{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.350 visninger | Oprettet:

Tunet bil eller ej? {{forumTopicSubject}}

Jeg har ikke den store forstand på biler og samtidig står jeg for tiden og skal have fat i en bil. Ikke pga. et fast kørselsbehov, men til de gange, hvor jeg har brug for bil (især her til vinter) og så til at cruise med venner og familie.

Jeg er fartglad og vil på den ene side gerne have en hurtig og tunet bil, men frygten for reperationsomkostninger og andre problemer med motoren taler istedet for en Golf III 1,9 TDI.

Pt. har jeg kigget på en ford fiesta 1,8S med turbo og tunet til 200hk ved at have gjort flg:
Eftermonteret turbo (synet med dette)
Sænket kompression 8.4-1 (ladetryk 0,72)
Gearkasse med nye pakninger og lejer - Synkroniser skiftet til stål.
Kobling - Luck racing 220mm
Styrbox - Omex 500
Elektronisk ladetryk

Dertil har den ny undervogn. Den er fra 93 og skulle have gået 250.000km, men synsrapporterne tyder dog på snyd i km-antallet.

Er det en bil, der kan holde og hvor udgifterne kan holdes på forholdsvist lavt niveau? (forsikring og brændstoføkonomi er ikke relevant). Eller er tunede biler generelt i meget udsat risiko for konstant at gå istykker/få fejl? Husk jeg kender intet til tuning af biler - kun scootere.

Alternativt har jeg kigget på to Golf 3 1,9 TDI'er, der er fra midt 90'erne og begge gået omkring 300.000km. Ville de reperationsmæssigt og vedligeholdesesmæssigt være et langt fornuftigere køb?

Prisen på de to golfer ligger på henholdsvis 23.000 og 17.000, hvor prisen på fiesta'en ligger på sølle 15.000.

Hvad skal jeg vælge?

Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tunet bil eller ej?
  • #1   10. nov 2012 Jeg ved hvad jeg ville ha gjort. Stumper er meget billige til golf 3. Og styling er utrolig billigt. Men kig godt og grundigt efter rust. En golf 3 tdi med andre dyser og chip rammer 140 heste og så er det sjovt. Plus man kører 20 km/l. Men de er dyre i vægtafgift hvis det er på hvide plader.

  • #2   10. nov 2012 Hold dig langt væk fra tunet biler som nybegynder.
    Find en bil der er til at forsikre uden det koster mere end bilen er være bare for ansvar.
    De hurtigere biler kan du kigge efter når du har fået en masse erfaring.


  • #3   10. nov 2012 Godt være den fiesta er synet med turboen men tivler på at det står i regattest

  • #4   10. nov 2012 Jeg ved også hvad jeg ville gøre i den situation.

    Jeg ville holde mig langt væk fra de bud, som du allerede selv er kommet med. Den Fiesta er med garanti ikke godkendt med eftermonteret turbo, og en Golf er simpelthen bare ved at være en gammel bil.

    Jeg ville i stedet fokusere på at få noget nyere mekanik. Hertil kan denne eksempelvis foreslås: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/406/20-sr/1363889

    - Og nu kommer der selvfølgelig en lang række kommentarer om, at franske biler er noget bras og bla bla bla. Min far har kørt peugeot i over 20 år, og han vil ikke eje andet - Hvorfor mon? Dels er de billige fordi folk har givet dem sådan et dårligt ry, men 406'eren er formentlig noget af det mest stabile Peugeot nogensinde har produceret.

    Med 2.0'eren er den heller ikke helt langsom. Du kan endda være heldig at finde en 2.0 HDI, men jeg vil ikke andbefale det, for det lyder ikke til at dit kørselsbehov er gunstigt for en diesel.


  • #5   10. nov 2012 Peter R og lavet af en pro

  • #6   10. nov 2012 Nicolai B

    Ikke at jeg har dårlige erfaringer med franske biler (udover rygterne om el-problemer og at det er svært gå til hånde), men jeg er generelt glad for det ældre biler kan tilbyde. Ikke så meget anvanceret teknologi, at man let kan gå til hånde og samtidig så synes jeg, at de ældre biler er meget mindre "stive" i det modsat nyere mini-biler (Eksempel nye Opel Corsa'er o.l. er virkelig ikke specielt gode at sidde/køre i efter min mening). Der er altså også bare et eller andet klassisk præg hos 90'er biler, som jeg synes godt om.

    Derfor må jeg hellere fastslå, at jeg valget nok stadigvæk står mellem en 90'er bil. Gerne golf, polo eller en gejlet/tunet kvalitetsbil.


  • #7   10. nov 2012 Sådan en 406 2,0 er total sløv køb en v6er istedet samme pris stortset køre lige langt på literen med 100 gange mere køreglæde

  • #8   10. nov 2012 hvis det er en første bil.. og den skal være fornuftig.. så kommer ud ikke uden om en toyota smiley

  • #9   10. nov 2012 325ix paxton novi2000 h:

    Du vil aldrig kunne opnå de samme forbrugstal på 2.0 og 3.0 V6. I det prislag vil du jo kun kunne få den gamle 194-hestes V6'er, og den er mere forslugen end 4 festglade grønlændere tilsammen. I øvrigt er der også en væsentlig forskel på ejerafgift og forsikring.

    Lasse L: En 406 har mig bekendt aldrig kunne sammenlignes med en Opel Corsa eller minibilerne som helhed. Men fair nok, du skal være mere end velkommen til at købe en Golf. Det gør cirka 95% af alle unge mænd alligevel, men i må jo være bange for at skille jer ud fra mængden. smiley


  • #10   10. nov 2012 De fåes nu i den nye model v6er til under 30 for en årgang 2000 gav 32000 for en 2003 ts6 stcar kørt 230000 alle service over holdt sku bare have tandrem derfor den billig pris og den køre snildt 11 literen ved pæn blandet kørsel og 14,5 på motorvejen til BERLIN og hjem igen det får du aldrig en bovlam 2,0er til også er V6 motoren bare på alle punkter en bedre motor

  • #11   10. nov 2012 Hergeir V

    Hvad er der galt med VW smiley ?


  • #12   10. nov 2012 Det kan du jo også snildt få en 2.0 til. Jeg tvivler på at den reelt har kørt så langt på literen. jeg går ud fra forbruget er taget ud fra kørecomputeren, som under alle omstændigheder er upræcis.

    Hvor hurtigt kørte du da den gik 14,5 Pr. liter?

    - Den 406 jeg linkede til kan jo sikkert pruttes ned til omkring 20. Det kan du i hvert fald ikke få en 210-hestes for!


  • #13   10. nov 2012 En 2,0 kommer aldrig til og gå mere en 11 på literen vi havde mange kundeklager over den da de var nye ved Peugeot

    Og min ts6 køre 14,5 på motorvejen til BERLIN og hjem igen målt på triptæller og antal liter benzin har vi aldrig kunne på min gamle 2,0er til den er utrolig dårlig gearet til motorvejs kørsel


  • #14   10. nov 2012 Jeg spørger igen: Hvor hurtigt kørte du for at opnå 14,5 Pr. liter?

  • #15   10. nov 2012 Altså - for 20k eller deromkring kan han da godt få lov at købe min 406 V6'er - har en enkelt gang haft den oppe på 11km/l.... smiley

    - men har også prøvet en del under det. Men, så forslugen er den ikke - ligger typisk på de 9-9½km/l den er opgivet til, og kører ikke specielt morfar, for nu at sige det pænt.


  • #16   10. nov 2012 Og så holder jeg med koret, der synger at en 2.0 benzin er ALT for lidt motor i en 406'er. En 2.2'er kan til nødt gå, men eneste rigtige motorvalg i en 406'er er 2.2HDi eller V6.

  • #17   10. nov 2012 100-110 km i timen i gennemsnit
    Samme hastighed som med en 2,0er og den gik 2 km mindre literen omd lå også en del højre på 2,0eren pga gearingen


  • #18   10. nov 2012 Nemlig Lars konge flyder med god gearing til autobahn

Kommentér på:
Tunet bil eller ej?

Annonce