toyota tændrør {{forumTopicSubject}}
Nogen der ved om et ikh20tt denso tændrør passer i en toyota aygo fra 08?
Nogen der ved om et ikh20tt denso tændrør passer i en toyota aygo fra 08?
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Tjek listen?
Havde været hurtigere for dig at søge efter det på google, end at oprette emne om det herinde
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Biler: 6 Emner: 3 Svar: 30
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Men jeg slog op i mit opslagsværk, og det siger IKH16TT
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Normalt køre de på Denso kh20
IKH20TT
I = iridium tipped
KH = gevind spec og længde
20 = heat range. Faktisk "burde" den køre på en "varmere". altså 16 istedet - men 20 er HELT fint. Det er de nye der er specificeret til at køre med 16 istedet. I praksis betyder det hvor godt de er isoleret. En Aygo bruger ikke meget benzin, derfor kan man med fordel bruge 16 istedet for, så den hurtigere opnår optimal drift temp, uden at den bliver for varm senere.
TT = Twin Tip - altså at de er en tip på begge flader hvor gnisten slår
Altså er de ens bortset fra et på små ændringer. Så sæt du dem bare roligt i
Der kan være visse fordele ved iridium tip og Twin tip
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 4 Biler: 6 Emner: 3 Svar: 30
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Det er den samme motor, blot med små ændringer.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Denso K16HR-u11 (Toyota part.nr 90919-01258)
De har kørt med disse rør lige siden de kom ud i 2005.
Nogle, meget få, men alligevel nogle aygo/yaris motore kan ikke li' iridium rør, og kan drukne dem under et start forsøg, eller efter en kort køretur, og så får du ikke bilen startet igen fordi den så skyller cylindervæggene under næste startforsøg og taber kompressionen.
De virker fint i yarisen, men de virker også til at være mappet anderledes fra fabrikken
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.603
Det eneste jeg kender til hvor man skal holde fra iridium tør, er når man feks tuner bil, at tippen bla knækker.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Nogle få gange har jeg set de er blevet stoppet i en aygo, fordi nogen har ment det var fedt at få iridium rør fordi de tror det skulle gi' noget power, og lyde smart på tanken.
Hvis du lige starter din aygo og flytter den et par meter for at slukke den igen, eller starter den og ikke lige får den startet korrekt i første drøn, så er den virkelig sovset godt og grundigt til i benzin. Så er iridium rørene døde lige på stedet, de er bare dyrt skrald. Og så laver motoren det sædvanlige toyota party trick når den drukner, den skyller cylindervæggene for oliefilm. Så fungerer stempelringene ikke særligt godt, og bom, kompressionen er væk - starteren pisker bare afsted og der sker intet.
Hvis man så bliver ved med at dræne batteriet, så bliver det kun værre. Afsted til et værksted der kender til det.
Gamle 4a og 7a motore kunne også godt finde på at skylle cylindrene, men oftest tog tændrørene dog ikke skade.
Iridium rør er smarte, men kun fordi de har længere service intervaller på standard biler. Jeg bruger dem aldrig til tuning selv, hvis du laver en enkelt svipser under mapning så er de ovre.
toyota tændrør