{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.133 visninger | Oprettet:

Chiptuning af af bil, langsigtede konsekvenser? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg har længe overvejet at få min bil optimeret. Jeg har talt med forskellige virksomheder der laver den slags, og jeg har fået af vide at min bil vil kunne få op omkring 40 hk / 80 nm yderligere.
Umiddelbart synes jeg det er en stor forøgelse, men jeg kan forstå at det er meget normalt for en diesel bil med turbo. Det lyder næsten for godt til at være sandt smiley

Jeg har i sinde at beholde min bil i mange år endnu, så jeg er meget skeptisk omkring hvad det kan give af negative konsekvenser for min bil på sigt?
Jeg tænker efter 200.000-300.000 km. Er der nogen af jer der har erfaringer med dette?

Vil der blive et forhøjet slid af drivline eller andet på min bil?
Er der risiko for motorhaveri?
Hvad skal jeg være opmærksom på.?
Og hvad med efterfølgende service og syn?

Håber i kan hjælpe? smiley

Vh. Chris

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chiptuning af af bil, langsigtede konsekvenser?
  • #1   19. feb 2016 Få den bare chippet, der sker ikke en skid.

• #3   19. feb 2016 Hvad med når den skal til syn og de laver en 4 gas test?

• #4   19. feb 2016 Synsmanden opdager intet..

• #5   19. feb 2016 Altså enhver effektforøgelse slider mere på motor/gearkasse længere er den ikke, din kobling bliver og slidt hurtigere.
    På et eller andet tidspunkt finder de nok ud af at kigge efter det i synshallen kan ikke forstille mig andet.

• #6   19. feb 2016 Synsmanden har sku ikke tid til at tjekke om hver enkelt bil er chippet.

• Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 728
    #7   19. feb 2016 til det bliver lov..

• #9   19. feb 2016 Vi tuner masser af biler og har gjort det længe.
    Jeg syntes ikke vi ser flere havarier på de tunede end dem der kører standard.
    Måske lige med EGR ventilen da vi tit slukker den og det er altså en del sundere for motoren.

• #10   19. feb 2016 Fredslunds: Så hvis man optimerer bilen, og ikke ændrer sit kørselsmønster. Så giver det altså umiddelbart ingen yderligere slidtage?

Vh.

• #11   19. feb 2016 Hvis du ikke har tænkt dig at ændre dit kørselsmønster, er der jo heller ingen grund til at chiptune bilen smiley

Større effekt giver øget slid. Det kan ikke undgås. Men hvis man ellers kører pænt og bare lige bruger det i en overhaling engang imellem, så er sliddet ikke meget større.

• #12   19. feb 2016 Jeg har en Leon fr 2.0tfsi så en benziner godt nok, men jeg har kørt ca 75.000km i tunet tilstand og bilen har fået små 180.000km idag, eneste motormessige jeg har skiftet ud over alm service er koblingen, og der hentet 83hk og 180nm kontra std. Så kan sagtens holde og jeg bruger bilen til div 201M ræs om sommeren , så kan kun sige få den chippet og kan kun gå for langsomt, få det gjordt ved en anerkendt tuner.

Mvh Mike

• #13   19. feb 2016 Fik min ordnet hos Landberg og har ikke fortrudt det. Gik fra 90 HK og 210 NM til 119 HK og 277 NM målt på felt, samt lukket EGR ventil som giver meget bedre jævnt træk og sundere motor.
    Har lige fået min synet for 2 mdr. siden uden problemer. Bilen har kørt 135.000 nu og ca. 40.000 med chip. Og den fungere stadig upåklageligt.
    Landberg fortæller også at de ikke tuner bilerne mere end hvad de burde kunne holde til, med mindre man ønsker det.
    Selvfølgelig vil en enhver effektforøgelse have en vis indflydelse på nogle dele, men pt. ingen problemer.
    Havde derimod en Altea som var bokschippet. Den rev hurtigt koblingen i stykker. Så når det bliver gjort ordentligt holder det også bedre.

Men det kommer også meget an på hvordan man kører. Du slider alt andet end lige hurtigere din bil, hvis de ekstra kræfter skal bruges hver gang du kører.
    Personligt gjorde jeg det, for at få lidt ekstra overskud på motorvejen, hvilket det har givet.
    Kender også en der har fået chippet sin 325d med en U-tune boks. Det er han også meget tilfreds med.

Jeg var meget skeptisk med chip, efter min Altea erfaring. Men er blevet meget positivt overrasket. Så jeg vil helt klart anbefale det.

• #14   19. feb 2016 Ville ALDRIG nogensinde overvejer at boks tune min bil, ikke engang en markræser til 5000,-

• #15   19. feb 2016 Utune og bokstuning har intet med hinanden at gøre smiley

• #16   19. feb 2016 Bay - i know. Har jeg heller ikke påstået. smiley
    Bokstuning skal man holde sig fra. U-tune er en boks man tilslutter OBD stik og udløser bilens fil, sender til ex. Landberg, som så sætter en tuningsfil op, som man kan lægge ind på bilen.
    Man kan så ved hjælp af U-tune, selv vælge mellem chiptuningen eller std.

• #17   19. feb 2016 Det lød bare ikke, som om Nikolaj vidste det, siden han begyndte at snakke bokstuning efter du havde skrevet det smiley

• #18   19. feb 2016 Hvad er forskellen på chip og boks tuning?

• #19   19. feb 2016 Der er mange der er begyndt at få koblet egr og DPF fra når de får chippet deres bil, men så vidt jeg har hørt, får synshallerne næste år udstyr til at kunne se om DPF er koblet til eller ej, ret mig gerne hvis det er forkert.
    EGR burde stadig ikke være noget problem og det er kun sundere for motoren, men hvis du også overvejer at frakoble DPF, så overvej det lige en ekstra gang.

Chiptuning generelt sker der ikke alverden ved hvis det er en som har forstand på det.

• #20   19. feb 2016 Fuld gas mere mere power giver jo større belastning.
    Det sir sig selv.
    Men om det som sådan slider syntes jeg ikke.

• #21   24. feb 2016 Jeg er lidt af en drengerøv hvad angår fart og acceleration. Købte min polo 1.6 tdi med 90k på klokken, fik den optimeret hos Landberg i hjallerup, efter 3 år uden nogle ekstra omkostninger udover diverse service, fik den en optimering mere. Nemlig en større turbo garrett gtc1749vz hos Fredslunds. Den flyver afsted i alle gear, specielt 5 gear kan den følge med de fleste.

R

Kommentér på:
Chiptuning af af bil, langsigtede konsekvenser?

Annonce