{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.285 visninger | Oprettet:

hvor meget effekt med kompressor..? {{forumTopicSubject}}

Har overvejet at smide et Rotrex kompressor kit på en BMW E39 enten 520 eller en 523...
det er en rotrex C30-94 kompressor... Havde ikke tænkt mig at lave det helt vilde ved motoren andet en en anden toppakning...

Hvor meget effekt ville jeg ca kunne regne med på en forholdsvis std motor...?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvor meget effekt med kompressor..?
  • #1   16. okt 2006 Kommer jo an på gearing/tryk...

regn med 100 hk pr. bar, det er ikke helt ved siden af tror jeg....

• #2   16. okt 2006 Normalt siger man 100% forøgelse pr Bar ekstra du kører med. Altså på en 150HK får du 300HK ved 1 bar oveni.

Alternativt er 100HK pr bar måske hellere ikke helt ved siden af på en Std. motor uden ekstra skarpe knaster , portet top mv..

Men det passer ikke altid.. det er sq svært at sige. Kommer an på hvor meget du intercooler den, og hvor godt det hele passer sammen med f.eks. fuel, kompression mv.

• #3   16. okt 2006 Tænker du ikke på Turbo Piotr? Jeg tror ikke at det giver det samme med en kompressor, men ret mig hvis jeg tager fejl.

• #4   16. okt 2006 1 bar er vel 1 bar hva enten det kommer fra turbo, kompressor eller en hårtører

• #5   16. okt 2006 @Bo C (26) -:
    Både og. Den grundlæggende forskel på Turbo og Compressor er jo at Compressoren er med hele vejen..

Det er jo stadig Benzin + Luft som driver bilen, og så er princippet måske det samme? Om din ene bar kommer fra Turbo eller Kompressor er vel ikke forskelligt? Og du kører både med IC og BOW på begge (kan du hvertfald gøre).

Hvad tænker du på da? smiley

• #6   16. okt 2006 Det lyder meget rigtigt. Jeg synes bare at man se noget andet, men jeg har ikke helt styr på det :o)

• #7   16. okt 2006 Ikke helt, det giver ganske vist samme effekt forøgelse - men remmen til en kompressor bliver jo drevet af motoren, dvs den tager x antal hk - men giver så heldigvis flere tilbage :o)

En stor blower på en amerikaner kan faktisk sluge alvorligt mange hk - men når den så spytter 300 hk tilbage er det jo ok...

• #8   16. okt 2006 Ja gearingen/remmen på din Komressor er ret vigtig. Og det er jo i sidste ende et spørgsmål om hvor mange Bar man kan fodre sin blok med.

Jeg har ikke fået det bekfærtet (og det skal man være forsigig med når man siger herinde) men det er noget med de der Tractor Pullers de kører med RET så mange bar.. Noget med 6-7 Bar eller sådan.

Personligt fortrækker jeg compressor .. Der er sq mange fordele hvis ikke man skal have sindsygt mange heste ud .. man får ikke turbotøven, og den er med hele vejen .. + at den ikke varmer luften op så meget, og man kan slukke for kompressoren.

• #9   16. okt 2006 ..... ??? slukke for kompressoren... ?? lige som i mad max... nej det kan ikke lade sig gøre... du kan tage remmen af men så køre motoren også som lort...

Og jo en kompressor varmer også luften op.

ang. tractor pullers ... ja de kører med meget højt tryk ... men men men ... for det første køre de på methanol, for det andet kører de også med meget lavere kompression, og så er det special byggede motorere

>> Thomas ... du skal også lige huske at det er meget begrænset hvor meget du kan lade på en std. motor...

• #10   16. okt 2006 @sune L:
    Vi skal lige have styr på nogen småting:

1: Rotex SC 12 og SC16 komressorer kører med elektrisk kobling. Dem kan du slukke for. Det kan du faktisk for de fleste kompressorer:)
    Iøvrigt kører motoren ikke som lort hvis du piller den af, hvis du har sat den over til at køre med Lambdasondestyring når du ikke kører med Map-sensorstyring. Så tager den bare de punkter du har i dit no-boost område (hvis du har lavet et på din kompressormotor), og interpolerer dem smiley

2: Ja en kompressor varmer luften op, fordi den skaber tryk. Du vil ALTID varme en gasart som luft op når du presser den sammen. Men det er stadig ik noget i forhold til en turbo der bliver Rokervarm af udstødningen.

3: Ja, og Ja, ja og ja.. Og nogen af dem kører med Gasturbiner fra helikoptere.
    Jeg skrev ikke noget om at det var standartmotorer de kørte med smiley

• #11   16. okt 2006 haha...

• #12   16. okt 2006 PiotrN>> Det er godt nok nyheder for mig ... Men ok jeg jeg skruer også mest i 'kaner biler...

Men jeg synes nu stadig det lyder noget underligt... For bygger man en kompressor motor, så sænker man den statiske kompression i motor for at undgå tændningsbanken ... men slukker du så samtidig også for kompressoren, så ikke nok med at den ikke lader og motoren så kun køre med en kompression på 6 - 8 : 1 jamen så skal motoren også suge luft igennem kompressoren... det må da alt andet lige give dårlig ydelse... Men ok det kan da godt være det findes jeg har bare ikke set det... og jeg fatter ikke rigtig ideen med at slukke for kompressoren.... ??

ja ja ... det er rigtigt at en turbo varmer luften mere end en komrpessor.

• #13   16. okt 2006 sune L : lol få styr på hvad du skriver om smiley selvfølgeligt kan man lave det sådan at man kan slå en kompressor fra med en kobling som piotr N siger ....

• #14   16. okt 2006 sune L : ok fair nok .....

men jo man kan sagtens lave det sådan at kompressoren er til at slå fra og motoren stadig kan køre ganske fint ...

nogle gange er det ikke nødvendigt at sænte kompressionen voldsomt meget og du kan da godt køre en 0.4 0.5 på 9:1 kompression.

og bortset fra det så er der altså et par IKKE trykladede motore der køre helt ned til 8:1 i kompression standard og de køre da fint.

på en centrifugal kompressor kan motoren godt suge luften igenne til forskæl på en skrue eller roots kompressor hvor det faktisk er et lukket kredsløb så længe kompressoren ikke drejer rundt.
    og ja det vil selvfølgeligt give lidt mere modtryk i indsugningen men ikk noget alvorligt.

fordelen i at kunne slukke for kompressoren er jo bare bedre benzin økonomi når man ikke har brug for alle de ekstra kræfter .....

• #15   16. okt 2006 Thomas >> Ja alt kan jo lade sig gøre men er det smart?? .. men ok fred være med det ...

• #16   16. okt 2006 @sune L:
    Jeg havde gang i at montere kompressor på min Sierra. Er nu gået over til Turbo og har alle stumperne. Mangler bare at få det sat på og få købt min Megasquirt.

Men i den forbindelse havde jeg fingeren i en SC12 kompressor i slagese som havde ellektrisk kobling. Der var slør i, så jeg købte den ikke, men det er hellere ikke pointen
    Det har mange kompressorer altså smiley

Jeg ved ikke om du huske de første før-ww2 Le-mans løb hvor Blower Bently sloges med Mercedes Superchargeren .. den første løbt Bentlyen vandt var faktisk fordi de tvang mercedesen til at køre med Kompressoren tændt meget af tiden for at følge med.. og så døde bilen fordi den ik var bygget til at køre med den "on" hele tiden..

Grunden til du har det, er at du kan spare brænstof og slid på motoren + drivline. Mest det sidste.

Ja den vil køre af Bæ, fordi du kommer ned og køre med en lavere kompression. Men så er det et spørgsmål om at gå ind og vurdere når man bygge blokken hvorvidt man vil have MANGE heste og køre med kompressoren for overhoved kunne komme over 80hk , eller om man kun vil have et ekstra punch når man skal bruge 20-40% ekstra.
    Du kan jo stadig godt skubbe 0,4-0,6 bar ned i en motor der køre 1:10- 1:11 uden den tændingsbanker hvis den er stillet rigtigt.

Og du har ret, når det er biler hvor man stiller motoren optimalt til at køre med kompressor, og man ikke kører med nogen form for NA stying så vil den ik have det vildt godt uden tryk.

• #17   16. okt 2006 sune L : ja da ... det er da smart nok at kunne spare lidt på benzinøkonomien er det ikk??

• #18   16. okt 2006 Hey
    Jeg har overvejet at købe en 318 (eller lignede) til min, og så smide en kompressor på, er det noget der ville kunne holde?

• #19   16. okt 2006 Martin Terp J:

Du kan montere turbo og NOS på en pocketbike og få det til at holde hvis det er lavet rigtigt smiley

BMW har en masse gode kits off-the-shelf som er bygget til bilerne. De er rigtigt gode har jeg set, men de er også ret dyre.

Hvis du samtidigt tænker på at din drivline skal opdateres kan det godt blive rigtigt godt smiley

• #20   16. okt 2006 på en bmw 520 kan du også montere godkendte kompressore så er der ingen probs ved syn osv smiley

• #21   16. okt 2006 og self også mange andre bmw modeller

• #22   16. okt 2006 @Thomas H:
    Ja det er faktisk det fede ved BMW. Du kan få alt muligt fedt tuning til dem, og få sygeligt mange HK ud af dem med standart kits - og enda billige til de ældre.

Den eneste grund til jeg ikke ruller rundt i en 325 E36 I eller en 525 samme årgang er fordi min kæreste ikke vi sætte sig ind i den... hun har nedlagt veto.

Der er for mange ligesom mig - med anden etninsk baggrund - der kører rundt i dem smiley

• #23   16. okt 2006 thomas>> ... Tjooo spar i bare på benzinen ... så skal jeg nok bruge det I spare ... smiley ...

Piotr N>> Ja det er rigtigt at du godt kan lade på motorere med 10 - 11 : 1 .... det skrev jeg jo også bare at det er begrænset hvor hårdt du kan lade på dem .. netop som du også skriver...

Ellers kan du bare hælde noget rigtigt brændstof på ... methanol ... (min egen motor køre med 11:1 i statisk kompression) .. smiley

Men der jo også lige en anden ting... hvis du vil lade mere end bare lige ... så er du nød til at o ring blok og toppe .. ellers ender man med en skudt toppakning.

• #24   16. okt 2006 @sune L:
    Jeg tror vi er meget enige når det kommer til stykket.
    Men NA/Tryk tuning er det meget vigtigt at finde ud af hvad man vil med det, og hvor meget man vil have ud af det. Så stille tingene ind derefter.. det er sygeligt meget at tage hensyn til, og det bliver meget hurtigt kompliceret..

Personligt - når jeg ellers får en bil jeg skal af med - kunne jeg godt tænke mig at fodre blokken med 50-50 benzin og methanol. Og så se om jeg kan sende topstykket i kredsløb.
    Det kunne være sjovt at prøve..

• #25   16. okt 2006 hmm.. hvor kan man finde de kits?

• #26   16. okt 2006 Thomas>> Ja det er jo altdi sjovt at krudte op under tingene og sa hvad de kan holde til ... smiley

• #27   16. okt 2006 @Martin Terp J:
    Der tror jeg min kompetance holder op, når du bliver SÅ specifik om en bil jeg ikke har smiley

Umiddelbart vil jeg pege på Klememann eller E36.dk
    Prøv eventuelt nogen af entusiastsites for BMW (ford-klub-danmark.dk / opelpower.dk tilsvarende sites for BMW).

• #28   16. okt 2006 @Martin Terp J:
    Hvis det går helt galt så tal med K-power.
    De kan tune alt, de er bare dyre..

• #29   16. okt 2006 @artige verner .:
    Du har ret. Det var nu mest en talemåde for at statuere en pointe.

Hvis jeg skal fluekneppe den, så er en pocketbike ikke defineret af den motor, men størrelsen. Der står ingen steder i det jeg skrev at du ikke kan skifte motoren til f.eks. en fra en racerbil eller lign. Så kan du godt tryklade den smiley

• #30   16. okt 2006 @artige verner .:
    Jaja smiley Det er godt nok:)

Hvad skal du have for at montere KKK turbo, MS anlæg, IC, BOW og rør på min bil, hvis jeg har det hele ud over trykrør og downpipe?
    Jeg skal bare have ren monteringspris da jeg har alle stumperne.

• #31   16. okt 2006 @artige verner .:
    Det lyder rimligt. Vi taler sammen i morgen om det smiley

• #32   16. okt 2006 Nu er der jo også en del forskel på en blower som rigtige motorer kører med, og så dersens hårtørrere Sune :o)

Men det er denondenlyneme en OND bil du har fået!

• #33   16. okt 2006 The Chicken 031 3>> Ja ... der er lige lidt forskel ... jeg må se mig irette sat ... ang. de små centrifugal kompressor...

Og ja det skal nok bliv sjovt og få den ud at køre næste år... smiley

Kommentér på:
hvor meget effekt med kompressor..?

Annonce