveslangen nede i olien.

Havde købt et olietryk målesæt, og monteret.

I starten var der ca 3 bars ustabilt olietryk på, hvilket er lige over minimum ved kold motor, så egentlig ok. Jo varmere motoren blev, desto mindre olietryk var der, og med temperatur indikatoren 1/3 oppe på scalaen var trykket på 1,8 bar hvilket er minimum.

Valgte så lige at gi' en hurtig gang gas et par gange, og så steg trykket i tomgang til små 3 bar ?????
    Her blev trykket så satbilt, og jeg køret motoren så varm at køleblæseren startede.

Samlede motoren rigtigt igen - olie på, og vupdi så slukkede olielampen normalt !!!!

Uden at have een ide om hvad fejlen var, hælte jeg olien fra spildbakken gennem en ren si, og gudødme mig om ikke der ligger et stykke klar plastik på ca 10 X 3 cm, godt forgnasket / perforeret i sien...... Det skal siges at jeg IKKE har haft sådan noget plastik i garagen, og bakken var PINLIG ren inden jeg begyndte experimentet.

Bilen har nu kørt 1500 km siden uden problemer, men det spøger stadigt i baghovedet... Hvor kom det fra? Er der mere i motoren ? Har det været gennem oliepumpen og overtyksventilen ? Har det siddet for sien på et tidspunkt ??

Kommentér på:
grand vitara 1,9 ddis

Annonce