{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.845 visninger | Oprettet:

Mads H
Mads H
Tilmeldt:
22. jun 2013
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 47

Tuning af sugemotor {{forumTopicSubject}}

Går og leger lidt med min 1,6 vvt. Og har lavet en slange ud i fronten for at den suger så kold luft som muligt. Samt jeg har isoleret en masse ude i motorrummet for at holde temperaturen nede ude i motorrummet.

Men tænkte at der nok var nogle af jer der vidste hvad man kunne gøre for at få noget mere moment og HK ud af sin sugemotor uden at skulle bruge mange tusinder kroner på div dele.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tuning af sugemotor
  • #1   21. maj 2017 Køling af Indsugnings temperaturen er mest noget man gør på en turbo motor da luften fra turboen er varm, det du planlægger vil næppe give noget som helst på din motor. Tuning af sugemotor er noget der hurtigt bliver rigtig dyrt hvis du skal have noget "seriøst" ud af det.. køb evt nogle andre knaster og få toppen portet så er du godt igang

  • #2   21. maj 2017 Prøv at søge i forum på et af 10 millioner emner med præcis samme ordlyd smiley

  • #3   21. maj 2017 Tuning på en suge motor koster penge, et sæt andre knaster, portning anden udstædningsmanifold er du på vej, men vil gætte på omkring 800-1000kr pr HK plejer at passe meget godt

  • #4   21. maj 2017 Hvis du har en motor til overs kan du porte den. Få portræt din indsugning ING til at matche indsugning. Poleret udstødningsporte. Og dimensioneret udstødning til porthullerne.
    Let drivepully og andre rem hjul. Måske der lidt at hente ved tandhjulne til knast kæden. (en Alfa 2.0 TS doch 8v kan spare ca20-30gram) tourq dæmpere og stivere motor ophæng så energien fra motorens bevægelse gå i gearkassen isteden for bare at vippe.
    Så der selvfølgelig det du kan hente ved lette fælge. Gode dæk. En go undervogn der kan overføre effekten og så vægt besparing.

    Varme isoleringen var et godt sted at starte så thumps up

    1.6'eren bliver aldrig en race motor og måske du skulle kigge i Sverige eller Tyskland efter en T-sport med kompressor


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #5   21. maj 2017 Smid alt overflødigt ud af bilen. Kør med max 1/2 tank. Vægtreducering er den nemmeste måde at få mere ud af bilen på. Du får ikke mere ydelse, men et bedre vægt/effekt forhold.

  • #6   21. maj 2017 smiley



    profilbillede
  • #7   21. maj 2017 De første 15-20hk er forholdsvist nemme at hive ud af den, og det lyder som om du er godt i gang.

    Bananmanifold og sportsudstødning er et godt sted at starte (og her er der altså ikke tale om bare en bagpotte fra Thansen, det er hele systemet). Indsugning og udstødning er det første sted at kigge, og det ser ud til du har styr på indsugningen. Sørg for at indsugningsslangen er glat og ikke rillet fra luftfilter til motor, evt rør eller silikoneslange.

    Sørg for at holde motoren 100% up to date, dvs tændrør, tændkabler og tændingsdele kan du godt "beefe" op med nogle gode ting, eks 12mm tændrørskabler i silikone, hvis den kører med rotor så nyt af det hele, sørg for alt står perfekt i justering.

    Der er nemt 5-10hk at hente på et tændingssystem, ganske enkelt fordi bilen har mistet det over tid, eller pga opgradering af tændrør, spole og kabler.

    Hvis den har servostyring så fjern det, det giver også nemt 6-8hk ekstra.

    Som andre også skriver så er det at lette bilen også en rigtig god ting. Du kan temmelig hurtig finde de første 50kg du kan smide ud, og vil du virkelig give den gas kan du til rimelige penge få motorhjelm og forskærme i glasfiber der ikke vejer en dyt.


  • Mads H
    Mads H Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 47
    #8   21. maj 2017 Det er en swift sport fra 2012 så håber ikke tændingssystem er "slidt" men ja måske en mulighed at få nogle tykkere tændings kabel. Er ved at lave udstødnings system mangler bare lige at lave udgange. ??

    profilbillede
  • #9   21. maj 2017 Udstødningen bør være 1 3/4 " max 2" til den motor, og så bør den blive lidt mindre ude bagtil. Jeg ville vælge at køre 2" fra banan ud i en 1 3/4" 40cm før bagpotten. Og så skal der en gennemstrømningspotte på bagerst, ikke sådan en Thansen fætter med blå kanter på 140mm.

    Det giver hastighed i udstødningen og så får du mere ud af banan og dermed motor.

    Tændingsdelene er i værste fald 5 år gamle, og da det er en temmelig billig bil skal du ikke regne med de har brugt kabler, tændrør m.m. i en fantastisk kvalitet.

    Hvis tænding skal spille perfekt bør kabler, rotor, rotordæksel, samt tændrør skiftes hver gang du skifter olie, altså ca 1 gang årligt.


  • #10   22. maj 2017 Nå det en Swift så der mange dele til rådighed. Da de jo bliver brugt i mange racer klasser.

    Ville stadig finde en brugt motor og renovere og optimere inden den bliver smidt i. Så kan der leges med stempler. Plejlstænger knaster. Venter. Og meget meget mere


  • #11   22. maj 2017 Hæv kompressionen.
    CNC portet topstykke.
    Hæv omdr. begrænser = flere hk, hvis ellers der er flow til det.
    Heftig knast.
    Korrekt udstødning, og gode manifolde.
    Kold indsugningsluft er også meget vigtigt.
    Poler og flowoptimer alt det du kan, i form af gasketmatching osv.


Kommentér på:
Tuning af sugemotor

Annonce