{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.529 visninger | Oprettet:

Tunet bil i vinterhi {{forumTopicSubject}}

Har en Seat altea 2.0 tfsi 07' som er upgraderet til 350 hk.
Da jeg ikke har lyst til at kører i den om vinteret har jeg valgt at få den opbevaret på et lager. Den kommer til at stå i 5 mdr.

Mit spørgsmål er derfor om jeg skal opstarte den i løbet af de 5 mdr. eller om den kan tåle og stå?
Har hørt man skal passe på med at starte bilen da der kan dannes kondens i gearkasse osv.

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på når en tunet bil skal stå i længere tid udover batteri og sådan?
På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tunet bil i vinterhi
  • #1   17. okt 2012 5mdr er jo ingenting.. men skift olien inden så er du da sikker på den sure gamle olie ikke æder pakninger. smiley

  • #2   17. okt 2012 der kan dannes kondens i olien, hvis den holder koldt og fugtig, og dit batteri kan nok ikk starte første gang efter 5 måneder smiley ellers sku der ikk være noget.

  • #3   17. okt 2012 Det er vel ikke anderledes end andre biler, fordi den er tunet

  • #4   17. okt 2012 hvis du har mulighed for det så ta over og start den en gang hver 14dag, og lad den stå og gå til den er drift varm,

  • #5   17. okt 2012 fra kobel batteri og skift olie inden opstart næste år . jeg plejer at starte min op en gang ca halv vejs gennem vinteren og lade den køre i en 15-30 min´s tid , bare for at holde gang i div pakdåer.

  • #6   17. okt 2012 Jeg har skiftet olie for 14 dage siden, behøver jeg så skifte igen inden? eller bare efter?
    Jeg har tænkt mig at lade batteriet være også bare sætte en lader på.
    Så det bedste vil være at lave et par opstarter i løbet af vinteret? smiley


  • #7   17. okt 2012 Ja pas godt på . Alle vores biler dør pga kondens her til vinter. Hysteri og ikke en skid andet. Stil bilen og luk døren og glem så alt om den til der igen er varmt nok til at du vil kører.

  • #8   17. okt 2012 Og jeg skal ikke være bange for kondens hvis jeg starter den? så længe olien bliver skiftet efter vinteren.

  • #9   17. okt 2012 Pil Polen af batteriet, det er bedst for dit batteri. Du skal ikke skifte olie inden, det er en skrøne. Men skift olie og filter efter du har taget den ud. Ikke at man SKAL, men det er ikke en dårlig ide smiley

  • #10   17. okt 2012 Er det ikke nemmere bare at sætte en batteri overvåger på istedet for at pille det af? smiley

  • #11   17. okt 2012 Vis det er noget du vil gøre hver år, så kan jeg anbefale at købe sådan en lader (kan bruges til andet) men de har i vinter funktion, så den står og arbejder med dit batteri vinteren over så det ikke aflader/klapper sammen eller noget.

    http://www.ctek.com/dk/da


  • #12   17. okt 2012 Jamen det er lige præcis de ctek ladere jeg har kigget på. De er super smarte.

  • #13   17. okt 2012 Den skal IKKE startes! Medmindre at man har tænkt sig at køre bilen driftsvarm i 50km

    Batteriet skal opbevares køligt og lades op 1 gang om måneden

    Skift evt motorolien INDEN og fyld tanken helt op med benz


  • #14   17. okt 2012 Hvorfor mener du ikke den skal startes?

  • #15   17. okt 2012 Kan se du lige har skiftet olien så det lader du bare være med, men som sagt lad være med at starte den

  • #16   17. okt 2012 Hvorfor mener du man ikke skal starte den?

  • #17   17. okt 2012 100% enig med Mirza A.

    Jeg har to biler der står i vinterhi 6-8 måneder om året. Jeg stiller dem i den tør lade/garage jeg lejer. Tager batteriet ud af begge biler og har en C-tek lader på dem. De passer sig selv og laderen bruger næsten ingen strøm da den kun "nuller" lader batterierne.

    Med en til to måneders mellemrum kan jeg finde på at rulle bilen ca 20 cm så dækkene ikke står på samme sted. Men det er ikke nødvendigt. Den vil alligevel lige hoppe en smule de første km alligevel, når du henter den ud igen til foråret.

    Olien er en god ide at den er frisk. Ny/nyrere olie har lettere ved at hænge fast i motoren og vil ligge en tynd oliefilm flere steder end det brugt olie vil. I gammel olie kan der være benzin rester som vil fordampe og danne en tør flade. Der vil den ruste.
    Jeg skifter altid olien inden jeg sætter bilen i vinterhi. Plus at jeg gør den totalt ren inde og ude og den samtidig er helt tør inden den sættes ind.

    Håber dun kan bruge det til noget.


  • #18   17. okt 2012 Du skal ikke starte den da det for det første ikke er nødvendigt og for det andet skal du som Mirza A skriver ud på en tur på minimum 50km for at hele blen er gennemvarmet.
    Bliver den ikke det vil der dannes kondens flere steder som kan være i kabinen, udstødningen, gearkassen, motoren og i det elektriske..

    Har ALDRIG startet mine biler (i vinterhi) med mindre det var strengt nødvendigt.


  • #19   17. okt 2012 hvis motoren ikke bliver 100% driftsvarm når du starter den daner den selv mere kondens i motoren end hvis du lader den være ...

    men kan ikke rigtig se hvorfor den ikke må køre om vinteren smiley ?


  • #20   17. okt 2012 Tak for svaret, det kunne bestemt bruges!
    Tænker bare at hvis jeg tager batteriet fra bilen, kan det elektriske og computeren i bilen så godt finde ud af det når den er tunet?
    Kan man ikke lade batteriet sidde og sætte en overvåger på den?


  • #21   17. okt 2012 Altså tuningen skulle jo ikke så gerne forsvinde hvis du eks skal have skiftet batteri smiley så det sker der altså ikke noget ved.

  • #22   17. okt 2012 Vil gerne passe på min bil, gider ikke salt og sådan. Og når jeg har muligheden for at kører i en anden vinteren over kan jeg lige så godt gøre det. Så kan jeg også lave nogle små forbedringer på den imens smiley

  • #23   17. okt 2012 Altså min Silvia piller jeg Polen af når den står vinteren over, og den "taber" hvertfald ikke tuningen smiley

  • #24   17. okt 2012 Sådan er det heldigvis ikke med tyske biler Doktor T smiley

  • #25   17. okt 2012 Der er ikke andet for end jeg må ringe op til rh motorsport og hører dem af.

  • #26   17. okt 2012 MB .. nej men de skal åbenbart ind til vinter for at overleve smiley .

  • #27   17. okt 2012 HARTMANN : Doh.... he he

  • #29   17. okt 2012 Er der ikke nogen mulighed for at lade batteriet sidde i bilen også sætte en overvåger/lader på, så bilen har konstant strøm?

  • #31   17. okt 2012 Doktor T : Desværre ja smiley

    Jesper O : Jo det kan du også. Grunden til jeg tager batteriet ind er at hvis vi får streng frost er det ikke sundt for batteriet hvis man ikke lader på det. En normal kørende bil kan tåle det da den bliver startet med jævne mellemrum. Det gør at batteriet arbejder hele tidne selv når bilen står stille.
    Men har du et godt sted hvor frosten har sværre ved at nå ind kan du bare lsætten lader på.
    Vil anbefale dig den C-tek lader da den selv finder ud af hvad batteriet har brug for. De koster omkring 500,-


  • #32   17. okt 2012 Bilen kommer til at stå på et lager hvor der ikke trænger frost ind.
    Bare lige så jeg er helt med. Så kan jeg have batteriet sat til bilen samtidig med jeg har en lader på? smiley


  • #34   17. okt 2012 Batteriet har altså ikke noget imod at stå hvor der er frost, det er faktisk godt for cellerne, men når bilen engang skal startes så skal batteriet selvfølgelig være varmt

  • #35   17. okt 2012 Og det fis med at bilen skal stå et varmt sted er en skrøne. Det er vigtigt at bilen står tørt uden temperatur svingninger, men det er bedre at den står koldt end varmt.. Rust trives bedst i varme husk det

  • #36   17. okt 2012 Jesper O : Det jo luksus. Ja så det jo en helt anden sag. Men vil stadig ikke starte den med mindre det er nødvendigt.
    Ja bare på med en lader. Men bare ikke en billig lader der bare står og lader og lader. Det skal være en der selv kan slå fra og evt puls lade. For så skal du ikke tænke på at tage laderen fra hele tiden.


  • #37   17. okt 2012 Kan man godt sætte laderen til batteriet uden at tage polerne af?
    Har et link til en manual på en ctek. Prøv kig under "Kobl laderen til et batteri"

    http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/MXS%207.0_DA.pdf


  • #38   17. okt 2012 Og jeg holder mig til dig råd med ikke at starte den, har ikke mulighed for at køre de 50 km alligevel smiley

  • #39   17. okt 2012 Ja det kan du saktens. De plejer at anbefale at tage polen af. Men C-tek er så smart at den ikke laver gnist.

    Til C-tek laderen er der et lille stik med ledning med, som man kan tilslutte batteriet. Så det lettere at tilslutte laderen evt fra stikket i grillen eller hvor man vil sætte stikket,.


  • #40   17. okt 2012 Amen det er jo perfekt smiley jeg takker mange gange for rådene!

  • #41   17. okt 2012 Du skal bare have rød til plus og sort til minus på batteriet. Intet andet. Om du sætter laderen i stik kontakten først eller efter betyder ikke noget. Det har jeg tit gjort på arb..
    På billedet er også det jeg beskrev i tidligere indlæg.


  • #42   17. okt 2012 Køb denne model. Den er perfekt til vinterhi bil batterier.
    (CTEK MXS 5.0)

    http://www.batteribyen.dk/batteriopladere/bil-motorcykel-bad-lastbil/ctek-ladere/ctek-mxs-5-0-12v-blybatteri-lader-4904


    .


  • #43   17. okt 2012 Ja den bliver bestilt med det samme den ctek. Den ser rigtig god ud med vinter program og det hele smiley

  • #44   17. okt 2012 hvorfor skulle der komme mere kondens fordi du starter den i en lade, end hvis du starter den og kører ned på tanken?

  • #45   17. okt 2012 Ham X.. En bil bliver ikk gennemvarm af at stå i tomgang med 700 omdrejninger i ti minutter, og det er heller ikk fordi at kold olie har godt at køre i en motor med lavt tryk i tomgang

  • #46   17. okt 2012 Ville det være en ide evt. at smøre polerne med polfedt?

  • #48   17. okt 2012 Synes i jeg skal hælde en sjat olie ned i hver cyllinder? smiley

  • #49   17. okt 2012 hooold nu ... den skal jo abre stå 3måneder ikke 3 år ;D .. den har nok stået stille længere tid hos importøren inden den blev solgt ;D

  • #50   17. okt 2012 Haha det godt med dig hartmann smiley

    Kan i så svare mig på om jeg skal klodse bilen op på bukke eller om jeg skal sætte stålfælge på?
    Det er noget med der dannes ir mellem fælge og bremser hvis man ikke tager fælgene af?


  • #51   17. okt 2012 hvis du har nogle fælge med dårlige dæk på . så knald dem på .. så slipper du for dækkene bliver "flade" ..

    men ja du kan jo godt bukke den op .. men ellers ikke


  • #52   17. okt 2012 Det har jeg ikke, skal enten købe nogle fælge og dæk eller bukke.
    Men vil der dannes ir hvis man ikke tager fælgene af?


  • #53   17. okt 2012 Køb 4 brugte hjul der er færdig, og sæt dem på. Men det behøves ikke.
    Nej du behøver ikke hælde olie i hver cylinder. Det sviner bare din kat når du starter op.
    Nej du behøver ikke klodse den op. Hvis du gør det skal det gøres rigtigt så hjulene ikke ændre placering i forhold til karossen, for så risikere du at ødelægge samtilge undervogns bøsninger da de ikke kan tåle at står vredet..


  • #54   17. okt 2012 Inden du starter den efter 5 måneder, så piller du tændrør ud og tørner motoren med håndkraft

  • #55   18. okt 2012 Der dannes ikke mere ir ved at stå stille end når du kører i den hele sommeren, pump ekstra tyrk i dækkene, så minimerer du hvor skæve de bliver.
    Jeg har en der har stået flere år med samme dæk, samme sted uden at jeg kan mærke det når jeg kører.
    Det er ikke en videnskab, gør den ren, ekstra dæktryk og så bare ind med den


  • #56   18. okt 2012 Hartmann har ret... En ny bil kan sagtens stå et år... Tag det nu roligt...

    At sætte andre hjul på hvor du er ligeglade med dækkene er en go idé... dæk kan få et fladt punkt. Men om din bil står på parkeringspladsen foran din bolig eller i en lade ændrer ikke på fjedrene... De bærer den samme vægt! De får bare ingen tæsk når den holder stille smiley

    Hvor er det sjovt at se at folk går helt i panik fordi en bil skal ind i 3 måneder... Der går længere tid imellem at min mors bil er ude at køre smiley

    Gør bilen ren udvendigt og indvendigt, tag måtterne ud og lad vinduerne stå 2 cm åbne, sæt gamle hjul på, sæt vedligeholdelseslader på batteriet og smid bomuldslagnet hen over den...
    Det er ikke en rumfærge der skal ind og holde.. Og tunet eller ej ændrer intet!

    Vi har sprit nye biler hos os der står længere! Ja også brugte!
    Tror du en brugtvognsforhandler der har en bil stående 3 vintermåneder ude hælder olie i cylinderen og tager tændrørene ud inden de starter den o.s.v...
    Olie i cylinderen kan hurtigt tage livet af din kat i hvert fald.

    Nu holder i sgu... Find en anden undskyldning end at det er for at bilen skal holde bedre... At der går sport i det f.eks.


  • #57   23. okt 2012 Min Altea med samme effekt kører året rundt og bliver brugt som den har fortjent...

  • #58   16. nov 2012 husk at tage batteriet ud af bilen da dampe fra batt kan få dele til at ire/ruste

  • #59   11. feb 2013 Skift olie og filter og tag batteriet fra.
    Et par mussefælder er altid en god ide.


Kommentér på:
Tunet bil i vinterhi

Annonce