{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.527 visninger | Oprettet:

BMW E36 Fra 320i til 325i {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg har en lille forespørgelse som jeg håber nogen kan give mig svaret på . (Da Told & SKat ikke lige havde svaret) Jeg har en BMW E36 fra 93 320i 150 HK. Jeg synes ikke rigtig dert sker så meget mere . Så overvejer at bygge en 325i motor over i. Hvad ville det koste i afgift hvis det skulle godkendes ? . Når det skal laves skal det laves ordenligt smiley

Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW E36 Fra 320i til 325i
  • #1   27. aug 2009 det koster intet for du har 150 hk nu og får 170 hk det er 20 hk, og holder sig indefor de 20 % tuning

  • #2   27. aug 2009 Når det er en E36 går jeg fra 150 til 192 så det er lidt mere !

  • #3   27. aug 2009 The M 325 har altså 191 hk. hvis det er en 323 med 2.5L så er det en M52 og så er der mere der skal ombygges men kan self gerne være at det stadig er billigere når der ikke skal betales afgift...


  • #4   27. aug 2009 Men vil have en 325 smiley

  • #5   27. aug 2009 Er der virkelig ingen der har prøvet det ?

  • #6   27. aug 2009 har set mange der har gjort det uden noget problem tror jeg men du må kun æave 180 hk på den og tror ikke det kan betale sig at skulle betale afgift på sådan en..

  • #7   27. aug 2009 Michael S 323 er lige så god du skal bare skifte indsugning og chip så har den 200 hk.


  • #8   27. aug 2009 Nej ved godt det lyder helt ved siden af . Kunne godt bare være der var nogen som havde gjort det evt og kendte svaret på det !

  • #9   27. aug 2009 Jeg er sikker på det bedre kan svare sig og købe en 325, ellers gør som funder skriver, lig en 323 motor i.

  • #10   27. aug 2009 mener at hvis bilen kommer til at være magen til en anden bil der findes skal der betales afgift af den .. og der findes jo en bmw e36 325i .. men er ikke sikker.
    og hvad jeg har læst så gælder det som over 20% uanset hvad hvis du skifter væsentlige dele som motor, top, montere turbo eller kompresser osv.


  • #11   27. aug 2009 Det skal desværre være en 325. Nej for er for gald for den har lige renoveret den fuldstændig !

  • #12   27. aug 2009 Der har været en sag i højeste ret hvor der er smidt 323 motor i en 320. Det blev konkluderet at bilen ændrede identitet og at der skulle betales afgift igen på trods af den ikke overskred 20% grænsen.

  • #13   27. aug 2009 OKay Niklas L. Og du har ikke en cirka ide om pris på det ?

  • #14   27. aug 2009 oklay vildt men en peugeot 106 kan man godt smide en gti motor i en rally som har 103 std og så får den 118 mener jeg nok det er jo ikke noget problem

  • #15   27. aug 2009 Folk blander altid de der (sindsyge) regler sammen. Rygtet siger altid "hvis hk er under 20% er det lovligt", men det kun delvist korrekt. Det kan godkendes rent teknisk, men told og skat vil næsten altid have ny registreringsafgift da de mener bilen taber sin identitet.

    Der er 4 ting som skal være i orden -> Teknisk egnethed, luftforurening, støj og Told&Skat.

    1. Teknisk egnethed - Hvis bilen tunes over 20% skal der foreligge dokumentation for at den er egnet. F.eks. TUV godkendelse, eller at man bygger bilen identisk med en anden seriefremstillet model solgt i europa så man kan genbruge typegodkendelse (ved at påvise bremser og undervogn er magen til).
    2. Luftforurening - Man skal dokumentere bilen overholder sammen emissionskrav - dvs. euronorm. Det er det her som gør tuning af biler nyere end 1984 umuligt hvis man ikke er klar på at betale 10k for forureningenstesten. Kun biler før 1984 er undtaget disse regler.
    3. Støj - Hvis bilen er tunet over 20% skal man have lydmåling fra godkendt prøvningslabaratorium. Hvis det er under 20% må bilen max larme 3db mere end ved 1. indregistrering.

    4. Told&Skat - Hvis bilen ved motorskift minder mere om en anden seriefremstillet model af bilen, skifter den identitet og der skal betales afgift igen. At skifte bremser og motor kan være nok. Denne regel gælder OGSÅ selvom man tuner under 20%. Ellers hedder reglen at bilen taber sin identitet hvis man tuner over 20% med mindre det er på original motor og sker uden skift at væsentlige dele på den originale motor (man må gerne tilføje en turbo).


    Så ved montering af 323i eller 325i motor kan man nemt få den godkendt efter punkt 1, 2 og 3 da 320i har samme bremser og undervogn som de nævnte.
    Man løber bare ind i problemer med punkt 4 da bilen så minder mere om en anden seriefremstillet model.


  • #16   27. aug 2009 Tilføjelse til punkt 1 : Alt tuning under 20% kan godkendes UDEN dokumentation for egnethed.

    MEN HUSK at man altid kommer i problemer med punkt 2 eller 4.


  • #17   27. aug 2009 OKay det lyder meget besværligt . Havde ikke tænkt der skulle overholdes så mange regler . Kunne bare godt tænke mig at få en cirka pris på afgiften men ellers tak for den lange besvarelse !

  • #18   27. aug 2009 så man må godt smide turbo på en original motor bare den ikke har højer co2 tal??

  • #19   27. aug 2009 nej man må ikke smide turbo på under alle omstændigheder med mindre man vil betale afgiften.

  • #20   31. aug 2009 nicklas. den bil du henviser til er den her.

    grunden til at den bliver afgift pligtig der er fordi at bagtøj osv også er fra 323. motor holder sig jo under 20 %. ???????

    En BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse 17,2 pct. Samtidig ændres:

    * Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til 3,45 : 1).
    * Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
    * Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre bremsekalibre og støvskjolde.
    * Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet udbygges med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske benzinindsprøjtning.
    * Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
    * Eldrevne sidespejle monteres.
    * Hækspoiler monteres.

    Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.

    Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser, der har anset ombygningen for afgiftspligtig. Sagen har også været indbragt for Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.



Kommentér på:
BMW E36 Fra 320i til 325i

Annonce