{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.526 visninger | Oprettet:

Patrick O
Patrick O
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18

Hvad er RMS watt?! {{forumTopicSubject}}

Jeg er mekaniker-lærling og har lige fået egen bil, og efter at ha lavet alt det mekaniske på den, vil jeg nu begynde på styling og ICE.. Men hvad er forskellen på RMS watt og almindelige watt.. Har nemlig kigget på denne her sub http://www.carzone.dk/shop/jbl-subwoofer-p1022-2725p.html den har 1600 almindelige watt, men kun 400 RMS.. Er den så god eller dårlig, og hvad skal jeg vælge af forstærker til den.. Skal ha 2 stk. sub..

Håber i kan hjælpe mig..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er RMS watt?!
  • #1   10. okt 2007 RMS er konstant belastning og effekt er hvad den kan klare hurtigt..
    Gå efter flest RMS

• #2   10. okt 2007 Men det er en rigtig god sub ellers.. Kan skam osse spille fint højt den der.. Kommer an på ens behov. Hvad skal du bruge den til?

• #3   10. okt 2007 det er en dårlig sub hvis man kigger på tallene...

• Patrick O
    Patrick O Tilmeldt:
    aug 2006

#4   10. okt 2007 Til at spille så højt som muligt.. Hehe.. Er stor hiphop fan, så der må godt være en ordentlig bas..

• #6   10. okt 2007 hvis du ska spille meget høj musik hele tiden, uden at det lyder af helved til ska du ha en mere flere RMSW... kig på boxter shark feks... masser af watt til ingen penge...

• #7   10. okt 2007 Så køb BoXters. den kan brage igennem.. Og gå virkelig dybt.. Men de kan så ikke bruges til at spille så meget andet end techno og hip hop

• #8   10. okt 2007 Shark er ikke så god.. Den kræver meget efekt for at spille ordenligt.. Kræver enordenlig forstærker.. Minimum 1000watt RMS fra forstærkeren køb en warrior, hvis pengepungen ikke er så stor, den kan spille godt med de fleste forstærkere

• Patrick O
    Patrick O Tilmeldt:
    aug 2006

#9   10. okt 2007 Men hvad er mange RMS? Er det 1000 eller hvad? Og hvad er for lidt.. Har ikke rigtig noget at sætte op imod, når jeg læser infoen på sub'en..

• #10   10. okt 2007 1000watt RMS er pænt meget hvis de kan levere det på en kanal..
    Hvis du køber en Boxter warrior eller noget i den dur.. Så køb en forstærker der har noget alla 500watt RMS som minimum

• #11   10. okt 2007 vil anbefale dig at gå efter minimum 600 rmsw til en sub... men husk som Lasse siger, at forstærkeren altså skal kunne følge med sub'en... en tommelfingerregel er at forstærkeren ska have ca samme rmsw som sub'en... så er man sikker på at lortet spiller bedst muligt...

• Patrick O
    Patrick O Tilmeldt:
    aug 2006

#12   10. okt 2007 Okay.. Takker og bukker for hjælpen smiley

• #13   10. okt 2007 så lidt:)

• #14   10. okt 2007 Root Mean Square er bare en måde at måle hvor meget effekt der kan leveres ved en bestemt frekvens (når man snakker om forstærkere, ved højtalere er det hvor meget effekt de kan holde til).

Desværre er der også forskellige måder at måle RMS watt på, konstant eller dynamisk (også kaldet music) hvor dynamisk er ca. det dobbelte af den konstante. Gå efter de konstante værdier.

Yderligere kan man også måle effekt der leveres over hele frekvensspektret som f.eks. NAD, HK o.l. gør det og så er watt angivelserne meget mindre.

Den rigtig kinesiske metode er PMPO som faktisk bare er hvor høj en effekt man kan få apparatet til at levere/modtage. Det er ligemeget om det bare er 0,5 sek og enheden brænder af bagefter (derfor kan pc højtalere være 1600watt pmpo f.eks.).

Hvis du bare vil spille højt så gå efter enheder med godt gummiophæng og lang slaglængde, evt. dobbelt svingspole.
    Hvis muligt så tag enheder som har høj følsomhed da de vil give dig mere lyd per fodret watt.

Derudover er jeg enig med Søren, men det er nok fordi vi hellere vil have et anlæg der spiller godt end højt smiley

V.h.

• #15   10. okt 2007 Når man ser på en højttalerens ydeevne er det ikke Watt man skal kigge efter, men mere følsomheden og frekvensområde.

Jo højere følsomhed jo nemmere er højttaleren at trække, dvs. at der kræves mindre af forstærkeren.

Frekvensområdet er ligeså vigtigt, i dette tilfælde med en sub-bas-enhed så er det her bedst hvis frekvens området starter så lavt som muligt.

Med andre ord, så skal du ikke gå op i om det er 400W RMS eller peak eller andet.

• #16   10. okt 2007 "Hvis muligt så tag enheder som har høj følsomhed da de vil give dig mere lyd per fodret watt."

• #17   11. okt 2007 ¤ Søren V ¤ --> hvad er det for noget pis at sige at man skal have en enhed der kan klare flere watt end de 400 hvis man vil spille højt uden det lyder af helvedes til??????

lige præcis JBL P1022e og P1222e er RIGTIG fede basser, som virkelig kan give et SERIØST lydtryk!!! de spiller både MEGET bedre og MEGET mere præcis end de bkod boxter basser. hvad er det folk ser i det lort??? kvaliteten af dem er jo så pisse ringe, at det er lige før jeg vil sige at Xzound er bedre......

hvorfor er det lige i kun kigger på hvor mange watt de kan klare????? siger orden "følsomhed" jer noget???? det er faktisk endnu vigtigere....

lad nu være med at købe de skide Boxter basser, det er virkelig det væreste gang lort..... det eneste de kan er at brumme, og lave lidt lydtryk, der er ikke det mindste fast bas i dem, ikke i forhold til sådan en P1022e i hvert fald.....

• #19   11. okt 2007 jeg tror faktisk den er endnu mindre i følsomhed den boxter. den er jo opgivet til at skulle kunne klare 2000 W RMS (at den så ikke kan det er så en anden sag...)

følsomheden er nok nede på et sted i 80'erne omkring 87-89 stykker vil jeg tro...

• #21   11. okt 2007 ¤ Søren V ¤ --> jeg kunne også meget godt tænke mig at vide hvordan du kan se det er en dårlig sub ud fra tallene??? hvad bygger du det på?

hvis du ikke har forstand på det, så lad være med at give "råd" om det, for så ender det med at de folk der skal have hjælp får forkert vejledning og køber det forkerte....

Kommentér på:
Hvad er RMS watt?!

Annonce