{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
884 visninger | Oprettet:

Simon G
Simon G
Tilmeldt:
21. dec 2023
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1

K&N filter {{forumTopicSubject}}

Jeg har mig en Ford Fiesta Ecoboost(2015). Jeg kunne godt tænke mig at den lavede lidt mere lyd men ikke for meget. Jeg hørte en lille fugl synge om noget der hedder K&N filter som skulle kunne hjælpe mig med dette.

Er der nogle spm har erfaringer med dette? Måske også med samme model af bil.

Jeg er ikke super klog på biler og hvad der dur eller ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  K&N filter
  • #1   21. dec 2023 Åben luft filter er ikke lovligt
    Og køre med

    Og det er en af de ting politiet er begyndt og får rigtig meget op i.



  • Simon G
    Simon G Tilmeldt:
    dec 2023

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1
    #2   21. dec 2023 Tak for svaret!
    Er der noget du kan anbefale ellers?


  • #3   21. dec 2023 Bor en 3-4 huller i luftfilterkassen FØR filteret, så får du lidt ekstra lyd..

  • #4   21. dec 2023 jeg køre med K&N med det er jo så et indsats filter så i stedet for det standart filter element den snakker lidt mere

    men det er lovligt at køre med K&N i LUKKET kasse

    og du kan også montere et sports udstødnings system bare kusk at købe noget som er godkendt ellers bliver du taget bag i når du bliver stoppet


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #5   21. dec 2023 monter et KN filter i filterkassen. Måske lidt mere lyd, men nok så væsentligt får du mere luft til motoren og dermed lidt flere heste og måske lidt mere moment . Fuldend projektet ved at føre en slange fremt til fronten af bilen. Den kan nok gemmes lige bag kølergitteret. Så får du masser af kold luft der indeholder flere iltmolekyler end varm luft og dermed lidt flere heste.

  • #6   21. dec 2023 Smid et ordenligt udstødnings system på frem for at bore huller her og der.
    https://www.astina.dk/catback-635mm/ford-fiesta-mk7-milltek-catback-resonated-10-ecoboost-p-39296.html?cPath=35_1253_1462

    Fås også uden mellem-potte men så tænker jeg ikke den er lovlig..
    Tænker der også kunne være noget at spare ved at købe på ebay...


  • #7   29. dec 2023 Som andre har skrevet, kan K&N filtre være både åben sports filter, eller som indsats der passer til luftfilterkasse. Den første lyder rigtig godt, men ulovligt - dog, hvis man har grej og kan lidt selv, kan man bygge sit eget luftfilterkasse og smide åben sportsfilter der i - og så trække luften fra frontgitter med en slange.
    Det er kun lyd man får ud af det, har testet på rullefelt med åben sports filter, og standardkasse, og resultatet var det same. Også testet med standard udstødning og så med et catback fra miltek - same resultat.
    At bore huler i luftfilterkassen giver ikke rigtig noget - har selv prøvet.
    Sports udstødning, som catback, lyder bedre, men for eks. min miltek catback resonated er svært at høre forskel fra standard udstødning. Har haft non-resonated, men det larmer af HT, droner mega højt og så er det ulovligt.
    Der findes flere producenter af den slags, nogle har mere lyd end andre... kan ikke sige noget om hvilket er "bedst" eller lyder bedre.

    har en fiesta st-line 155hp/ mhev





  • #8   29. dec 2023 Smæk noget godt musik på, du får ikke noget festligt lyd ud af bilen, med mindre du smækket et festligt udstødnings system på den.
    Et festligt udstødnings system er desværre ikke godkendt.


  • #9   29. dec 2023 For resten , har et rør fra miltek der går fra cat og ud, istedet for potten, til salg. Kommer ikke til at bruge den igen, som ny.
    Skriv hvis det er smiley


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #10   30. dec 2023 Man skal være klar over om det originale udstødningssystem er bygget efter Helmholz princippet eller ej. For hvis det er det kan man ikke bare eftermontere et andet system. Det kunne jeg ikke på min bmw 540I der også har dette princip på indsugningssiden.

  • #11   30. dec 2023 #10

    Kan du forklare hvad det er ??


  • #12   30. dec 2023 https://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

    Kig under automotive

    Det har vist noget at gøre med resonans og lyd bølger der bliver afbrudt så det mindsker støj, ligesom en bagpotte eller konstruktion af luftfilter kasse har nogle vinkler og kanaler luften skal igennem og derfor modvirker drone lyd der er irriterende når man kører ved 2500rpm på motorvejen.
    Det er vist normen for alle biler.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #13   30. dec 2023 Den sidste forklaring er tæt på, men det handler om at dæmpe svingningerne i luften i både udstødning og indsugningssiden hvor disse svingninger er skabt af at ventilerne åbner og lukker. disse svingerne kan man ændre så de flades mere ud og dermed bidrager til en meget mere jævn luftstrøm og flere heste på indsugningen og på udstødningen bevirker dette at momentet stiger set ud fra at såfremt der ikke var lavet dette princip. Det er den korte version, men Google ordet så kommer der en teknisk forklaring. Det er opfundet af en tysker ved navn Helmholz. BMW bruger dette princip som jeg skrev . Ved ikke om andre også bruger dette, men inden du foretager ændringer skal du sikre dig om du har det på bilen eller ej. Det er typisk to potter ved siden af hinanden hvor den ene bare er koblet på udstødningen med indgang men ikke nogen udgang. jeg mistede en del moment og heste ved ikke at bevare det originale system. Skriver fordi det vil være træls at ofre penge og tid hvis man ikke får noget ud af det. >Og fordi en udstødning larmer og buldrer er det slet ikke sikkert at der er flere heste og moment måske tværtimod og derfor afprøv på rullefelt før og efter .

  • #14   30. dec 2023 #13 præcist. Jeg har rullefelt resultater fra 3 forskellige steder, og der er ingen forskel på på hk eller nm, ved at ændre på udstødning eller ændre på luftfilter. Det eneste forskel er larm, og så går bilen ikke igennem syn med de ændringer, plus at det er ubærligt at køre med det larm i kabinen.
    Men, tilbage til OP som spørger om mere lyd, indsugning lyd kan du få ved at sætte åben sportsfilter på (har et komplet sæt til overs som ny, skriv hvis du vil prøve) og mere lyd på udstødning, er enten catback fra miltek (non-resonated) eller Puma sports exhaust.
    Begge ulovlige.
    Jeg anbefaler at du ikke gør noget af det,hvis du har 125hk eller hvis den er en st med 180hk er det rigeligt, husk at alt det larm er sjovt i 5 dage , men bagefter bliver man træt af det.
    Godt nytår


Kommentér på:
K&N filter

Annonce