2.845 visninger
|
Oprettet:
Tuning af sugemotor {{forumTopicSubject}}
Går og leger lidt med min 1,6 vvt. Og har lavet en slange ud i fronten for at den suger så kold luft som muligt. Samt jeg har isoleret en masse ude i motorrummet for at holde temperaturen nede ude i motorrummet.
Men tænkte at der nok var nogle af jer der vidste hvad man kunne gøre for at få noget mere moment og HK ud af sin sugemotor uden at skulle bruge mange tusinder kroner på div dele.
okt 2014
Følger: 24 Følgere: 200 Biler: 1 Emner: 76 Svar: 207
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.665
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Let drivepully og andre rem hjul. Måske der lidt at hente ved tandhjulne til knast kæden. (en Alfa 2.0 TS doch 8v kan spare ca20-30gram) tourq dæmpere og stivere motor ophæng så energien fra motorens bevægelse gå i gearkassen isteden for bare at vippe.
Så der selvfølgelig det du kan hente ved lette fælge. Gode dæk. En go undervogn der kan overføre effekten og så vægt besparing.
Varme isoleringen var et godt sted at starte så thumps up
1.6'eren bliver aldrig en race motor og måske du skulle kigge i Sverige eller Tyskland efter en T-sport med kompressor
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 703
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Bananmanifold og sportsudstødning er et godt sted at starte (og her er der altså ikke tale om bare en bagpotte fra Thansen, det er hele systemet). Indsugning og udstødning er det første sted at kigge, og det ser ud til du har styr på indsugningen. Sørg for at indsugningsslangen er glat og ikke rillet fra luftfilter til motor, evt rør eller silikoneslange.
Sørg for at holde motoren 100% up to date, dvs tændrør, tændkabler og tændingsdele kan du godt "beefe" op med nogle gode ting, eks 12mm tændrørskabler i silikone, hvis den kører med rotor så nyt af det hele, sørg for alt står perfekt i justering.
Der er nemt 5-10hk at hente på et tændingssystem, ganske enkelt fordi bilen har mistet det over tid, eller pga opgradering af tændrør, spole og kabler.
Hvis den har servostyring så fjern det, det giver også nemt 6-8hk ekstra.
Som andre også skriver så er det at lette bilen også en rigtig god ting. Du kan temmelig hurtig finde de første 50kg du kan smide ud, og vil du virkelig give den gas kan du til rimelige penge få motorhjelm og forskærme i glasfiber der ikke vejer en dyt.
jun 2013
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 47
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Det giver hastighed i udstødningen og så får du mere ud af banan og dermed motor.
Tændingsdelene er i værste fald 5 år gamle, og da det er en temmelig billig bil skal du ikke regne med de har brugt kabler, tændrør m.m. i en fantastisk kvalitet.
Hvis tænding skal spille perfekt bør kabler, rotor, rotordæksel, samt tændrør skiftes hver gang du skifter olie, altså ca 1 gang årligt.
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Ville stadig finde en brugt motor og renovere og optimere inden den bliver smidt i. Så kan der leges med stempler. Plejlstænger knaster. Venter. Og meget meget mere
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.356
CNC portet topstykke.
Hæv omdr. begrænser = flere hk, hvis ellers der er flow til det.
Heftig knast.
Korrekt udstødning, og gode manifolde.
Kold indsugningsluft er også meget vigtigt.
Poler og flowoptimer alt det du kan, i form af gasketmatching osv.
Tuning af sugemotor