{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.985 visninger | Oprettet:

Chiptuning - godt eller skidt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Peugeot 206 2.0 16v GTI, årgang 2000, og kunne egentlig godt tænke mig at få den chiptunet.

Jeg har set at bla. RH-Motorsport ApS tilbyder chiptuning og ifølge deres hjemmeside er der absolut ingen risiko forbundet med dette. Tværtimod er det faktisk godt, da man i de fleste tilfælde vil kunne opnå en forbedret brændstoføkonomi. Da jeg som skrevet ovenfor overvejer at få chiptunet min 206'er, vil jeg høre om der er nogen, der har erfaring med chiptuning fra RH-Motorsport eller måske fra andre, der også chiptuner biler.

Jeg kan se på RH-Motorsports hjemmeside at det ikke er den vilde forøgelse af HK og Nm man opnår. For min GTI'ers vedkommende vil HK blive forøget fra 138 HK til 150, så det er jo ikke fordi motoren bliver voldtunet, men tager den skade alligevel eller er der andre negative sider ved det?

Jeg håber inderligt, at der er nogen i dette forum, der kan hjælpe mig med at få besvaret mit spørgsmål, da jeg virkelig er i tvivl om chiptuning er en god ide eller ej.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chiptuning - godt eller skidt?
  • #1   20. nov 2009 Det er ulovligt.. Men det ved du vel smiley

Karsten

• #2   20. nov 2009 Hvis du køre ordentlig så sker der ikke noget ved det udover de ofte køre længere på literen ..

Derimod bruger du konstant de extra HK ja så slides motoren hurtigere

Min egen terrano er chippet fra 125hk til 150 + en del mere moment og har indtil videre kørt 50.000km med det uden nogen former for problemer .. faktisk køre den på langture til Norge 2 km/l længere som før

• #3   20. nov 2009 Jeg fik chippet min 1.8T''er hos RH og var meget tilfreds med resultatet. Det er klart at motoren slider mere, men værrer er det heller ikke. Men hvis jeg var dig, så ville jeg ikke få den chippet, når det er en non-turbo, for så giver det rent ud sagt ikke en skid og det er spild af penge.

• #4   20. nov 2009 uenig. en sugemotor vil komme til at gå bedre og den gir en helt anden køre engenskab. jeg ville vælge at få den chippet.

men der er et hav af meninger om det emne. men held og lykke med projektet

• #5   20. nov 2009 Jeg fik min VW Caravelle 2.5 TDI chippet til DHB sidste år af Chiptuning.dk (tror jeg det var), der fik jeg at vide, at det godt kunne skade kobling og gearkasse..................og det må jeg side det har gjort, på et år er min gearkasse fucked up, og min kobling skal også snart skiftes ;o(

MEN JEG GIK FRA 102 HK til 130 HK ;o) ;o) sikke en stigning ;o)

• #6   21. nov 2009 carsten H: Hvad er du uenig i? Selvfølgelig vil den komme til at gå bedre, men det er spild af penge, at give næsten 4000,- for max. 12 hk. mere.

• #7   21. nov 2009 ja kan godt forstå du mener det er mange penge for så lidt. men har prøvet det ved et par stykker og jeg syns resultatet af det, er det vær.
    bilrn bliver mere økonomisk, og får et helt anden træk.

• #8   21. nov 2009 Hejsa. vil bare lgie komme med et indsalg. jeg har lige få chippede min ved Rh- motor sport. Min hvade 114 hk og 140 nm da vi startede. og gik rent ud sagt af lort, og var LANG tid om at komme på 200. Men da jeg køret der fra (efter 2,30 time) Havde den 118 hk og 150 nm i top og 128 hk i træk området. Og den går MEGET beder i motoren. og er mere øko og køre i. Selv om man køre ringe:P Så det kan varmt anbefales.

• #10   21. nov 2009 en chiptuning er altid en god ide.. en standard motorstyring, har mange ting og tage hensyn til, og bruges i MANGE motorer, hvor den nye, bliver tilpasset 100% til KUN den motor.. plus producenterne har mange krav de skal overholde, bla. ang. forurening, det tænker man ikke over, når man chipper. .

og de går faktisk oftest længere på literen, selvom der er flere hk, dog ikke, hvis man kører og udnytter de flere hk hele tiden. .

og at nogen mener det er spild af penge at give 4k for 12hk, ville jeg godt vide, hvor de ellers ville finde samme hk, for den pris. . ?? plus hk er ikke alt. . smiley

Balle: du skriver den fik 118hk, og 128hk i trækområdet. . ??????????? hvordan skal den lige forståes. . ??

• #13   21. nov 2009 jeg har ALDRIG sagt det var lovligt. . ???

• #14   21. nov 2009 de fleste der chipper biler nu om dagen tænker også meget på om den kan synes med det osv.

• #15   21. nov 2009 TORBEN J:

Der er ikke en helt ny gearkasse jeg har i min VW, og koblingen er heller ikke købt i går, men alligevel, synes det er mærkeligt at det IKKE skulle have noget med den chip at gøre, når manden der chippede den ligefrem sagde, at kobling og gearkasse kunne blive hurtigere skadet efter "operationen", og nu er det pludselig sket, så mon ikke det hænger bare lidt sammen? ;o)

• #16   23. nov 2009 Nu vil jeg lige indskyde at prisen er kr. 2.800,- for at få de ekstra 12 HK smiley

• #17   23. nov 2009 prisen er 2800 + moms hvis det er hos RH...

• #18   23. nov 2009 Jesper J: Bilerne laves så de kan køre på stortset alle benzin kvaliteter, vi har høj benzinkvalitet her i dk, men i udlandet kan man komme ud for rigtig ringe benzinkvalitet. Motorerne skal kunne køre "lige godt" på dem alle, derfor er der en tolerance i softwaren som gør at motorstyringen kan tilpasse sig dårlig benzinkvalitet eller lavt oktantal. Når man chipper dem - så er det i 99% af alle tilfælde en chipning lagt ud til oktan 98 - eller nogle gange højere. Man får altså en gevinst ved at presse den lidt mere. Dette betyder ikke noget hvis man kører på højoktan benzin i en god kvalitet, men må man en dag (af nød) tanke 92, så vil den ikke gå ret godt på det. Tændingskurven er blevet for agressiv i forhold til oktan92 - og bankesensoren vil komme på overarbejde - hvis den overhovedet kan retardere tændingen nok.
    Derudover så er der foureningsnormer bilen skal overholde, netop en 206 GI er lagt rimeligt magert ud fra fabrikkens side, man kan vinde en smule effekt/moment ved at fede blandingen lidt op. Sidst men ikke mindst, så er original chippen den samme i alle 206 GTI'ere (jaja der er forskellige sw versioner, men det ser vi lige bort fra) chippen er ikke lavet til netop den enkelte motor. Det kan derfor være at den ene motor kan presses lidt mere end den anden, pga. forskelle i tolerancer, materialekvalitet mm. Det er dette man udnytter når man chipper en benzinbil.

Og som pølsen uden om rosinen, så er der en masse andre parametre man kan skrue på, hvor hurtigt skal den tage gassen efter gearskift, hvor højt er begrænseren sat, hvor meget er den begrænset udfra kølevand osv osv osv. Man skal ikke chippe en NA benziner for at få flere heste, men for at få et bedre momentforløb og bedre kørbarhed.

Kommentér på:
Chiptuning - godt eller skidt?

Annonce