1.345 visninger
|
Oprettet:
Turbo tuning? {{forumTopicSubject}}
Hvordan er reglerne for turbomontering på original motor?
Tænker på når den skal synes osv.
På forhånd tak for hjælpen
nov 2004
Følger: 35 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 6.039
jan 2005
Følger: 68 Følgere: 64 Biler: 14 Emner: 103 Svar: 1.061
Kan ikke huske det helt præcist, hvordan de lyder.. Men en turbo-eftermontering kan sagtens godkendes, bare du følger nogen regler osv. Men det kan gøres lovligt.. Det kan læses på www.fstyr.dk
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
nov 2004
nov 2007
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 4 Emner: 8 Svar: 19
nov 2004
nov 2007
nov 2004
nov 2007
jan 2005
I dette tilfælde er det en Supra N/A, som skal ombygges til en TT..
Og han sagde til mig, at jeg sagtens måtte bygge turbo på min Supra Non Turbo, da der var lavet en twinturbo, og der skulle ikke betales ny afgift, det eneste problem/twist ved denne regel, var at den selvfølgeligt ikke måtte forurene/larme mere, end en std. twinturbo Supra - Og bremserne på den Non Turbo skulle selvfølgeligt være godkendt til det x-antal heste man ville bygge i den..
MEN! Hvis jeg begyndte at montere bagtøj, bremser osv fra en TwinTurbo på min Non Turbo, skulle der betales ny afgift, da det så var et identitetsskifte..
Alt dette, mente jeg selvfølgeligt ikke kunne passe, så jeg bad om at få reglerne på skrift, og fik så et link ind til fstyr.dk, hvor det hele står - Den er så bare desværre blevet væk for mig nu - Men bemærk nu datoen, for der er også en fra 07, og der er alt eftermontering af trykladning ulovligt, men sådan er det heldigvis ikke mere..
Hvis nogen har linket til det jeg beskriver, vil jeg satme blive glad!
nov 2007
jan 2005
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Det er den fra 07 der er gældende i dag.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.
jan 2005
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Turbo tuning?