{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovlig tuning
  • #1   26. sep 2012 At de dele du benytter er godkendte,

  • #2   26. sep 2012 og følge andrer regler må du slet ikke tune den. heller ikke de 20% som en gang var lovligt

  • #3   26. sep 2012 At du har TUV Godkendelse, og at du ikke overstiger de 20 % af STD HK!

    Altså har du 150 Hk std som en A3 1.8T

    150x1.20=180 HK MAX! Overstiger du dette kan du risikere at skal have størrere bremser, anden dækstørrelse og skal betale afgift af det hele bagefter!


  • #4   26. sep 2012 Anders du må gerne overstige 20% så længe det er godkendte dele

  • #5   26. sep 2012 Belsi har du noget der understøtter det info eller er det bare rygter, for har godt hørt lidt om det, synes bare det er til grin hvis det er sandt.

  • #6   26. sep 2012 Claus M - Find en hjemmeside eller noget andet hvor du kan dokumentere det du siger, for alle dem i min klasse tror ikke på det og du må MAX tune 20 % på din bil! Lige meget om delene er godkendt eller ej!

  • #7   26. sep 2012 Hvad så hvis man køber en bil der i forvejen er tunet de 20%?

  • #8   26. sep 2012 mads jammen hvordan vil en synsmand se den er tunet 20% ??????

  • #9   26. sep 2012 Så skal du sørge for at der står noget på regristeringsattesten med konstruktive ændringer eller om der papire med på hvad der er lavet!

  • #10   26. sep 2012 Rulning så han kan se hvor mange HK den yder og så regne ud hvor mange % den er tunet

  • #11   26. sep 2012 max 20 % over .

  • #12   26. sep 2012 nej min R33 gil lige i gemmen selv om den har "lidt" mere ind den må. køb en til der er trykladet så er det meget nemmer og få flere hk uden problem med syn:)

  • #13   26. sep 2012 Mads A.. den holder ikke, et rullefelt kan vise 20% mere end fabriksangivelserne på en std motor..

  • #14   26. sep 2012

    Må jeg tune og ændre motoren i min bil?

    Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer. Du må godt foretage konstruktive ændringer på din bil, men der er visse krav, der skal overholdes. Kort fortalt er kravene:

    Bilen må ikke støje eller forurene mere end tilladt
    Sikkerheden skal fortsat være forsvarlig
    At du ved syn af bilen kan dokumentere, at bilen fortsat lever op til de to nævnte krav

    Du kan læse mere om kravene nedenfor under "Hovedkrav til konstruktive ændringer"

    Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf).

    Vigtigt at vide, hvis du tuner eller chiptuner din bil!

    Du kan risikere at miste bilens fabriksgaranti, hvis din chiptuning ikke er lovlig. Spørg derfor altid bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning.

    Som bilens ejer er det dit ansvar at sikre dig, at bilen er i lovlig stand (Færdselsloven § 67). Flere regler kan finde i bekendtgørelsen om chiptuning.

    Bilen skal synes og godkendes

    Når du foretaget konstruktive ændringer (motorskift, tunet eller chiptunet), skal bilen altid synes bagefter. I den forbindelse skal du oplyse synsvirksomheden om ændringerne. Det vil så fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer.

    Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn § 22.

    Vigtigt at vide om syn!

    Hvis du ikke oplyser om ændringerne ved syn, er ændringerne ikke godkendt, og dermed er bilen ikke lovligt synet.

    Afgift ved konstruktive ændringer

    Det er SKAT, der afgør, om der skal betales fornyet afgift i forbindelse med konstruktive ændringer. Kontakt dit skattecenter for at høre nærmere om reglerne.

    Salg og markedsføring af chiptuningssæt

    Markedsføring og salg af chiptuning er ulovligt, medmindre forhandleren kan dokumentere, at bilen med monteret chip stadig overholder miljøkravene. For at være lovligt skal chiptunings-udstyr vedlægges denne dokumentation. Dette forbud mod salg af ulovligt chiptunings-udstyr gælder også, selv om der reklameres med, at det kun må anvendes til motorsport eller udenfor Færdselslovens område.

    Hovedkrav til konstruktive ændringer

    Forurening, brændstofforbrug og støj

    Hvis du vil foretage konstruktive ændringer af din motor, er et af hovedkravene som følger:

    Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.

    Du skal kunne dokumentere, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Det kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

    Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler om måling af røg under belastning.

    Er bilen registreret første gang i 1997 eller senere, skal du også kunne fremvise dokumentation for brændstofforbruget efter tuning. Det skyldes, at den grønne ejerafgift er fastsat efter bilens forbrug.

    Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se eksempel på dansk dokumentation og engelsk dokumentation her.

    Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.

    Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling.

    Sikkerhed

    Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.

    Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).

    Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

    Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.

    Sidst opdateret: 27.01.2012

    http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Syn-og-koeretoejer/2009/10/~/link.aspx?_id=7E21CB7A24A04612A0F1F85F7E9779B1&_z=z


  • #15   26. sep 2012 ib a
    Så det Claus siger er rigtigt,

    Når du tuner over 20% skal det hele være godkendt, og tuner du også under 20% skal delene også være godkendte da det anses for at være konstruktive ændringer.


  • #17   26. sep 2012 20% reglen gælder kun ved motorskift... Alt andet kræver godkendelser i hoved og røv.

  • #18   26. sep 2012 Endelig noget jeg kunne bruge til noget, mange tak smiley

  • #19   26. sep 2012 Som udgangspunkt må du tune til 20% effektforøgelse, og delene skal være godkendte. Turbo og kompresser anses altid som over 20% effekt.

    Skal du over de 20%, skal motor og karossen godkendes, samt betales ny afgift, og nej, det er ikke noget synsmanden kan klare. Du skal have dokumentation for at der er lavet tests på bilen, og at karossen kan holde til det. Det laves somregel i Tyskland, og koster det hvide ud af øjnene.

    Med andre ord, det kan slet ikke betale sig hvis der er snak om en almindelig bil.


  • #20   26. sep 2012 Der er en lille "god" ting i alt det her. Hvis din bil eks en Opel Astra 1,8 er sikkerhedsmæssig identisk (dvs samme bremser, osv) som en større variant, eksempelvis en 2,0 16V gsi kan du af trafikstyrelsen få lov til at bruge den største motorvariant som beregningsmodel.

    Eksempelvis er en Opel Manta 1,8S 90hk fuldstændig identisk med en 2,0GTE med 110hk. Det betyder at du kan få lov til at tage din 1,8 Manta og bruge beregningen fra 2,0´eren til at beregne de 20% ud fra. I dette tilfælde kan du så lovligt få lov til at tune med 20% af 110hk, dvs du må øge fra 90hk til 132hk uden problemer.


  • #21   26. sep 2012 Ovenstående er kontrolleret OG brugt på min gamle VW Derby

  • #22   26. sep 2012 Anders k
    Det er ikke altid der bliver pålagt ny afgift,

    Hvis man tryklader en vr6 motor og får det godkendt, så udløser det ikke ny afgift, da der ikke betales afgift af noget der ikke findes. Da vr6 er største motor i dens serie.


  • #23   26. sep 2012 Bagermesteren kommer med nogen gode svar i denne tråd...

    Ville ønske folk ikke udtalte sig om noget medmindre de rent faktisk havde styr på reglerne..

    En kammerat har en Golf IV GTI 1.8T der er bygget om og godkendt med et 2860 kit med 320 HK. Det udløste ikke afgift, og bilen har været en tur i Tyskland for at få lavet de nødvendige test for dokumentation


  • #24   26. sep 2012 Hvor meget gav i for at få den testet i tyskland?

  • #26   26. sep 2012 Man skal jo lære smiley

Kommentér på:
Lovlig tuning

Annonce