Atter engang - montering af turbo {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg ved det er et emne der har været bragt op et utal af gange gennem årene og svaret har some regel været "det kan ikke lade sig gøre"
Nu prøver jeg dog alligevel at spørge igen.
Hvordan får man monteret turbo lovligt i bilen?
Min begrundelse er at jeg for et stykke tid siden så en e30 med turbo og ejeren påstod at det var lavet helt lovligt, men han ville ikke uddybe hvordan.
Så enten var han fuld af løgn eller også er der et hemmeligt loophole han ikke vil have bliver opdaget.
Min umiddelbare tanke er at han på en eller anden måde har gjort det lovligt på baggrund af at samme chassis blev lavet med turbo fra BMW, i form af en M3 model med en 4 cylindret turbomotor.
Er der noget hold i det, eller er det en død ende?
Jeg har haft snakket med både skat og færdselstyrelsen om det.
I begge tilfælde peger de bare videre på den næste i fødekæden.
Hos Skat havde de kun en holdning til om bilen var ændret nok til at man skulle betale afgift af den. Så virkede de ellers ligeglade med ydelsen og sikkerhed (det er en overdrivelse, men ikke langt fra)
Hos Fstyr mente de at jeg skulle spørge hos en syns-virksomhed.
Men er det mig der har misforstået noget, eller er det ikke færdseksstyrelsen der laver de retningslinjer som de danske syns-virksomheder følger?
En af mine kammerater har smidt en 6 cylindret i sin e36 der originalt kom med en 4 cyl.
Hans påstand er at det er gjort helt lovligt fordi synsmanden har skrevet ændringen ind i syns-bogen, så nu er der ikke noget han skal anmelde til nogen af de to tidligere nævnte regerings instanser - Det skulle jeg så også bare gøre med turboen og så burde det være i orden.
Ikke helt sikker på at jeg køber den, men det har ikke været et problem for ham, so far.
(ved godt at det her var en længere smøre, men jeg håber lidt på at der er nogen der kan kast lys på situationen)
Hvad tænker i alle om emnet?
Mvh
mar 2009
Følgere: 4 Svar: 195
Og e30 er ikke lavet med en turbo benziner, i hvert fald ikke fra bmw´s egen haller, men hartge havde tuningsversioner, hvor der er større motor og tryk på, hvilket muligvis har åbnet for at man kunne lave en ombygning lovligt, men stadig ikke bare at smide på og håbe på det bedste, alt skal være godkendt og betalt
Ang 4 cyl til 6, så har han da dummet sig, eneste som overholder de regler er en 318 med 140hk som bliver byttet ud med en tungere og sløvere 320 med 150hk motor, så eneste fordel ved den, og mener eneste, er lyden.
Er der større motor i, så er det ikke godkendt, selv om det måske er skrevet ind, så skal den rigtige synsmand bare se at motoren ikke er den korrekte, og så er der problemer
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 936
mar 2022
Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
Tak for svarene.
Jeg tænkte nok at det kunne lade sig gøre, men hvem skal man snakke med for at gøre det lovligt?
Der er vel en instans der skal godkende de ombygninger der eventuelt laves i forbindelse med monteringen?
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 936
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.431
Det kan lade sig gøre, mange render bare ind i de enten mister gnisten til at få gjort projektet færdigt grundet bøvl, eller det simpelthen bliver så dyrt det ingen mening giver
mar 2020
Følger: 31 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 131
mar 2022
De vil bare gerne have nogle penge hvis folk laver ombygninger
Som originalt skrevet ville jeg have antaget at det var færdselstyrelsen der havde noget at sige der, men de pegede mod synshallerne.
Men igen, det er vel dem selv der laver reglerne?
mar 2020
apr 2018
www.autoconsult.dk
Der kan du fint se og læse mere om næsten alle reglerne, og få svar på de fleste af dine spørgsmål
mar 2022
Nogen der har tidligere erfaring med dem?
Tænker ikke det bliver billigt at få deres rådgivning
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.203
nov 2007
Følger: 18 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 241
Jeg har for 3 mdr siden været på ideen. Fik fat i JO-tuning som kan være behjælpelig ang. godkendelser. Men er det pengene værd at gå efter?
Bilen skal igennem en forurenings test som koster 15.000,- og den skal du nok regne med at dumpe og så det altså 15.000,- igen for en ny, og det hver gang den dumpes. Men inden du laver en ny, skal der ændres på nogle ting og en ny indkøring, som skal lægges til budgettet. Derudover, så ville det koste mig 25.000,- at få den godkendt til 400 HK.
Disse beløb er kun i godkendelser og det er ikke firmaer i DK der godkender dem, det i Tyskland. Så skal du lige lægge et godt beløb til selve projektet, ombygning, turbosæt, indkøring osv.
Ideen er rigtig fed ! Men har gjort op med mig selv, at det bliver ikke pengene værd i sidste ende. Det havde været meget nemmere hvis det var 10-15 år tilbage.
nov 2007
mar 2022
Tak for den uddybbende forklaring.
Har konkluderet at projektet ikke er muligt inde for rimelighedens grænser.
Bare for nysgerrighedens skyld.
Hvad gjorde det nemmere at få gennemført for 10-15 år siden?
mar 2020
nov 2007
mar 2022
Tror hellere jeg må flytte til et land hvor reglerne for sjove biler ikke er så strengente.
Måske en dag
nov 2007
Man kan lige ane trykrøret på indsugning, hvis den havde gået ind i dens original kasse, havde det lige skjult det allersidste
Billedet er fra en bruger her inde på bilgalleri med en e36 turbo.
Men ja, hellere bruge pengene på noget lækkert der er bygget med turbo og så derefter få den upgraded.
mar 2022
Ville dog være utryk ved at skulle køre den på de offentlige vej, med de modifikationer der.
Der må jeg sige at jeg misunder Amerikanere. De håner os jo nærmest når de hører om vores tilstande...
nov 2007
Jeg havde sku gjort det men er tilbageholden på det med at det bliver ulovligt, bilen beslaglagt, betale en afgift og stadig bliver den ikke godkendt af den afgift man betaler og så er der bøden. Værst af alt, hvis du kommer ud for et uheld og slår en ihjel. Så man på den
Bare så du ved, så må du snart heller ikke slå en prut i din egen bil i DK
Blogger
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Der må jeg sige at jeg misunder Amerikanere. De håner os jo nærmest når de hører om vores tilstande...
Det kommer meget an på hvor man er i USA. Reglerne for hvad man må bliver strammere og strammere i eks. Californien, hvor selv en udstødning kan give en del problemer med politiet. Men da der ingen afgifter er på biler, er det nemt at købe noget der er hurtigt fra fabrikken
mar 2020
jul 2011
mar 2022
jul 2011
nov 2007
Skulle det gøres ulovligt, så bliver bilen nok gjort standard inden syn, hvis det nu skulle være.
M50b25 motor uden vanos, så har man sparet en masse penge på at bygge motor. De klare nemt 500hk stock indmad. Men ja, godkendelser og afgift ville gør nas
jul 2011
apr 2018
De er ved at få den lavet i orden og godkendt med trykladning
Man kan høre en del mere om projektet her
https://youtu.be/mKdUxx8JCaU
https://youtu.be/vxiJ6Df8R6Q
jul 2011
nov 2007
Som sagt, 15k for forureningstest som nok skal dumpes med de krav der er idag. 25k for godkendelse af 400hk. Det allerede 40k uden turbosæt og motorstyring. Skal man have noget ordentlig noget, så render det over den anden side af 100k for godkendelser (hvis muligt) og turbo sæt i kvalitet + det der skal bygges i motor.. dyr omgang
apr 2018
Hvis den består alle test i første omgang så er 30.000 kr i godkendelse vel nok realistisk nok. Tror da ikke autoconsult står og siger en pris på en større YouTube kanal uden at have nogenlunde hold i virkeligheden
Hvis man tror man kan bygge det for 30.000 kr når autoconsult siger de skal have 30.000 kr for deres arbejde inklusiv målingen i Tyskland, så er det jo fordi man ikke kan regne
Hvorfor skulle den ikke kunne godkendes, når netop autoconsult mener den godt kan godkendes
i programmet omtales det også man naturligvis tager højde for den euronorm bilen er født og produceret under. Så i bund og grund så er det nok nemmere med en E36 end en nyere BMW
Synes da de kommer godt omkring tingene, de nævner bilen er købt med turbo installeret, KK har brugt over 100 timer, og diverse andre omkostninger i projektet. Vi får nok ikke de endelige tal, men de fleste kan vel godt regne ud vi nok kommer i nærheden af en pris man kunne have købt en E36 M3 for
jul 2011
nov 2007
Lykkedes det kk autoteknik og autoconsult at få projektet godkendt, så får de hvertfald nok at se til og bombarderet mail og tlf
apr 2018
Jeg kender intet til hvad priser autoconsult tager for deres arbejde, men han giver jo udtryk for man som udgangspunkt skal forvente de skal have omkring 15.000 kr inklusiv støjmålingen
Målingen af forureningen koster så også omkring 15.000 kr
Hvis du har mange eksempler på folk der har betalt 60.000 kr for samme omgang, altså hvor det hele godkendes i første forsøg. Så vil jeg da klart anbefale man ligesom gør mere opmærksom på dette på youtube videoerne, facebook og andre steder hvor folk nok gerne vil kende den pris du mener almindelige kunder betaler.
jeg ved ikke hvad en standard e36 har af værdier, men hvis man ser på kravene til Euro1 normen så skal den under 0,97g/km i NOx
Allerede ved Euro2 heddet det faktisk kun 0,5g/km og i eksempelvis Euro6 hedder det 0,06g/km
Jeg har ikke kendskab til hvor meget de forskellige modeller udleder, men eksempelvis en standard e46 uanset motor er jo under 0,5g/km.
Atter engang - montering af turbo