{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.016 visninger | Oprettet:

Michael J
Michael J
Tilmeldt:
22. mar 2022
Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9

Atter engang - montering af turbo {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg ved det er et emne der har været bragt op et utal af gange gennem årene og svaret har some regel været "det kan ikke lade sig gøre"
Nu prøver jeg dog alligevel at spørge igen.

Hvordan får man monteret turbo lovligt i bilen?

Min begrundelse er at jeg for et stykke tid siden så en e30 med turbo og ejeren påstod at det var lavet helt lovligt, men han ville ikke uddybe hvordan.

Så enten var han fuld af løgn eller også er der et hemmeligt loophole han ikke vil have bliver opdaget.

Min umiddelbare tanke er at han på en eller anden måde har gjort det lovligt på baggrund af at samme chassis blev lavet med turbo fra BMW, i form af en M3 model med en 4 cylindret turbomotor.
Er der noget hold i det, eller er det en død ende?

Jeg har haft snakket med både skat og færdselstyrelsen om det.
I begge tilfælde peger de bare videre på den næste i fødekæden.
Hos Skat havde de kun en holdning til om bilen var ændret nok til at man skulle betale afgift af den. Så virkede de ellers ligeglade med ydelsen og sikkerhed (det er en overdrivelse, men ikke langt fra)

Hos Fstyr mente de at jeg skulle spørge hos en syns-virksomhed.
Men er det mig der har misforstået noget, eller er det ikke færdseksstyrelsen der laver de retningslinjer som de danske syns-virksomheder følger?

En af mine kammerater har smidt en 6 cylindret i sin e36 der originalt kom med en 4 cyl.
Hans påstand er at det er gjort helt lovligt fordi synsmanden har skrevet ændringen ind i syns-bogen, så nu er der ikke noget han skal anmelde til nogen af de to tidligere nævnte regerings instanser - Det skulle jeg så også bare gøre med turboen og så burde det være i orden.
Ikke helt sikker på at jeg køber den, men det har ikke været et problem for ham, so far.

(ved godt at det her var en længere smøre, men jeg håber lidt på at der er nogen der kan kast lys på situationen)

Hvad tænker i alle om emnet?

Mvh


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Atter engang - montering af turbo
  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

    Følgere: 4 Svar: 195
    #1   22. mar 2022 En turbo ombygning kan gøres lovligt, det er dog ikke bare at smide på og håbe på det bedste, alt skal være godkendt, og derefter betalt den afgift af det som det kræver.

    Og e30 er ikke lavet med en turbo benziner, i hvert fald ikke fra bmw´s egen haller, men hartge havde tuningsversioner, hvor der er større motor og tryk på, hvilket muligvis har åbnet for at man kunne lave en ombygning lovligt, men stadig ikke bare at smide på og håbe på det bedste, alt skal være godkendt og betalt

    Ang 4 cyl til 6, så har han da dummet sig, eneste som overholder de regler er en 318 med 140hk som bliver byttet ud med en tungere og sløvere 320 med 150hk motor, så eneste fordel ved den, og mener eneste, er lyden.
    Er der større motor i, så er det ikke godkendt, selv om det måske er skrevet ind, så skal den rigtige synsmand bare se at motoren ikke er den korrekte, og så er der problemer


  • #2   22. mar 2022 bare du betaler afgift så er det lovligt tror ikke den er gammel nok til at du ( bare ) kan montere katalysator også må du montere turbo uden at betale afgift så længe man er under 20% reglen

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #3   22. mar 2022 Hej igen

    Tak for svarene.

    Jeg tænkte nok at det kunne lade sig gøre, men hvem skal man snakke med for at gøre det lovligt?
    Der er vel en instans der skal godkende de ombygninger der eventuelt laves i forbindelse med monteringen?


  • #4   22. mar 2022 ja told og skat

  • #5   22. mar 2022 www.autoconsult.dk er nok dem som har mest erfaring indenfor godkendelse af ombyggede biler

    Det kan lade sig gøre, mange render bare ind i de enten mister gnisten til at få gjort projektet færdigt grundet bøvl, eller det simpelthen bliver så dyrt det ingen mening giver


  • #6   22. mar 2022 Man kan jo betale sig fra stort set alle tænkelige ombygninger

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #7   22. mar 2022 Told og skat har jo som sådan ingen teknisk indsigt i ombygninger af biler.
    De vil bare gerne have nogle penge hvis folk laver ombygninger smiley

    Som originalt skrevet ville jeg have antaget at det var færdselstyrelsen der havde noget at sige der, men de pegede mod synshallerne.
    Men igen, det er vel dem selv der laver reglerne?



  • #8   22. mar 2022 Jeg syntes du skal prøve om du kan finde en synsmand som er godt og grundigt inde i reglerne inden du begynder på noget, og gerne flere synsmænd

  • #9   22. mar 2022 har du brugt tid på at besøge
    www.autoconsult.dk

    Der kan du fint se og læse mere om næsten alle reglerne, og få svar på de fleste af dine spørgsmål


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #10   22. mar 2022 Ser ganske fornuftigt ud det de laver hos Autoconsult.

    Nogen der har tidligere erfaring med dem?
    Tænker ikke det bliver billigt at få deres rådgivning


  • #11   22. mar 2022 Det kan godt lade sig gøre. Der er massere af VR6 turbo godkendte biler. Både færdiglavede kits du køber, samt folk der selv har bygget. Der er også flere E30 og E36 men regn med at det koster på den anden side af 100k. Hos de fleste bliver det ved drømmen. Autoconsult.dk har styr på det.

  • #12   23. mar 2022 Michael J

    Jeg har for 3 mdr siden været på ideen. Fik fat i JO-tuning som kan være behjælpelig ang. godkendelser. Men er det pengene værd at gå efter?

    Bilen skal igennem en forurenings test som koster 15.000,- og den skal du nok regne med at dumpe og så det altså 15.000,- igen for en ny, og det hver gang den dumpes. Men inden du laver en ny, skal der ændres på nogle ting og en ny indkøring, som skal lægges til budgettet. Derudover, så ville det koste mig 25.000,- at få den godkendt til 400 HK.

    Disse beløb er kun i godkendelser og det er ikke firmaer i DK der godkender dem, det i Tyskland. Så skal du lige lægge et godt beløb til selve projektet, ombygning, turbosæt, indkøring osv.

    Ideen er rigtig fed ! Men har gjort op med mig selv, at det bliver ikke pengene værd i sidste ende. Det havde været meget nemmere hvis det var 10-15 år tilbage.


  • #13   23. mar 2022 Som #11 siger, regn med +100k uden at tænke bilens pris.

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #14   23. mar 2022 Hej Paco.
    Tak for den uddybbende forklaring.
    Har konkluderet at projektet ikke er muligt inde for rimelighedens grænser.

    Bare for nysgerrighedens skyld.
    Hvad gjorde det nemmere at få gennemført for 10-15 år siden?


  • #15   23. mar 2022 Ved et ikke, men kunne forestille mig at kravene var knap så strenge, specielt ift miljø krav

  • #16   23. mar 2022 Der var kravene ikke så skarpe og der var et firma man kunne købe et turbosæt fra, som var lige til at godkende nærmest. Men vil man det, så det da bare at gør det så diskret som muligt og håbe på aldrig at blive stoppet smiley

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #17   23. mar 2022 Diskret turbomontering? smiley

    Tror hellere jeg må flytte til et land hvor reglerne for sjove biler ikke er så strengente.
    Måske en dag


  • #18   23. mar 2022 Kan du spotte noget på billedet?

    Man kan lige ane trykrøret på indsugning, hvis den havde gået ind i dens original kasse, havde det lige skjult det allersidste smiley

    Billedet er fra en bruger her inde på bilgalleri med en e36 turbo.

    Men ja, hellere bruge pengene på noget lækkert der er bygget med turbo og så derefter få den upgraded.


    profilbillede
  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #19   23. mar 2022 Fidusen var at det skulle være billigt, det er vel også tilfældet med den e36 på billedet der.
    Ville dog være utryk ved at skulle køre den på de offentlige vej, med de modifikationer der.

    Der må jeg sige at jeg misunder Amerikanere. De håner os jo nærmest når de hører om vores tilstande...


  • #20   23. mar 2022 Du kan sagtens upgrade den i dens bremser også. Skal det være billigt, så er der en polsk side som sælger det man kalder "ebay turbokits" men de står inde for holdbarhed og kvalitet. Og du får seriøst alt, hvad du skal bruge til sådan en projekt.

    Jeg havde sku gjort det men er tilbageholden på det med at det bliver ulovligt, bilen beslaglagt, betale en afgift og stadig bliver den ikke godkendt af den afgift man betaler og så er der bøden. Værst af alt, hvis du kommer ud for et uheld og slår en ihjel. Så man på den smiley

    Bare så du ved, så må du snart heller ikke slå en prut i din egen bil i DK smiley


  • #21   24. mar 2022 #19
    Der må jeg sige at jeg misunder Amerikanere. De håner os jo nærmest når de hører om vores tilstande...

    Det kommer meget an på hvor man er i USA. Reglerne for hvad man må bliver strammere og strammere i eks. Californien, hvor selv en udstødning kan give en del problemer med politiet. Men da der ingen afgifter er på biler, er det nemt at købe noget der er hurtigt fra fabrikken smiley


  • #22   24. mar 2022 #18 synsmanden skal vel stadigvæk køre en tur i bilen, og hvis han ikke lægger mærke til at der er en turbo på når han køre giver set vel ikke ret meget mening

  • #23   24. mar 2022 #19 Kan ikke gøres billigt. Nogen lægger lidt billige Kina skod dele fra Qualitec i kurven og tror de kan bygge tryk på for 10.000kr men i sidste ende bruger de over 30.000kr, hvilket stadig er i den billige ende.

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #24   24. mar 2022 #23, stadig billigere end at skulle smide 100k efter det smiley

  • #25   24. mar 2022 De 100k er godkendelser, tests, agifter samt honorar til firmaer der ved hvad det kræver, kender reglerne og hvad der skal til præcist, og får din bil hele møllen igennem. Byggeri af motor er udover det.

  • #26   25. mar 2022 #18
    Skulle det gøres ulovligt, så bliver bilen nok gjort standard inden syn, hvis det nu skulle være.

    #25
    M50b25 motor uden vanos, så har man sparet en masse penge på at bygge motor. De klare nemt 500hk stock indmad. Men ja, godkendelser og afgift ville gør nas smiley


  • #27   26. mar 2022 #26 har skam selv sådan en i min E36, men det koster altså stadig at bygge noget ordenligt. Før du får set dig om med bare en motorstyring og hvad der hører til, samt indkøring har du hurtigt brugt 12-15.000 kr.

  • #28   28. mar 2022 High in cars har gang i en BMW E36 som de købte med turbo opsætning

    De er ved at få den lavet i orden og godkendt med trykladning

    Man kan høre en del mere om projektet her
    https://youtu.be/mKdUxx8JCaU

    https://youtu.be/vxiJ6Df8R6Q


  • #29   29. mar 2022 Folk bliver bare super forvirrede. Der er mange der nu render og tror de kan få deres bil godkendt med eftermonteret tryk for 30.000, når der allerede er massere der har fået det lavet for år tilbage, og det endte med at koste over det dobbelte. M50 med turbo i E30, VR6 turbo osv

  • #30   29. mar 2022 Al det med godkendelser, det er fortid. Tror simpelthen ikke der kan godkendes biler med eftermonteret tryk. Selv High on cars tror jeg ikke kan få den godkendt.

    Som sagt, 15k for forureningstest som nok skal dumpes med de krav der er idag. 25k for godkendelse af 400hk. Det allerede 40k uden turbosæt og motorstyring. Skal man have noget ordentlig noget, så render det over den anden side af 100k for godkendelser (hvis muligt) og turbo sæt i kvalitet + det der skal bygges i motor.. dyr omgang smiley


  • #31   29. mar 2022 #29 og #30
    Hvis den består alle test i første omgang så er 30.000 kr i godkendelse vel nok realistisk nok. Tror da ikke autoconsult står og siger en pris på en større YouTube kanal uden at have nogenlunde hold i virkeligheden

    Hvis man tror man kan bygge det for 30.000 kr når autoconsult siger de skal have 30.000 kr for deres arbejde inklusiv målingen i Tyskland, så er det jo fordi man ikke kan regne

    Hvorfor skulle den ikke kunne godkendes, når netop autoconsult mener den godt kan godkendes

    i programmet omtales det også man naturligvis tager højde for den euronorm bilen er født og produceret under. Så i bund og grund så er det nok nemmere med en E36 end en nyere BMW

    Synes da de kommer godt omkring tingene, de nævner bilen er købt med turbo installeret, KK har brugt over 100 timer, og diverse andre omkostninger i projektet. Vi får nok ikke de endelige tal, men de fleste kan vel godt regne ud vi nok kommer i nærheden af en pris man kunne have købt en E36 M3 for


  • #34   30. mar 2022 #31 autoconsult lover en masse, fordi det er reklame for hans virksomhed? Der er massere der allerede har været møllen igennem med autoconsult. Jeg siger ikke de ikke får den E36 godkendt til den pris. Der er mange hjul der kan smøres og hjælpes på vejen når man kender de rigtige mennesker. Det gælder også registrerings afgift. I sidste ende får folk et fordrejet syn på hvad det rent faktisk koster for almindelige mennesker.

  • #35   30. mar 2022 Bliver da spændende at se om den kan godkendes når de har fået gjort den klar. Tvivler dog at dens værdier i målingen kan blive så lave at den kan godkendes.

    Lykkedes det kk autoteknik og autoconsult at få projektet godkendt, så får de hvertfald nok at se til og bombarderet mail og tlf smiley


  • #36   30. mar 2022 #34
    Jeg kender intet til hvad priser autoconsult tager for deres arbejde, men han giver jo udtryk for man som udgangspunkt skal forvente de skal have omkring 15.000 kr inklusiv støjmålingen

    Målingen af forureningen koster så også omkring 15.000 kr

    Hvis du har mange eksempler på folk der har betalt 60.000 kr for samme omgang, altså hvor det hele godkendes i første forsøg. Så vil jeg da klart anbefale man ligesom gør mere opmærksom på dette på youtube videoerne, facebook og andre steder hvor folk nok gerne vil kende den pris du mener almindelige kunder betaler.

    #35
    jeg ved ikke hvad en standard e36 har af værdier, men hvis man ser på kravene til Euro1 normen så skal den under 0,97g/km i NOx

    Allerede ved Euro2 heddet det faktisk kun 0,5g/km og i eksempelvis Euro6 hedder det 0,06g/km

    Jeg har ikke kendskab til hvor meget de forskellige modeller udleder, men eksempelvis en standard e46 uanset motor er jo under 0,5g/km.



Kommentér på:
Atter engang - montering af turbo

Annonce