{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.228 visninger | Oprettet:

Olie valg {{forumTopicSubject}}

Hey derude.

Står i lidt af et dilemma, da jeg skal vælge hvad olie jeg bør køre på. Der er jo altid delte meninger om dette, men pt kører den på 10w60, men jeg har fået at vide at jeg bør bruge 5w30 istedet, er dog i tvivl må jeg sige.

Se hvad motoropsætning bilen kører med i min profil.

Mvh. Niclas


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie valg
  • #1   8. maj 2011 Jeg regnede nu også med at smide 10w60 på min

  • #2   8. maj 2011 5w50 fra sunuco vil være det rigtige valg.

    olien indeholder zink som hjælper med at bære krumtappen ved lavt olie tryk.

    det koster 100kr. pr. liter og kan købes af ms-performance. skal dog pt. bestilles via mail på: mikkel@ms-performance.dk

    kontakt evt. 24423574

    10w60 er rigeligt tyk når man køre med hydrauliske løftere og under 500hk.


  • #3   8. maj 2011 YEEEEEEEEEEEEEEEEES! ! ! ! !
    OOOOOOOOOooooooooooooolie trååååååååååååd iiiiiiiiiigeeeeeeen.

    Nissan anbefaler i 1988 noget 10w40 olie hvis jeg ikke tager helt fejl...
    Det er en olie som er lidt stiv når den er kold men virker fint fra 80 til 100 grader måske lidt mere hvis det er en ester olie...
    En tunet Ca18det det der får tæsk bliver hurtigt over 110 grader, og her ville en 5w50 eller 10w50 være rigtig god.
    Problemet er bare at den er er lidt tyk under 100 grader hvor olie tempraturen nomalt ligger ved nomalt kørsel....
    10W60 tja! Noget tykt pis.....
    0w30 smør godt når den er kold og når tempraturen ligger olie tempraturen ligger omkring 80 grader.

    Spørgsmålet er hvor varm din olie er?

    De fleste Ca18det motore uden oliekøler der køre rundt ligger mellem 80 og 110 grader...
    Her vil en ester 5w40 nok være at foretrække eller en 5w50 - 10w50 hvis der køres rigtig vildt....

    Jo varmer en olie er jo tynder bliver og jo bedre flower den.....
    Problemet med tynd olie er at den midster sin bæreevne som ikke helt bliver opvejet af det lidt højre flow.

    Jeg vil personligt vælge en ester olie der kan tåle rigtig meget varme og har den højeste bære evne...
    Man kan faktisk sammenligne almindelig olie og ester olie med silikoneslanger og almindelige slanger...
    Ester olie og silikone slanger kan tåle op til 300 grader og almindelige sorte kølerslanger mm. kan tåle op til 150-180 grader.

    Hvis du køre uden oliekøler på din tunet ca18det så kør med 10w50 ester olie fordi kravet er stort til olien da den skal dække fra 80 til + 120 grader...
    Hvis du køre med oliekøler på din ca18det så vælg en 5w40 her er kravet ikke så stort til olien da olie tempraturen vil ligge konstant mellem 80 og 100 grader.... Men gerne ester olie...


  • #4   8. maj 2011 Ja MS
    Man har skåret ned på zinc (ZDDP) for ikke at ødelægge katten.
    Kun bly ødelægger et kat hurtiger end zinc....
    Køre du uden cat eller kan aksepterer at din kat skal skiftes hver 50k så kan du købe ZDDP og tilsætte din olie..... Det er meget brugt af gamle amrikanerbiler for ikke at de skal slide på deres sure knaster....

    http://www.google.com/search?q=ZDDP&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=&oe=&rlz=1I7SUNC_da#q=ZDDP+olie&hl=da&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNC_da&prmd=ivns&source=lnt&tbs=lr:lang_1da&lr=lang_da&sa=X&ei=YvbGTe3gOcaEOs_51fYB&sqi=2&ved=0CA0QpwUoAQ&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=c5d2dd461384688&biw=1345&bih=540

    Hvis det er så kender jeg et hemmeligt link til noget godt ZDDP...
    Du behøver det ikke, men ZDDP er grunden til at der er nogle der siger at miniral olie er det bedste fordi der findes noget olie til diesel motore der stadivæk indeholder noget mere zinc men den kan ikke tåle varme og dure ikke til små racer motore der laver 200hk/l


  • #5   8. maj 2011 1342 F: Super flot og uddybende svar! smiley

    Så jeg forstår at jeg bør køre med 10w50 da jeg kører uden oliekøler, kører ganske alm. stille og rolig kørsel til hverdag, men hvor den i weekenderne godt kan gå hen og få lidt tæv. Korrekt?



  • #6   8. maj 2011 Nichas L
    Og jeg ville vælge en af disse her..
    http://www.opieoils.co.uk/c-953-ester-synthetic-engine-oil.aspx


  • #7   8. maj 2011 Jeg takker..

  • #8   8. maj 2011 1342

    du bliver nod til at vise din bil frem

    n[r du er s[ nordetm jeg vil se din bil


  • #9   8. maj 2011 Abu
    Den er magen til din bare med grim lak og flere buler....


  • #10   8. maj 2011 Abu Jacob
    Du skulle ha været i Bella lørdag aften....


  • #11   9. maj 2011 jeg laver bare en del motore til 200sx og skyline og vi har haft kraftigt problemer ved kørsel på 5w40 10w40 10w60 fra mærkerne castrol, valvoline, agip samt nogle andre. efter at jeg er begyndt med at give mine kunder 5w50 sunuco og 10w60 sunuco med til de motore jeg laver er problemerne med at lejerne ikke kan holde forsvundet.

    sunuco gør mange ting for at deres olie skal være bedre end andres og arbejder meget sammen med racer team´s over hele verden for at lave det produkt vi nettop efterspørger.

    nissans største problem med deres motore er at de har meget smalle lejer i forhold til mange andre motore i samme klasse. men deres motore er forholdvis billigere og tune på samt tilkomme for penge. Vi har gennem tiden bygget motore og brugt forskellige olier for at samle erfaring og vi har måtte konstatere at en gadebil med under 500hk. køre perfekt på 5w50 og til bane eller biler med over 500hk 10w60.

    de fleste ca18det motore er som standard født med vand oliekøler. denne sider lige over hvor oliefilteret spændes på og hjælper med til at få olietemperaturen op hurtigere ved koldstart og holde olien kold når motoren får noget gas. smiley


  • #12   9. maj 2011 Jeg har købt denne til min

    http://www.opieoils.co.uk/p-1145-silkolene-pro-s-10w-50-ester-synthetic-oil-for-high-performance-engines.aspx

    10w60 er jeg gået laaaangt væk fra smiley


  • #13   9. maj 2011 Inte.
    Også den jeg bruger...


  • #14   9. maj 2011 jeg ved self. ikke hvad der er best til hvilke setup. men min erfaring er jeg har altid kørt med 10-40 men efter sidste tråd herfra besluttede jeg mig prøve at køre med 10-60 for engangs skyld.. min bil er ikke super tuning, får den ikke meget mere tæsk end konen gør smiley nej, kører som regel stille og rolig , og rykker en i mellem..

    men.. efter jeg skiftede til 10-60 røg min plejllejer smiley det har garanteret at sige meget med sådan en trist olie pumpe system som vi har. som sagt har altid kørt pænt og behandlet bilen fint.. med 10-60 syntes jeg bilen ikke trak så godt og lød som en diesel bil hvergang den startede..
    osv osv

    nu har jeg købt ny motor så mit valg bliver og det er 100% hvad folk siger , en oliekøler på, og 5-30 olie så den kan få smurt lortet ordenlig kapish!!

    det er min erfaring..


  • #15   9. maj 2011 Mikkel MS-PERFORMANCE .

    Hvor mange CA18 eller SR20'ere har i lavet med over 500hk ?


  • #16   9. maj 2011 10w60 er soooo last year smiley

    sunoco 5w50
    http://equip.dk/shop/5w50-syntoro-5-3194p.html

    Og kom forbi Speedshoppen ved dækimporten til DHB og få 5w50 til super pris....


  • #17   9. maj 2011 Castrol 10W60 er slet ikke nogen dårlig olie, den bliver bare brugt forkert.
    Når man i en gade CA18 køre roligt rundt vil olietemp ligger på ca 80 grader C. tæt på motorens køle vand, et område hvor en 10W60 olie er mindst dobbelt så tyk som en 10w40 olie ville være.
    Når man så lige pludselig giver fuldgas er der for meget modstand i motoren og bypas ventilen i oliepumpen åbner uden at flowet stiger igennem motoren, bypas ventilen i oliefilteret åbner også for at det ikke skal springes, olien løber langsommer tilbage fra topstykket og oliemengden falder i bundkaret hvor bobler ikke får tid til at slippe fri af den tykke olie inden de bliver suget op igen af oliepumpen igen.
    Det svare lidt til en koldstart....

    Problemet bliver være i nu hvis du bruger en oliekøler med termostat og 10W60, for nu har olien slet ingen muglighed for at blive varm...
    Jeg har for 2 min siden stået og varmet en oliebøf med termostat op i en gryde, den er magen til den der købes Apex og DW. og alle andre steder.
    Det første der slår mig er hvor lille hullet er igennem termostaten kold Max 9x4mm. og så er olie først været igennem en lille kanal med skabe kanter hvor i der sidder en fjeder.....
    Termostaten begynder at lukke ved 70C og er helt lukket ved 80C.
    Det vil sige at alt olien bliver sendt gennem oliekøleren ved 80C.....
    Lad os nu sige at olien der køre gennem køleren og falder fra 80C ned til 55 grader når den ankommer til oliefilteret og bliver sendt ind gennem motoren........
    Den nedkølet oile har dog mulighed for at påvirke termostaten fra bagsiden når den kommer tilbage igen. men jeg er dog ret sikker på et den vil kunne holde olien rimelig konstant omkring 70-80 grader i oliefiltret.
    Når den så kommer tilbage til bundkaret er den vel steget 20 grader.
    Men det er sku koldt for en 10W50 eller 10w60 olie....

    Det er selvfølge ikke så slemt men det kan ikke siges for tit at en olie skal bruges til det den er lavet til.....

    Jer der køre med oliekøler hvor varm bliver jeres olie og måler i før eller efter oliekøler?


  • #18   9. maj 2011 Indtil nu har Mikkel lavet sin egen ca. 600 hk CA18DET, hvor han havde en del problemer med leger indtil han begyndte at køre sunoco holdt det op. Han har efterfølgende monteret en 500hk motor i en kundebil (kører til dagligt med ca 350 hk) og der har ikke været problemer med den endnu. Af SR20 har han hjulpet mig med min gamle Sunny med SR20DE motor med 350 hk. Den tidligere eger skiftede motor i den, efter at have kørt med 300hk på motoren, jeg havde ingen problemer med 350hk.

    I dag gør han mere i RB25/26 motorer og hans egen helt standart RB25 har klaret at køre med over 500hk siden den kom i sidste år uden at have problemer endnu.

    Han har selvfølgelig lavet en masse mere, som jeg ikke ved. Går jo ikke i halen af ham til dagligt smiley

    Men slap nu lige af Inte og lad være med at angribe en mand du ikke kender noget til.
    Har fuld forståelse for at nogen godt kan lide at holde sig under grænsen af hvad ens motor kan holde til, men har til gengæld ingen forståelse for hvorfor så mange konstant prøver at hakke ned på dem, som tør finde ud af hvor grænsen den går.


  • #19   9. maj 2011 Jeg angriber ham da på ingen måde.

    Jeg har bare copypastes hans navn og stillet ham et meget stille og roligt spørgsmål.

    Jeg kunne måske lære noget da han skrev om +/-500hk bane/gade biler og eftersom jeg har en Greddy TD06 20G lader på nu en har en T67 25G lader i gemmerne til næste vinter. Sååååå.......................................


  • #20   9. maj 2011 Inte - Sorry tror bare det er mig der har en dårlig dag. Er bare en smule træt af alle dem der konstant går og hyler.

  • #21   9. maj 2011 Den er fin smiley

  • #22   9. maj 2011 Sunoco 5w50 den er sgu i vinkel. Det er det eneste rigtige til sådan et gammel hakke bræt. Du kan købe det ved mig til den helt rigtige pris. No bull shit.. Bare olie ikk alt det pis gebyr. Gratis forsendelse..

  • #23   9. maj 2011 Dennis L: Og hvad er den pris så?

  • #24   10. maj 2011 Sunoco er "bare" en rigtig god olie, jeg kan ikke se hvad der gør den bedre end andre god olie, indholdet af zinc er heller ikke højre end 800ppm som andre godkendte olier.

    Gamle stødstangs motore som vi kender fra Amrikaner biler er meget følsome for olie til nye biler da de ikke indeholder mere en 800ppm zinc "ZDDP" fordi det ødelægger katten.
    Når der så står hel masse fine godkendelser og at en olie er godkendt til BMW og Volvo mm. så er det kun fordi at BMW og Volvo kræver at olien ikke indeholder stoffer som ødelægger katten så de ikke kan overholde de strænge miliø krav....
    Selvfølgelig bliver olie også bedre og der kommer mere og mere ester i efter hånden som man finder på måder at fremstille den billigt.
    Castrol har i flere år lavet en rigtig lækker olie til de her gamle biler uden Kat.
    Vigtigt at læse hele texten...
    http://castrolshop.dk/shop/vantage-v67s-20w-557p.html

    Men nu har de taget noget der ligner en rigtig ester racer olie med mere ZDDP der ikke skal tage hensyn til en kat men kun motoren...
    Denne olie har sjovt nok ikke nogle fine godkendelser API mm. og er heller ikke godkendt af Audi og andre bilmærker....

    Sådan Castrol.......!

    En anden muglighed er selvfølgelig at bruge ester olie som Motul, silkoline, Redline mm. og så selv tilsætte lidt ZDDP
    http://oliebiksen.dk/shop/cam-shield-40c1.html
    Men husk at det ødelægger din kat så du dumper til syn....


  • #25   10. maj 2011 Hov det er denne her Castrol har lavet der er rigtig sej......
    http://castrolshop.dk/shop/vantage-racing-ivi-906p.html


  • #26   10. maj 2011 castrol er ikke sejt længere. De er blevet købt af agip og blevet til et brand. Det er derfor at mange der før har kørt på castrol classic er holdt op med det efter at det har kostet dem en motor i deres amerikaner bil.

    beklager castrol var rigtigt godt indtil at det blev opkøbt.


  • #27   10. maj 2011 Pris. Ja det kommer an på hvor mange liter i tager af gangen. smiley men bare rolig jeg slå med garanti de priser i får andre steder. Så sig til hvad i skal bruge

  • #28   10. maj 2011 Og nu til alt det olie snak. Rolig nu med alt det olie om hvem der er bedst og alt det pjat. Ja sunoco laver en god olie og det gør castrol sikkert os. Det er et spørgsmål om hvad man selv har lyst til og bruge som olie. Om det så er friture olie eller spild olie. Når alt kommer til alt kan vi ikk andet end lytte til dem der laver olien eller importere den. Ingen af os har råd til at få kontrolleret olie ved et testcenter og ingen af os kan se forskel. Ergo må vi stole på hvad olieimportøren siger. Og der kommer sunoco IGEN i front. De har en mand der ved ALT om deres race olier og han kan virkelig forklare det. os på en måde så han ikk siger at sunoco bare er bedst men forklare fordele og ulemper af alle de slags olier der er. Derfor stoler jeg på sunoco og deres produkt. Og jeg kender MANGE der kører med sunoco i deres motor til 2 og 300000 kr og lur mig engang om de ville kører på det hvis der var noget der var bedre..???

  • #29   10. maj 2011 Dennis L: Pris på 3,5 L ?

  • #30   10. maj 2011 Du kan få 5 liter for 400kr

  • #31   10. maj 2011 Er der en der vil være med på en "deler"?
    Opieoils har et tilbud på 2x5 liter 10w50.


  • #32   10. maj 2011 Mikkel MS
    Jeg har aldrig syntes at Castrol var sejt, men det at sælge ester olie med 1800 ppm ZDDP.
    Nævn mig bare et andet prudukt fra et vilket som helst brand som gør det?

    Dennis L
    Det her er et åbent forum hvor vi prøver at finde de bedste løsninger uden briller, og så dur det ikke noget at du bliver tøse fornærmet over at der er en der stiller spørgsmål til hvad en sælger har fortalt dig nede i gokart klubben.
    Hvis du ønsker at deltage i en olietråd så skal du bidrage med noget bedre end det!

    Prøv at forklar os hvad det er der gør Sunoco så fantastisk!


  • #33   10. maj 2011 jeg er da overhovedet ikke fornærmet.! Det var da underligt at tro det.

    Nej jeg skærer det netop ud i pap. at det er jo op til folk selv hvad de vil bruge og hver mand har sin mening. Jeg mener og tror så at Sunoco er bedste, det tror jeg af mange grunde, men den grund jeg kan tage og føle på er at det rent faktisk har gjort underværker for min gearkasse, det hat fået mine motor til at holde længere, hvad der er i af additiver ved jeg ikke ret meget om, og det er der sgu heller ikke andre der gør herinde, det er netop kun hvad folk får afvide der er i, som de tror der er i..!

    Endnu en begrundelse for at jeg tror på sunoco er at jeg bruger 5000 liter om året af det på mit værksted. og dem af vores egne enheder der kører på har virkelig nydt godt af det.

    Og lige til en orientering til bruger vi ikk sunoco olie i gokart centeret. men det billigste vi kan komme i nærheden af smiley


  • #34   10. maj 2011 Dennis L
    Godt ord igen.....
    Gearkasse spørgsmål...

    Hvad problemer med gearkassen har det hjulpet på...?

    Hvad viskositet brugte du før og hvad bruger du nu...?


  • #35   10. maj 2011 75-90 før og efter. nu glider den lige så nemt og lækkert i gear, det var bestemt ikk nemt før i 3. især men nu er der intet.

  • #36   23. maj 2011 Jeg så lige at Opie oils har 25% på alt...
    http://www.opieoils.co.uk/t-Current-Offer.aspx


  • #37   23. maj 2011 Ja alså den er forlænget til den 30 Maj

Kommentér på:
Olie valg

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce