{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.274 visninger | Oprettet:

tobias s
tobias s
Tilmeldt:
27. feb 2011
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23

Næste skridt for min 206 GTI {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Min 206 GTI som jeg købte i sommers er min første rigtige projekt bil, den blev valgt da jeg altid gerne ville have en, og da den var billig. Så den har hele tiden været købt som en billig (relativt) måde at lære at arbejde med biler på.

Den kostede 8.000kr, og har 270.000km på klokken.

Ind til videre har jeg sat en renoveret bagbro på (den gamle var færdig), der er sat KYB Ultra SR støddæmpere i alle 4 hjørner (ca 1600kr), samt Eibach Sports Kit fjedre foran (800kr).
Til motor rummet fandt jeg en indsugningsmanfold fra en 206 RC samt et sjældhus fra en 306 GTI til sammenlagt under 1200kr på ebay uk. Den har også fået dysser fra en 406 TS4 2,2 (700kr). Har også fået fat i en 206 RC udstødningsmanifold (350kr) som dog ikke er monteret endnu, og har fundet et rustfritmellemrør (650kr) til udstødningen uden mellempotte.

Syns selv det var en del jeg fik lavet i løbet af sommeren, også uden at det har væltet budgettet helt, men hvad skal man gå videre med? Hvad ville i tage som næste projekt? Den kan selvfølgelig trænge til en ny om gang lak, men det er dyrt og ikke noget jeg lige tør kaste mig ud i selv smiley

Nogle gode ideer? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Næste skridt for min 206 GTI
  • #1   30. nov 2018 Turbo manifold og kæmpe snegl

  • tobias s
    tobias s Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
    #2   30. nov 2018 Så kan jeg da få øvet mig i at svejse en manifold sammen, det er sku ikke meget plads til en snegl smiley

  • #3   30. nov 2018 eller købt et kit til den. det koster lidt.
    https://www.turbosfrance.com/produit/kit-turbo-complet-pour-peugeot-206-16-soupapes?product_id=6607&path=498_378


    http://206gti.net/t16/

    vis du vil evt have tryk på den engang. så kan du evt også finde en brugt kompressor. og selv lave beslag og remhjul til den. og evt en der har olie i så du slipper for tryk smøring. så der ikke meget mere end rør der skal kobles til og intercooler.


  • #4   30. nov 2018 Knaster og bearbejdet topstykke
    Nok lettest at købe en top og knaster og lave klar.. Kig evt på Motorsporten.dk der er nogle gange stumper fra deres racerbiler..


  • Niclas J
    Niclas J Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 3 Emner: 3 Svar: 27
    #5   30. nov 2018 Kobling og letvægts svinghjul.
    Gode dæk og letvægtsfælge.


  • #6   30. nov 2018 En indkøring?

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #7   1. dec 2018 Indkøring er jeg også med på!
    Men hvis du vil have mest ud af det, så skal top og knaster lige med inden smiley


  • #8   1. dec 2018 Jeg synes at bremser er undervurderede ifm. "tuning".

    Jeg vil til enhver tid påstå at man bliver hurtigere, hvis man har gode bremser. Måske ikke på striben, men ude på de små snoede vejer gør gode bremser en enorm forskel.


  • tobias s
    tobias s Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
    #9   1. dec 2018 Har også tænkt lettet svinghjul og et letvægts remdrevshjul, udtrykker lejet trænger til en udskiftning så det ville være noget jeg kunne gøre på samme tid smiley

    Er også med på at en indkøring er et must, men ja hvis jeg vil have nye knaster/topstykke skal de i først.

    Da jeg købte bilen var der 17" o.z. Superleggera fælge og helt nye dæk (Firestone noget..)

    Tror at det med Turbo eller kompressor bliver et lidt for omfattende job...

    Har godt tænkt på at der skal gøres noget med bremserne, men hvad? Hmmm...

    Tak for svar smiley


  • #10   1. dec 2018 Jeg ville også kaste en masse kærlighed i topstykket, selvfølgelig alt afhængig af om den er til vej eller bane.

  • Niclas J
    Niclas J Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 3 Emner: 3 Svar: 27
    #11   1. dec 2018 Kig eventuelt efter noget EBC bremse. Både deres skiver men især klodser virker rigtig godt.

  • #12   1. dec 2018 Kunne det tænkes at bremserne fra en 306 GTI eller anden model med større bremser passer over?
    Ved at det er en populær opgradering at montere bremser fra en Focus ST170 på en Fiesta ST150, da den så får 300mm foran mod 280mm originalt og 280mm bag mod 250mm originalt smiley


  • #13   1. dec 2018 Bremser fran en 306 gti passer over, men de er ved at være sjældne.
    Der kan købes kits med større bremser (men bilen kan blive svær at få synet med dem på)


  • #15   2. dec 2018 Jeg synes personligt mange overser optimering af bilens vægt

    En lettere bil vil give et bedre vægt/effekt forhold.

    Kan du samtidig få lavere tyngdepunkt, så vil du også få bedre egenskaber i sving

    Derudover er det jo "gratis" og tage en masse ud af bilen, og fornemmer at din 206 er et økonomi projekt smiley


  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.269
    #16   2. dec 2018 607 3.0 v6 kører med 330mm skiver og 4 stemplede brembocalipere , kan det mon ikke hekses på en 206 ? så burde man da ikke løbe tør for bremsekraft lige med det samme smiley

  • tobias s
    tobias s Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
    #17   2. dec 2018 Ville det give mening at beholde de originale bremser, men skifte skiver og klodser til noget bedre?

    Bilen er et økonomi projekt, jeg forsøger at finde så mange stumper brugt som muligt, det er ikke en bane bil, så hvis der skal andre knaster i skal den stadig være til at cruise i. Det er også et spørgsmål om hvor meget jeg tør ændre på den da den jo stadig skal kunne synes..

    Jeg er ved at flytte, så når jeg får plads til det kan bagsædet blive tage ud som det første, måske jeg skulle flytte batteriet om bag i for at fordel vægten bedre også smiley

    330mm er godt nok stort, bilen vejer jo kun ca 1050kg smiley Det er jo også vægt der skal bruges energi på at få i omdregninger.. Derfor ville "små" men bedre bremser måske tiltale mig mere.

    #14 - har hørt om Jørgen Agergaard, her på forumet. Nogle der ved hvor man evt kan kontakte ham idag?

    Hvis der skulle laves noget på topstykket som flere foreslår, er der noget man selv kan lave, eller skal alt laves af/med special maskiner?

    Go søndag smiley


  • tobias s
    tobias s Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
    #18   2. dec 2018 Dette kunne være en mulighed for at opgradere bremserne, men små dyrt i forhold til hvad andre ting har kostet til den smiley

    https://www.ebay.com/itm/Peugeot-206-GTI-138-Citroen-Xsara-VTS-283mm-Big-Brake-Kit-SPOOX-MOTORSPORT/182936225984?epid=8010624961&hash=item2a97d948c0:g:~GoAAOSwSutaH7XI:rk:1:pf:0


  • #19   2. dec 2018 Standard bremser kan fint opgraderes, men du slipper nok ikke for også at skifte kalibre

  • #20   3. dec 2018 Alternativengenring i Slangerup. Det skulle være agergård. Man kan også lege med bunden og købe end 2.2 og stroke den til 2.4L. Det dyrt men med 306top og nogle knaster samt porting skulle 220-230hk være muligt kan dog ikke huske komponent opsætningen. Nogle gange har han en hel motor til salg der er klar.. Men de koster også der efter

  • tobias s
    tobias s Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
    #21   5. dec 2018 Det heder åbenbart http://copenhagensportsgarage.dk/ nu, ved ikke om det er de samme mennesker, jeg har ikke snakket med dem.

    Med hensyn til bremser så har jeg fundet ud af at en 307'er både kom med 283mm eller 302mm som skulle passe lige over. Jeg fandt et sæt kaliber fra en 307 CC 2.0 137hk, til ca 450kr, den køre med 283mm så er lige lidt større end de 266mm der er standart på en 206 GTI, og det er faktisk samme bremse som 206 RC kørte med, så det bliver da en hel ligge RC klon jeg får lavet smiley

    Skal bare have valgt nogle skiver og klodser, nogle forslag?
    Har kigget lidt på Brembo MAX eller XTRA Line, eller ATE Power discs, de koster ikke meget mere end standard skiver.

    Tror at jeg holder mig til 2.0 bunden lige foreløbigt smiley


  • #22   5. dec 2018 Bare være opmærksom på, at skat måske mener din 206 gti er blevet til en 206 rc

    det kan jo desværre skabe nogle problemer, dels med syn og godkendelser, men også opkrævning af ekstra registreringsafgift


  • tobias s
    tobias s Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
    #23   10. dec 2018 Ved godt at det begynder at være tæt op ad at den skal ændres i registreringen. Men hvis man skulle vælge at gøre det kan det forhåbentligt ikke være den store afgift fra en 206 GTI til en RC, men hvad ved jeg, til at starte med tror jeg bare jeg lader den køre som den er..
    Er der nogle der ved hvem der kan hjælpe med at få sådan noget godkendt?


Kommentér på:
Næste skridt for min 206 GTI

Annonce