{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.888 visninger | Oprettet:

Felix N
Felix N
Tilmeldt:
11. apr 2020
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Billig benzin økonomi ved chiptuning til lille Hyundai. {{forumTopicSubject}}

Hey! Jeg er startet på et nyt studie, og det medfølger at jeg kører ca. 70 km alle hverdage.
Derfor valgte jeg at købe en Hyundai i10 benzin 1,2 med 86 hk 2012, som blev opgivet til at køre ca. 22 km/l. Dette er dog tilfældet, og har lavet en cirka regning, at bilen nok mere kører 14 Km/l ved blandet kørsel. (Er godt klar over at 22 km/l er med optimale forhold, og rimelig optimistisk).

Kiggede tilfældigvis på racechip, som skriver at bilen kan få et bedre benzin forbrug på cirka 15% og måske en håndfuld flere hestekræfter. Hvis tallene passer, så vil "chippen" jo være forholdsvis hurtigt være tjent ind.

Jeg ved ikke om min tankegang er naiv, eller om der er noget om snakken. Hvad er jeres holdninger til dette? Kunne en "Chiptuning" forbedre min økonomi? Det skal siges at jeg har ingen viden inden for "chiptuning"

Mvh



Kommentarer på:  Billig benzin økonomi ved chiptuning til lille Hyundai.
  • #1   7. dec 2021 Start med at se på sprit monitor hvad andre bilister køre i deres I10
    Der efter så det væsentligt hvilket driftmønster du har og hvordan du bruger bilen.
    Det er en motor der er bygget til let bykørsel og lidt landevej. Hvor den nok vil være mest økonomisk med en jævn fart på 80

    Hvis andre køre markant længere på literen så det enten dig eller din motor den er galt med. En chip vil ikke løse noget


  • #2   7. dec 2021 Enig, du skal nærmere ændre din kørestil.
    De små motorer er bare følsomme.. Har selv en Chevrolet Spark med 1.0 motor, tror den er opgivet til 20 km/l. Kan sagtens få den over de 20, men kan også uden problemer få den under 13..
    læs trafikken, udnyt bakkerne og undgå motorvej hvis du kan det, min den lille har det rigtig godt med 90-100 km/t, over det så sluger den helt vildt..


  • #3   7. dec 2021 Chip fabrikanterne lover guld og grønne skove, hvis en chip både kan give flere heste og en bedre brændstoføkonomi havde alle bilfabrikanterne bare sat chippen i deres model.
    Flere heste er lig med dårligere brændstoføkonomi


  • #4   8. dec 2021 Chip tuning af 1.2 SUUUGE motor? Held og lykke

  • #5   8. dec 2021 i_ipek, så forklar ham at han ikke får noget ud af det på en motor uden tryk, i stedet for sådan en ubrugelig besked, når han selv skriver han ikke har forstand på det.. smiley


    til trådstarter, hvis du kører meget motorvej, så det bedste du kan gøre er at komme ned på omkring de 90 km/t, alt andet over sluger dik benzin


  • #6   8. dec 2021 Chip optimering af en benzin motor uden tryk (Turbo) giver ikke noget der er værd at skrive om, så glem hvad de firmaer lover.
    Tænker at det enten er din måde at køre på ellers er der noget galt et sted, nu skriver du ikke om det er hovedvej eller motorvej ?
    Hvis det er motorvej så tror jeg det passer meget godt, men hovedvej med 80km/t så syntes jeg den ligger lavt med 14km/l men vejret spiller også ind der er forskel på om der er 20 grader uden for eller -2


  • #7   8. dec 2021 Jeg har så en meget lille turbomotor : Når jeg sætter den til at køre 100 km/t på min fartpilot forbruger den 4,2-4,5 l /100 km .

    Sætter jeg fartpiloten til 120 km/t siger forbruget 5,5-6,2 l/ 100 km - det er faktisk ikke et uvæsentligt højere forbrug .

    Med andre ord så betyder ens kørestil og fart en hel del .


  • Felix N
    Felix N Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #8   8. dec 2021 Tak for jeres indput alle sammen!
    Det lyder vist til, at jeg er nødt til at kigge lidt indad.
    Kører cirka 70% landevej og resterende bykørsel. Jeg undgår bevidst motorvej grundet, det vil koste mere og jeg vil bruge samme tid på at nå min destination.
    Kan dog godt indrømme, at jeg skal presse min motor, for at følge med trafikken ved lyskryds osv.

    Uheldigvis, kan jeg ikke se hvor meget jeg forbruger når jeg kører i bilen ved specifikke hastigheder samt omdrejninger. Dette kunne være interessant at måle.


  • #9   8. dec 2021 Brug din triptæller , fyld bilen op med brændstof , nulstil triptæller og aflæs den og dit forbrug næste gang du fylder brændstof på .

    Gør dette en 4-5 gange så kan du aflæse dit gennemsnitsforbrug .

    Iøvrigt tror jeg det er lige så økonomisk at tage en lang tur tur på motorvejen med jævn og konstant fart , som når du laver start og stop samt accelerationer ved lyskryds, som jeg gpår ud fra du også møder ?


  • #10   8. dec 2021 God indstilling du har til tingene smiley
    Vær forudseende, rul frem mod lyskryds, undgå at holde helt stille så rullestarter i andet gear muliggøres, skrab ruderne om morgenen så bilen ikke skal holde 10 min i tomgang, AIRCON koster også energi, nedrullede vinduer giver øget forbrug.
    Husk at brug af bremserne betyder du ikke har været forudseende nok, dog skal du selvfølgelig følge trafikken, men få et flow, så er der penge at spare.
    Defensiv kørsel er fremtiden smiley


  • #11   8. dec 2021 køre måden i sådan en bil, med en lille motor, har meget og sige

    samt.om motoren er serviceret.
    køre du eks. med møg beskidt og tilstoppet luftfilter, så trækker det også ned,

    samt om tændrør er slidt, osv.
    der er en del ting der spiller ind

    men den måde man køre på har nok den største.


  • #12   8. dec 2021 Luftfilter og tændrør er helt klart 2 ting der ofte overses, det er jo kun 3-400 kr der skal investeres og så find en mekker lærling som kan lave det billigt.


  • #13   8. dec 2021 Du kan læse lidt mere om energi rigtig kørsel her.

    https://www.trafikdage.dk/td/papers/papers01/K-tek/GrouleffJensen2510.pdf

    Sammenfatningen fra ovenstående, hvis du ikke lige gider læse det hele:

    • Vær forudseende og opmærksom i trafikken og tilstræb en glidende kørsel.
    • Undgå unødvendige opbremsninger, overhalinger og hold afstand.
    • Skift altid til et højere gear så hurtigt som muligt, spring gerne gear over.
    • Hold omdrejningstallet så lavt som overhovedet muligt, uden at motoren sejtrækker.
    • Hold bilen i gear under nedbremsning, og udnyt fuel-cut-off.
    • Tryk speederen ca. halvt ned under acceleration.
    • Overhold hastighedsgrænserne.



  • Felix N
    Felix N Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #14   8. dec 2021 Tak igen for hjælp med information, jeg er meget positiv overrasket over fællesskabet på siden :).
    Som #9 nævner, Vil jeg prøve at veksle imellem motorvej og landevej, og herefter måle benzin forbruget for hver rute, der er over 10 lyskryds på ruten langs landevejen, hvilket jeg forstår på jer virkelig er et stort element i benzin økonomi.

    Tak for linket Henrik, jeg lærte faktisk en del ved at læse det igennem.

    Til information så har bilen fået service fornyeligt, men jeg kan ikke vide med sikkerhed om luftfilter, og tændrør er tjekket. Dette vil jeg stærkt overveje at få gennemset, hvis bedre kørsel ikke giver særlig positiv resultat.


  • #15   9. dec 2021 Problemet med de små motorer er at de er tørstige når man sparker til dem, jævn fart er deres styrke.
    Har du omdr tæller i bilen kan du i INSTRUKSIONSBOGEN læse hvor motoren har sit maksimale drejningsmoment og køre efter det.
    Personligt skal jeg ikke have en bil uden omdr tæller mere.

    Octaviaen kører ved 93-95 km/t 20 km/l og ved 110 godt 14 km/t, ved blandet blandet kørsel ender jeg på 20 km/l, men så er der også kørt ekstremt morfar med friløb og alle de kedelige ting smiley


  • #16   10. dec 2021 Jeg havde en i10 1,2 78 hk fra 2010.
    Hvis jeg kørte pænt og bare fulgte trafikken kørte jeg ca 18 km/l ved landevejskørsel
    Så jeg tænker dit kørselsmønster kan forbedres


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
    #17   14. dec 2021 Som de andre siger din speederfod skal være fjer stille og roligt også når du starter fra lyskryds stille og roligt ingen overhalinger eller andet som kræver hk smiley

  • #18   14. dec 2021 #17 det er ikke helt rigtig det du skriver, ved økonomi kørsel skal du faktisk accelerer rimelig tjep op til hastigheden.
    Så hvis du mener man skal accelerer langsom op så er det ikke korrekt.


  • Anders B
    Anders B Tilmeldt:
    aug 2019

    Følger: 1 Svar: 26
    #19   14. dec 2021 Vores hyundai I20 fra 2012 svinger også mellem 13 og 21 km/l alt efter hvor og hvad.
    Så det er vist helt normalt, motorkonstruktionen er ikke af de nyeste, men godt gennemtestet ældre model, så den skal/kan ikke kører 20-30km/l som de nyeste ??

    Vi har nu kørt ca 203.000km i den uden problemer overhovedet, mange km de første år, hvor vi kørte til stævner i Frankrig, Belgien, Sydtyskland, Holland, Norge og mange andre lande i Europa, valgte at kører hver gang det økonomisk kunne betale sig med 3-4 unge mennesker og mig som chauffør.
    Kørte vi 90-110 km/t lå den normalt omkring de 18-20km/l og kørte vi 'stærkt' (sådan en kan snildt kører 160km/t)røg den ned på 12-13 km/l.

    Nu kører vi mest bykørsel, og den ligger på 12-16km/l alt efter hvor koldt/varmt og hvor langt vi kører, har været helt nede på 10km/l når den udelukkende kører konen frem/hjem til arbejde i en periode, så kører den 3-4 km for hver gang den bliver startet, hvilket virkelig både slider på motoren og koster på km/l smiley

    Men glem alt om chiptuning, sørg for at overholde olie og filterskift (skifter selv for hvert 15.000km) så har du bil i rigtig mange år, de er sku ikke til at slide op ??


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
    #20   14. dec 2021 #18 Ikke korrekt stille og roligt også fra lyskryds. Prøv og find ud af jeg har ret. Grunden til den anbefaling du skriver er fordi det andet skaber kø smiley

  • #21   14. dec 2021 Din teori, men alle de steder jeg har læst om Øko kørsel gennem tiden siger noget andet og grunden er ikke for at danne kø men for netop at spare, grunden er bilen køre længst på litteren i højeste gear og laves hastighed i dette gear og bessefars kørsel giver alt for lang tid i de forskellige gear = for mange omdrejninger i alt for lang tid.
    Men anbefaler også at springe gear over og skifte ved lave omdrejninger men med foden godt på speederen smiley går ud fra det er ikonet du ynder.


  • #22   14. dec 2021 Spar hver 5. tank - Kør økonomisk
    Tjek dæktryk (op til 10% ekstra) ...
    A/C + Sædevarme (op mod 15 % ekstra) ...
    Ikke i for høje omdrejninger (op mod 20 % ekstra) ...
    Fjern overflødig vægt (op mod 17% ekstra) ...
    Brems med motoren (op imod 8 % ekstra) ...
    Kom hurtigt op i det rigtige gear (op mod 10% ekstra)


  • Per T
    Per T Tilmeldt:
    aug 2016

    Svar: 49
    #23   14. dec 2021 Forskellen i kroner, på om du kører 14 km/l og følger med trafikken eller 17 km/l og skal irritere dig over ikke at følge med og hele tiden tænke på at spare benzin, er 11 kr. pr. dag. Det er nok hvad det koster, at få lidt skub i bilen, uanset hvordan du bærer dig ad.

  • #24   15. dec 2021 FDMs råd er de samme, "Kom friskt – typisk med halv gas – op på den ønskede hastighed"
    Så nej til bessefar acceleration.
    https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverdagen/braendstof-oekonomi/langt-paa-literen-10-spareraad-fra-fdm


  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 295
    #25   15. dec 2021 Fuck FDM smiley jeg har ret, prøv nu selv.

  • #26   15. dec 2021 Det er jo godt du er klogere end alle andre

  • #27   15. dec 2021 Teori er én ting, praksis en anden. Selveste Clarkson har bevist i Topgear at en M3 kører længere på literen end en Prius https://youtu.be/F04MXepYiBs

    Til #23,
    Så er det faktisk oftest når jeg forsøger at kører så langt som muligt, på de dyrebare dråber, at jeg føler den øvrige trafik er en pestilens, fordi jeg skal bremse i tide og utide uden grund! smiley


  • #28   15. dec 2021 Hvis du bremser i tide og utide bruger du for meget brændstof.

  • #29   16. dec 2021 Ja lige præcis! Kan godt se det er forkert formuleret, det er “alle de andre” jeg synes der bremser i tide og utide, men det irriterer mig når jeg så også bliver nød til at bremse et sted jeg ellers ikke ville have gjort det, kun for at holde en passende afstand til forankørende, feks ned af bakke.
    Oplever endda folk der bremser på vej OP af bakke?


  • #30   17. dec 2021 Kører dagligt forbi en som kører max 90 på motorvejen, dvs alle lastbiler overhaler ham, pisseirriterende spade.

  • #31   17. dec 2021 Brændstof økonomi er meget afhængig af chaufførens højre fod

    Tvivler på en chip kan hjælpe på en adfærdsændring


Kommentér på:
Billig benzin økonomi ved chiptuning til lille Hyundai.

Annonce