{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.677 visninger | Oprettet:

Afgift på klassiske biler (25-35 år) {{forumTopicSubject}}

Så har lille Vittorio vøret igennem Skat´s afgiftsmølle. og det gik IKKE helt som jeg håbede på.

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=181327

Læs det sidste afsnit efter der hvor der står d. 4/3-2010. Men det er kun for folk, med stærke nerver....


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afgift på klassiske biler (25-35 år)
  • #1   6. mar 2010 har du givet 17.000 i afgift?

  • #2   6. mar 2010 Uha. Det lyder ikke godt. Jeg venter på at få afgiften på at vide på min orange A112er.

    Håber sq ikke det bliver 10.000 - det kan bilen umuligt bære.


  • #3   6. mar 2010 Det var da fuldstændig vild mange penge, det er det samme som der er betalt på min kadett c, men så er den også betalt fri til at der må ligge en 2,4 motor i...

  • #4   6. mar 2010 Jeg SKAL give 9.931, de 17 kilo var hvis ikke jeg opførte mig ordentligt.....

  • #5   6. mar 2010 Stjæl et sæt nummer plader på en lokal rasteplads, det er der ikke en levende sjæl der ligger mærke til.
    Bøde er nok billigere end afgiften.


  • #6   6. mar 2010 Hmm det er da billigt nok for en klassisk vogn, den er jo ikke veteran, men ellers bare vent tre år, så bliver den jo veteran smiley

    Har lige betalt min Buick fri og det kostede 26.000,- og den er altså fra 1958 ....

    Men nej generelt er det ikke billigt at køre i gamle bilere MERE, da det igen er ved at blive for en mindre gruppe mennesker i det danske samfund ....


  • #7   7. mar 2010 det er godt nok vildt syndes jeg ,det vil koste mig 7-8000 for at ligge en chevy 225hk v8 i min trold

  • #8   8. mar 2010 havde du nu været smart havde du fundet nogle grimme døre, fronthjelm og bagklap og sat på det kunne du have sparet nogle tusinde på.

  • #9   11. mar 2010 Så hold dog kæft med dit flæberi & se at få den bil på plader, pronto !

    Du er sluppet med halv pris, selvom dit charmerende ydre var ved at ødelægge det for dig. Glem SKAT's gamle regnemaskine og tidligere vurderinger, det gælder ikke mere og det bliver ikke billigere Basse smiley

    Og ja, du må gerne håne mig bagefter med at min også bliver dyrere, men jeg er kold som hindbæris, med tiden vil den også få plade(r) på.


  • #10   12. mar 2010 Det er sgu ikke flæberi Bassemand, det er ren og skær afmagt!
    For jeg har bare svært ved at se fornuften, i et så uigennemskueligt, langsomt og ikke mindst tungt system. Det må kunne gøres smartere.

    Og det er jo ikke kun afgiftens størrelse jeg opponerer imod - Det er også måden, som man bliver behandlet på, når man prøver at ræssonere med skat´s medarbejdere, for at få en fornuftig dialog, oog måske en eller anden form for forståelse for, hvorfor der når frem til det beløb du nu engang gør.

    Men jeg må ærligt talt erkende, at jeg bliver helt uden for pædagogisk rækkevidde, når skat´s medarbejder kalder sig selv for entuiastisk bilmand, samtidigt med at han kalder sig selv for flink, fordi han ikke kræver fuld afgift af bilens nyværdi, og hans argumentation for afgiftens størrels, er at bilen er så pæn som den er! Især når man tænker på, det iflg. reglerne kun burde give +3 ell. -3 % fradrag/tillæg i afgiften, hvis bilens stand bliver kategoriseret som over, middel eller under gennemsnittet.

    Jeg er godt klar over, der skal inddrives en vis mængde skat og afgifter, for at få samfundsøkonomien til at løbe rundt. Men her bruger man, efter min mening, kanoner til at skyde gråspurve. Og det er altså min overbevisning at ressourcerne var brugt langt bedre i andre af skat´s kerneområder...


  • #11   12. mar 2010 Kort fortalt; Offenligt....

  • #12   20. mar 2010 Klage til Skat vedr. afgiftsfastsættelse.

    Jeg henvender mig vedr. afgiftsfastsættelsen på min 1976 Fiat 127, som jeg mener er helt ude af proportioner = for dyr.

    Afgiften er blevet fastsat til 9.931 kr. hvilket jeg straks opponerede imod, da jeg fik afgiften at vide, af sagsbehandleren på skattecentret i Høje Tåstrup. Netop fordi jeg havde været derude før jeg importerede vognen, for at vide hvor jeg stod økonomisk, og der fik oplyst (mundtligt) af værdifastsættelsen ville komme til at ligge i omegnen af det, de andre Fiat 127 var blevet noteret med, på Skat´s hjemmeside, dvs. 5.027 - 5.250 kr. i afgift.

    Jeg fik forklaringen, at bilen var så fin, at jeg skulle være glad for, min bil ikke blev afgiftsberegnet efter nyprisen, som Skat oplyste var 32.738 kr. Jeg har siden slået bilen op i Bilrevyen årgang 1976, og der står bilen opført med en listepris på 27.499 kr. så jeg er lidt forvirret nu.

    Derudover argumenterede skat´s sagsbehandler for afgiftens størrelse, ved at fremhæve bilens gode stand, og han mente bilen fremstod nærmest som ny. Men nu er der ingen biler fra 1976, der fremstår helt som nye, indrømmet min bil er flot, men den har fået en skallakering, der ikke helt lever op til fabriksspecifikationer, har lidt kosmetiske småfejl i kabine m.v. Og så vidt jeg er orienteret, så giver det vist kun et fradrag/tillæg på -3/+3% i afgiften, om bilen bliver vurderet til under middel/middel/over middel ved toldsynet.

    Og som sidste argument fra Skat´s sagsbehandler, fremhævede han at min Fiat 127 var en A model, og de Fiat 127, der var værdifastsat på Skat´s hjemmeside, var de nyere B modeller. Sagsbehandleren argumenterede at man jo heller ikke kunne sammenligne en VW Golf 1 og en Golf 2, da Golf 1éren altid ville blive vurderet højere, end en 2ér. Men så er det jeg må undres, da en af mine venner lige har fået værdifastsat sin 1983 Golf 1, og han skal kun af med ca. 5.600 kr. i afgift, det er jo en langt nyere vogn, med en langt højere nypris. Så pædagogikken i den sammenligning har jeg meget svært ved at forstå.

    Mvh.
    Niels Møller Christophersen


  • #13   20. mar 2010 Cirkus Skat.

    Jamen i dag har jeg lært noget nyt....... Fiat startede åbenbart med at lave 127 modellen i 1957!....... Ja den er god nok, for jeg har lige modtaget registreringsattesten på lille Vittorio i dag, og der står der at 1 registreringsdato er 03.07.1957! Tænk at jeg har den ældste Fiat 127 i V E R D E N! Slå den Fiat-Lars! smiley Men... nu er det, jeg tænker - Skal jeg holde min kæft, og køre på 1/4 vægtafgift, og veteransyn i de halvandet år der går, til bilen er "rigtig" veteran? Og dermed spare de ca. 5 kilo, jeg har givet for "meget" i afgift? Eller er der nogle bagdele, jeg har overset?

    Meen ved nærmere eftertanke, tror nu også hellere, jeg vil RISTE nogen på skvat, med denne kæmpe brøler!....... Det er nemlig langt mere værd, end de penge jeg kan spare ved intet at foretage mig! Er dog lidt i tvivl , da jeg kan få de helt gamle sorte nummerplader, med kun 1 forbogstav, hvis bilen forbliver en årgang 1957 smiley

    Jeg har dog gennemrodet lille Vittorios papirer, og fundet ud af, hvor Skvat har fundet datoen d. 03.07.1957 fra - Syntes nemlig jeg havde set den dato et eller andet sted. Datoen er såmænd sælger og tidligere ejer dr. Piero Paterlini's FØDSELSDAG!.......... Som står opgivet på det italienske ejerdokument - Ganske vist i en helt anden rubrik (Dati della Intestazione), end der hvor vognoplysningerne (Dati del Veicolo) står......... Sig mig, sidder de med hovedet oppe i røven hos Skvat, eller hva?! smiley


  • #14   20. mar 2010 Hehe! For at sætte Skat lidt i perspetiv så prøv lige den her! På den seddel man udfylder når man ejerskifter biler, altså den man osse får med hjem som midlertidig reg. attest. Står der ca. midt på; Godkendeslses-dato ønskes ikke anvendt for kommende periodiske syn......
    Prøv at spørge dem om hvad den rubik betyder smiley
    Har prøvet den 3 gange og den bliver jeg aldrig træt af hehehehe


  • #15   20. mar 2010 Jamen DE VED DET IKKE! Og det kommer de heller aldrig til...... Men hvis du vil variere dig lidt, så spørg om reglerne for veteransyn eller endnu bedre, trailervægte/kørekortsregler....... P.S. det sidste har jeg heller ikke helt styr på, det er jo derfor jeg spørger! smiley

  • #16   21. mar 2010 Hehe....Har trailer kort og har forstået reglerne, så den skal da selvfølgelig osse prøves hehehe

  • #17   14. apr 2010 Var hos Skvat i mandags for at betale min Datsun 280 zx Targa 1980 fri.
    Den var toldsynet som middel stand.
    De sagde at de ikke kunne hjælpe mig, da der ikke var nogen at sammenligne med ?
    De ville så sende papirerne videre for at vurderer prisen.

    Nu bliver jeg nok rippet i afgift, surt show,,,,,,


  • #18   14. apr 2010 Har haft samme problem med min Audi 80 B2 Typ81 1.6 2 Dørs Automat. Venter stadig på svar, og det er 1 ÅR siden! Det så plat!

  • #19   24. apr 2010 De foreslog mig sidst en pris på 23.500 kr.
    Var hos Skvat i dag, og nu sagde de 46.000 kr. og det kunne ikke ændres.
    De sagde at jeg kunne klage til ankenævnet hvis jeg var utilfreds.
    De havde fundet en til salg for 79.800 kr. og det ville de gå efter.
    Har set den på Bilbasen, den er rigtig flot,, men det er min ikke, den skal have lavet rust arb. og hel lakeres, så deres pris hænger slet ikke sammen,,, men de var ligeglad.
    Hvad fanden kan man gøre ????


  • #20   26. apr 2010 Hænge sig!...... Er det ham Jakob du har været i kløerne på?

  • #21   29. apr 2010 Det var en dame i Aalborg, er ved at lave en klage til ankestyrelsen, men det hjælper nok heller ikke, så må nok skrotte bilen,,,

  • #22   29. apr 2010 Spørg dem om de vil give 33,800kr for den, som den står.......

  • #23   2. maj 2010 Ja, kunne være sjovt, men de er bare kolde i røven,,,

  • #24   3. jun 2010 Ooog jeg er IKKE helt færdig, med at danse med frk. Skvat endnu! smiley


    ----- Original Message -----
    From: Niels Møller Christophersen
    To: SKATemail ; anke-albertslund@skat.dk
    Cc: FDM Juridisk Afdeling
    Sent: Thursday, June 03, 2010 11:52 AM
    Subject: Klage vedr. Afgørelse om værdifastsættelse på min Fiat 127.......


    Jeg tillader mig hermed at klage over den værdifastsættelse, Skattecenter Tåstrup har beregnet på min Fiat 127, da jeg mener at kunne argumentere for, at afgiften er sat for højt. Jeg har tidligere klaget direkte til skattecenteret i Tåstrup, hvor klagen blev afvist, med følgende argumentation:

    Kære Niels Møller

    Det var mig og min kollega Linda Gravesen som fastsætte værdien på din rigtig flotte Fiat. For os er den værdi du har fået en værdi som rimelig lavt - i forhold til bilen unikke vedligerholdelsesstand.

    Ud fra din henvendelse kan vi ikke nedsætte værdien i forhold til afgørelsen.

    Hvis du vil klage over værdien må du gerne give besked og derefter vil jeg videresende klagen til motorankenævnet. Klagevejledningen fremgår af afgørelsen om værdiansættelse.

    Med venlig hilsen
    Jakob S Hansen


    Bilen klagen omhandler, er en Fiat 127 Berlina, 2 dørs sedan, stelnummer 1709974, registreringsnummer DT 73165.

    Afgiften er blevet fastsat til 9.931 kr. hvilket jeg straks opponerede imod, da jeg fik afgiften at vide, af sagsbehandleren på skattecentret i Høje Tåstrup. Netop fordi jeg havde været derude, før jeg importerede vognen, for at få at vide, hvor jeg stod økonomisk, og der fik oplyst (mundtligt), at værdifastsættelsen ville komme til at være i omegnen af det beløb, de andre Fiat 127 var blevet noteret med, på Skat´s hjemmeside, dvs. imellem 5.027 - 5.250 kr. i afgift.

    Jeg fik forklaringen, at bilen var så fin, at jeg skulle være glad for, min bil ikke blev afgiftsberegnet efter nyprisen, som Skat oplyste var 32.738 kr. Jeg har siden slået bilen op i Bilrevyen årgang 1976, og der står bilen opført med en listepris på 27.499 kr.

    Derudover argumenterede skat´s sagsbehandler for afgiftens størrelse, ved at fremhæve bilens gode stand, og han mente bilen fremstod nærmest som ny. Men nu er der ingen biler, med den alder, der fremstår helt som nye..... Indrømmet min bil er flot, men den har fået en skallakering, der ikke helt lever op til fabriksspecifikationer, har lidt kosmetiske fejl i kabine m.v. Og så vidt jeg er orienteret, så giver det kun et fradrag/tillæg på -5/+5% i afgiften, om bilen bliver vurderet til under middel/middel/over middel ved toldsynet.

    Og som sidste argument fra Skat´s sagsbehandler, fremhævede han at min Fiat 127 var en A model, og de Fiat 127, der var værdifastsat på Skat´s hjemmeside, var de nyere B modeller. Sagsbehandleren argumenterede at man jo heller ikke kunne sammenligne en VW Golf 1 og en Golf 2, da Golf 1éren altid ville blive vurderet højere, end en 2ér. Men så er det jeg må undres, da jeg har været inde og se på Skat´s hjemmeside, hvor jeg har gransket lidt, i netop værdifastsættelserne på Golf 1, da det statistiske materiale er stort/større, end på Fiat 127, da der ikke er ret mange Fiat 127 noteret derinde. Jeg fandt følgende biler, der er værdifastsat for nyligt, og som ikke er over 35 år gamle:


    1. VW Golf 1, årg 1975, 1085 ccm, 44.000 km, værdifastsat d. 16/4-2010. Registreringsafgift 9.000 kr. Nypris 35.271 kr. (iflg. Bilrevyen 1975)

    2. VW Golf 1, årg 1978, 1100 ccm, 55.000 km, værdifastsat d. 9/3-2010. Registreringsafgift 5.580 kr. Nypris 56.345 kr. (iflg. Bilrevyen 1978)

    3. VW Golf 1, årg 1984 (1983 model), 1439 ccm, 31.000 km, værdifastsat d. 26/3-2010. Registreringsafgift 10.078 kr. Nypris 112.085 kr. (iflg Bilrevyen 1983)

    4. Fiat 127, årg. 1976, 903 ccm. 73.000 km, værdifastsat d. 10/3-2010. Registreringsafgift 9.931 kr. Nypris 27.499 kr. (iflg. Bilrevyen 1976) - Min bil.


    Og når jeg kigger på ovenstående vurderinger, så kan jeg ikke se koncensus. Vurderingerne ligger meget spredt - det ligner faktisk mere et lotteri, end en seriøs og faglig vurdering i mine øjne. VW Golf nr. 3 fra 1984 kender jeg, og det er en aldeles pæn og præsentabel vogn, som standsmæssigt ligger på højde med min Fiat 127. Så det kan ikke være standen, der får vurderingerne til at svinge så meget.

    Der er da ikke meget logik i, at der skal betales 9.931 kr. i afgift, på en vogn, der kostede 27.499 kr. som fabriksny. Når en langt nyere bil, der kostede 112.085 kr. som fabriksny, kan slippe med at skulle betale 10.078 kr?

    Men jeg ser frem til en fyldestgørende og logisk forklaring på ovenstående, og af afgiften på min Fiat 127 bliver nedsat til ca. 5 - 6..000 kr. hvor den retteligt burde være.


    Mvh.

    Niels Møller Christophersen


  • #25   3. jun 2010 Her kan du så se min klage, de havde også givet mig et mundtligt tilbud på 23.500 kr.

    Til, Motorankenævnet.

    Ref.: Værdifastsættelse af motorkøretøj

    Vedr.: Afgørelse om værdifastsættelse d. 24-04-2010


    Som baggrund for jeres vurdering, har i på internettet fundet en total istandsat,
    Nissan 280 zx fra 1981, der fremstår som ny.

    Jeg tillader mig her med at fremsende billede dokumentation for at min bil så langt fra er i samme stand som den i bedømmer efter.
    Se vedlagte billeder fra 1-6.

    For at min Nissan kan komme op på samme standart, skal der laves en del arbejde på den, med rustarbejde, samt lakering.
    Min bil er godt nok synet og i lovens forstand i teknisk og sikkerhedsmæssig forsvarlig stand. Men overhovedet ikke i samme kosmetisk stand. Så min bil kan på nuværende tidspunkt ikke sammenlignes med den i har vurderet efter.

    Jeg foreslår følgende logiske løsning på afgiften.

    For at min bil kommer til at fremstå som den i har fundet, skal den som det kan ses på vedlagt billeder 1 – 6 laves og bringes i orden, samt en lakering.

    Indhentet tilbud på reparation ca. 8000,-kr.
    Indhentet tilbud på lakering ca. 23.000,-kr.

    Annoncerede pris for sammenligne køretøj, 79.900,-kr.

    Udgifter for at bringe min bil til samme stand, (8000 + 23.000) 31.000,-kr.

    Herefter anslået vurderings pris.: 48.900,-kr.

    Min afgift til skat 63 % af vurdering,.: 18.093,-kr.


    Jeg kan være enig i at betale dette beløb i afgift, så min bil kommer på samme standart som den i har vurderet ud fra.

    Håber at vi kan komme til enighed om denne logiske aftale.

    Hører gerne fra Den snarest.

    Med venlig hilsen


  • #26   5. jun 2010 I August måned 2009 betalte jeg min Golf 1 GTI årg. 10/1983, importeret fra nord-sverige, fri i Århus. Indrømmet, den var ikke pæn i lakken efter 26 år, men interiørmæssigt fejlede den ingenting. Der var en smule synlig rust i dørenes nederste hjørne i for, men ikke noget alarmerende. Den var vurderet ind til middel til toldsyn, men da jeg fik "damen" hos SKAT med ud og se bilen, ændrede hun det straks til under middel, og jeg slap med kr. 4300 i afgift, hvilket jeg selvfølgelig ikke klagede over.

    Blot endnu et eksempel på, at SKAT vurderer afgift efter vind og vejr, og bestemt også efter humør !


  • #27   16. jun 2010 Det skal blive spændende at høre hvad Niels & Hans får ud af klagerne.

    Kim B's eksempel er måske ikke det bedste at sammenligne med, det er næsten et år gammelt og det er lavet efter den gamle regnemaskine og før de nye regler om ekstra 1000 kr pr liter under 16km på literen osv.

    Jeg har for nylig fået vurderet min bil af samme nævnte 2 personer, og efter at være kommet mig over et decideret chok, fik jeg følgende forklaring af Jakob:

    Afgiften skal udgøre ca. 60% af bilens brugtpris på det danske marked. Om bilen har kostet 150.000 eller 200.000 fra ny, ændrer ikke engang 1000 kr på resultatet, den aktuelle brugtpris er mest bestemmende.

    Hvis bilen er fyldt 35 år, så er det en anden sag, så kunne jeg være sluppet med 25-30% af det svimlende beløb jeg blev præsenteret for.

    Det ser ud for mig som om det er samme princip (60%) der er anvendt ved beregningen af Hans' 280'er, den er heller ikke 35 år endnu. Måske følger SKAT omsider en linie hvor det er samme princip (urimeligt eller rimeligt) som bliver lagt til grund for de mange vurderinger der er i øjeblikket.

    Ved ikke om princippet kan passe med en 127'er, Kan sådan et velbevaret eksemplar på danske plader koste 50.000 ? I så fald vil afgiften være omkring 30.000 og for en 35 årig bil små 10.000 hvis princippet om 30% holder, når bilen er fyldt 35 år.

    Jeg er egentlig mest pissed på toldsynsstedet som tager betaling for at skrive rapporten til SKAT, de forholder sig ikke til antal kørte kilometer og skriver alene de skide 5 cifre som desværre er begrænsningen på de fleste gamle bilers speedometre. En fremvisning af kilometerstanden på bilens købskontrakt, fik blot et skuldertræk frem og jeg fik beskeden at den købekontrakt kunne jeg selv have lavet på nettet. I kan næsten gætte pointen, det gavner ikke ligefrem min afgiftsberegning at der står i papirerne at bilen har kørt 100.000 mindre end den reelt har, fordi synsmanden finder det nemmest og hurtigt, Af samme grund er de fleste biler i middel stand. Synsmanden forklarede at alle afvigelser fra middel stand, skal dokumenteres med billeder, så det bruger man ikke.


  • #28   17. jun 2010 Mht. dokumentation af kilometer, hvis du har en servicebog der viser, at bilen reelt har kørt km. 100.000 mere end speedometeret viser, så har det altid været dokumentation nok for SKAT til at få ændret kilometerne, og JO mit eksempel er rent faktisk beregnet på et tidspunkt hvor det kostede kr. 1000 mere pr. liter den gik under 16 km/l, men fordi hende der var med ude og se den synes den så så ringe ud i lakken som den gjorde, så ville hun se bort fra det smiley Så det har meget at gøre med hvor og hvem der vurderer stadigvæk. Jeg har efterhånden hentet en del biler i Tyskland, og for mange år siden da det ikke var den region man skulle køre til, hvor man var bosiddende, for at betale afgift, der var der også bestemte steder man kunne kør hen og få en lavere vurdering. Så hvis de skulle have ensrettet det indenfor de senere år, så skal der da være ændret meget indenfor SKAT !

Kommentér på:
Afgift på klassiske biler (25-35 år)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce