{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.299 visninger | Oprettet:

dumpet på intercooler {{forumTopicSubject}}

hey, jeg var til syn i går med min bil, og synsmanden var en gammel idiot, som stort set ikk virkede til at have en skid forstand på biler...

nå men jeg kører ind og så begynder han straks at spørge ind til min eftermonterede intercooler, hvor jeg så var nød til at forklare ham hvordan en intercooler virker, og at det bare er en forbedring af indsugningssystemet...

men han ringer ind til deres hovedkontor for at spørge hvordan han skal forholde sig til det, og de påstår så at jeg skal have en forureningstest på intercooleren, en test som ikke kan foretages i DK. Eller at jeg skal have en godkendelse på det! så nu står der i min synsrapport, at der skal tages forbehold for eftermonteret intercooler

ved godt det ikke er svært at skifte om, men det er sgu da irriterende at sådan en gammel idiot skal gøre så stor en sag ud af det. Jeg har bare aldrig hørt om nogen der har dumpet på det grundlag

nogen der har været ude for det samme?

burde jeg klage?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dumpet på intercooler
  • #1   23. jul 2008 intercooler er en konstruktiv ændring

  • #2   23. jul 2008 er den ikke født med intercooler ?

    hvis den er det. så kan de ikke brokke sig over den.

    min gik da lige igennem uden nogle problemer.


  • #3   23. jul 2008 surt show..

  • #4   23. jul 2008 BDOG : jeg er bare ikke sikker på der er nogen regler om det, for ham der han snakkede med i telefonen lød heller ikk til at vide en skid om det

  • #5   23. jul 2008 og ja den ER født med intercooler

  • #6   23. jul 2008 Jesper S : ja den må ikke være eftermonteret, men jeg må godt sætte en størrer på når den er født med intercooler fra fabrikken... ikk?

  • #7   23. jul 2008 ned og brok dig. det er en fejl de har lavet. så må de jo os rette den igen


  • #8   23. jul 2008 Hvis den er født med den, skulle der vel ikke være nogle problemer ? Så skal de vel bare "æde" den i synshallen ?

    Eller er jeg forkert på den ?


  • #9   23. jul 2008 Kennet S : tro mig jeg ringede ned til idioten og klagede, men han nærmest grinede af mig og sagde at det ikke var hans problem. Og han var hverken til at hugge eller stikke i, stod 5 min og forklarede ham det... det var en Applus bilsyn

  • #10   23. jul 2008 pil den fra kør ned og vis ham den er pillet fra og sæt det til igen når du kommer hjem

  • #11   23. jul 2008 Applus bilsyn er noget lort !!

  • #12   23. jul 2008 Bo L : det kan jeg sagtens gøre, men jeg synes lidt det er en principsag... for så skal jeg betale for omsyn... men jeg kører ikke ned til dem igen, det nægter jeg, det er både først og sidste gang jeg vælger applus... har hørt om mange flere der har haft problemer med dem

  • #13   23. jul 2008 Bo L. det er jo lige meget, når bilen er født med intercooler. så skal den os være der.

    men der er mange synsfolk som intet fatter.


  • #14   23. jul 2008 Kris H : og hvor er de regler?

  • #15   23. jul 2008 Proev at se om du ik kan faa noget dok for din paastand,evt ved nissan.Saa skal han jo aede den

  • #16   23. jul 2008 Kris H : tak... har du det røde?

  • #18   23. jul 2008 Har været det igennem. Så klag over det, det gjorde jeg.
    Jeg blev dumpet for år tilbage på KN filter pga lyden, intercooler pga af forurening og så den eftermonterede turbolader.

    Bilen var en Fiat Punto GT smiley


    HansPassatTDIHald


  • #19   23. jul 2008 Jeg fik at vide hos min syns mand at den "bare" skulle skrives på som konstruktivændring hvis jeg skulle ha FMIC .

  • #20   23. jul 2008 taget fra www.fstyr.dk Vejledning om syn af køretøjer
    AFSNIT 7 (7.06) side 24

    Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses
    ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes
    fra deres originale placering.


  • #21   23. jul 2008 Taget fra vmax nummer 109 side 91.
    Stor intercooler til dieselbil...
    ...........
    Bonus info:
    Det er ikke sikkert, at du lige har overvejet det, men montering af størrer intercooler er fraktis en kontruktiv ændring. Så du skal stille med en godkendelse fra bilfabrikanten eller en TÜV Merkbatt 751 for at få det godkendt..

    Det er skrevet direkte af, så det virker til at være rigtigt det synsmanden har gjort.. Men min mening er også at det er hjernedødt..


  • #22   23. jul 2008 Martin R.

    ja på DIESEL.. der er ikke mange diesel biler som der har intercooler monteret som standard. derfor skal det godkendes.

    når bilen har den fra standard af så skal den netop ikke da den allerede har..


  • #23   23. jul 2008 Kennet S,, vil nu mene de fleste turbo-diesel biler har intercooler std.

  • #24   23. jul 2008 men i svaret står der også:
    men montering af størrer intercooler... Så den bil der skrives om, har intercooler monteret.


  • #25   23. jul 2008 hvilke har da ikke udover PSA's gamle HDI'ere

  • #26   23. jul 2008 Undersøg loven og så prøv igen.

    Jeg var til syn hos Applus og måtte forklare syns-tøsen "hvad det der er" da hun pegede på mit K&N 57i filter...
    "Det er et sportsluftfilter"
    -"Hvad bruger man det til?"
    Øøøhhhh ja nu skal du høre ... kæft man jeg var lamslået.

    Men hvis det ikke er lovligt at skifte til større intercooler, så må du jo have dine godkendelser med!


  • #27   23. jul 2008 Smølfen : prøv og læs tråden her og se de argumenter der er... hvad vil du så gøre? ja jeg vil starte med at ringe til applus og snakke pænt med en overordnet derinde, og hvis så han på det stærkeste mener, med et godt argument, at det ikke er lovligt, ja så vil jeg finde papirer, og ikke før

  • #28   23. jul 2008 ja gale biler,, men hvem gider gamle biler..:-)

  • #29   23. jul 2008 Slap dog af.
    kong brok.. siden 2000 er 90% af alle solgte turbodieselbiler født med intercooler.


  • Marcus L
    Marcus L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 355
    #30   23. jul 2008 Du må ikke montere en større ladeluftskøler, uden godkendelse, da det anses som en konstrukltiv ændring. Præcis det samme gælder med et K&N-luftfilter. Der er ingen godkendelser på K&Ns filtre og derfor kan en bil også dumpe på det!
    Det samme gør sig gældende med bremser. Du må ikke sætte meget større bremser på din bil, uden en decideret godkendelse.

    Der er desuden ingen grund til at svine manden til. Han ringer endda ind og spørger dig frem. Han kunne i stedet havde dumpet dig på stedet!

    /Marcus


  • #31   23. jul 2008 jeg er ret sikker på at du gerne må montrere den ic. synshallen ligger inde med databladene på din bil be ham om at vise dig hvilken typegodkendelse på ic bilen er registreret med.... der er nemlig ikke nogen specifik typegodkendelse på ic er jeg ret sikker på, og derfor er bilen ikke registreret med en specifik ic. du må også gerne montere stor turbo du må bare ikke benytte dig af de ekstra hk den kan lave r + 20% der er nemlig heller ikke nogen typegodkendelse af turbo på biler (altså den turbo og bil passer sammen). forestil dig at der ikke bliver produceret flere org. ic til din bil sur røv siger jeg bare så, må man bare ikke køre i den mere. generalt gælder det at reservedele skal udskiftes med org. eller tilsvarende. men hvilken ic passer på din motor? det står ingen steder....
    .åbent kn filter kan ikke godkendes ligesom større udstødning heller ikke kan da reglerne blev strammet for et par år tilbage det falder ind under kategorien "unødig støj"


  • Søren M
    Søren M Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 7 Følgere: 5 Svar: 2
    #32   23. jul 2008 Vent 1 måned fra den dag du var til syn og din bil skal til nysyn istedet... Kør så til en ikke Applus synshal, hvor de ikke kan se noget om at bilen har været til syn før.

    Det er nemmelig sådan at hvis der går mere ind en måned skal din bil ikke længere til omsyn og bemærkningen om IC'en figurere ikke længere.... Gjorde det med min nu solgte Corolla 20v


  • #33   24. jul 2008 jeg var til syn med en patrol magen til min egen den er født med scoop i hjelmen og top monteret ic bilen er fra 98 så står syns manden sku og spørger om det er noget jeg selv har lavet ... ja da har da selvfølgelig støbeforme hjemme i masknhuset så jeg selv kan lave alu indsugning med flange og rør .. flot åge

  • #34   15. sep 2008 større IC er og vil altid være en kontruktiv ændring. =( da du sænker temeraturen på ladeluften.. =(

  • #35   13. jul 2010 Jeg står med problemet lige nu, der er ikke noget at gøre det er ikke bilfrabrikaten der skal godkende den. Der er dem som har llavet ladeluftkøleren/intercooler der skal skrive en godkendelese hvor de kan stå inde for at den ikke forurener mere...! det er nye regler

Kommentér på:
dumpet på intercooler

Annonce