3.285 visninger
|
Oprettet:
hvor meget effekt med kompressor..? {{forumTopicSubject}}
Har overvejet at smide et Rotrex kompressor kit på en BMW E39 enten 520 eller en 523...
det er en rotrex C30-94 kompressor... Havde ikke tænkt mig at lave det helt vilde ved motoren andet en en anden toppakning...
Hvor meget effekt ville jeg ca kunne regne med på en forholdsvis std motor...?
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
regn med 100 hk pr. bar, det er ikke helt ved siden af tror jeg....
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Alternativt er 100HK pr bar måske hellere ikke helt ved siden af på en Std. motor uden ekstra skarpe knaster , portet top mv..
Men det passer ikke altid.. det er sq svært at sige. Kommer an på hvor meget du intercooler den, og hvor godt det hele passer sammen med f.eks. fuel, kompression mv.
aug 2002
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 6 Emner: 111 Svar: 897
dec 2003
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 118 Svar: 1.313
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Både og. Den grundlæggende forskel på Turbo og Compressor er jo at Compressoren er med hele vejen..
Det er jo stadig Benzin + Luft som driver bilen, og så er princippet måske det samme? Om din ene bar kommer fra Turbo eller Kompressor er vel ikke forskelligt? Og du kører både med IC og BOW på begge (kan du hvertfald gøre).
Hvad tænker du på da?
aug 2002
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 6 Emner: 111 Svar: 897
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
En stor blower på en amerikaner kan faktisk sluge alvorligt mange hk - men når den så spytter 300 hk tilbage er det jo ok...
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Jeg har ikke fået det bekfærtet (og det skal man være forsigig med når man siger herinde) men det er noget med de der Tractor Pullers de kører med RET så mange bar.. Noget med 6-7 Bar eller sådan.
Personligt fortrækker jeg compressor .. Der er sq mange fordele hvis ikke man skal have sindsygt mange heste ud .. man får ikke turbotøven, og den er med hele vejen .. + at den ikke varmer luften op så meget, og man kan slukke for kompressoren.
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 144
Og jo en kompressor varmer også luften op.
ang. tractor pullers ... ja de kører med meget højt tryk ... men men men ... for det første køre de på methanol, for det andet kører de også med meget lavere kompression, og så er det special byggede motorere
>> Thomas ... du skal også lige huske at det er meget begrænset hvor meget du kan lade på en std. motor...
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Vi skal lige have styr på nogen småting:
1: Rotex SC 12 og SC16 komressorer kører med elektrisk kobling. Dem kan du slukke for. Det kan du faktisk for de fleste kompressorer:)
Iøvrigt kører motoren ikke som lort hvis du piller den af, hvis du har sat den over til at køre med Lambdasondestyring når du ikke kører med Map-sensorstyring. Så tager den bare de punkter du har i dit no-boost område (hvis du har lavet et på din kompressormotor), og interpolerer dem
2: Ja en kompressor varmer luften op, fordi den skaber tryk. Du vil ALTID varme en gasart som luft op når du presser den sammen. Men det er stadig ik noget i forhold til en turbo der bliver Rokervarm af udstødningen.
3: Ja, og Ja, ja og ja.. Og nogen af dem kører med Gasturbiner fra helikoptere.
Jeg skrev ikke noget om at det var standartmotorer de kørte med
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 144
Men jeg synes nu stadig det lyder noget underligt... For bygger man en kompressor motor, så sænker man den statiske kompression i motor for at undgå tændningsbanken ... men slukker du så samtidig også for kompressoren, så ikke nok med at den ikke lader og motoren så kun køre med en kompression på 6 - 8 : 1 jamen så skal motoren også suge luft igennem kompressoren... det må da alt andet lige give dårlig ydelse... Men ok det kan da godt være det findes jeg har bare ikke set det... og jeg fatter ikke rigtig ideen med at slukke for kompressoren.... ??
ja ja ... det er rigtigt at en turbo varmer luften mere end en komrpessor.
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
men jo man kan sagtens lave det sådan at kompressoren er til at slå fra og motoren stadig kan køre ganske fint ...
nogle gange er det ikke nødvendigt at sænte kompressionen voldsomt meget og du kan da godt køre en 0.4 0.5 på 9:1 kompression.
og bortset fra det så er der altså et par IKKE trykladede motore der køre helt ned til 8:1 i kompression standard og de køre da fint.
på en centrifugal kompressor kan motoren godt suge luften igenne til forskæl på en skrue eller roots kompressor hvor det faktisk er et lukket kredsløb så længe kompressoren ikke drejer rundt.
og ja det vil selvfølgeligt give lidt mere modtryk i indsugningen men ikk noget alvorligt.
fordelen i at kunne slukke for kompressoren er jo bare bedre benzin økonomi når man ikke har brug for alle de ekstra kræfter .....
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 144
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Jeg havde gang i at montere kompressor på min Sierra. Er nu gået over til Turbo og har alle stumperne. Mangler bare at få det sat på og få købt min Megasquirt.
Men i den forbindelse havde jeg fingeren i en SC12 kompressor i slagese som havde ellektrisk kobling. Der var slør i, så jeg købte den ikke, men det er hellere ikke pointen
Det har mange kompressorer altså
Jeg ved ikke om du huske de første før-ww2 Le-mans løb hvor Blower Bently sloges med Mercedes Superchargeren .. den første løbt Bentlyen vandt var faktisk fordi de tvang mercedesen til at køre med Kompressoren tændt meget af tiden for at følge med.. og så døde bilen fordi den ik var bygget til at køre med den "on" hele tiden..
Grunden til du har det, er at du kan spare brænstof og slid på motoren + drivline. Mest det sidste.
Ja den vil køre af Bæ, fordi du kommer ned og køre med en lavere kompression. Men så er det et spørgsmål om at gå ind og vurdere når man bygge blokken hvorvidt man vil have MANGE heste og køre med kompressoren for overhoved kunne komme over 80hk , eller om man kun vil have et ekstra punch når man skal bruge 20-40% ekstra.
Du kan jo stadig godt skubbe 0,4-0,6 bar ned i en motor der køre 1:10- 1:11 uden den tændingsbanker hvis den er stillet rigtigt.
Og du har ret, når det er biler hvor man stiller motoren optimalt til at køre med kompressor, og man ikke kører med nogen form for NA stying så vil den ik have det vildt godt uden tryk.
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
maj 2006
Følger: 55 Følgere: 52 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 931
Jeg har overvejet at købe en 318 (eller lignede) til min, og så smide en kompressor på, er det noget der ville kunne holde?
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Du kan montere turbo og NOS på en pocketbike og få det til at holde hvis det er lavet rigtigt
BMW har en masse gode kits off-the-shelf som er bygget til bilerne. De er rigtigt gode har jeg set, men de er også ret dyre.
Hvis du samtidigt tænker på at din drivline skal opdateres kan det godt blive rigtigt godt
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.980
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Ja det er faktisk det fede ved BMW. Du kan få alt muligt fedt tuning til dem, og få sygeligt mange HK ud af dem med standart kits - og enda billige til de ældre.
Den eneste grund til jeg ikke ruller rundt i en 325 E36 I eller en 525 samme årgang er fordi min kæreste ikke vi sætte sig ind i den... hun har nedlagt veto.
Der er for mange ligesom mig - med anden etninsk baggrund - der kører rundt i dem
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 144
Piotr N>> Ja det er rigtigt at du godt kan lade på motorere med 10 - 11 : 1 .... det skrev jeg jo også bare at det er begrænset hvor hårdt du kan lade på dem .. netop som du også skriver...
Ellers kan du bare hælde noget rigtigt brændstof på ... methanol ... (min egen motor køre med 11:1 i statisk kompression) ..
Men der jo også lige en anden ting... hvis du vil lade mere end bare lige ... så er du nød til at o ring blok og toppe .. ellers ender man med en skudt toppakning.
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Jeg tror vi er meget enige når det kommer til stykket.
Men NA/Tryk tuning er det meget vigtigt at finde ud af hvad man vil med det, og hvor meget man vil have ud af det. Så stille tingene ind derefter.. det er sygeligt meget at tage hensyn til, og det bliver meget hurtigt kompliceret..
Personligt - når jeg ellers får en bil jeg skal af med - kunne jeg godt tænke mig at fodre blokken med 50-50 benzin og methanol. Og så se om jeg kan sende topstykket i kredsløb.
Det kunne være sjovt at prøve..
maj 2006
Følger: 55 Følgere: 52 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 931
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 144
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Der tror jeg min kompetance holder op, når du bliver SÅ specifik om en bil jeg ikke har
Umiddelbart vil jeg pege på Klememann eller E36.dk
Prøv eventuelt nogen af entusiastsites for BMW (ford-klub-danmark.dk / opelpower.dk tilsvarende sites for BMW).
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Hvis det går helt galt så tal med K-power.
De kan tune alt, de er bare dyre..
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Du har ret. Det var nu mest en talemåde for at statuere en pointe.
Hvis jeg skal fluekneppe den, så er en pocketbike ikke defineret af den motor, men størrelsen. Der står ingen steder i det jeg skrev at du ikke kan skifte motoren til f.eks. en fra en racerbil eller lign. Så kan du godt tryklade den
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Jaja
Hvad skal du have for at montere KKK turbo, MS anlæg, IC, BOW og rør på min bil, hvis jeg har det hele ud over trykrør og downpipe?
Jeg skal bare have ren monteringspris da jeg har alle stumperne.
maj 2004
Følger: 22 Følgere: 25 Biler: 2 Svar: 1.585
Det lyder rimligt. Vi taler sammen i morgen om det
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.692
Men det er denondenlyneme en OND bil du har fået!
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 144
Og ja det skal nok bliv sjovt og få den ud at køre næste år...
hvor meget effekt med kompressor..?