4.394 visninger
|
Oprettet:
grand vitara 1,9 ddis {{forumTopicSubject}}
Nogen her der har haft en Grand Vitara 1,9 ddis (F9Q B264) motor skilt ad ????
Har skiftet olie på min, og nu vil den ikke gi' olietryk igen
Ville blot vide om motoren er den samme som Mitshubishi F9Q motoren der har en kædetrukket oliepumpe henne foran i motoren, ELLER om nogen har prøvet noget lignende.
Eneste forskel fra de andre gange jeg har skiftet olie er at jeg denne gang har haft bunden af bundkarret nede for at rense og inspicere trådfilter, men jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle gi olietryk igen ????
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.132
Jeg tror nærmere du har fået sat noget forkert, efter du har haft dit bundkar afmonteret.
jul 2003
Følger: 179 Følgere: 126 Biler: 18 Emner: 67 Svar: 11.437
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
Meen nu når du har haft bundkaret afmonteret, er du så sikker på du ikke har fået bøjet oliesigen, eller på anden måde ødelagt den?
apr 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Så tog jeg suge røret af igen, og proppede den ene ende af en stor haveslange op i hullet til oliepumpen, og fyldte slangen med olie (ca en litter) og hængte den anden ende op i motorhjælmen så jeg kunne se om den åd olien. det gjorde den på 15 sek, og der kom olietryk på motoren (og et frygteligt svineri på gulvet).
Så tænkte jeg - Nå, den skulle måske bare primes... Samle lortet igen, olie på, strarte motor...... ingen olitryk.
det virker som om den ikke vil suge !!!!!! Nej, sugerøret vil jeg påstå ikke kan monteres forkert. Det er et simpelt rør med en si i den ene ende, og en flange påsvejst med to huller til to skruer der går op i bundkarret. Det kan man sq næsten ikke samle forkert. Når jeg tænker over det tror jeg ikke engang det kan sidde forkert.
Olie filter... det sidder vel på tryksiden af oliepumpen. Ikke??? eller husker jeg forkert.
Søgte bare om der var een i forum der havde prøvet noget lignende på Renault 1,9 cdi eller Suzuki 1,9 Ddis eller Mitsubitsi 1,9 Cdi . de har vist alle den næsten samme motor
apr 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
Havde købt et olietryk målesæt, og monteret.
I starten var der ca 3 bars ustabilt olietryk på, hvilket er lige over minimum ved kold motor, så egentlig ok. Jo varmere motoren blev, desto mindre olietryk var der, og med temperatur indikatoren 1/3 oppe på scalaen var trykket på 1,8 bar hvilket er minimum.
Valgte så lige at gi' en hurtig gang gas et par gange, og så steg trykket i tomgang til små 3 bar ?????
Her blev trykket så satbilt, og jeg køret motoren så varm at køleblæseren startede.
Samlede motoren rigtigt igen - olie på, og vupdi så slukkede olielampen normalt !!!!
Uden at have een ide om hvad fejlen var, hælte jeg olien fra spildbakken gennem en ren si, og gudødme mig om ikke der ligger et stykke klar plastik på ca 10 X 3 cm, godt forgnasket / perforeret i sien...... Det skal siges at jeg IKKE har haft sådan noget plastik i garagen, og bakken var PINLIG ren inden jeg begyndte experimentet.
Bilen har nu kørt 1500 km siden uden problemer, men det spøger stadigt i baghovedet... Hvor kom det fra? Er der mere i motoren ? Har det været gennem oliepumpen og overtyksventilen ? Har det siddet for sien på et tidspunkt ??
grand vitara 1,9 ddis