{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  chip tuning (lovlig eller ej til syn)
  • #1   6. okt 2009 Du må tune op til 20%. Så du må chiptune din Passat til højest 156 hk. Hvis du kommer derover og synsmanden finder ud af det, så risikerer du at skulle omregistrere bilen, og så bliver det dyrt.

  • #2   6. okt 2009 156 hk. hmm det var ikke maget. havde regnet med 170 hk hos rh motorsport.

  • #3   6. okt 2009 Lidt læsning om reglerne :
    ----------------------


    Bekendtgørelse om chiptuning 1)

    I medfør af § 68, stk. 1 og 2, og § 118, stk. 8 og 10, i færdselsloven jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 14. november 2005, som ændret ved lov nr. 303 af 19. april 2006, fastsættes:

    § 1. Ved chiptuning forstås i denne bekendtgørelse ændringer af den fabriksspecificerede elektroniske motorstyring, herunder udskiftning og omprogrammering af motorstyringen eller manipulation af signaler til og fra motorstyringen.

    Stk. 2. Opdatering af motorstyringen , som specificeret af køretøjfabrikanten anses ikke for chiptuning.

    § 2. Ved chiptuning af et motordrevet køretøj skal kravene om luftforurening i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr punkt 7.06.001 (3) være opfyldt. Ved chiptuning af en bil med dieselmotor skal punkt 7.06.001 (4) desuden være opfyldt.

    Stk. 2. Et chiptunet køretøj skal fremstilles til syn hos en synsvirksomhed til godkendelse af chiptuningen. Ved syn skal der medbringes dokumentation fra anerkendt prøvningslaboratorium, der skal indeholde en konklusion om, at køretøjet specificeret ved mærke, type, model og variant monteret med chiptuningsudstyr specificeret ved fabrikat og type eller omprogrammeret i henhold til en entydig beskrivelse opfylder kravene nævnt i stk. 1. Dokumentationen skal desuden indeholde oplysninger om den ændrede motoreffekt. Synsvirksomheden skal på anmeldelsesblanketten afkrydse en udstyrskode for »Chiptuning godkendt« og anføre den ændrede motoreffekt.

    Stk. 3. Godkendelsen ved syn skal anmeldes til registrering inden det chiptunede køretøj tages i brug. Der udstedes herefter en ny registreringsattest, som indeholder oplysning om at chiptuning er godkendt og oplysninger om den ændrede motoreffekt.

    § 3. Det er kun tilladt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der opfylder kravene om luftforurening i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr.

    Stk. 2. Chiptuningsudstyr, der sælges, skal være vedlagt dokumentation jf. § 2, stk. 2.

    § 4. Med bøde straffes den, der overtræder §§ 2-3.

    Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.

    § 5. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 2006.

    Færdselsstyrelsen, den 13. juni 2006

    Carsten Falk Hansen

    --------------------------------------------------


  • #4   6. okt 2009 Det har intet med 20 % reglen at gøre. Den skal du som udgangspunkt slet ikke kigge på, når du chiptuner.

    Der skal indhentes godkendelse ved et godkendt laboratorium, der tester for forurening og støj.

    Dernæst skal du have godkendelse på, at bilen kan holde til de 175-180 hk, som RH Motorsport som regel får de der 130 hk motorer op på.

    Slutteligt skal du til syn med godkendelserne og få ændringen skrevet i registreringsattesten.

    Hvis du selv skal igennem hele processen, vil det nok koste chippen + 20.000 kr. eller sådan noget. Og det er kun, hvis du er så heldig, at der ikke skal betales ekstra afgift.

    Vælg i stedet at køre til Palm's Auto og få den chippet. Det koster kun ca. 500 kr. mere, mener jeg - og så kan du betale dem for at syne og godkende den (det tager de kun 1.200 kr. for) - så har du god samvittighed.


  • #5   6. okt 2009 ... Endu en god grund til at man skal få lave en Chiptuning , hvor man kan skifte mellem programmerne ved fx syn, service, salg, rep , udlån osv osv ...

    Dette kan dog kun de allerfærreste, uden at der på den ene eller anden måde skal flashes mellem bil og tuner/flash-hardware ..

    Kontakt for mere info ang billig chiptuning, med 3 programmer i styreboksen, som du selv kan skifte, uden der skal flashes på styreboksen hver gang...

    apfolmer@hotmail.com


  • #6   21. okt 2009 Holder bilen sine krav kan de ikke gøre andet end at synde den.


    http://www.obd-tuning.dk

    RC


  • #7   21. okt 2009 Stk. 2. Et chiptunet køretøj skal fremstilles til syn hos en synsvirksomhed til godkendelse af chiptuningen. -

    Ved syn skal der medbringes dokumentation fra anerkendt prøvningslaboratorium, -
    ----------------------------------------------------
    jo da man har oplysningspligt når der er ændret noget...


  • #8   21. okt 2009 Ja, men hvad han mener er, at det modsatte ikke kan bevises. Så de har ikke noget grundlag at dumpe den på, hvis den ikke forurener for meget.

  • #9   21. okt 2009 Rigtigt nok, men nu blev der oprindeligt spurgt om det var lovligt ;O)
    Det er det ikke hvis man ikke oplyser ændringerne..


Kommentér på:
chip tuning (lovlig eller ej til syn)

Annonce