{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.696 visninger | Oprettet:

Jogs M
Jogs M
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Turbo vedligeholdelse {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en Audi A3 1.8T fra 2001.

Jeg har endnu ikke oplevet problemer med turboen, men har ofte tænkt på om man har mulighed for selv at undersøge om der er noget ved den der ikke virker helt 100% ?
Er der noget man kan bør tjekke for at se om man får det optimale ud af turboen stadig?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Turbo vedligeholdelse
  • #1   19. jan 2012 Kom den rigige olie på, og kør ordenligt indtil den er godt varm.

Så er der mange der siger man skl lade den stå i tomgang når man har kørt. MEN det er noget fis, hvertfald på en standart turbomotor.

• #2   19. jan 2012 Den skal kun stå i tomgang lidt tid hvis du har brændt den helt af, det kan hvertfald ikke skade at gøre det..
    Har en kammerat som smadrede turboen på hans golf 5 GTI, netop pga han slukkede den for hurtigt efter han havde brændt den af, der kom vidst slagger i lejerne eller noget i den dur smiley

• #3   19. jan 2012 Det ikke noget fis, der jo en grund til man gør det. Men man kunne også bare køre pænt de sidste 2 minutter inden man stiller bilen, så man ud over det problem.

• #4   19. jan 2012 Thomas P, Står det nogle steder i Manualen der følger med til bilen? NEJ det gør det ikke. Hvis man skulle gøre det, så stod det der også.

Er klar over man bør gøre det på en bil der er ombygget med stor turbo osv, men satme ikke på en standart turbomotor

• #5   19. jan 2012 Jeg helt i idiot på det område med turbo.

Men jeg mener og og have læst man kan købe noget.
    Der gør at turboen fortsætter med og spole rundt i en 5-10 min tid efter man har slukket bilen.
    og når man havde den, så kunne man tæve sin turbo så meget man ville uden der skete noget.

• #6   19. jan 2012 Carsten R

Der er nok osse en grund til at der bliver skiftet MANGE turbo'er på forholdsvis nye biler smiley

Kender blandt andet en køreskole lære med en BMW 318 diesel med stop-and-go, bilen er 2 år gammel og har fået skiftet 3 turbo'er.

Vores VW Caddy'er på arbejde har fået skiftet op til flere turboer hver!

Og der køre folk bare med hovedet under armen og ikke køre dem pænt til de er varme og ikke lader dem køle igen

• #7   19. jan 2012 det der med at lade den stå i tomgang er rigtigt..
    Men som mange siger det er først rigtig nødvendigt når man har trykket den helt af og man skal til at slukke..
    Man kan sagtens bare 2min inden man er hjemme trille stille og roligt og så behøver man ikke at gøre det.
    Men som sagt hvis den bliver trykket af så ville jeg gøre det..

Carsten R:
    Der står jo intet om sådan noget i manualen.. Det betyder ikke at det ikke er nødvendigt.. Hvis man gerne ville have sin turbo kan holde over 500.000 kunne det måske være en god ide smiley

Falco Brandybuck of Buckland .:
    Det er kun på nogle bilerdesværre.. Tror kun det er japanere der har sådan et system..

• #8   19. jan 2012 Det ER kun nødvendigt på tunede biler. En anden ting er med stop and go. Der er det jo hele tiden, 1000 gange om dagen, det da logik det ikke er sundt

• #9   19. jan 2012 Carsten R: det gør der faktisk!!! På manualer på en polo 9N står der mellem 2 - 4 min tomgang inden man slukker.

Og ja det har noget at sige. Sådan en turbo bliver sindsyg varm.

• #10   19. jan 2012 Okay, står der intet om på min smiley

• #11   19. jan 2012 Nej men det er lidt logik. For en turbo bliver meget meget varm. Og tager man olie trykket, når den er kogende køre den jo stadigvæk rundt.

• #12   19. jan 2012 Carsten R

Jamen i bilerne med stop-and-go står der da intet skrevet om at man skal være OBS på det?
    Det står ikke i manualen?
    Så er det jo heller ikke logisk, det sagde du selv lige før

• #13   19. jan 2012 Carsten R
    lige et citat fra dig
    " Står det nogle steder i Manualen der følger med til bilen? NEJ det gør det ikke. Hvis man skulle gøre det, så stod det der også."

• #14   19. jan 2012 Tror også det ville være sundt for en standard bil, at få smidt en turbo timer på. Men lidt underligt at gå fra sin bil, selvom den stadigvæk står og køre.

• #15   19. jan 2012 Søren, hvis det var sundt og godt for bilen, ville det nok være monteret fra fabrikken. Dermed ikke sagt det ikke er sundt, men den tager heller ikke skade.

Men det er så min mening, og i har jeres. Og min erfaring med min golf er at det ikke er nødvendigt, og turboen fejler absolut ingen ting, og den har kørt 165.000 km nu uden at holde i tomgang efter kørsel.

• #16   19. jan 2012 man skal lade den være tændt hvis du har fyret den af lige inden du skal stille den , står i min instruk til passaten !

• #17   19. jan 2012 Det med at lade bilen stå i tomgang et par minuter for at skåne turboen er helt korrekt. Det kommer af at hvis man med en meget varm turbo bare stopper mltorwn og der med afbryder olieflowet igennem turboen vil den olie der er tilbage i turboen blive nedbrudt pga varmen og den vil som tidligere nævnt blive til slagger i lejerne. Det var så mere aktuelt i turbo bilens ungdom da olier var af ringere kvalitet. Men stadig et godt råd efter hård belastning. Som foreksempel at køre 200 i en time og køre af på en motorvejsrast. Så er det ikke sundt at slukke den med det samme.

• #18   19. jan 2012 Monter en turbo-timer så er problemet løst

• #19   19. jan 2012 Min 200SX står altid lige i 30 sekunder efter jeg har taget nøglen ud og køler ned. Har jeg været ude at lege, så får den lige 2 minutter mere.

Men normalt så skal man bare køre pænt til olien er varm og olietrykket er oppe. Så kan man gøre som man vil. Og igen lader den køle lidt af før man slukker bilen.

Slukker man bilen mens turboen lige har været oppe at arbejde på fulde omdrejninger, så brænder olien fast i turboen. Og efter noget tid vil der ikke være noget oliecirkulation. Og det kan vi ikke lide smiley

• #20   19. jan 2012 Olien køler turbo'en, og slukker man bilen løber olien ikke rundt mere, men turbo'en er jo stadig varm ..

• #21   19. jan 2012 Carsten R fabrikken er sku da ligeglad med om der står en turbo af. Så kan de jo sælge en ny turbo. Nok derfor de ikke sætter en turbotimer i.

• #22   19. jan 2012 Det går sku da også ud over deres omtale hvis turboerne står af heletiden smiley

• #23   19. jan 2012 Folk kan jo bare behandle deres biler ordentlig smiley

• #24   19. jan 2012 I øvrigt er det jo ikke fordi turboen sprænger i luften første gang man slukker maskinen efter hård belastning og varm turbo. Men det slider over tid. Og når den så går ved eks 200.000 km ved man jo ikke om den kunne have holdt længere med lidt mere omtanke.

• #25   19. jan 2012 Søren H: 1 + 1 er 2

• Mikkel R
    Mikkel R Tilmeldt:
    okt 2010

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 21
    #26   19. jan 2012 tag en stegepande hæld motorolie på og varm op bliv ved med at tilføre friskolie og der sker intet (lige som smøring når motoren kører ) lad så være med at smøre den rødglødne pande og se hvilke grimme slagger der kommer ..
    så husk at lade den turbo køle ned hvergang ellers så dør den for hurtigt sådan er det bare plus at de slagger der kommer sætter sig alle steder i motoren hvis din bypass ventil i oliefilter måske er defekt

• #27   19. jan 2012 Søren s. Er sku ikke helt med. Hvad mener du

• #28   19. jan 2012 en std turbo kan også blive meget rød, så anbefaler altid at tage en slapper inden man slukker bilen.

• #29   19. jan 2012 Søren H Ved noget om biler!

En vandkølet tur har ikke de rigtig store problemer med varme, og på nogle biler kan man høre vandet syde efter at bilen er stoppet.
    Jeg er ret sikker på at hvis der dannes vandbobler i turboen efter at den er stoppet hjhlper de med til at trække mere vand til turboen så den køles hurtigt.
    Kogepunktet på den olietype du køre med har også noget at sige hvor hurtigt at den soder til eller afleger sig i leget.
    Billig olie som er lavet på råolie kan ikke tåle de samme grader som rigtig syntetisk ester olie som Motul og Redline mm.
    Turboen kan blive op til over 900 grader ved hård kørsel, her er det ikke godt bare at slukke for motoren selv om det ikke står i manualen...

• Jogs M
    Jogs M Tilmeldt:
    feb 2010

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #30   21. jan 2012 Mange tak for de mange indlæg.

Det jeg nu ville have svar på, var om der var nogle mekaniske dele man kunne undersøge for fejl/vedligeholde. for at sørge for en turbo motor yder dens max.

Nogen der kan hjælpe med svar på dette?

• #31   21. jan 2012 Af med trykrør og mærke på selve hjulet efter slør. Både til siderne, men også ind og ud.

Til siderne må den have et minimalt slør da olietrykket nok skal centrere hjulet når motoren kører og er varm

Ind og ud-slør må den ikke have. Det betyder stor slitage og du skal udskifte turboen ASAP.

Kommentér på:
Turbo vedligeholdelse

Annonce