Tips til bilvask

Det er en kunst at vaske sin bil på den mest effektive og skånsomme måde, så her er et par tips til rengøring og vask af din bil.

En nyvasket bil er naturligvis et smukt syn, men bilvasken har mere end et rent æstetisk formål. Hvis du ikke holder din bil ren, kan samlinger af grus, salt og andet snavs arbejde sig ind i lakken, hvilket kan føre til rustdannelse og senere store regninger.

Som udgangspunkt bør det være tilstrækkeligt at vaske din bil en gang om måneden, selvom nogle bilentusiaster foretrækker at gøre det oftere. Hvis bilen vaskes for hyppigt, kan det dog føre til unødvendig slid af lakken og desuden være belastende for miljøet.

Et smut forbi vaskehallen kan få din bil til at se renere ud, men dit køretøj bliver sjældent rengjort i dybden. Hvis du ønsker en seriøs rengøring af bilen, må du selv få arbejdshandskerne på. Det samme princip gør sig gældende i forhold til lakforsegling og voks. Du kan betale for dette i vaskehallen, men det vil sjældent komme tilstrækkeligt ind i krogene af bilen, hvor der for alvor er brug for det. En grundig lakforsegling bør udføres mindst en gang om året.

Mange anbefaler at man vælger den billigst mulige vask, hvis man har planer om at benytte en vaskehal. Derudover råder FDM også bilejere til at springe undervognsvasken over, da denne sjældent er tilstrækkeligt effektiv ved en vaskehal, og derfor med fordel kan udføres af dig selv.


Rengøring af fælge

Hvis der er tale om den helt store tur, så kan du starte med rengøring af dine fælge. Skyl først dine fælge, evt. med højtryksrenser. Påfør derefter fælgrens på begge sider af fælgen og lad det sidde i ca. 2 minutter (det er vigtigt at produktet ikke når at tørre). Skyl herefter fælgrensen af og vask fælgene grundigt. Hvis du ikke er tilfreds med resultatet, kan du give dem en omgang mere.
Når dine fælge er tilstrækkeligt rene, kan du give dem en omgang fælgforsegler, hvilket udover at fungere som en slags lakforsegler også mindsker mængden af skidt som sætter sig fast på fælgene. Hvis der er tale om en lidt mere overfladisk rengøring, kan man give dem en omgang syrefri fælgrens med en pensel.


Forvask og vask

Når selve bilen skal vaskes skal man starte med en pre-wash. Her kan man indledningsvis skylle bilen med fokus på svært tilgængelige steder som revner, lister og lignende. Efterfølgende påføres der forvask, hvilket skal sidde på i 5-10 minutter inden det skylles af. Det er vigtigt at komme godt ned i revner og hulrum, så man får fjernet så meget snavs som muligt, og får påbegyndt opløsningen af det mere genstridige skidt som sidder godt fast rundt omkring på bilen.
Mange foretrækker at koble en skumlanse til deres højtryksrenser og herefter påføre skummet til forvasken. Skumlansen giver desuden mulighed for at finindstille tykkelsen af skummet samt sprayvinklen. Når skummet skylles væk, vil de største mængder skidt også forsvinde. Dette er en stor fordel i forhold til den videre vask, da risikoen nu er langt mindre for at ridse bilen.

Når forvasken er færdiggjort, kan du påbegynde den finere vask med autoshampoo. Der eksisterer mange forskellige slags autoshampoo, som har forskellige funktioner. Du kan eksempelvis købe shampoo som udover en rengørende effekt også giver bilen et tyndt lag voks. Derudover er der shampoo som indeholder stoffer, som gør det unødvendigt at aftørre bilen efter vask og endelig er der naturligvis den helt normale shampoo, som bidrager til den basale rengøring. Uanset hvilken type shampoo du vælger, er det vigtigt at huske at købe et produkt, der er beregnet til bilvask, fremfor at bruge et tilfældigt rengøringsmiddel du har liggende i hjemmet, da dette kan forårsage skade på autolakken.
Mens din shampoo virker, kan du eventuelt påføre andre produkter som også skal virke nogle minutter, fx insektfjerner eller lignende.

Endeligt er det væsentligt at have en vaskehandske eller et microfiberhåndklæde. Det anbefales at vaske bilen med lange regelmæssige strøg, så du undgår at ridse køretøjet. Bruger du en svamp, er det vigtigt at være opmærksom på, at små stykker grus ikke har sat sig fast, så du potentielt ridser bilen. Det frarådes desuden at købe alt for billige børster, da disse også kan forårsage ridser i lakken. Sidst men ikke mindst er det altid godt at vaske bilen oppefra og ned, så du undgår at skulle rengøre de samme steder gentagne gange.


Hvad skal du bruge til bilvasken?

Hvilke redskaber der skal være tilgængelige inden bilvasken, kommer lidt an på personlige præferencer, samt hvor grundig man ønsker at være. Mange vælger dog at bruge følgende remedier eller en kombination af nedenstående:

- Autoshampoo
- Spand (gerne to - en til at skylle svampen eller handsken med rent vand og en til sæbevandet. Eventuelt også en rist til den ene spand, fx en ‘grit guard’)
- Svamp (eventuelt flere) eller blid autobørste
- Microfiberklæde/vaskeskind
- Højtryksrenser eller vandslange
- Skumlanse
- Eventuelt fælgrens, fælgbørste og fælgforsegler

Du kan finde diverse relevante produkter på markedet her.

Kalkpletter

Et evigt tilbagevendende problem i forbindelse med bilvask er kalkpletter. Der er dog forskellige måder at løse denne problemstilling på. Nogle anbefaler at man vasker sin bil i regnvejr, og derved udnytter det rene vand direkte fra naturen. Andre sprøjter destilleret vand på deres bil under vasken og tørrer efter med et microfiberhåndklæde eller vaskeskind af en art, fx en lammeuldshandske. Der findes desuden diverse produkter, som også kan anvendes for at undgå kalkpletter efter bilvasken - nogen foretrækker eksempelvis at tilføje en smule afspændingsmiddel til vaskeblandingen. Vælger man sidstnævnte løsning, skal man dog være opmærksom på at lave en korrekt dosering, så lakken ikke tager skade.


Vintervask af bilen

Mange vælger at vaske bilen hyppigere om vinteren, både for at holde den pæn og for at forebygge eventuelle saltskader. Man skal dog være opmærksom på, at et hurtigt smut forbi en vaskehal primært er en kosmetisk forbedring. En overfladisk vask fjerner ikke det kritiske skidt og snavs, og den egentlige forebyggelse mod saltskader bør være baseret på lakforsegling og rustbeskyttelse som er blevet påført inden vintervejret ramte.
Du kan godt vaske din bil selvom der stadig er minusgrader, men det er vigtigt at gummilisterne har fået silikone og at låsene har fået en sjat låseolie inden. Det kan desuden anbefales at tørre dørkarme og lister grundigt af efter vasken, for at undgå at noget fryser til. Hvis du har planer om at tage bilen i vaskehal, er det meget vigtigt, at du har fjernet is fra bilen inden, da bilen kan blive ridset, hvis vaskebørsterne kører is rundt på lakken.


Dampvask

Et alternativ til den klassiske bilvask er det nyere fænomen dampvask. Der er en miljømæssig bonus ved denne form for vask, eftersom der bruges en langt mindre mængde vand til processen - ca. 3-6 liter vand via dampvask, hvor en traditionel vaskehal kan bruge op til 300 liter på en vask. Derudover slipper man for diverse kemikalier og den varme damp trænger godt ned i diverse revner og fjerner svært tilgængeligt snavs. Sidst men ikke mindst undgår man naturligvis også ridser i bilen. Efter vasken bør bilen tørres og eventuelt poleres med mikrofiberklude eller lignende.

Spørgsmål angående bilvask