3.696 visninger
|
Oprettet:
Turbo vedligeholdelse {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en Audi A3 1.8T fra 2001.
Jeg har endnu ikke oplevet problemer med turboen, men har ofte tænkt på om man har mulighed for selv at undersøge om der er noget ved den der ikke virker helt 100% ?
Er der noget man kan bør tjekke for at se om man får det optimale ud af turboen stadig?
jul 2003
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 227 Svar: 1.209
Så er der mange der siger man skl lade den stå i tomgang når man har kørt. MEN det er noget fis, hvertfald på en standart turbomotor.
maj 2011
Følger: 189 Følgere: 230 Biler: 16 Emner: 57 Svar: 484
Har en kammerat som smadrede turboen på hans golf 5 GTI, netop pga han slukkede den for hurtigt efter han havde brændt den af, der kom vidst slagger i lejerne eller noget i den dur
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.970
jul 2003
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 227 Svar: 1.209
Er klar over man bør gøre det på en bil der er ombygget med stor turbo osv, men satme ikke på en standart turbomotor
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Men jeg mener og og have læst man kan købe noget.
Der gør at turboen fortsætter med og spole rundt i en 5-10 min tid efter man har slukket bilen.
og når man havde den, så kunne man tæve sin turbo så meget man ville uden der skete noget.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Der er nok osse en grund til at der bliver skiftet MANGE turbo'er på forholdsvis nye biler
Kender blandt andet en køreskole lære med en BMW 318 diesel med stop-and-go, bilen er 2 år gammel og har fået skiftet 3 turbo'er.
Vores VW Caddy'er på arbejde har fået skiftet op til flere turboer hver!
Og der køre folk bare med hovedet under armen og ikke køre dem pænt til de er varme og ikke lader dem køle igen
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Men som mange siger det er først rigtig nødvendigt når man har trykket den helt af og man skal til at slukke..
Man kan sagtens bare 2min inden man er hjemme trille stille og roligt og så behøver man ikke at gøre det.
Men som sagt hvis den bliver trykket af så ville jeg gøre det..
Carsten R:
Der står jo intet om sådan noget i manualen.. Det betyder ikke at det ikke er nødvendigt.. Hvis man gerne ville have sin turbo kan holde over 500.000 kunne det måske være en god ide
Falco Brandybuck of Buckland .:
Det er kun på nogle bilerdesværre.. Tror kun det er japanere der har sådan et system..
jul 2003
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 227 Svar: 1.209
sep 2006
Følger: 132 Følgere: 158 Biler: 18 Emner: 83 Svar: 2.510
Og ja det har noget at sige. Sådan en turbo bliver sindsyg varm.
jul 2003
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 227 Svar: 1.209
sep 2006
Følger: 132 Følgere: 158 Biler: 18 Emner: 83 Svar: 2.510
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Jamen i bilerne med stop-and-go står der da intet skrevet om at man skal være OBS på det?
Det står ikke i manualen?
Så er det jo heller ikke logisk, det sagde du selv lige før
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
lige et citat fra dig
" Står det nogle steder i Manualen der følger med til bilen? NEJ det gør det ikke. Hvis man skulle gøre det, så stod det der også."
sep 2006
Følger: 132 Følgere: 158 Biler: 18 Emner: 83 Svar: 2.510
jul 2003
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 227 Svar: 1.209
Men det er så min mening, og i har jeres. Og min erfaring med min golf er at det ikke er nødvendigt, og turboen fejler absolut ingen ting, og den har kørt 165.000 km nu uden at holde i tomgang efter kørsel.
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 268
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 988
nov 2004
Følger: 81 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 575 Svar: 3.383
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
Men normalt så skal man bare køre pænt til olien er varm og olietrykket er oppe. Så kan man gøre som man vil. Og igen lader den køle lidt af før man slukker bilen.
Slukker man bilen mens turboen lige har været oppe at arbejde på fulde omdrejninger, så brænder olien fast i turboen. Og efter noget tid vil der ikke være noget oliecirkulation. Og det kan vi ikke lide
nov 2004
Følger: 81 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 575 Svar: 3.383
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
jul 2003
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 3 Emner: 227 Svar: 1.209
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.075
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 988
sep 2006
Følger: 132 Følgere: 158 Biler: 18 Emner: 83 Svar: 2.510
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 21
så husk at lade den turbo køle ned hvergang ellers så dør den for hurtigt sådan er det bare plus at de slagger der kommer sætter sig alle steder i motoren hvis din bypass ventil i oliefilter måske er defekt
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 988
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.970
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
En vandkølet tur har ikke de rigtig store problemer med varme, og på nogle biler kan man høre vandet syde efter at bilen er stoppet.
Jeg er ret sikker på at hvis der dannes vandbobler i turboen efter at den er stoppet hjhlper de med til at trække mere vand til turboen så den køles hurtigt.
Kogepunktet på den olietype du køre med har også noget at sige hvor hurtigt at den soder til eller afleger sig i leget.
Billig olie som er lavet på råolie kan ikke tåle de samme grader som rigtig syntetisk ester olie som Motul og Redline mm.
Turboen kan blive op til over 900 grader ved hård kørsel, her er det ikke godt bare at slukke for motoren selv om det ikke står i manualen...
feb 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
Det jeg nu ville have svar på, var om der var nogle mekaniske dele man kunne undersøge for fejl/vedligeholde. for at sørge for en turbo motor yder dens max.
Nogen der kan hjælpe med svar på dette?
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
Til siderne må den have et minimalt slør da olietrykket nok skal centrere hjulet når motoren kører og er varm
Ind og ud-slør må den ikke have. Det betyder stor slitage og du skal udskifte turboen ASAP.
Turbo vedligeholdelse