Næste skridt for min 206 GTI {{forumTopicSubject}}
Hej BG,
Min 206 GTI som jeg købte i sommers er min første rigtige projekt bil, den blev valgt da jeg altid gerne ville have en, og da den var billig. Så den har hele tiden været købt som en billig (relativt) måde at lære at arbejde med biler på.
Den kostede 8.000kr, og har 270.000km på klokken.
Ind til videre har jeg sat en renoveret bagbro på (den gamle var færdig), der er sat KYB Ultra SR støddæmpere i alle 4 hjørner (ca 1600kr), samt Eibach Sports Kit fjedre foran (800kr).
Til motor rummet fandt jeg en indsugningsmanfold fra en 206 RC samt et sjældhus fra en 306 GTI til sammenlagt under 1200kr på ebay uk. Den har også fået dysser fra en 406 TS4 2,2 (700kr). Har også fået fat i en 206 RC udstødningsmanifold (350kr) som dog ikke er monteret endnu, og har fundet et rustfritmellemrør (650kr) til udstødningen uden mellempotte.
Syns selv det var en del jeg fik lavet i løbet af sommeren, også uden at det har væltet budgettet helt, men hvad skal man gå videre med? Hvad ville i tage som næste projekt? Den kan selvfølgelig trænge til en ny om gang lak, men det er dyrt og ikke noget jeg lige tør kaste mig ud i selv
Nogle gode ideer?
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.240
feb 2011
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
https://www.turbosfrance.com/produit/kit-turbo-complet-pour-peugeot-206-16-soupapes?product_id=6607&path=498_378
http://206gti.net/t16/
vis du vil evt have tryk på den engang. så kan du evt også finde en brugt kompressor. og selv lave beslag og remhjul til den. og evt en der har olie i så du slipper for tryk smøring. så der ikke meget mere end rør der skal kobles til og intercooler.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Nok lettest at købe en top og knaster og lave klar.. Kig evt på Motorsporten.dk der er nogle gange stumper fra deres racerbiler..
feb 2011
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 27
Gode dæk og letvægtsfælge.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Men hvis du vil have mest ud af det, så skal top og knaster lige med inden
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Jeg vil til enhver tid påstå at man bliver hurtigere, hvis man har gode bremser. Måske ikke på striben, men ude på de små snoede vejer gør gode bremser en enorm forskel.
feb 2011
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
Er også med på at en indkøring er et must, men ja hvis jeg vil have nye knaster/topstykke skal de i først.
Da jeg købte bilen var der 17" o.z. Superleggera fælge og helt nye dæk (Firestone noget..)
Tror at det med Turbo eller kompressor bliver et lidt for omfattende job...
Har godt tænkt på at der skal gøres noget med bremserne, men hvad? Hmmm...
Tak for svar
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.096
feb 2011
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 27
sep 2015
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 115
Ved at det er en populær opgradering at montere bremser fra en Focus ST170 på en Fiesta ST150, da den så får 300mm foran mod 280mm originalt og 280mm bag mod 250mm originalt
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.096
Der kan købes kits med større bremser (men bilen kan blive svær at få synet med dem på)
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
En lettere bil vil give et bedre vægt/effekt forhold.
Kan du samtidig få lavere tyngdepunkt, så vil du også få bedre egenskaber i sving
Derudover er det jo "gratis" og tage en masse ud af bilen, og fornemmer at din 206 er et økonomi projekt
apr 2007
Emner: 24 Svar: 1.269
feb 2011
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
Bilen er et økonomi projekt, jeg forsøger at finde så mange stumper brugt som muligt, det er ikke en bane bil, så hvis der skal andre knaster i skal den stadig være til at cruise i. Det er også et spørgsmål om hvor meget jeg tør ændre på den da den jo stadig skal kunne synes..
Jeg er ved at flytte, så når jeg får plads til det kan bagsædet blive tage ud som det første, måske jeg skulle flytte batteriet om bag i for at fordel vægten bedre også
330mm er godt nok stort, bilen vejer jo kun ca 1050kg Det er jo også vægt der skal bruges energi på at få i omdregninger.. Derfor ville "små" men bedre bremser måske tiltale mig mere.
#14 - har hørt om Jørgen Agergaard, her på forumet. Nogle der ved hvor man evt kan kontakte ham idag?
Hvis der skulle laves noget på topstykket som flere foreslår, er der noget man selv kan lave, eller skal alt laves af/med special maskiner?
Go søndag
feb 2011
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
https://www.ebay.com/itm/Peugeot-206-GTI-138-Citroen-Xsara-VTS-283mm-Big-Brake-Kit-SPOOX-MOTORSPORT/182936225984?epid=8010624961&hash=item2a97d948c0:g:~GoAAOSwSutaH7XI:rk:1:pf:0
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.096
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
feb 2011
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
Med hensyn til bremser så har jeg fundet ud af at en 307'er både kom med 283mm eller 302mm som skulle passe lige over. Jeg fandt et sæt kaliber fra en 307 CC 2.0 137hk, til ca 450kr, den køre med 283mm så er lige lidt større end de 266mm der er standart på en 206 GTI, og det er faktisk samme bremse som 206 RC kørte med, så det bliver da en hel ligge RC klon jeg får lavet
Skal bare have valgt nogle skiver og klodser, nogle forslag?
Har kigget lidt på Brembo MAX eller XTRA Line, eller ATE Power discs, de koster ikke meget mere end standard skiver.
Tror at jeg holder mig til 2.0 bunden lige foreløbigt
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.382
det kan jo desværre skabe nogle problemer, dels med syn og godkendelser, men også opkrævning af ekstra registreringsafgift
feb 2011
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 23
Er der nogle der ved hvem der kan hjælpe med at få sådan noget godkendt?
Næste skridt for min 206 GTI