{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Kondensator
  • Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    okt 2010

    Følgere: 5 Emner: 12 Svar: 2.273
    #4   3. jan 2016 Hej
    Husk Gogel er din ven!
    Den lange forklaring herfra:
    Kapacitans er et mål for hvor meget elektrisk ladning som gemmes (eller separeres) for en given elektrisk spændingsforskel. Den almindeligste komponent til at gemme ladning er den to-pladede elektriske kondensator. Hvis ladningerne på pladerne er +Q og -Q – og U angiver spændingsforskellen mellem pladerne, er kapacitansen givet ved
    C={\frac {Q}{U}}
    SI-enheden for kapacitans er farad; 1 farad = 1 coulomb per volt.

    Energi[redigér | redigér wikikode]

    Energien (målt i joule) gemt i en kondensator er lig med arbejdet anvendt til at lade den op. Tænk på en kapacitans C, der holder +q på den ene plade og -q på den anden. Det at flytte en lille ladningsmængde \mathrm {d} q fra en plade til den anden mod spændingsforskellen V = q/C kræver arbejdet \mathrm {d} W:
    \mathrm {d} W={\frac {q}{C}}\,\mathrm {d} q
    hvor
    W er arbejdet målt i jouleq er ladningen målt i coulombC er kapacitansen målt i farad
    Vi kan bestemme energien gemt i en kapacitans ved at integrere denne ligning. Ved at starte med en uladet kapacitans (q=0) og det at flytte ladning fra en plade til den anden plade, indtil pladeren har ladningerne +Q og -Q kræver arbejdet W:
    W_{lade}=\int _{0}^{Q}{\frac {q}{C}}\,\mathrm {d} q={\frac {1}{2}}{\frac {Q^{2}}{C}}={\frac {1}{2}}CV^{2}=W_{gemt}
    Ved at kombinere dette med ovenstående kapacitansligning for en fladpladet kondensator, får vi:
    W_{gemt}={\frac {1}{2}}CV^{2}
    hvor
    W er energien målt i jouleC er kapacitansen målt i faradV er spændingsforskellen målt i volt
    Den direkte med de korrekte paranteser mv. da "Bilgallei" ikke er et videnskabeligt forum som formår at skrive formler:

    https://da.wikipedia.org/wiki/Kapacitans

    MVH KP


  • #5   3. jan 2016 Det bør kun bruges hvis dine kabler er for tyndetynde og du ikke orker at skifte dem eller hvis dit batteri er for lille og du ikke vil bruge penge/tid/plads på et mere eller skifte dit gamle til et bedre.

    De "kloge" herinde sværger helligt til at brugen af kondensatoren er en dødssynd, selvom at ingen endnu har fremført et fysisk bevis for at det ikke skulle hjælpe på kickbassen.

    0,5Farad er nok til at hjælpe lidt, men du bør bruge 1,0f eller 1,5F istedet for.


  • #6   3. jan 2016 Tommy A find en ny hobby end at sidde og sprede løgne på bilgalleri... Det er fanme ikke det man bruger en kondensator til... Jo hvis man er direkte retarderet...

  • #7   3. jan 2016 Hvad bruges den så til? Jeg aner det ikke.. helt

  • #8   3. jan 2016 Hvis du har for tynde kabler kan en kondensator ikke ændre på deres ledeevne... Så simpelt er det... Det er almen fysik...

    De giver ikke mere kapacitet... Det kan KUN et batteri gøre... Du mener ikke nogen har fremført beviser... Well det er DIN vurdering... Selv om samtlige der har bare lidt viden om bilstereo både her i DK og i udlandet, alle er enige om at kondensatorer er mere salgsgimmick end de er brugbare... Især fordi de sælges med falsk begrundelse... en af de værste: "så man får mere strøm" hvilket ikke kan lade sig gøre med en kondensator...


  • #9   3. jan 2016 Sørger den ikke bare for at batteriet ikke belastes? Kondensatoren er vel altid "opladt" og giver forstærkeren strøm? Eller hvordan er det.

  • #10   3. jan 2016 OH SHIT bassbossen CODY er på banen med sin kæmpe viden

  • #11   3. jan 2016 http://hubpages.com/autos/Car-Audio-CAPACITORS-Why-They-DONT-Work

    http://knowledge.sonicelectronix.com/car-audio-and-video/accessories-and-installation/car-audio-capacitors-vs-power-cells/

    Meget simpelt... En kondensator holder kun spændingen oppe... men det du har brug for er at Din strømbank kan levere den nødvendige mængde Ampere... Det kan kondensatoren IKKE hjælpe med... Men et batteri kan hjælpe med begge dele...


  • #12   3. jan 2016 Aries, niks... Kondensatoren holder kun Spændingen stabil... Ikke strømmen... (spænding = volt.... Strøm = Ampere)

    Altså fodrer den på ingen måde noget som helst med strøm...

    Så har du for lille batteri f.eks. så kan det ikke levere den nødvendige strøm... = En kondensator er bare en belastning mere...

    Og den der med at kondensatoren kan levere power hurtigere... Ja ja fint nok det kan den... men den skal konstant lades op igen... og hvor bliver den ladt op fra? Batteriet... Og batteriet kan ikke levere strømmen lige så hurtigt = så falder det argument til jorden...


  • #13   3. jan 2016 #10 og det er en dårlig ting? Eller skal folk bare blive ved med at tro på myter og løgne?

  • #14   3. jan 2016 Strøm spænding, det var det jeg mente

    Er ved at lære ohms lov, men har ikke helt de der "fag ord" på plads endnu haha.


  • #15   3. jan 2016 Aries: Ja ok... men den giver jo ikke noget til forstærkeren... den holder bare spændingen stabil... Dog skal man huske at falde din spænding til 11 volt, Så holder kondensatoren spændingen stabil ved 11 volt... Den tilføjer intet, og holder ikke spændingen ved forstærkeren over batteriets niveau... den udglatter kun spikes i strømmen... Og man får derfor ikke mere til rådighed end generator og batteri kan levere... Og langt de fleste laver den fejl at lave et kraftigt anlæg uden at huske at der skal meget strøm til at drive et kraftigt anlæg... så bruger de kondensatorer som faktisk ikke hjælper en skid på deres egentlige problem som er at de ikke har STRØM nok...

  • #16   3. jan 2016 Nåh ja og mange har billige kondensatorer... som slet ikke er på de farad de lover... dvs. ofte er de på mikrofarad og slet ikke på 1 farad eller mere som der loves... = virker ikke til en skid...

    Så vælger de fleste en kondensator med lys og display i... det kræver strøm at der er lys og display i... så ofte på billige fup kondensatorer bruges hele kondensatorens minimale kapacitet på at holde liv i displayet...
    Men folk vil ikke betale for kvalitetskondensatorer...

    Fordi en kondensator kan godt være en god ting i anlægget...

    Men man må aldrig tro at den på nogen måde kan erstatte ordentlige kabler og batterier, og ja generatorer... Det kan den ikke... den skal heller ikke bruges som lappeløsning fordi man er for nærig til at lave tingene rigtigt... men den kan fungere rigtig godt til at holde en stabil spænding, når resten af strømbanken altså er som den skal være.


  • #17   3. jan 2016



  • #18   3. jan 2016 Det er spikes i strømmen, som blive holdt mere stabile.
    Kondensator til HipHop er totalt ubrugeligt.
    Kondensatoren har kun indvirkning på kortvarige bas-slag.
    Dermed er det Kickbassen, som bliver forbedret.
    Et batteri mere er klart det bedste valg, men det fylder også en hel del mere og koster også en del mere, for det meste.

    Kondensator er en nødløsning, men dlg effektiv.

    Jeg taler ud fra erfaring og ikke teori.


  • #19   3. jan 2016 Det er IKKE spikes i strømmen som bliver holdt stabile... sikke noget sludder... Den har kun indvirkning på spændingen som den kan holde stabil... (til en vis grænse) Så please stop dit sludder..

    Og nej en kondensator har ikke indvirkning på en bestemt type musik... sikke da noget pis at fyre af... En kondensator sat korrekt til i et anlæg der er dimensioneret korrekt... Jamen den vil virke konstant uanset musiktype... det andet der er erfaringer baseret på at du ikke kan finde ud af at lave tingene rigtigt... den slags erfaringer bør man holde for sig selv, og lære at lave tingene rigtigt i stedet...


  • #20   4. jan 2016 Strømmen følger spændingen.
    Det bør du da vide.

    Kondensatoren vil aflade, når der er stort behov for strøm og oplade, når behovet ikke er der.
    Det siger sgu da sig selv.

    Ergo, så vil man minimere det maksimale spændingsfald over strømkablerne.


  • #21   4. jan 2016 ja men har et ekstrr batteri men mit lys blingker når jeg spiller højde

  • #22   4. jan 2016 Så har du en dårlig instalation eller et forkert batteri

  • #23   4. jan 2016 okay tak


  • #24   4. jan 2016 Dit stelkabel i motorrummet er alt for tyndt og det er det også i dit bagagerum ved dit ekstra batteri.

  • #25   4. jan 2016 kan man godt bruge et bilbatteri elle skal det være et speciel et


  • #26   4. jan 2016 okay


  • #27   4. jan 2016 Tommy A

    Du ved ikke en skid om batterier åbenbart...

    Din kondensator har kun en effekt på spændingen... Ikke på ampere... En kondensator kan hjælpe med at holde spændingen på et mere konstant niveau... Men den tilføjer ikke nogen ampere... Ampere er kapacitet... Ikke nok kapacitet, betyder at din forstærker ikke kan fodres med nok strøm... er der ikke nok strøm til rådighed så får man problemer... det er ikke ligesom med din stikkontakt at du kan hive lige så meget strøm ud som ledninger og sikringer kan holde til... Dit batteri har en begrænset mængde... der kan simpelthen ikke hives mere strøm fra batteriet end der er til rådighed...

    Da 1 farad kun er det samme som 1 ampere sekund... pr volt... betyder det at siden vi opererer ved 14,4 volt som det normale max... så vil en 1 farad kondensator kunne indeholde 14,4 ampere sekunder... så for at få 1 ampere minut kræver det 5 kondensatorer... for at få 1 ampere time kræver det: 300 farad... hvilken invirkning har dette på en forstærker der bruger 80 ampere? Ikke en skid... for din kondensator kan slet ikke levere 80 ampere... den kan måske levere 14 ampere i 1 sekund... Men din forstærker skal stadig bruge 80...

    Almindelig matematik er altså nok til at vise at en kondensator ikke har en effekt på strømmen... Nu ved jeg godt at logik og almen fornuft ikke er din stærke side så du vil sikkert ikke tro på noget af det fordi dine erfaringer med elendigt lavede anlæg har fortalt dig noget andet... Eller det påstår du ihvertfald....


  • #28   5. jan 2016 Du kan ikke sammenligne en stikkontakt med en forstærker.
    Forstærkeren forbrug falder og stiger konstant og lynhurtigt.
    Det er jo derfor at lyet blinker på biler med fof lille batteri, for tyndt stelkabel i motorrummet eller for stor forstærker i forhold til de to andre ting.

    En kondensator har sin virkning ved korte spidsbelastninger.
    Og det er lige præcis hvad kickbass er. Korte stærke slag, som bruger meget strøm.

    Lad os antage at en forstærker bruger 40 ampere når kickbassen slår.
    Og 15 ampere imellem kickbassen.
    Spændingsfaldet over kablerne gør at den kun får 34ampere.
    Når forbruget så kun er 15ampere, så lades kondensatoren op, så den kan afgive 2-3 ampere kortvarigt når kickbassen slår.

    Så har man udglattet spændingsfaldet og lavet et mere jævnt strømforbrug gennem kablerne.


  • #29   5. jan 2016 Sonny
    Det bedste med et batteri der er bygget til formålet
    Det ikke uden grund at der er forskellige typer.
    Hvad der er bedst til prisen ved jeg dog ikke. Men håber Cody kan svare da jeg stå og skal bruge et batteri til min installation.


  • #30   5. jan 2016 Konsatorer på forsyningen er lavet til at levere korte strømspikes, der kan hjælpe med at holde strømflowet til forstærkeren mere jævn, hvilket slider mindre på batteriet samt kan hjælpe til øge effekten en anelse. Det kan forstås på denne måde...
    Ved største delen af et musiknummer skal forstærkeren kun bruge 25 ampere. Men lige idet bassen slår skal den bruge 100 ampere. Disse 75 ampere til forskel skal komme ekstremt hurtigt (få millisekunder) hvilket et batteri har svært ved. Netop dét er kondensatorens opgave - at frigive den spidsenergi. Batteriet skal så bare imellem basslagene lade kondensatoren op hvilket ikke er krævende samme måde, da dette ikke behøver gøres nær så hurtigt.

    MEEN!!
    Der ER allerede indbygget kondensatorer i alle forstærkere - tit også nok til en ekstern kondensator slet ikke er nødvendig. Derfor ville jeg ikke købe det før vi snakker anlæg på 1000Wrms (ÆGTE WATT)

    Tommelfingerreglen er 0,5-1 Farad pr 1000W


  • #31   5. jan 2016 Helt rigtigt Rasmus.
    Men mange forstærkere, der er der indlysende nok ikke taget højde for tynde ledninger eller for små batterier.
    Og der vil en kondensator kunne redde det lidt.


  • #32   5. jan 2016 Kablerne skal VIRKELIG også være tynde før at deres modstand skulle have nogen som helst effekt på det. Og med så små kabler ville der slet ikke være tale om store anlæg

    Power kondensatorer er "kun" lavet til anlæg der er kraftigere (kræver mere peakstrøm) end hvad batteriet kan levere


  • #33   5. jan 2016 Jeg har et eksempel, som du kan grine af eller give mig ret.

    Min første bil var en Golf 3 1,8 CL.
    Sælgeren var ikke dansk og havde lavet et par hovsaer, som jeg ikke havde viden til at spotte.

    Batteriet var et 45AH skod batteri.
    Kabelkittet var et 10mm2 snot fra Thansen.
    Forstærkeren var min egen ( se den under min Renault 5TL ) Xsound Gold 4000
    Sony Xplod component i fordørene.
    Pioneer 6x9 300watt peak i hattehylden.
    2x Boxter DB warrior II 10" i lukket kabinet.

    Subwooferne var koblet i serie hver for sig og derefter parallelt, så de andre i 2ohm samlet, monteret på kanal 3+4 brokoblet.

    Venstre pioneer og sony sad på kanal 1. ( 4ohm + 4ohm blev så til 2ohm )
    Højre pioneer og sony sad på kanal 2. ( 4ohm + 4ohm blev til 2ohm )

    Ergo, så var den stakkels forstærker presset max og jeg havde ingen fader muligheder, hvilket jeg var ligeglad med, dengang.

    Grin bare af min opsætning, men billig det var den sgu.
    Forstærkeren var genbrug fra min fars Renault.
    Subben var en fødselsdagsgave ( den første var, den anden købte jeg selv ).

    Så alt ialt et røv billigt setup for en udeboende 1. års lærling med egen bil.

    Lygterne blinkede heftigt med bassen pumpende i lyskrydsene.
    Her kommer kondensatoren så ind i billedet.
    Det var en Powerhouse 100.
    Det jeg satte den til, der blinkede lygterne meget mindre i lyskryds og jeg kunne skrue lidt højere op før der kom clipping samtidig med at bassen blev mærkbart bedre.

    2år kørte jeg med det, før forstærkeren brændte sammen pga af de 2ohm brokoblet, som den absolut ikke var godkendt til.

    Men min erfaring siger mig at kondensatore virker. Også på små anlæg.


  • #34   5. jan 2016 I netop det tilfælde, rammer dit setup det jeg skrev i #32

    Det gammel, sure batteri på 45Ah er er(blevet) meget sløvt til peak effekt, hvilke så gør din forstærker ikke har haft nok Juice til bassen. Xzound er heller ikke kendt for deres strømfosyninger, så de interne kondensatorer har nok også været godt trætte. Så et nyt frisk Exide 65Ah batteri, eller 4 nye 10.000uF kondensatorer ville have haft næsten samme effekt.

    "Power kondensatorer er "kun" lavet til anlæg der er kraftigere (kræver mere peakstrøm) end hvad batteriet kan levere "


  • #35   5. jan 2016 Måske rigtigt nok.
    Faktum var at det virkede.
    Det virkede også i naboens Pug 306 med 65AH batteri og en kraftigere forstærker.
    Min Xsound gold var faktisk rigtig god til 695kr som den kostede på tilbud.

    Hvis du kan få en kondensator kastet i nakken brugt til 100kr, så er det klart noget jeg igen ville overveje, hvis jeg havde blinkende lygter

    Selv på min Audi A4 med 65AH batteri, der gav den også lidt på bassen.
    Det var så en lille 500watt peak 2kanals, som trak subben.

    Nu har jeg et nyere 70AH batteri og en Audio System F2.300 twister, som tæver løs på en skrækkelig GTX 10" 4ohm af den billigste model.


  • #36   5. jan 2016 Rasmus P

    Hvordan får du 75A ud af en kondensator? (Nu bruger jeg bare dit eget eksempel der dog intet har med virkeligheden at gøre men lad os bare lege med ideen...

    Kig engang på mit simple regne stykke... Hvordan får du 74A ud af en kondensator? Som kan indeholde 14,4 ampere sekunder... dvs. 14.4 ampere kan den levere på 1 sekund, så er den løbet tør for juice og skal selv lades op igen... hvor kommer de 75 ampere så fra? Din matematik passer ikke og derfor er en kondensator ikke brugbar på den måde som du, Tommy og andre uden basis viden om bilstereo påstår...


  • T T
    T T Tilmeldt:
    jun 2015

    Emner: 1 Svar: 476
    #37   5. jan 2016 Hvad nu hvis man tømmer kondensatoren på 1/1000 sekund i en 0.5ohms belastning, hvor mange ampere trækkes der så ?

  • #38   5. jan 2016 Du kan ikke trække flere ampere end der er til rådighed... Et batteri er som en vandtank i den retning... Der er en vis mængde skal du bruge mere end den mængde der er til rådighed så får du et problem... derfor mange oplever forstærkere der slukker eller går i protect fordi der simpelthen ikke er strøm nok... Og det hjælper en Kondensator simpelthen ikke på... Uanset hvor meget Tommy og rasmus vælger at sprede den løgn...

  • #39   5. jan 2016 Det er da ikke en løgn, når jeg har oplevet det 3 gange i træk,
    Jeg påstår ikke at jeg kan gå på vandet.


  • Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    okt 2010

    Følgere: 5 Emner: 12 Svar: 2.273
  • #41   5. jan 2016 Så skal mn bare have fundet det på et sprog der er forståeligt... samt lidt viden om dens indvirkning i bilstereo... Altså uden erfaringerne fra folk der ikke kan finde ud af at lave anlæg korrekt...

  • #42   5. jan 2016 Tommy, Det du har oplevet er ikke anden end symptom løsning... Endnu værre er det at du spreder dine erfaringer så andre tror at det er en god løsning... når det i virkeligheden er idiotisk brug af kondensator...

  • #43   6. jan 2016 Cody, du er tilsynladende det sureste menneske jeg har mødt længe... Og jeg bryder mig ikke om din nedladende tone da du tilsynladende ikke selv har helt styr på din elektronikteori efter som du blander energi og effekt sammen - så lad os holde os så tæt til enheden ampere. Men hvis du nu finder en ordenlig tone frem kan jeg forklare dig hvorfor du ikke har ret

    Som du rigtig nok siger måles en kondensators capacitet i Farad som er udtrykt ved :
    Farad = Coulomb/Volt
    Som så kan skrives om til :
    Coulomb = Farad * Volt
    Hvilket ved en 1F kondensator og 14.4V er 14,4C (A*s)
    Så langt er vi enige... Og ikke længere...

    For selv om teorien nu siger den kan levere 14,4A i et sekund, er det ikke brugbart i praksis, da en kondensator aflades eksponentielt og derfor er særlig beregnet til spidsstrøm... Denne spidsstrøm kan meget kortvarigt overstige 14,4A voldsomt og det er netop det der gør at når der kommer et bassanslag, kan kondensatoren hjælpe forstærkeren, med det strøm som batteriet ikke kan levere så pludseligt.

    Teorien siger strømmen ud af en kondensator til tiden t, er :
    I = (V0/R * e^-t/(R*C))
    Så begrensningen ligger i kondensatorens ESR og kabelet derfra, hvilket bestemmer Imax.
    Jeg kan så løfte sløret for, det ved et billigt setup, ligger i størrelseorden 100 mOhm, der giver en peakstrøm på 144A

    Hvis du mener jeg ikke har ret, så forklar endelig hvorfor der sidder mellem 0,04F og 0,4F i alle forstærkere... For hvis DIN teori er rigtig, ville de kun kunne levere mellem 0,5 og 5 amp, hvilket jo så er redudant i forhold til bilbatteriet.
    Jeg synes du skal forklare det til BG... Jeg ved godt hvorfor... Jeg synes bare du skal have lov til at fortælle det

    Hvis du endelig er så sikker på din sag... Så køb en ordenlig kondensator ex. VISHAY 101 PHP-ST eller EPCOS B-Serie på 1 Farad og lad den op til 14.4V... Så tar du en strømclamp omkring et tykt kabel og så forbinder du kablet mellem + og minus på kondensatoren

    Hvis DIN teori er rigtig viser din clamp 14,4 amp i et sekund, kablet er blevet en smule varmere og slut færdig.

    Hvis MIN teori er rigtig, ved jeg at der er rabat på hørerapparater hele Januar...


  • #44   6. jan 2016 Nu du siger jeg ikke har styr på min teori:

    Why capacitors does not work in DC... Som bilstereo sjovt nok er...
    http://farside.ph.utexas.edu/teaching/302l/lectures/node60.html

    Din pointe er fejlagtig og du ved tydeligvis ikke nok om bilstereo.
    http://hubpages.com/autos/Car-Audio-CAPACITORS-Why-They-DONT-Work

    http://www.bcae1.com/capacitr.htm
    Læg især mærke til hans pointe hvor han siger præcis det min pointe er: "the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall. Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second and typically is not really beneficial. The capacitor cannot act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage. The problem is.. after they partially discharge, they're going to have to recharge. When the voltage begins to rise, they are drawing current that could be going to your amplifier. " Altså kondensatoren er en større belastning end den er til gavn... hvilket enhver med bare minimal viden om bilstereo ved... Undtager jer to dog...

    BTW: Her er nogle gutter der ved lidt om det... SOm i kan se gennem hele diskutionen Så bruges en kondensator ikke til i påstår... Men er kun rigtigt brugbar når resten af strømsystemet er korrekt dimensioneret... Utroligt at i 2 åbenbart mener i ved bedre end så mange andre...
    http://www.teamswift.net/viewtopic.php?p=54856


  • #45   6. jan 2016 En ting af gangen, da du til synladende har travlt med at være så klog...
    Vær nu sød at læse igennem hvad det er jeg skriver

    Første link... Få nu grusen ud af dine corn flakes... Hvis du montere en kondensator, som det indlæg beskriver, sådan på et bilstereo kommer der ingen strøm over hovedet... Kondensatorer SKAL ALTID forbindes parallelt med et batteri og ALDRIG i serie... Ellers er det en DC blokade. Det det er basic viden!

    Andet link... Har ikke rigtig så meget underbyggende teori... Men ganske rigtig bruger de dog udtrykket buffer, hvilket hvis du slår op på nettet passer 100% med det jeg skriver

    Tredje link... er lidt bare en uddybning af første + andet. Hvor der trods forskellen på produktets performance kontra sælgers løfte, også står at kondensatorer ER er kritisk komponent for electronik produkter hvor første benævnelse er forstærkere.

    TeamSwift link... Det ser ud til at du slet ikke læser hverken det JEG skriver eller det der står i teamswift's forum... For det er PRÆCIS det samme der står der som jeg skriver... NETOP at kondensatoren kan levere strømspikes når forstærkeren virkelig har brug for det fordi batteriet ikke kan levere den pludeselige strøm, især hvis det er under dimensioneret...

    Jeg arbejder med professioenlt elektronik til hverdag. Så jeg jeg ved jeg har ret... Det ligger helt fast! Hvad end du ikke forstår MIN formulering, eller ikke forstår elektronikken overhovedet... Det skal jeg ikke bedømme...

    Men jeg skal med glæde og GANSKE GRATIS sætte mig med dig en dag og vise dig forskellen på hvordan forstærkere lyder med og uden kondensatorer på DC forsyningen. Jeg har selv lavet op til flere opstillinger både hjemme OG professionelt hvor kondensatorer viser deres absolut kritiske funktion

    Referencer
    #30, #32, #34, #43, teamswift


  • #46   6. jan 2016 Nu er du jo fuld af løgn...

    Du skriver: "NETOP at kondensatoren kan levere strømspikes når forstærkeren virkelig har brug for det fordi batteriet ikke kan levere den pludeselige strøm, især hvis det er under dimensioneret... "

    Hvilket er direkte modsat af hvad der er pointen på team Swift forummet... Eller også trænger du kraftigt til et kursus i engelsk...

    "In fact, caps are best used with a more-than-capable (Skal vi ikke lige gentage det.) CAPS ARE BEST USED WITH A MORE-THAN-CAPAPLE charging system, and provide several benefits - most of which boil down to less stress on your charging system and amp (assuming it's a PWM power supply - more power otherwise). Why? Simple - because if your amp draws (sampled 3 times over a second) 20, then 80, then 20 amps, your main supply will have to send 20, then 65 or so, then 35 or so amps. Notice that the peak is cut off severely, because the capacitor supplements the current temporarily. Of course, the current draw increases later, totaling out to the same amount of overall current, but the increase is at a low-draw point, where it doesn't have as stressful of an effect. Thus, during peak points, your main power wire and charging system are asked to supply less current. As a result, voltage remains higher during peaks (even if you have 4/0 power wire, there is SOME voltage loss, and it will always be more loss at higher amperage - not to mention, the charging system will drop a bit during peak draw as well). Less current drawn during peaks= less stress to your alternator, and higher voltage present during peaks = less heat from your amp (or marginally more power).
    This is all provable, testable fact, not opinion.
    Now, having said this, you must notice: a capacitor on your system does not change the total current draw. Thus, if your alternator won't keep up, it STILL won't keep up with a cap. That's why they got a bad name, people using them in the wrong application."

    Eller: "These tests show that the usefulness of a cap is basically nil. It certainly doesn't do what audio companies say they will."
    Ja det var jo lige det du skrev... Eller faktisk er det lige stik modsat det du skriver...

    Faktisk modbeviser alle de links jeg har lagt op det pis du har fyret af... Så enten prøver du at få din pointe frem ved at skrive det modsatte af hvad du mener eller også læser du åbenbart ret dårligt engelsk...

    Nu 3. link: Du skriver: "Hvor der trods forskellen på produktets performance kontra sælgers løfte, også står at kondensatorer ER er kritisk komponent for electronik produkter hvor første benævnelse er forstærkere. "

    Skal vi se om du har ret: "these capacitors, connected outside of the amplifiers, serve virtually no purpose and rarely solve any problems."
    Så ja du har IKKE RET... Ser du vi snakker slet ikke om de kondensatorer der sidder inde i forstærkeren... Kan godt se det forvirrer dig... Især når der tydeligt står OUTSIDE THE AMPLIFIER... Den ekstra folk sætter på er i realiteten ligegyldig...

    "When using very large capacitors (1/2 farad or more) in your car, the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall. Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second and typically is not really beneficial. The capacitor cannot act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage. The problem is.. after they partially discharge, they're going to have to recharge. When the voltage begins to rise, they are drawing current that could be going to your amplifier. " Her igen siges det modsatte af hvad du påstår... Med tanke på hvad du påstår dit arbejde er så forstår du ikke tingene ret godt hva? Seriøst det står ret simpelt... Det er meget simpelt forklaret især for en der som dig arbejder med det professionelt... og alligevel forstår du ikke hvad der står... sgu da imponerende... Faktisk ser jeg intet sted at du får ret... Vis gerne hvor der noget sted gives dig ret...

    En anden ting... Jeg ved godt hvad en kondensator gør og hvornår den er gavnlig inden for bilstereo... Det er bare ikke der hvor du og tommy påstår det er...


  • #47   6. jan 2016 Nu skal vi lige blive enige om en kondensatore inde i forstærkeren og uden for forstærkeren har samme formål så længe de begge sidder på PSU'ens primære forsyning (med modstand til forskel, tættere = bedre)... Dog mangler du igen at læse tingene igennem, da der på TeamSwift forummet foruden OP post som er afvigende, er der stor enighed om det jeg siger... "BV1" og "gamefoo21" giver den rigtige og samme forklaring som jeg...

    Igen læs min poster inden du begynder at svine folk til!... Du har ingen matematik, in formler, ingen teori, ingen faglig viden og bestemt ingen fornuftig måde at tale på. Du klamrer dig til forumudtalelser og personlige holdninger og har gjort hva der startede med at være en snak om kondensatorers funktions over til hvorvidt power kondensatorer gør en stor forskel... LÆS NU #30 og #34!! Du bliver personlig og angriber folk uden at have belæg for det fordi din egen viden vakler så meget at du ikke kan melde fornuftigt tilbage.

    Du undgår min udtalelse om dit første link fordi du fandt ud af du var forkert på den. Og resten...?

    "Why? Simple - because if your amp draws (sampled 3 times over a second) 20, then 80, then 20 amps, your main supply will have to send 20, then 65 or so, then 35 or so amps. Notice that the peak is cut off severely, because the capacitor supplements the current temporarily. Of course, the current draw increases later, totaling out to the same amount of overall current, but the increase is at a low-draw point, where it doesn't have as stressful of an effect"
    = ORDRET
    "Netop dét er kondensatorens opgave - at frigive den spidsenergi. Batteriet skal så bare imellem basslagene lade kondensatoren op hvilket ikke er krævende samme måde, da dette ikke behøver gøres nær så hurtigt. "

    ""When using very large capacitors (1/2 farad or more) in your car, the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall"

    " Less current drawn during peaks= less stress to your alternator, and higher voltage present during peaks = less heat from your amp"

    3 citater bare fra din post #46, som jo er præcis er det samme som jeg skriver


  • Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    okt 2010

    Følgere: 5 Emner: 12 Svar: 2.273
    #48   6. jan 2016 Hej
    Lad dig ikke provokere af "din gode ven". Vi er flere herinde som dig, der med forbløffelse undrer os over "Din gode vens" offentlige udstilling af sin uvidenhed på elementære fysiske egenskaber og tilmed fremtræder i en tone som ikke er dette forum værdigt.
    MVH KP


  • #49   6. jan 2016 Hvornår har man brug for strøm til en forstærker?
    Ved spidsbelastningen eller mellem spidsbelastningen?
    Jeg tror at vi alle 3 kan blive 100% enige om at en kondensator er totalt værdiløs til HipHop, grundet de lange bas-toner.

    En forstærker skal nok få det den har behov for mellem basslagene.
    Det vigtigste er at den får det den har brug får, når den laver de kortvarige hurtige tryk.


  • Karsten P
    Karsten P Tilmeldt:
    okt 2010

    Følgere: 5 Emner: 12 Svar: 2.273
    #50   6. jan 2016 Hej
    Endeligt et rigtigt udsagn uden egen modsigelse
    Du får sgu osse en "LIKE" herfra selv om det strider mod min natur at rose andre end mig selv (:-)
    MVH KP


  • #51   6. jan 2016 Hiphop har "mindre" brug for store kondensator end til techno musik. Men du vil faktisk blive overrasket over at HipHop også har ret store basspikes nå man ser det fra et osciloskop eller vu meter

    Men helt rigtig, hiphop er mindre spidseffektkrævende


  • #52   6. jan 2016 Tusind tak til Tommy A og Karsten P for at holde sig teknisk til elektronik!

  • #53   6. jan 2016

  • #54   7. jan 2016 Ha ha... nu arbejder jeg tilfældigvis på Københavns universitet... (Som vagt altså) Kunne ikke lade være med at vise denne tråd til en af de PHD studerende på KU science... han grinte lidt og sagde at den her diskution er pointless... netop kondensatorer og deres applikation er et enormt stort diskutionsemne... han synes det var en sød gimmick med store 1 farad kondensatorer, men at bruge dem som om det var batterier var (med hans egne ord) "Som at tage bad med en vandpistol"

    Det skal dog siges at han mente vi begge var forkert på den... Med tanke på hans speciale så har han sgu nok ret... (Og indrømmer gerne jeg ikke forstod den forklaring han gav mig)

    Btw: har bemærket du er god til at tage tingene og bare skære det væk som ikke giver dig ret... Eller glemmer du at den sætning du selv citerer fortsætter med: "Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second and typically is not really beneficial. The capacitor cannot act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage. The problem is.. after they partially discharge, they're going to have to recharge. When the voltage begins to rise, they are drawing current that could be going to your amplifier. "
    Den del glemte du lige hva? Var det fordi den modsiger dig? og faktisk gennemhuller dit argument?


  • #55   7. jan 2016 Din kammerats forklaring med en kondensator ikke kan anvendes som et batteri vil jeg på ingen måde modsige, og jeg har på nu værende tidspunkt aldrig påstået at en kondensator kan det... 1 farad holder kun 204 J energi @ 14,4V, hvilket er mindre end et AA batteri. En kondensator er som jeg nævner gang på gang, en buffer, der er lavet til at levere spidsenergi/strøm på mange ampere i kort tid (få millisekunder) fordi et batteri/blyakkumulator ikke kan gøre det.
    Fordi din ven læser på KU Science betyder det ikke nødvendigvis han har mere ret end jeg Til min orientering tilbyder KU ikke elektronik, elektroteknik, elektromakanik ect. hverken som Bachlor eller Kandidat - hvilket så ville undre mig han skulle tage en PhD i dét der. Det er derimod DTU der står for den uddannelse, Elektroingeniør - som jeg selv har læst på, inden jeg valgte at gå til professionel elektronik som elektronikudvikler
    Først skal vi være enige om - fordi TeamSwift skriver og formulere deres forståelse på en ucensureret hjemmeside, skal man/jeg ikke forholde sig til det, som værende endegyldt, korrekt, fakta - men én persons oplevelse(r) med situation(er) der angår sagen. De skriver ingen teori eller opstillede tests af målinger af ripple før/efter kondensatore, strømtræk og ESR, hvilket gør deres forklaringer er basseret på specifikke tilfælde og egen forståelse. Jeg vælger derfor at udtage og understrege den del af deres forklaring der er enig med min forklaring, idet vores emne udspringer fra : kondensatores funktion. Den del af deres forklaring jeg ikke helt er enig med må jeg indrømme at jeg ikke hænger mig viderligt i og taler videre udfra, da jeg mener det er (delvist) forkert (eller forkert formuleret). Det mener jeg at jeg sagtens kan tillade mig og stadig have ret, da jeg ren kildekritisk ikke skal modbevise nogen reel data, teori eller målinger, men blot én persons forklaring på et åbent forum

    Men for alligevel at gennemgå den del af deres tekst du peger tilbage på :

    ”When using very large capacitors (1/2 farad or more) in your car, the capacitor partially discharges into the amplifier's power supply when the voltage from the alternator or battery starts to fall.”
    - Så langt er vi enige, det burde frem gå af tidelige poster

    ”Keep in mind that the discharge is only for a fraction of a second and typically is not really beneficial.”
    - Som nævnt i #30 og #34 påstår jeg på intet tidspunkt at det (altid/ofte/tit/indi mellem) har nogen stor effekt at eftermontere extrene kondensatore, efter som forstærkere er født med store, indbyggede kondensatorer. Det er blot et supplement til spidsstrøm, som for små blyakkumulatorer ikke kan levere

    ”The capacitor cannot act like a battery. It only serves to fill in what would otherwise be very small dips in the supply voltage.”
    - Her er vi igen tilbage til udtrykket buffer, der kun levere kortvarigt. Sætningen er også rigtig nok, nen den mere rigtige formulering ville have lydt ”...be very SHORT dips in...”

    ”The problem is.. after they partially discharge, they're going to have to recharge. When the voltage begins to rise, they are drawing current that could be going to your amplifier"
    - Den del af teorien har kun været nævnt kort herinde, men jeg forklarer det gerne. At kalde det ”The Problem” er for meget at sige. Ganske rigtigt skal kondensatoren lades op mellem strømspikesene hvilke HELT RIGTIG bruger noget strøm der KUNNE være gået til forstærkeren: Men det er så her der mangler den sidste sætning i deres forklaring før det bliver 100% sandt. Det er jo netop det der er ideen med kondensatoren. Den hjælper batteriet ved de store strømspikesene og så kan batteriet lade kondensatorene op i pauserne da forstærkeren i det tidsrum ikke bruge særlig meget strøm. Som en af skriverne også forklarer på TeamSwift – giver det et mere jævnt/gennemsnitligt strømflow - hvilket gør setuppet kan yde mere.
    Igen må jeg da påpege for IKKE at skabe forviring. Den eksterne kondensators reele og egentlige betydning er setup-basseret og skal derfor vurderes fra setup til setup.


  • #56   7. jan 2016 Du må ikke hænge mig op på hvad han læser... Jeg har haft lidt tid til at se de bøger de læser i... Det er ustyrligt spændende men også på et niveau hvor jeg ikke engang vil forsøge at følge med...

    Jeg har bidt mærke i noget... Du bliver ved med at påstå en kondensatoren levere spidsSTRØM... Hvilket er forkert... "small dips in the supply voltage" Det er Spændingen kondensatorer er med til at opretholde... det vil jeg godt være enig med dig i... jeg er også helt enig i at Kondensatorer i et anlæg har en effekt... men at bruge en kondensator for at kompensere for et for lille batteri eller for tynde ledninger er som at pisse i bukserne i frostvejr... Og ja nogle forhandlere og producenter sælger kondensatorer netop med argumentet at så har du mere strøm til rådighed... Hvilket er en direkte LØGN...

    Men du har en lidt (meget lidt) Mere stabil spænding...

    Jeg har lidt på fornemmelsen at vi er enige langt hen ad vejen... vi formulerer det nok forskelligt...


  • #57   7. jan 2016 Strøm og spænding hænger altid sammen. Så grunden til spændingen falder, er at batteriet ikke kan levere nok strøm. Det skaber det der hedder (spændings)rippel - jo mindre battteri, jo mere ripple forkommer der ved store strømtræk. Den ripple kan fjernes eller i hvertfald udglattes ved at have en større strømkilde (større akumulator). Men da denne ripple kun forekommer ved spidstræk kan en kondensator(bank) gøre et bedre stykke arbejde, hvilket er grunden til er sidder flere tusind uF inde i alle forstærkere. Nogen forstærkere, især billige som Xzound som er issuet i tråden her, har dog ikke gode nok kondensatorer i for at spare penge på produktion. Hvilket vil sige hvis ikke batteriet i bilen er overstørrelse, vil forstærkeren mangle juice... Dette sidste strømtræk kan da vindes ved man skifter alle kondensatorerne i forstærkerens primær side, eller monterer en ekstern kondensator (power kondensator). Men ja... Vi kan godt være enige om man ikke kan købe et 12V knallertbatteri og så 4 x 10F kondensatore og forvente at trække to store monobloks uden problemer. Den første strømspids vil formenlig gå fint (hvis det er ordenlige kondensatore), men derefter brækker anlæget sig fuldstændig, fordi den strøm der nu skal til at lade kondensatorne op mellem spidserne er blevet så stor at batteriet er udover sit effektive strømtræk - Hvilket kort sagt endelig bringer os til enighed : Du kan ikke bruge mere strøm end batteriet kan levere, men du kan udjævne og optimere det, for at hente de sidste procent, alt efter setup.

    PS - Uden at have perfekt teoretisk belæg, vil jeg sige man kan hente 25-50% mere ydeevne med en powerkondensator. Det er naturligvis bare et udregnet estimat. Hvis alle forstærkerne i setupet er dimensioneret tilpas stort mht kondensatorne på primærsiden - vil der naturligvis ikke kunne hentes nær så meget... og bliver mere en måleforskel end en lytteforskel


  • #58   7. jan 2016 Den gule kondensator, som jeg peger på, var smeltet og væltet efter lidt over 2 års daglige tæv med ovenstående opsætning.
    Senere, der skiftede jeg dog til 20mm2 kabler.
    Det gjorde jeg, da jeg tilføjede en sub mere til mit setup.


  • #60   7. jan 2016 Det sjove er, så vidt jeg kan se (har dog ik noget diagram), sidder den kondensator som er død på sekundær-siden, hvilke ikke burde være direkte relateret til din power kondensator overhovedet. Den udgang hvor kondensatoren har manglet, har simpelthen levet på strøm direkte fra SMPS'ens output og derfor må have overstyret/lydt mærkeligt et godt stykke før maks volumen uanset power kondensator... Dog ser primær kondensatorne MEGET små ud, så den forstærker er tilsynladende født med underdimensioneret kondensatore

    Det kunne da være sjovt hvis du gad skrive hvad der står på de to størrelser af gule kondensatore


  • #61   7. jan 2016 Jeg smed den ud for 7år siden.
    Billedet er sakset fra google.


  • #62   7. jan 2016 Så det er "kun" til store anlæg man skal have sådan en?

    Min 250RMS watts forstærker er jo ingen ting


  • #63   7. jan 2016 #Aries
    Hvis vi koger denne kilometer lange tråd ned - så er spørgesmålet hvad angår power kondensatorer afhængig af setup. Hvis du har et fornuftigt bilbatteri og en forstærker fra et nobelt mærke (dvs med gode indre kondensatore), vil en power kondensator være stort set uden betydning hvis der kun er tale om 250Wrms...

    Et bilbatteri (50 Ah) kan som regel følge ret godt med op til 50A med ordenlige forstærkere, hvilket svarer til ca 700W input = 500Wrms Klasse D forstærker eller 350Wrms klasse AB forstærker. Alt derover kan der begynde at være tale om at skulle skifte interne kondensatore, montere power kondensator eller købe et dyrer battteri


  • #64   7. jan 2016 Jeg kører med harald skralds det bedste, eller noget.
    Lyset kan godt hoppe og danse i takt med musikken hvis der skrues højt nok op, hvilket ikke er tit


  • #65   7. jan 2016 Altså det meste der kommer fra Harald Nyborg og Thansen er lavet så billigt som muligt, hvilket vil sige den nok er underdimensioneret hvad angår indre kondensatore. Hvis du montere en power cap på 0,5 farad vil du muligvis få mindre dæmpning i lyset og kan måske hente lidt effekt når bassen slår, hvis de indre kondensatore virkelig er helt gale. Men du skal ikke regne med at det har meget at skulle sige i den størrelseorden

  • #66   7. jan 2016 Altså det hjalp mig meget med min lille og billige forstærker.

    Aries.
    Jeg synes at skal se om du kan låne en kondensator og sætte den og gøre dig din egen erfaring.
    Hvis du kan prøve det af for små penge, så er det da tiden værd.
    At finde plads til et ekstra batteri med batteriskillerelæ osv i bagagerummet er noget af en opgave, også økonomisk.

    http://autohifi.dk/index.php?route=product/category&path=64_107

    Den er nok kun på 0,5F realistisk, men det er da et forsøg værd.

    især, når den slags kan købes brugt for 100kr.


  • #67   7. jan 2016 Tommy At det hjalp dig er fordi du ikke kan finde ud af at lave et anlæg... Sværere er det ikke



  • #68   7. jan 2016 Rasmus P

    Ok kan se vi er uenige stadig... Kondensatorer er ikke nødløsninger til lidt for små strømbanke... Sorry men efter 18 år med bilstereo så har jeg rigeligt erfaring i bagagen til at kunne sige at din elektronik teori sikkert er fin nok men i virkeligheden er det fis i en hornlygte... Som Samtlige links jeg lagde op nævner så er en kondensator ikke til at hjælpe for små anlæg... De er til at udglatte spændingen i anlæg hvor strømbanken er dimensioneret korrekt... At tro andet er idioti...


  • #69   8. jan 2016 Cody, det er uden betydning om du så har arbejde med bilstereo i 100 år. Hvis du siger til mig kondensatorer på forstærkeren-PSU'ens primær-side ikke har effekt i forhold til (for små) batteriers evne til at frigive strøm, er du mere end velkommen til at kigge forbi. Så kan vi forsigtigt lodde alle dine forstærkers kondensatorer på primær-siden af og så give det en test. Så kan vi lave testen igen med 1, 2, 3 og 4 kondensatorer monteret i din forstærker og se hvad ripple, THD og max ouput er i RMS og Peak. Jeg har med lidt tid, mulighed for at låne måleudstyr fra arbejdet, som er +/-0,1dB op til 30V så det ikke bare bliver cirka tal. Dette MÅ IKKE forstås som en provokerende kommentar, men et reelt tilbud til en demonstration af kondensatorers effekt på forstærkere

    Jeg ved godt de er lange og formenlig kedelige. Men det er vigtigt du læser min poster helt igennem. Jeg siger ikke en ekstern kondensator (power cap) nødvendigvis han nogen mærkbar effekt, vis de interne kondensatorer i forstærkerne er store nok. Men hvis de IKKE er store nok... Så HAR det en effekt at sætte større indre kondensatorer eller en ekstern kondensator til, det burde jeg have understreget meget tydeligt

    Hvis vi tager udgangspunkt i overstående :
    Selvfølgelig, klart, ganske rigtig og 100% logisk nok til jeg ikke behøver at nævne det – At hvis du montere en afkogt, billig power cap, med ekstrem høj ESR, 5m kabel og irrede stik til forstærkeren... Så er dens funktion naturligvis med langt mindre betydning, da monteringen nu ikke længere er hensigtsmæssig... Men da monteringoptimering ikke er udgangspunktet, men teorien om hvorvidt en power cap kan gøre en forskel. Så er det med 100% sikkerhed korrekt det jeg forklarer


  • #70   8. jan 2016 Ok skal det sparkes ind i hovedet på dig?

    Intet sted tales der om de meget nødvendige kondensatorer som sidder INDE i forstærkerne... Der tales om de meget unødvendige store kondensatorer folk smider ind FØR forstærkeren, og som sælges på falske grundlag... Eller er det alt for svært for dig at fatte? Har din skolegang fjernet alemene dansk kundskaber siden du stadig bliver ved med at blande interne nødvendige komponenter ind i en diskution om Unødvendige Eksterne komponenter...

    Og nej en powercap gør ikke en forskel... Eller skal vi tage en lytte test lille ven? Så kan det hurtigt bevises... Vi kan bagefter lave en dB måling... Så vil du sjovt nok opdage at du med en powercap foran forstærkeren spiller lavere end uden... Hmmm Det må være fordi den er så effektiv og nødvendig jo og giver en masse mere strøm, som er argumentet de sælges med... Eller hvordan mon det hænger sammen?

    Den effekt du bliver ved med at påstå de har afhænger af at man laver et lorte dårligt setup... som f.eks. tommy gør og derfor har gode erfaringer med powrcaps... Men ved man en smule om hvordan man sætter bilstereo sammen og laver et godt setup, så ved man også at kondensatoren ikke er 2 potter pis værd før resten af strømsystemet er som det skal være... derefter er det et fint værktøj til opretholdelse af spænding... Men ikke før...


  • #71   8. jan 2016 Cody, du er tonset så langt langt væk fra hvad det her overhovedet drejer sig om og jeg har virkelig svært ved at kunne blive ved at forholde mig pædagoisk over for din grimme tone, grimme beskyldninger, uvidenhed og konstante afvigelse for den konkrete diskussion, for at udaftil kan virke som om du har ret...

    Du mener tilsynladende din elektronikviden er så stor du kan belære folk, der arbejde med det. Du burde først checke din egen kredsløbsteori. Hvis du vidste lidt om hva der sker inde i en bilforstærkere, ud over hvad der står på specsheet'et, ville du også vide at kondensatore på forstærkerens primær side, har PRÆCIS samme placering og funktion som en ekstern power cap, blot adskilt af en skrueterminal (evt sikring)... Derfor blander jeg netop INTET sammen... Det skulle da lige være fordi du blander det sammen med kondensatorne på sekundær siden. De kan selvfølgelig også have problemer (være for dårlige), hvilket en power cap dog ikke hjælpe meget på, men de er "ofte" mindre kritiske da de kører ved meget højere spænding og der derfor på sekundærsiden er mindre krav til strømtræk...

    Jeg understreger derfor for et hundredende gang, for at skære det ud i pap til dig : En Power Cap har minimal indflydelse hvis den sidder foran en (dyr) forstærker der selv har tilpas store indbyggede power caps. Men i tilfælde af man har en billig forstærker hvor de indbyggede power caps er underdimensioneret, kan det klares ved at skifte kondensatorerne eller montere flere hvorunder power cap er den nemmeste løsning

    Her er et link til en DC/DC converter, som essentielt er det der anvendes i bilforstærkere som strømforsyning. Denne er dog noget mere simpel og ikke til kraftig effektelektronik... Men nu skal du så alligevel forklare mig forklare mig og resten af bilgalleri hvorfor at sætte en kondensator i parallel med C1 ikke har nogen funktion i tilfælde af C1 er for lille
    http://danyk.cz/univ_m.png


  • #72   8. jan 2016 Der stod jeg af Rasmus.
    Det TEK 2 skoleperiode, til elektronikmekaniker, jeg var på i 1996, det har jeg glemt for meget.
    Men ripplespænding husker jeg tydeligt.

    At jeg så har været en klovn til at bygge anlæg, det ændre ikke på at kondensatore har virket for mig.

    http://amp-performance.de/847-Audio-System-Twister-F2-300.html
    Jeg fandt denne forstærker på demotilbud til 1/3 af forhandlerens nypris og cirka halv pris af billigste ebay.de nypris.
    Jeg har endnu ikke forsøgt mig med en kondensator i mit nuværende setup, da mit nuværende sub kun er på 300watt rms og forstærkeren er på cirka 450watt-rms@4ohm@13,5volt.


  • #73   8. jan 2016 Jeg har svært ved at sige hvor vidt det vil have en effekt på netop det setup, da valg af batteri og power cap på sin vis også har noget at skulle have sagt

    Jeg vil "umiddelbart" sige at der er for små kondensatore i den, efter som der kun sidder 4400uF. Desuden er 16V kondensatore heller ikke meget headroom når der kan løbe 14V ind, hvilket KAN reducere deres levetid... Men efter som jeg slet ikke kender forstærkerens effekttrin, så er overstående bare min umiddelbare indskydelse. Men hvis du har en kondensator til at ligge, ville jeg da klart prøve den på! Huske så korte ledninger som muligt

    Jeg håber ikke Cody's og min haleløse diskussion har stillet min viden i ilde lys. Så hvis du skal have råd eller har spørgesmål, og du mener formuleringer virker til jeg ved hvad jeg snakker om... Så kan du altid bare skriv en PB


  • #74   8. jan 2016 Rasmus min elektronik viden fejler ikke noget... men modsat dig har jeg Praktisk erfaring med bilstereo... Jeg har konkurreret med det de sidste 10 år... og har endnu til gode at se en kondensator gør en forskel på et korrekt dimensioneret anlæg... (Dette helt uden at åbne forstærkerne) Du er sikkert meget dygtig til din teori... men har du faktisk afprøvet den?

    nu kender jeg tilfældigvis den forstærker Tommy har der... (Jeg er forhandler af dem) Hvis en kondensator har en effekt på den er det kun grundet han ikke har lavet sin strømbank korrekt... så simpelt er det...

    Og din dc/dc konverter der der vil en kondensator mere måske have en funktion... Det er ikke en bilstereo forstærker... Kan du ikke høre forskellen... kan den ikke måles i forstærkerens output eller på en evt. db måling så er det jo bevist der ikke er nogen effekt i at sætte en kondensator på... Dette er bilstereo... Ikke elektronikteori... Men hey selv folk med langt mere forstand på bilstereo end mig siger at en kondensator ikke har en reel effekt på et korrekt opsat system ud over at glatte spændingen ud... Men du ved sikkert mere end folk der har arbejdet med det i flere år end jeg er gammel... Go figure... typisk unge knægte at tro at fordi det står i deres skolebog, så er det den absolutte sandhed i alle situationer...


  • #75   8. jan 2016 Lad nu vær med at blive ved med at snakke om perfekt monterede anlæg! Det ik dér der er tale om de gør en forskel! Du må virkelig undgå læse hvad det er jeg skriver, og bare udnytte bilgalleri til at svine folk til. Jeg har nævnt et hav af gange - #71, #69, #65, #63, #57, slutningen af #55 og #34 at forskellen kun er væsentlig når man har en dårlig/træt akkumulator og/eller har dårlige indre kondensatorer, da det resultere i dårlig ESR, som skaber voldsomme spændingsdyk, og forstærkeren derfor skal bruge hjælp til store strømtræk - hvilket kan afhjælpes ved en ekstern kondensator MED MINDRE man skifter batteri og/eller indre kondensatorer...

  • #76   8. jan 2016 "Og din dc/dc konverter der der vil en kondensator mere måske have en funktion... Det er ikke en bilstereo forstærker..." Øøøøhhhhhh....??!! Er DC/DC konverter ikke en del af en bilforstærker?! Der sidder en Switch mode DC/DC step-up converter i alle bileforstærkere. Og det er det man klader strømforsyningen... Hvor i alverden skulle du ellers få rail-spændingerne fra på 40 til 80V fra?

    Ja okay - du kan jo sætte en ac generator + en linær strømforsyning + en Fuld-Bros ensretter med kondensatorer i istedet for... Men good bye effektivitet og good bye ydeevne


  • #77   8. jan 2016 Rasmus.
    Valget af 16V kondensatore, skal ses i lyset af at det er max spændingen for bilstereo.
    Der findes bilstereobatterier på netop 16volt, til konkurrencebrug.

    Jeg har lært det, som jeg skal lære i dette emne og jeg har bidraget med det jeg kan.

    Nu afmelder følgningen af emnet og siger tak for snakken.

    Ps. Rasmus.
    Cody har været dommer til flere bilstereokonkurrencer.
    I hans verden der kan bilstereo KUN laves på rigtige måde, med tykke dyre kabler, mærkevareforstærkere samt ekstra batteri, som fylder bagagerummet.
    Er det lavet anderledes, så er det en total ommer, uanset emneopretters manglende lyst til at splitte kabinen ad for et nyt kabel, eller manglende lyst til at bruge +500 på batteri og skillerelæ.

    Så uanset hvor meget du lærer ham om kondensatoren funktion, så vil det stadig være forkert i hans snæversynede verden.

    Han er meget træt af at folk ikke altid er klar på at poste MANGE penge ud på at gøre det rigtigt.
    Så hans tone herinde er blevet værre det sidste års tid.
    Nok fordi at han nu er startet op som forhandler af bilstereo og fordi han ikke selv har tvivlsomme varer på hylden men dog stadig, uden at blinke, gør brug af varegruppebeskrivelse til et enkelt produkt, så det fremstår stærkere end det er.


    http://soundplanet.dk/2-kanals/64-audio-system-twister-f2-200.html

    Der er langt fra 520watt rms til 1250 watt rms.


  • #78   9. jan 2016 Rasmus P

    Jo en dc/dc konverter er en del af en forstærker. .. en del af... ikke en komplet forstærker. .. nåh anyway.

    Hvis man snakker om sjuskede og dårligt opsatte anlæg så er diskutionen jo tåbelig..

    Har du dårlig akkumulator eller generator så skifter man vel for faen da det først? I betragtning af at en kondensator der faktisk er noget værd og holde hvad den lover alligevel koster omkring de 1000 kr... Så er det da dumt ikke at skifte batteriet først da det jo koster nogenlunde det samme... (ok ikke et super batteri men et alm et) og nej priserne er ikke forkerte... en billig kondensator er virkelig ofte en gang fup i en fin beholder...


  • #79   9. jan 2016 Tommy jeg synes du skal bruge for tynde kabler... lyder fornuftigt. .. jeg tillader mig så at grine når din bil brænder fordi du ikke haft dimensioneret det korrekt. ..

    Desuden har jeg lavet flere ret billige opsætninger uden at lave tingene sjusket og underdimensioneret. .. det koster ikke flere penge at lave tingene rigtigt.. tværtimod kan det blive ekstremt dyrt at lave tingene forkert... som f.Eks. man er dum nok til at bruge for tynde kabler...


  • #80   10. jan 2016 Det er da ligegyldigt hvor vidt der er tale om en DC/DC kun er en del af forstærkeren. Det er den essentiele del der gør en forstærker overhovedet kan køre på 12V, da det nu er dens opgave at levere strøm og rail-spændingerne til effekttrinnet... Uden den kommer du ALDRIG længere op end 25Wrms i 4ohm. Og det er power kondensatorerne der i, der har været tale om hele denne tråd. Så synes egentlig min reference dertil er yderst vigtig

    Jeg må igen henvende dig til tidelige poster hvor jeg skriver man ligeså godt kan skifte akkumulator og/eller indre kondensatore, så der er vi heller ikke HELT uenige. Jeg tror så du fik skruet lidt for hurtigt op for temperamentet til at forstå hvad det er jeg skriver. Jeg kan helt uden at skulle prøve at nu skulle bortforklare noget henvise til #30 og #57 hvori jeg tydeligt skriver power kondensatorre ikke er nogen mirakel-maskine der kan trylle strøm frem, uanset deres størrelse. Som jeg videre skriver er de til ripple-udglatning og spidsstrøm hvis akkumulator og indre kondensatore ikke er ordenlige... Jeg har på intet tidspunkt udtalt mig om hvor vidt en power kondensator er en bedre løsning end de to førnævnte, da jeg ofte ikke laver alle tre test individuelt på samme setup, men kun den løsning der virker mest væsentlig. Jeg har forsøgt at holde mig til teorien bag kondensatore, da det er det tråden her handler om - og dér fejler min udtalelser ikke

    Og hva end du har ret i noget, tager fejl eller bare har en holdning i forbindelse med en tråd.. Så prøv at holde en pæn tone. Du håner, angriber og sviner folk til personligt. Så hvis du har noget negativt, så hold det til dig selv. Det er dårlig stil og det ødelægger virkelig den stemning der bør være her på Bilgalleri


  • #81   10. jan 2016 Jeg har tilfældigvis testet kondensator vs skift af batteri vs tilføjelse af batteri... det er ikke helt uden grund jeg anbefaler imod st bruge en kondensator på dårligt opsatte anlæg... (for små batterier og kabler... )

    Ikke testet med strømmålinger osv. Det har været rent performance test... er der lydmæssigt forskel... forskel i db måling... tydelig forskel på db måling... med kondensator tabte man tryk...

    Men pris taget i betragtning i forhold til ydelse så er konklusionen stadig at en kondensator ikke skal bruges som Tommy påstår... fordi et ok batteri har samme pris som en kondensator der holder hvad den lover... og giver samme effekt... plus man også får større kapacitet og mere power til rådighed...


  • #83   11. jan 2016 11 minutter siden
    Alt efter hva batteri man nu har plads til i sin bil, er det ikke sikkert der findes stærke, High-End batterier til en go pris, der passer ned i motorrummet. Og det er jo ikke sikkert man gidder have et extra batteri i bagagerummet hvis der kun er tale om man mangler de sidste procent til sin forstærker. Jeg skulle personligt op og give næsten 2000kr hvis jeg skulle have et batteri der var betydeligt bedre end mit Exide EA. Og efter som jeg får gode priser på elektronik smed jeg istedet 0,47F low ESR foran to af mine forstærkere (bas og sub) hvilket fjernede en hel del af min ripple og gav en effektforøgelse på ca 1dB på udgangssiden.


  • #84   11. jan 2016 Så er du en af de meget få der har fået effekt forøgelse... Hvad målte du dB med?

  • #85   11. jan 2016 B&K 2250 til lydtryk og HP 3456A til eftermåling af spænding/strøm

  • #86   11. jan 2016 He he ok... Altså ikke en lydtryksmåler... Til lydtryksmåling i biler stoler jeg nu lidt mere på Termlab måleren...

  • #87   11. jan 2016 Det ville jeg så ikke... B&K Laver måleudstyr til lyd og vibrationer der får TermLab til at ligne fætter BR produkter. Desuden var målingen stort set identisk med effektmålingen fra HP'en. Vi snakker altså måleudstyr med en samlet nypris mange gange dyrer end anlæget

  • #89   12. jan 2016 Selvfølgelig er din måler til små 2000 kr bedre end termlab'en til ca 4 gange prisen... En måler specielt til måling af lydtryk i biler er ihvertfald ikke lige så god som en håndholdt måler til støjmåling... Næsten for morsom en udtalelse du kommer med... Hvad med om du lærte lidt om lyd? Fordi det virker ikke som om du helt forstår det... Ja du ved en masse om elektronik... Og jo jeg kender udmærket godt produkterne fra Brüel og Kjær... Det er super grej... Men de er ikke de bedste til dB målinger i biler...

    Men fair nok... Vil dog sige at når målingen laves med den samme måler 100% målt på nøjagtigt samme punkt i bilen... så kan de målinger selvfølgelig sammenlignes med hinanden... Ellers ikke...


  • #90   12. jan 2016 2000kr?! Pleeease... Af professionelle årsager kan jeg ikke fortælle dig hva en 2250 koster. Men kan sige du langt langt fra.... Du kan købe et LAGER af TermLab for én 2250... Kan dog sige : På eBay kan du snyde dig til brugt mikrofon og forforstærker til en 2250 UDEN kalibrering og UDEN selve 2250-måler til 5000kr. Så hvis du ved mere om min arbejdsplads og vores produkter end mig... Be my quest... Er sikker på målingerne er helt i orden... Og ved de er mere nøjagtige en TermLab

  • #91   12. jan 2016 Kan i 2 ikke tage den i pm. Det har intet ned mandens emne at gøre mere.

  • #92   13. jan 2016 Rasmus P

    He he... Kan se det var en kalibrering jeg fandt pris på... Fun...

    Fandt faktisk prisen på den... damn... 55000 er alligevel noget af en pris... Kunne sgu da egentlig være sjovt at se måleforskellene på den og termlab'en... altså for at se hvor stor forskellen er... og om der er en...


  • #93   13. jan 2016 TermLab'en har ultra lav følsomhed, hvilket gør den ubruglig (den laver slet ikke udslag) under 94,1dB (120dB for Classic'en), mener jeg det er. Derfor vil den til små anlæg og musikeffekt ikke være ideel da dynamikområdet simpelthen bliver for småt. Dog gør den ultralave følsomhed at den kan måle rigtig høje lydtryk, hvilke en 2250 ikke kan med std mikrofon, der kun går til 140dB (uden filter). Dog måler den med 24-bits opløsning mod TermLabens 16-bit

    Termlab'en er derfor KUN lavet til at give målinger ved ekstreme lydtryk og derfor egenet til dB konkurencer, hvor en 2250 er præcisions-måleudsty

    Hvor stor forskellen ren faktisk er i deres fælles dynamikområde, kræver dog de testes mod hinanden. Men hvis jeg kan få fingrene i én, kan det jo være vi en dag kunne stable en test på benene


  • #94   13. jan 2016 Se det kunne faktisk være rigtig interessant... Og ja termlab'en er nemlig til mere ekstreme Lydtryk... Faktisk over 193 dB (ja grænsen er af gode grunde ikke fundet. )

    Med de nye features i termlab Magnum er den jo nærmest gået fra ren dB måler til multiværktøj med hensyn til bilstereo... Ja dedikerede værktøjer som RTA, og signal generator vil sikkert være langt mere nøjagtige, Men stadig. Wayne har lavet et godt stykke værktøj der kan lave mange målinger acceptabelt... Kunne være rigtig spændende med en sammenligning... naturligvis inden for det fælles arbejdsområde...


  • #95   14. jan 2016 Ja, 94,1dB er lidt meget lyd før den måler. Men hvis du oprigtigt er i tvivl om hvorfor den stopper med at måle ved ca 193,5dB, er fordi det fysisk ikke kan lade sige gøre at komme over ved almindelig atmosfærisk tryk

    Men siger til hvis jeg får fingrene i en 2250


Kommentér på:
Kondensator