{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.183 visninger | Oprettet:

Track day bil {{forumTopicSubject}}

Jeg vil rigtigt gerne i gang med at køre flere track days, og have min egen bil til det formål. Jeg har kørt en del i importørbiler og eventbiler, men satser på at få ihverfald 8-10 track days på Laguna Seca i 2022.

Jeg havde egentlig planlagt at bestille en ny BMW M4 Competition, men efter at have snakket med en forhandler, overvejer jeg alternativer. Der er pt. mindst 1 års leveringstid på den bil...

Så jeg overvejer et alternativ, nemlig at købe en billigere bil, og så optimere den til banebrug - dog skal den stadig være lovlig at køre på offentlige veje.

Helt konkret tænker jeg på at købe en 2-3 år gammel BMW M240i, som jeg tidligere har prøvet, og var meget begejstret for. Men hvad skal man gøre ved sådan en, for at få en god lille begynder racer?

Umiddelbart tænker jeg: Køling, bremser, undervogn, bur, fjerne overflødig vægt, chassis afstivning, sportsdiff, camber.

Andet man bør overveje at tage med i sådan et projekt? Jeg prøver at lave et budget for ombygningen.

Motor/gearkasse forventer jeg ikke at røre ved. Har set modificerede M240i med standard motor køre Laguna Seca under 1:40, hvilket vil tilfredsstille mit behov. Ihvertfald for en tid smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Track day bil
  • #1   9. jun 2021 Til M240i ville jeg helst sikkert starte med LSD spær, bremser, alu køler, coilovers, fælge og dæk.
    Michelin Cup 2 eller Pilot Super Sport, evt square setup.
    Hvis man ikke vil starte med big brake kit, kunne man evt starte med Endless klodser og stålslanger.
    Ud med bagsæder. Erstat forsæder med Recaro Pole Position eller Recaro Sportster.
    Generalt kan køling godt være et problem på BMW, så Misimoto laver sikkert en alu køler der passer lige på..
    Mht til undervogn findes der et hav af gode. Hvis man ikke vil ofre en Öhlins er Bilstein PSS9 ret god eller KW. Camber og bur ville jeg nok vente med, hvis du fortsat vil køre til og fra banen.

    Har lige været på Bilsterberg med et hav af BMW M2 i alle mulige afskygninger, og rigtig sat op kører de virkelig stærkt på en bane

    Hvis ambitionen er at køre 8-10 trackdays om året ville jeg nok også overveje sko, køredragt og handsker. Måske en tester til at udlæse fejlkoder og en dæktryksmåler


  • #3   9. jun 2021 Havde fundet noget der var bredt tilgængeligt. Testet og billig indepe. Laguna Sega er I kamerika ikke? Så havde jeg nok fundet en Mustang eller Corvette.

  • #4   9. jun 2021 #1
    Super gode input! Jeg har kigget på BMW's eget LSD spær, men der findes uoriginale til den halve pris. Har set andre er ret tilfredse med KW V3, så noget i den stil er nok det jeg leder efter. Vil sige max. jeg vil afsætte til en gevind undervogn er nok 25.000 kr. inkl. montering. Dæk og fælge er naturligvis på listen smiley

    #2
    Lidt det samme som M4, det er vanskeligt at få en allokation på en M2 Competition. Jeg er ellers helt forelsket i den bil.

    #3
    Ja, Laguna Seca er ved Monterey i Californien. Det er en af de baner der er tættest på hvor jeg bor. Jeg har også overvejet den nye Corvette C8, men hvis jeg skal have sådan en, skal det være med den kommende flat plane motor, og så snakker vi nok mindst 2 år ude i fremtiden. Jeg synes ikke de store US V8'ere er så sjove at køre med. Been there, done that smiley


  • #5   9. jun 2021 For 25.000 kr burde man kunne få KW Clubsport

  • #6   17. jun 2021 Aaaah ?? ser man det, endelig fandt du det rigtige bilmærke til spas hehehe

  • #7   17. jun 2021 Ja, efter nogle år, hvor jeg ikke syntes BMW levede op til deres Ultimate Driving Machine motto, synes jeg at BMW er vendt tilbage for fuld styrke. Jeg har virkelig haft nogle gode oplevelser i BMW'er, både på veje og bane, de seneste år. Så jeg har fået lyst til at eje en BMW igen smiley

  • #8   17. jun 2021 Ja okay, men synes aldrig det er stoppet med at være sjovt hvis bare du vælger den rigtige variant indenfor den specifikke generation, om det er fra 90'erne eller op.
    Fx 3 serie, fra e30, E36, E46, E90/e92 , f30 , til g20 som er den sidste nye, synes jeg aldrig der været nogen af dem som ikke kørte sjovt, hvis bare du fandt modellen med god motor og helst 6 cylinder og op, bortset fra e30 M3 som er 4 cylinder. Bare hold dig fra en 2.0 diesel så skal du nok få lidt sjov indenbords hehe.
    Men er glad for du har åbnet dig op for BMW igen. Fantastisk bil mærke og helt klart mit valg til frisk og lidt sjov kørsel.


  • #9   17. jun 2021 Jeg var aldrig vild med eks. F30 3-serien, jeg har ellers kørt den i forskellige varianter (inkl. M3). Jeg synes G20 kører langt bedre, og er mere underholdende. Det samme gælder med 5-serien, jeg var aldrig fan af F10, men synes G30 er fantastisk, ikke mindst M5 Competition.

    Egentlig ville jeg helst have den nye M4 Competition, men med mindst 1 års ventetid, og jeg kan ikke engang komme ud og prøve den endnu, bliver den sat på pause. Men måske om 2-3 år...


  • #10   17. jun 2021 Jeg var aldrig vild med f30 serien fordi det er den dårligste bygget 3 serie når det kommer til interiør kvalitet. Dør håndtag indvendig ligner og føles noget der er taget ud af en meget billig bil.
    Men har kørt den i 335i og 340i lci, og synes de køre fantastisk.


  • #11   17. jun 2021 Ja okay M4 er sku en anden sag smiley
    Hvad med den nye M3 ? Har set den på tysk motorvej for 1 uge siden.


  • #12   17. jun 2021 Der er vist ikke den store forskel på de nye M3/M4, de skulle vist køre ret ens. Egentlig kan jeg bedst lide coupes, rent designmæssigt, men var der kortere ventetid på en M3, kunne jeg godt være fristet til at tage sådan en istedet.

  • #13   18. jun 2021 Giver ret i at en coupé holder designet friskt i længere tid generelt, men det har også sine minusser, en M3 sedan kan du Daily og køre på bane i weekenden, se det er fedt:-D

  • #14   18. jun 2021 Man kan godt daily en coupe. Jeg gjorde det med RS5'eren, men det var lidt besværligt at få datteren ind i autostolen, især da hun sad bagudvendt. Men hvor der er vilje er der vej smiley

Kommentér på:
Track day bil

Annonce