{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.253 visninger | Oprettet:

Godkendt tun {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg læst en masse omkring de 20%

Hvordan ville jeg få 130+ hk ud af en golf 2 gtd med 80 hk LOVLIGT???

Så vidt jeg kan forstå kan den ikke chippes og skifter man turbo, krumtap osv betegnes det som motorskift hvor 20% reglen gælder. Men så kan man betale noget afgift så bilen er godkendt med det. Hvordan fungere det? pris?

og hvad siger ens forsikring??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godkendt tun
  • #1   9. apr 2017 Og hvis jeg skifter motor til golf 3 tdi 110, hvad koster afgift så på den, da den jo overskrider de 20% allerede ved 97 hk...

  • #2   9. apr 2017 Du må gerne tune din bil i dk, 20% regelen er kun ved motorskift, det er der mange der har misforstået. der er dog visse regler. smiley

    Scroll ned til afsnittet "Motortuning"

    http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947435


  • #3   9. apr 2017 Men byg en 90 hk. tdi motor i og smid 110 hk dyser i, eller 0.216 dyser fra en transporter 150 hk.
    Med 110 hk kan du komme op på 135-145 hk med chip. Med 0.216 150-155 hk. så skal der større turbo på hvis du ønsker mere. Skriv evt. PB hvis du har spørgsmål angående 1.9 tdi tuning.

    Den eneste forskel på 90 hk og 110 hk er dyser, software, og motorkoden..


  • #4   9. apr 2017 #2 Ja, det ved jeg. Men de betegner f.eks større turbo som motorskift. Og så træder 20% reglen i kraft smiley

    #3 Vidste godt nok ikke at de dyser gav så meget smiley Så det jo bare det der skal til for 150-155 hk er skam helt fint til en g2, efter mit hovede smiley


  • #5   9. apr 2017 "Motortuning er tilladt så længe, det sker på den originale- eller en senere ilagt tilsvarende motor."

    Hmm... En G3 TDI 90 motor er vel ikke en "tilsvarende motor"?


  • #7   9. apr 2017 Ja, det ved jeg så ikke. Kan kolingen klare det? Hvad koster en der kan?
    Hvor mange nm kan sådan en std kobling fra en 1.6 td klare?

    Og er det nødvendigt med skivebremser i bag? Ville en evt. synsmand opdage hvis man skiftede fra tromle til skive i fronten??


  • #8   9. apr 2017 FPDiesel Det er også dig der har misforstået noget. Kommer man over 20& så vil skat have mere i afgift. Kommer man over 20% skal det synes og godkendes i en synshal. Det er 2 forskellige ting.

    http://www.fstyr.dk/DA/FAQ/Koretojsteknik/Tekniske-krav-til-koeretoejer/Tuning-og-chiptuning.aspx

    Alt op til de 20% anses for at bilen kan holde til det. Kommer man over forlanger trafikstyrelses at det skal godkendes.


  • #10   9. apr 2017 #9 netop

    OP skåret ud i pap.

    Original motor må du tune uden du skal betale mere i afgift for skat
    Men trafikstyrelsen siger så at kommer du over 20% skal disse konstruktive ændringer godkendes selv om det er den originale motor.


  • #11   9. apr 2017 Jamen jeg kommer jo over de 20% procent.

    Hvad koster afgiften hvis jeg smider g3 tdi 90 motor i og den kommer op på 150 hk? En forøgelse på 60%, mens selve motorskiftet kun er 13%. Så kommer der det med identiteten, ved nye bremser, hvilket den selvfølgelig skal have. Hvad koster det?



    Ved godt det er dyrt og bøvlet, men det stopper mig ikke.


  • #12   9. apr 2017 Og hvad sker der hvis jeg bliver involveret i noget, hvor jeg bare har skiftet f.eks turbo, ic og dyser på org. motor?

    Forsikringen dækker vel ikke min bil, men hvad med dem jeg kører ind i???


  • #13   9. apr 2017 Forsikringen dækker modparten, men hvad forsikringen så kræver af dig er jo så en anden sag. Da du ikke har forsikret bilen efter de rigtige info.

  • #14   9. apr 2017 Kan de kræve penge af mig?

  • #15   9. apr 2017 ja det kan de da.

  • #16   9. apr 2017 Nå. Men den skal vel synes og godkendes før de gider forsikre den?

  • #17   9. apr 2017 Du får jo ingen plader på den uden den er synet Og så skal du jo have de ændringer godkendt. Så ingen syn= ingen plader og derved kan den jo heller ikke bruges på vejen, med mindre du vil køre i den uden nr plader på. Så hvis du vil bygge bilen om, så gør det ordenligt og lovligt, ellers hold fingerne fra det.

  • #18   9. apr 2017 Det skulle helst gøres lovligt smiley

    Det også derfor jeg spørger hvad afgiften koster, ved det motorskift og tun? Hvordan finder jeg ud af det?

    Og hvordan bliver sådan en bil godkendt? At bilen kan holde til det mht. bremser, kobling osv.
    Hvad koster det?


  • #19   9. apr 2017 Afgiften er jo den samme som når du ville importere den bil med den motor i. Så smut i og beregn afgiften på den ved import.

  • #20   9. apr 2017 Så jeg kunne også hive en model op fra tyskland og lave de her ændringer, for så derefter betale afgift og slå 2 fluer med ét smæk?

  • #21   9. apr 2017 Så det der står på Skats hjemmeside om de. Audi s3 kan ikke lade sig gøre uden godkendelsen?

  • #22   9. apr 2017 En bil skal synes med de konstruktive ændringer og det er et syn der afgøre det. Det har intet med det skat skriver at gøre. Skat ser kun på det afgifts mæssige. Som jo er at laver du bilen om så mister den sin identitet og så skal der betales afgift af den nye bil. Det har intet med om det du har lavet er lovligt. Det er jo det synshallen skal bekræfte. Og så er det at du som ejer skal fremskaffe dokumentation på at bilen kan klare disse ændringer.


    Skat skriver jo netop at den opbygning ikke ikke vil komme til at koste dig mere i afgift. Så hvis bilen kan godkendes så er der jo ikke mere afgift at betale til skat.


  • #23   9. apr 2017 Okay så hvis jeg bygger sådan en bil som skat skriver Audi s3, så skal den bare til syn og ha skrevet det ind som konstruktiv ændringer? Undskyld spørger meget men er lidt nysgerrig nemlig

  • #24   9. apr 2017 Du skal fremskaffe dokumentation på det der er lavet. Kan du ikke det så får du den ikke synet. Det er ikke bare at lave det og så trille fordi en synshal, bare fordi skat skriver det ikke skal betales mere i afgift betyder ikke at bilen kan synes med de ændringer,

  • #25   9. apr 2017 Så ved mit eksempel skal jeg hive fat i vw?
    og hvad med de dele der kommer i inkl. anden motor?


  • #26   9. apr 2017 Jamen det skal jo godkendes i synshallen vi køre i ring nu.

  • #27   9. apr 2017 Nej, det var ang dokumentation smiley

    Skal det skaffes ved vw, som siger god for min plan?


  • #28   9. apr 2017 TEKNISK EGNETHED

    Det første punkt, som skal kontrolleres, er, om bilen er teknisk egnet for den større effekt, altså om bremserne er tilstrækkeligt dimensioneret, og om bilen køremæssigt er stabil, når man accelererer maksimalt og ved den større topfart, som nu kan opnås.

    Effektforøgelser på op til 20% kan med hensyn til teknisk egnethed umiddelbart godkendes ved syn uden nogen dokumentation (andet end en måling af effekten, se pkt. 5). Bemærk, at denne 20%-regel IKKE må forveksles med en tilsvarende SKAT-regel om 20% (se pkt. 8).

    Hvis der ønskes godkendt større effektforøgelse end 20%, kræves dokumentation for bilens tekniske egnethed herfor.

    Dokumentationen kan bestå af én af følgende tre ting:

    a) En erklæring fra bilfabrikanten (eller den officielle importør af bilmærket) om bilens egnethed for effektforøgelsen (og eventuel beskrivelse af nødvendige ændringer på bilen i den forbindelse).

    b) En TÜV-godkendelse i henhold til Merkblatt 751.

    c) Dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    d) Afprøvning hos en godkendt prøvningsinstans.

    Vedr. a):

    Det kan i praksis være et brev fra bilimportøren eller en kopi af en oversigt over, hvilke motoreffekter, der tillades af bilfabrikanten. Det er dog yderst sjældent, at man kan få bilfabrikanterne til at sige ok for effektforøgelser – især for nyere biler (og aldrig for japanske biler). For biler fra før cirka 1990 kan man i nogle tilfælde få hjælp fra bilimportøren, når det drejer sig om f.eks. Ford, Opel, Volvo eller VW.

    Vedr. b):

    Hvis man køber et færdigt tuningssæt i Tyskland, kan man ofte få hjælp i form af en medfølgende ”TÜV-godkendelse”. For, at TÜV-godkendelsen kan bruges ved syn i Danmark, skal det fremgå, at den er udført i henhold til Merkblatt 751 (hvori alle de nødvendige afprøvninger er beskrevet i afhængighed af effektforøgelsen).

    Man kan også selv henvende sig til en prøvningsinstans i Tyskland og få udført afprøvningerne på sin egen bil (hvis man har lavet sin egen tuning), men det er så dyrt, at det i praksis ikke kan lade sig gøre for én bil. Det er nødt til at være et tuningsfirma, som kan fordele omkostningerne på et større antal "tuningskit" af den afprøvede type.

    Vedr. c):

    Sammenligning med en anden variant af bilmodellen er i praksis det, som oftest kan lade sig gøre. Men det er jo kun et princip, som kan anvendes, hvis man ikke tuner på den største variant af en bil!

    Et eksempel kunne være en BMW 320i E36 med 150 hk, som man tuner på. Her findes en 325i med samme teknik (bremser m.v.) og 192 hk. Du kan så tune på din 320i op til 192 hk, ja endda til 192 hk +20%, altså 230,4 hk.

    Ved synet skal du medbringe tilstrækkelig dokumentation til, at synsvirksomheden bliver overbevist om, at der ikke er nogen betydende tekniske forskelle på bremserne på en 320i og en 325i. Det kan enten være i form af et brev, som er skrevet af bilens officielle importør, eller i form af relevante kopier af reservedelsoversigten (f.eks. mikrofilmen) for de to varianter.

    Du skal i øvrigt være opmærksom på, at hvis bilen eftermonteres med kompressor eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20%. Det nytter ikke ved syn at komme med en afprøvning, der viser en effektforøgelse på f.eks. 19%. Synsvirksomhederne er simpelthen instrueret om, at de ikke skal tro på sådan en afprøvning, da det er usandsynligt, at nogle vil ofre trykladning på en bil og så stiller sig tilfreds med mindre end 20% effektforøgelse i den forbindelse. Dertil er det så nemt at ændre ladetrykket (kræver i mange tilfælde kun, at man hiver slangen af til wastegate-aktuatoren, hvilket tager et sekund!), at myndighederne har besluttet, at SÅ meget til grin vil man trods alt ikke være.

    Vedr. d):

    En godkendt prøvningsinstans (se http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretojer/Proevnings-og-kontrolinstanser.aspx) kan godkende effektforøgelser på 21-40% og 41-100% (dog maksimalt så effekten bliver 272 hk pr. 1.000 kg køreklar vægt af bilen). I Danmark kan disse afprøvninger p.t. udføres af Teknologisk Institut eller af AutoConsult.dk.

    Ved effektforøgelser på 21-40% kontrolleres, at bremserne kan klare den større effekt. Den simpleste måde er, at man har monteret bremseskiver med en bestemt min. diameter i forhold til bilens effekt og vægt. Alternativt kommer bremserne fra en bil, der er kraftigere, eller der bliver lavet en fadingprøve på en lige strækning på godt en kilometer. Prøvningsinstansen kontrollerer også, at man har sammensat bremsesystemet fornuftigt (bremsekraft for/bag, hovedcylinderstørrelse i forhold til stempelstørrelse i calipre m.v.).

    Hvis bilens effektforøgelse er på over 40% (og altså maks. 100% dog højst så man får 272 hk pr. 1.000 kg køreklar vægt af bilen), skal der supplerende laves en køreegenskabstest af en godkendt testkører, og bilen skal op at køre min. 90% af topfarten, hvor den stadig skal være stabil.


  • #29   9. apr 2017 Tak, det læser jeg lige igennem imorgen smiley

  • #30   9. apr 2017 Hov sorry i er da 2 der skriver smiley og ikke den samme så sorry for at lyde sur smiley

  • #31   9. apr 2017 Haha, ja det er vi smiley

  • #32   10. apr 2017 Hold kæææææft det noget rod mand!

    Kan man ringe til nogen for at få afvide hvad jég præcis skal gøre for at skifte motor og dyser lovligt??


  • #33   10. apr 2017 Jamen finden der en bil med den motor i og de dyser i? så kan du jo finde typegodkendelsen inde på trafikstyrelsen.dk

  • #34   10. apr 2017 Jamen der findes jo g3'eren med den motor og dyserne findes i en transporter, men ikke sammen?

Kommentér på:
Godkendt tun

Annonce