7.907 visninger
|
Oprettet:
Overhaling indenom {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lige et spørgsmål: Jeg ved det er ulovligt at overhale indenom på motorvej, men gælder disse regler også på 2 spors landeveje? Fx ringvejen i Aarhus bliver der overhalet meget indenom. .. Men er det lovligt?
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.170
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 38 Biler: 11 Emner: 3 Svar: 456
dog må der passeres inde om
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Sidstnævnte bliver jo gjort meget, især i tættere trafik.
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 159 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 5.870
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Det er hastigheden der bestemmer om den er ulovlig. Du skal køre med minimum 100 km/t mere end den du overhaler før det er lovligt.
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 2.984
dec 2009
Følger: 11 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 27 Svar: 196
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 2.984
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 2.984
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.859
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 2.984
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.859
Ser man på hvor mange mini kontra micro, kontra store biler, der er på vejen og hvor mange der ikke holder til højre... Så synes jeg at det er erhvervs og direktørbilerne der er værst... Verdensmændene skal jo først frem... Men de kan jo bare hænge på når Ibizaen for alvor strækker ben... Nårh nej det kan de ikke...
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 49 Svar: 2.984
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.859
Snakken gik nu på hvilke biler der ikke trækker ind... og det er typisk erhvervsbiler og slipsedyrene der er vigtigere end alle andre... Og osse ofte dukkelise der kævler i mobil, håndfri eller ej... Og så er det sådan set ligemeget hvilke biler de sidder i....
At du så har et problem med mini (Du mener nu nok micro) bilerne, kan du ikke klantre alle andre for.... En 75hk UP kører lige så stærkt som en Passat med den mindste motor, og det hyler ingen over.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 22 Svar: 1.170
Det er altid en nar i en mini bil haha.
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 54 Biler: 14 Emner: 116 Svar: 825
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Hvis snakken gik på at holde til højre, hvorfor havde du så behov for at nævne dine små 200 olie hk? Du startede den sgu selv.
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 488
sep 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 682
TRÆK IND og så jeg egentlig ligeglad hvilken bil man har, men kvinder og folk med familien ser jeg oftest køre i yderbanen, fordi de enten kigger sig i spejlet og lægger make up og sætter hår eller snakker med børnene og konen på bagsædet
Tak fordi i lyttede
i den sammenhæng vil jeg påpege at det er lovligt at bruge det lange lys hvis folk ikke trækker ind.. og det gør jeg flittigt efter 30 sek bagved dem og de ikke trækker ind
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 488
Oplevede faktisk her den ene dag, at der var 2 lastbiler der var ved og overhale hinanden, og så lå der en bag ved mig der begyndte og blinke med lyset, og trække ud mod venstre. Så er man jo virkelig retarderet.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Skal lige forstå dig ret, du vil hellere være til gene i trafikken end at hjælpe med til at den bliver afviklet?
Det er folk som dig der gør at der er så mange der holder i kø hver morgen.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Og nej, det er ikke lovligt at overhale indenom (for lige at holde emnet)
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 488
en helt lastbil kolonne, der skal overhales. Så er det bedre og trække ind og ud hver gang, det gør jo faren større...
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Køre du ud foran en der køre hurtigere end dig selv, så sætter DU kæden af bremselys igang og det er den der skaber køer.
sep 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 682
- man kigger sig self for inden man trækker ind eller ud af pågældene kørebane
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Det at du ikke kan se noget problem i din handling, er netop hele problemet. Du tager ikke hensyn til andre end dig selv og tyer tilmed til provokation hvis nogen fortæller dig at du ligger i vejen.
Du er vel også typen der kan finde på at markere på bremsen hvis bagvedkørende ligger for tæt på?
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 488
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Man er da idiot hvis man tror at det er den anden vej rundt!
sep 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 682
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Hvor står det henne?
Til gengæld står der skrevet i færdselsloven at du skal skride ind til højre hvis der er plads til din bil, ligemeget hvad. Gør du ikke dette, så bryder du loven.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Du kan f.eks. starte med at læse §3. Og selv om I henholder jer meget kraftig til §15, så husk lige at læse Stk. 3 også.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Du kan ikke lave dine egne fortolkninger af lovtekster.
Det vi skal blive enige om, er at folk der laver den bevidste handling at bliver i yderste vognbane på grund af at de bagvedkørende er irriterende og jo alligevel ikke må køre hurtigere. Denne er til gene for de resterende trafikanter.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Jeg kan bare finde ud af at bruge/kombinerer mere end en § i færdselsloven af gangen
Og der er vis også en §41 der lige skal kikkes på.
Vi kan blive enige om det meste. Men der er altså folk der kører som idioter i "begge lejre".
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 688
jul 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 39 Svar: 551
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Martin E -> Hvad er problemet i at markere med bremsen, hvis dem bagved kører for tæt? Hvad enten man bare følger trafikken eller gerne vil udenom en forankørende, så er det ulovligt at køre for tæt (nærkørsel), og det udløser da også et klip i kortet. For ikke at tale om, at det totalt hensynsløst tilsidesætter forankørendes sikkerhed.
sep 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 4 Emner: 37 Svar: 682
og det gør jeg sjovt nok os selv hvis ik jeg overhaler. men det gør jeg for det meste da folk i området køre morfar kørsel og sjældent kommer over 60
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Og hvis han vil gøre det med 110 km/t så er det bare synd for de bagvedkørende. Han var der først - han overhaler. Name of the game. Så må vi bare håbe der snart kommer nogle flere tresporede motorveje
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
At begynde at trykke på bremsen udelukkende for at provokerer er da mindst lige så sindsygt som at køre for tæt på.
Mit svar vil være en ting hvis du gør det gentagelse gange overfor mig. Jeg overhaler dig, trækker ind foran dig og klodser bremsen. Wupti, ny bil til mig, på din regning.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Nærkørsel er noget nær det mest egoistiske man kan foretage sig, idet man fratager forankørendes mulighed for at foretage en sikker katastrofeopbremsning.
Og i det scenarie du stiller op skal du lige tænke på, at hvis du trækker ind og afskærer bagvedkørendes bremseafstand, og derpå blokerer bremserne, så er det ikke bagvedkørende der får hele skylden.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Held og lykke med at bevise at jeg har afskåret din bremselængde. Det vin ende i påstand mod påstand og bagvedkørende vil automatisk få hele skylden.
At markere på bremsen er en provokation, det eneste det går er at gøre situationen farligere end den i forvejen er.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Mht. det andet spørgsmål, så er det jo ren idioti at overhale en anden bil og derpå blokere bremsen. Det kan vi vel hurtigt blive enige om næppe løser nogen konflikter? Og det ændrer jo i øvrigt heller ikke på, at hvis du kører for tæt på en forankørende, så kan han lige så vel blot blokere bremsen, og dermed pålægge dig et erstatningsansvar. Men hele den diskussion er vel i bund og grund tåbelig. Det du siger er, at dit forsvar mod en forankørende, der bremser lige foran dig, er at køre om foran ham og bremse. Fantastisk beslutning!
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Men hvis man nu bare skrider ind til højre når der er plads, så vil man jo ufattelig sjældent blive udsat for at der kommer en op i røven på en.
Kunne være lækkert hvis der var en minimum hastighed på 130 km/t i yderste vognbane på motorvejen, så os der gerne vil frem af, slap for alle de små sløve æsker og usikre bilister.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Det tjener jo heller ikke noget formål at lægge sig en telefonbog fra forankørendes kofanger, det bliver overhalingen jo ikke hurtigere overstået af?
Og hvis bagvedkørende vel vidende ligger så tæt og samtidig udmærket er KLAR over, at han bringer forankørendes sikkerhed i fare, jamen så skal vedkommende da have frataget kørekortet, for så er han jo ikke alene til fare for sig selv, men også for andre. Så er det op med penge til et buskort i stedet.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Det klogeste og sikreste vill være bare at trække ind og lade ham bagved komme forbi.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
Er selv dansker og kører selv som en idiot
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Martin E -> Tror ikke vi bliver enige, men det er der jo heller ikke nogen der siger vi skal. Jeg har ofte brugt at markere på bremsen, hvis jeg synes en bagvedkørende er for tæt på. Der er jo ikke tale om , at jeg klodser bremsen, men blot at jeg trykker på pedalen så bremselyset tænder. Jeg har aldrig ment det som en provokation, men som en høflig påmindelse, og da bremserne næppe har megen effekt ved så svag påvirkning af pedalen kan jeg heller ikke se, at jeg har bragt nogens liv i fare.
Hvad enten en sådan markering er dumhed eller ej, så ændrer det jo ikke ved, at det er den bagvedkørende, som udfører nærkørslen, der har introduceret dumheden i situationen. Heldigvis ser politiet det også sådan, og kvitterer med et klip for forseelsen.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Ja, ligesom politiet kvitterer på samme måde, hvis man bruger sin bremsepedal til at sende signaler til andre billister med.
Personen bag dig kan tro du bremser og derved klodse bremsen i og miste herredømmet. På den måde er DU årsag til et uheld der kan have fatal udgang. Ja han gjorde noget forkert, men skal han miste livet på grund af det, udelukkende fordi du synes du skal fortælle ham noget han allerede er klar over?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Du skriver: "Hvis en billist vælger at overhale f.eks. en række lastbiler der kører med 80 km/t og så selv kører 110 km/t. Det har vedkommende jo lov til at fuldføre, uden at en evt. bagvedkørende egoist, der er nået op bag ham, skal tilsidesætte hans sikkerhed"
Du glemmer lidt om paragraf 18 stk.2 i færdselsloven, som foreskriver, at vognbaneskift skal udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Dvs, hvis du vil ud i den anden vognbane med 110km/t for at overhale, så skal du bare sørge for, at det sker således, at de bagfrakommende i den anden vognbane, ikke engang SLIPPER DERES SPEEDER pga din manøvre. For ikke at tale om bremse for dig. Medmindre, der er tale om tæt trafik, hvor din ulempe for bagfrakommende bliver betegnet som nødvendig.
Husk det næste gang, du trækker ud...
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 8 Svar: 259
Rigtig mange billister har overhovedet ikke noget der minder om situations fornemmelse...
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Kender skam godt færdselsloven.Men måske du skulle forholde dig til det vi diskuterer, i stedet for at prøve at få det til at fremstå som om du kender loven i hovedet. Du sidder og citerer færdselsloven som du har åben i en anden fane. Kender du Ctrl+C/V? Benyt det, hvis du vil ud med et budskab.
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 8 Svar: 259
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Martin E -> Der tager du faktisk fejl. Man må ikke køre så tæt, at forankørende ikke har mulighed for at udføre en katastrofeopbremsning. Så hvis du som bagvedkørende forulykker / ikke kan nå at bremse / mister herredømmet fordi ham foran bremser, så har du kørt for tæt. Længere er den ikke. Du kan jo ikke fratage forankørende muligheden for at bremse, fordi du gerne vil forbi. Ham foran har da lov til at bremse, hvis han føler det nødvendigt.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Ja, hvir du skal foretage en nødopbremsning så er det ham bagved der har skyld for uheldet.
Det jeg vil frem til er at det du gør ved at sidde og spille Bent betjent i trafikken med at bruge din bremse, når der ikke er noget at bremse for, er direkte tåbeligt og jeg forstår ikke at du tør.
Det er sådan noget der en dag kan gøre at du redder dig en røvfuld. En velfortjent en hvis du spørger mig.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Helt enig, har boet on/off i USA i 4 år og har i den periode ikke oplevet hvad jeg oplever på en uge her i landet ude i trafikken, når det kommer til folk der ikke kan finde ud af at tage hensyn til andre.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Hvis man føler sig generet af, at en forankørende bremser, så kører man for tæt. Simplere kan det ikke siges.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Faktisk var det Martin E selv der startede med "Hvor står det henne? " og efterfølgende selv refererer til færdselsloven.
Og det var jeg så så tarvelig at følge op på
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Faktum er at DU gør situationen farligere end den allerede er, dette gør at du ikke er en skid bedre end ham bag ved. Mere simpelt kan det ikke siges.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Selvom jeg nu er igang med overhaling og kan se, at der kommer bagfrakommende med noget mere fart end mig, så selvom jeg ligger på fartpiloten, så trykker jeg sgu ALTID på speederen for at være mindst muligt i vejen for de andre, for det vil jeg nu selv blive ret glad for, hvis det var mig, der kom bagfra...
Overvej lige, hvis din kone lå på bagsædet og var ved at føde og du kørte lidt friskt til på vejen til hospitalet, så lå der lige én i overhalingsbanen foran dig med 110km/t og tog lige 10 lastbiler i træk og som bremsede lige et par gange til dig, som lå lige bagved og ventede...
Folk har deres grunde til at køre, hvad de nu kører. Så please, lad nu være med kun tænke på dig selv...
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Har du svært ved at forstå at din handling forværre situationen? Hvis den gør det, skal vi så ikke blive enige om at du gør noget forkert?
Eller du besvarer måske alle der gør noget ulovligt, med en ulovlig handling?
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Mine argumenter handler udelukkende om hvor hensynsløs jeg synes nærkørsel er, og at jeg ikke kan se, hvordan en billist der udviser en sådan adfærd, kan tillade sig at tage anstød af, at man så høfligt blinker til ham om at holde afstand. Som du selv siger: folk har deres grunde til at køre, hvad de nu kører. Men vi er jo alle inde på høflighed i denne tråd, så i en ideel verden (eller i USA) ville den bagfrakommende holde god afstand, den forankørende sætte farten lidt op og trække ind når der er plads, og bum, alle er glade.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Ja, når det sker med det formål du har ved at gøre det. Som nemlig ikke er at nedsætte hastigheden på dit køretøj, men at sende et budskab til bagvedkørende. Din handling er til gene for den bagved kørende trafik, dermed strider det imod loven, det du gør.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Men jeg tror som sagt ikke at vi bliver enige, så skal vi ikke i det mindste bare være enige om at være uenige. Og så i øvrigt håbe, at vi aldrig mødes på motorvejen
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
Folk har sku nogle sjove kørselsmønstre. Får godt nok oplevet en del når man kører en del kilometer hver dag.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Ja jeg har ret, ligesom når jeg siger at den med at du slipper speederen midt i en overhaling også er ulovlig, da du ligesom Ebbe er til gene for den resterende trafik og ikke laver din overhaling så hurtigt som muligt, ligesom loven siger at du skal.
Så I besvarer ulovlige handlinger med ulovlige handlinger. Igen, så tvivler jeg på at det er noget I gør andre steder i jeres hverdag. Hvor I ikke befinder jer i jeres beskyttede verden inde i jeres biler.
Tag nu bare hensyn, selvom de andre muligvis ikke gør det. Ellers ender vi jo i et lovløst samfund.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
jul 2007
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 228
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Men dvs. at du godt ved du kører for tæt, og alligevel fortsætter med det? Er det et kørekort værdigt synes du?
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Så hvis min forklaring havde lydt således.
"Jeg kører for tæt for at fortælle foran kørende at han ligger i vejen."
Så er det ifølge din måde at tænke på i orden at køre tæt på motorvejen. Kan du virkelig ikke se at den er gal i den måde du tænker og retfærdiggøre dine handlinger på?
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Når du nu selv sidder og argumenterer for at det er i orden at foretage nok den mindst hensynsfulde manøvre i trafikken nogensinde?
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
I orden, det har jeg vist ikke skrevet, men har skrevet at det er ulovligt og at man burde have en bøde for det. Så er det ikke nærmere dig der læser det du gerne vil. Hvem er herre over hvad der er farligst, det er måske dig?
At komme for tæt på kan forekomme ved et uheld, uopmærksomhed eller med fuldt overlæg. Hvor imod at begynde at sidde og markere med bremsen, det kan kun ske ved fuldt overlæg og med et eneste formål.
Så hvad er mest uansvarligt, set generalt?
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
At køre for tæt er at fremprovokere en potentiel farlig situation, og der er ingen undskyldning for det. I færdselsloven står der endda at man skal tage hensyn til andre trafikanter, og synes du ærligt du gør det hvis du provokerer folk ved at køre for tæt på? Er det forresten ikke også bagvedkørende der får skylden hvis man banker bagklappen om på passagersædet af en bil fordi man ikke har holdt afstand som man skulle? Jeg kan ikke se hvordan du kan retfærdiggøre det på NOGEN måde.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
"Så hvis min forklaring havde lydt således.
"Jeg kører for tæt for at fortælle foran kørende at han ligger i vejen."
Så er det ifølge din måde at tænke på i orden at køre tæt på motorvejen. Kan du virkelig ikke se at den er gal i den måde du tænker og retfærdiggøre dine handlinger på?"
Nej, for jeg tilsidesætter vel næppe din sikkerhed ved at køre langsommere end dig og være i færd med en overhaling? Kan du ikke se forskellen? Hvis du istedet blot holder god afstand og væbner dig med lidt tålmodighed, så er jeg jo på et tidspunkt færdig med overhalingen og trækker ind, og så har du al den plads i verden du kan ønske dig til at ræse derudaf, i hvert fald indtil du møder den næste der er i færd med en overhaling.
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Der kan vel stadig ske uforudsete hændelser længere fremme, et rådyr f.eks. Så er du vel stadig for tæt på mig som forankørende når jeg katastrofebremser, ligemeget om jeg havde markeret med bremselyset 200 meter før eller ej...
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Hvorfor er det så skide svært at forstå at det I gør også er ulovligt?
Kan vi blive enige om det, mon ikke vi kan det, men hvis ikke, så stopper diskussionen vist også.
Forresten så køre jeg kun tæt på hvis bilen foran ikke trækker ind når der er plads.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
Når jeg kører stærkt, så kigger jeg langt frem i trafikken. Og afpasser hastigheden stille og roligt. I stedet for kraftige opbremsninger og accelerationer. Så føles det ikke så slemt når,man lige skal ned på 110 ind imellem.
Hvis nu bare alle kørte med samme hastighed, også lastbilerne. Så ville trafikken glide meget bedre.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Er det at du begynder at trykke på bremsen med vilje for at sende et budskab til bagved kørende, en uforudset situation?
Læs loven, det I godtgøre er at man besvarer en ulovlig handling med en ulovlig handling. Dette er ikke klogt og gør jeg hverken bedre eller værre trafikanter end han der køre for tæt.
Er det til at forstå?
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
Men ligger jeg i indersporet og en båtnakke synes han/hun skal ligge helt oppe i røven på mig. Så slipper jeg speederen og triller indtil båtnakken overhaler mig.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
Men ja, det kan diskuteres til hudløshed. Der er ligeså forskellige meninger som der er bilister.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
jul 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 8 Svar: 259
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Nemlig, du besvarer en ulovlig handling, som tilmed kan være et uheld, med en ulovlig handling.
Ud fra det konkluderer jeg at du ikke er en skid bedre end dem der bevidst køre for tæt.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Hvor prøver jeg at retfærdiggøre det at køre for tæt?
Det jeg siger er at du ikke er en skid bedre selv, hvilket du ikke er.
Nej, hvis du bryder loven ved at ty til grov vold overfor en der vil stjæle dine ting, så er du faktisk værre end ham, også derfor du vil blive straffet hårdere end ham.
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Indbrudstyven: så lad os opgradere. Hvad hvis han kommer i mod mig med en pistol? Så truer han min sikkerhed. Jeg slå manden ned = forsvarer min sikkerhed. Er jeg så værre end ham? Han kunne jo bare have holdt sig væk!
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Holder man kvalificeret afstand, så er det 9 ud af 10 gange at folk faktisk ikke fatter, at de ligger og flyder i vejen og at bagfrakommende vil meget gerne forbi. Hvis de kigger i bakspejlet og kan se, at bilen bagved holder super afstand, er de tilbøjelige at tænke "nå ja, de stresser jo ikke, så kan jeg bare blive liggende her og overhale den trailer, som ligger 1 km forude i højre bane".
At køre for tæt på, er bare et klart tegn på, at den forankørende gerne må trække ind så snart det er muligt. For ellers risikerer man at vedkommende ikke fatter pointen.
Så det er ikke for at provokere, at man ligger tæt på, men for at ens hensigt ikke bliver misforstået.
At træde på bremsen er til gengæld utrolig provokerende og løser som regel ALDRIG problemet. Det er uhyggelig få "for-tæt-kørende", som begynder at holde 2 sekunders afstand, blot fordi den langsomme forankørende provokerer dem med bremsepedalen.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Men sådan som nogen her læser og forstår det skrevne, måtte jeg hellere svare
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
http://youtu.be/ICAfC3Cyf_s
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
At man bruger bremselyset til at markere at folk er for tæt på, det er jo i teorien en hypotetisk situation. Forstået på den måde at hvis folk holder den afstand som de skal, så vil det ikke opstå at folk markerer med bremselyset.
At folk så ikke holder til højre kan jo markeres med andre måder end at fratage dem enhver kontrol over deres egen kørsel, f.eks. ved at vippe med det lange lys et par gange. Det virker normalt for mig i hvertfald.
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Du burde ikke have lov til at ytre dig på et forum. Før du lærer at skrive dansk.
Hvad har min indstilling i denne diskussion, med min ret til at have kørekort at gøre? Det handler nok mere om hvor højt en plan dit intelligensniveau ligger på. Forhold dig til det emne der diskuteres.
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 3.267
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Jeg kan finde på at ligge mig tæt på en forankørende, hvis denne ikke følger loven, det er hvad jeg har sagt. At du følger loven til punkt og prikke er da bare fint. Det der irriterer mig, er at en mand i din alder ikke formår at deltage sagligt i en diskussion. Men kun kan kaste med mudder. Møder også tit forsmåede, bedrevidende mennesker som dig. De har alle mindst en fællesnævner, nemlig manglende intellekt.
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Hvad er det du mener vil gu ud over mig? For tror du tager fejl.
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Selvfølgelig intet, ved mindre at det køretøj bliver ført af en tosse uden sans for hvad der er til åbenlys gene for den resterende trafik.
Så flot at du sådan skilter med din manglende situationsfornemmelse, men det er nok en af grundene til at du er lastbilchauffør.
Kan dog heller ikke se hvad der er der skulle veje 60 ton. Uden at køre med 6.000 kg overlæs og hvor klog er du så?
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
Og et 60 ton tungt vogntog kan f.eks være i yderbanen når der skal overhales en mobilkran eller lign. køretøj der kun kører 60 km/t pga akseltryk på over 10 ton. Og der er han fuldt ud berettiget til at gøre det. Så rolig nu ikke
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
mar 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 55
du er da alligevel den største idiot og hører på, jeg har set herinde i lang tid, hvis du ikke kan klare at man markere med bremselyset når du kører alt for tæt på, så må du fandme lade være og kører så tæt på forankørende dit kæmpe FJOLS, det er dig der startede med og brokke dig over at dem du kører for tæt på markere med bremselyset, (hvilket jeg os selv gør hvis der er en eller anden idiot der ligger en halv meter fra en selvom man køre 140 - 150 km/t) det er sku da dig der starter den farlige situation ved og kører så tæt
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Hvad er det lige præcis, du markerer med bremselyset? Hvad regner du med at opnå? At vise, at du har nosser?
Ja, det er uforsvarligt at ligge oppe i røven på folk. Men det er mindst ligeså uforsvarligt at ligge og bremse for intet, hvis der er risiko for at bagfrakommende kører galt af det. Især med motorvejshastigheder.
At svare på en uforsvarlig handling med en anden uforsvarlig handling er jo totalt børnehave...?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
"Skal de andre fjolser genere mig, så skal de kraftsatme se, hvad JEG kan..."
Det er ikke sådan, man burde opføre sig trafikken...
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Læs tråden igennem og prøv at forstå det jeg skriver. På trods af at det sikkert kan være svært for dig. Din måde at tiltale mig på er nog til at jeg ikke gider bruge min tid på at diskuterer med et underudviklet menneske som dig. Bliv voksen og lær at skrive ordentligt til andre mennesker.
Ved at skrive at du er en af dem der trykker på bremsen uden der er grund til det, beviser bare at du selv er et fjols. Nok skaber jeg måske en farlig situation, læs MÅSKE. Du optrapper og udvikler situationen til en direkte livsfarlig situation med din handling. Så tænk dig lidt om lille dumme knægt.
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Ja jeg føler mig generet, det er jo klart, for dit trick med bremsepedalen har jo kun et enkelt formål. Nemlig at generer. Så det kan vel ikke komme bag på dig.
Er det til at forstå?
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Så kan jeg jo håbe at du gør det med mig en dag, for kan jo følge med dig til næste gang du holder stille i stedet for at bremse foran dig. Så kan du på den måde komme til at stå til ansvar for din provokation hvis det er det jeg ønsker.
Men igen, skrid ind, hvis der er plads. Så vil der jo aldrig opstå en situation.
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 102
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Biturbo -> Som det har været nævnt flere gange i diskussionen her, så kan ikke blink med bremselygterne ikke udgøre en fare for bagvedkørende, med mindre bagvedkørende kører for tæt, hvilket han bare kan lade være med. Billister har lov til at bremse, det er bagvedkørendes ansvar at holde en afstand der gør, at de kan nå at reagere på det.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Jamen, så indrømmer du jo, at du er godt klar over, at du fortsætteligt udgør fare for bagfrakommende med dit bremselys, hvis de kører for tæt på...
Og det er netop den del af din trafikopførsel, som kan beskrives som "kører han som en idiot, så kører jeg selv som en idiot", som jeg ikke mener bør forekomme på vejene.
Du får jo absolut INTET ud af ved at markere med bremselyset, for den provokation bagfra ophører næppe, bare fordi du provokerer dem tilbage med bremsen? Tværtimod. Så risikerer du, at de netop kører foran dig og bremser efterfølgende, bare for at give tilbage af samme medicin...
Og mht. at "billister har lov til at bremse"... Undersøg lige FL § 41, stk.3...
At bremse for ingenting er i den grad ikke en rimelig grund...
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
"Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres."
Den paragraf er der mange, som er allergiske for i Danmark...
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Nummer to ulovlighed gør ikke den først mindre ulovlig.
Slut, længere er den ikke. I få ikke mere ret!
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Hvad er årsagen, siger du?
Det hele starter således:
1. familiefar på 50 i hans nyindkøbte Hyundai på fartpilot på 110km/t ser en lastbil 1km forude i højre bane.
2. han vurderer at det er nu at han skal ud i overhalingsbanen.
3. selvom han ser Brian i hans E34 kommer flyvende bagfra, vælger han at blinke ud og begynder at trække ud.
4. Brian udfører et hav af blink med fjernlyset, som familiefaren ignorerer, for nu har han altså blinket og ER trukket ud - så må Brian sgu da bare køre langsommere.
5. Der bliver lagt en lort op i røven på Hyundai
6. Familiefaren fortsætter på fartpiloten og har ikke end ikke overvejet at sætte farten lidt op, fordi det er hans ret at køre med den hastighed, han lyster.
7. Han bremser for at vise sin utilfredshed med at have en lort i røven.
8. Det får E34 til at lægge sig endnu tættere på og gør ham rasende.
9. Når Hyuinai'en endelig får røven ind til højre, kører Brian foran ham og blokker bremsen.
10. Familiefaren giver ham fjerlyset tilbage i rigelige mængder.
11. Denne reaktion gør Brian tilfreds og han forsvinder med 200 i timen videre...
Hvem skal have skylden for denne situation?
I mine øjne gør de begge to noget forkert fra starten af og så eskalerer det bare, for ingen af de to mener, at fejlen er deres... Ligesom diskussionen mellem Ebbe og Martin herinde...
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Men...
Selv om de begge laver fejl, er det jo stadig den sidst ankommende til festen der er skyld i at det eskalerer. Og er også stadig den der foretager den første ulovlighed.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
En mand bryder ind hos dig, hvilket er en ulovlig handling. Du slår så manden ned, dvs. du besvarer med en ulovlig handling. Hvem bliver straffet hårdest?
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Igen forsøger du at retfærdiggøre din egen ulovlige handling.
Det forudsætter jo at manden i din ligning/historie regne med at blive slået ned, og derfor lige så godt kan bryde ind!
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Har du lagt mærke til at det eneste du gør i denne tråd er at prøve at retfærdiggøre din egen ulovlige handling?
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Har du lagt mærke til at jeg faktisk ikke på noget tidspunkt har skrevet om hvad jeg vil gøre i situationen
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Det er bare de forudsætninger, som jeg er vidne til dagligt på de danske motorveje...
Der kan selvfølgelig opstå andre (lidt mere sjældne) situationer...
100% bagfrakommendes skyld:
1. Du ligger i overhalingsbanen med 110km/t bag en masse andre biler, som også kører 110 og passerer masser lastbiler i højre side.
2. Der kommer en bagfra med 180 og lægger sig op i røven på dig.
100% forankørendes skyld:
1. Du ligger med 130 i overhalingsbanen og overhaler en lastibil. Der ligger en anden bil tæt bagved lastbilen.
2. Lige inden du passerer dem, trækker den bil udenom lastbilen, så der er fare for påkørsel.
3. Du bremser helt vildt og med nød og næppe undgår sammenstød. Men af de samme grunde kommer for tæt på bilen.
Men om det er det ene, eller det andet, hvis man begynder at svare på idioti med en anden idioti, er man ikke meget bedre end idioten selv...
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Den anden situation kender jeg også godt. Men den synes jeg at jeg oftere oplever i Tyskland end i Danmark.
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
At nogen så glemmer det, eller måske fejlbedømmer afstanden, det er jo hvad der sker. Er det så i orden at lægge sig 1 meter fra vedkommendes bagkofanger? For at straffe forankørende for en lille fejl?
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 688
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 688
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 8
I nogle tilfælde er det tilladt at passere et køretøj i situationer uden, at der er tale om en overhaling.
Hvornår må man køre forbi et andet køretøj højre om uden at overhale indenom?
Forbikørsel indenom
Det ulovligt at overhale indenom.
Men hvis du kører i tæt trafik med kødannelse i flere rækker i samme færdselsretning, er det tilladt at passere et andet køretøj indenom.
I så fald er der tale om forbikørsel.
Ifølge Færdselsloven anses det ikke som en overhaling, hvis din hastighed bestemmes af de forankørende som følge af tæt trafik i flere rækker.
§ 24, stk. 1. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.
Som det fremgår af § 16, § 17 og § 18, må du i situationer med kødannelse i flere rækker i samme færdselsretning kun skifte vognbane i tilfælde af:
Sving ved vejkryds
Sving over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds
Frakørsel
Standsning eller parkering
Sammenfletning
Bøder og klip i kørekort
Såfremt du overtræder reglerne om vognbaneskift i form af hasarderet forbikørsel i tæt trafik, får du en bøde på 2000 kr.
Desuden får du et klip i kørekortet.
mar 2007
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 1
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Uanset situationen? Nu må du sgu spænde hjelmen...
Her kan jeg lige remse et par stykker:
1. tæt trafik = passere en bil på højre side af den er lovligt.
2. venstresvingende = passere en bil på højre side af den er lovligt
jan 2009
Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 152 Svar: 3.172
Du skal ikke være ét sekund i tvivl om at jeg sparker bremsen i bund når en abe ligger oppe i røven af min lastbill, Så vil jeg sådan set skide det et stykke, hvis idioten bliver mast under traileren. Og skulle aben så finde på at køre lige ind foran mig og blokere bremsen, så bremser jeg ikke. Så må vi se hvad 60 tons med 80 i timen kan gøre ved sådan en lille mongol. Jeg synes det er yderst provokerende kørsel. Nogle har set for meget Mythbusters og tror de kan spare en masse brændstof ved at hænge på min kofanger. Men de bliver hurtigt klogere.
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 19 Svar: 688
dec 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Biler: 4 Svar: 3
nov 2013
Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 875
dec 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Biler: 4 Svar: 3
dec 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Biler: 4 Svar: 3
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 45
Hvis du mener det der seriøst, er du fandme dummere end vådt bølgepap!
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
jan 2009
Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 152 Svar: 3.172
feb 2009
Følger: 1 Svar: 9
Altså, det føles jo som et grænseoverskridende overgreb, når en kører for tæt. Som en der truer en på livet nærmest. Og for at slippe for det, bremser folk sføli - eller markerer bare. For at få denne trussel stoppet. Ligesom for at sige "lad lige være med det, gå væk hold afstand, PLEAZZ! - nu, tak".
Det ER en truende, livsfarlig OG ulovlig adfærd at ligge så tæt - og det truende ved det harmonerer jo meget godt med trussel om røvfuld. Road Rage, here we come.
Enkelte gange har jeg bremset, når folk kører for tæt, dog ikke ifbm overhalinger, tror jeg.
For det skal de bare ikke, og hvad skal man ellers gøre ?
GODT at det giver klip nu om dage at ligge og presse folk.
Har ingen intentioner om at spille panser i trafikken eller at være i vejen for nogen, vil bare ikke finde mig i at blive truet af en bagvedkørende, der ikke kan finde ud af at holde afstand, så bremser af rent selvforsvar, hvis jeg gør det.
Tror dog aldrig jeg har bremset i fbm. pres fra en bagvedkørende på motorvej (ifbm overhaling) - , netop for ikke at eskalere situationen eller at provokere den i forvejen tilsyneladende meget utålmodige, halvvejs truende person bagved. Sørger helst for blot at komme af vejen i en fart og få gennemført min overhaling, for vedkommende vil jo gerne forbi og jeg det vil jeg ikke ligefrem forhindre ham i.
Men det kan være ret så ubehageligt stadigvæk - mere for nogle end for andre. Dybt skræmmende for nogle. Slap af, plz. Det går nok, når det nok osv.
Jeg har da også mærket irritationen over langsomme biler på motorvejen, men tager det oppefra og ned. NÆGTER at bliver rasende over det og opføre mig aggressivt, truende. Det er livet for kort til.
At overhale højre om er så vidt vides ulovligt, medmindre det sker ifbm en "forbikørsel", hvor den (inderste) række af biler man er i bevæger sig hurtigere, end den yderste række.
maj 2007
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 452
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Du modsiger dig selv...
1. At bremse er godt:
"...for at få denne trussel stoppet. Ligesom for at sige "lad lige være med det, gå væk hold afstand."
2. At bremse er skidt:
"...netop for ikke at eskalere situationen eller at provokere den i forvejen tilsyneladende meget utålmodige, halvvejs truende person bagved."
feb 2009
Følger: 1 Svar: 9
For det giver for den bagvedkørende ingen mening og opfattes som ekstremt provokerende at den forankørende, der i forvejen kører for langsomt efter den bagvedkørendes opfattelse, bremser, evt midt i en overhaling.
Skulle sføli give mere gas i stedet for.
Men den forankørende er også provokeret (evt. skræmt fra vid og sans) og sender et signal om det, hvilket blot er en ny provokation den anden vej.
Som hund og kat, der forsøger at tale sammen.
Der skal voksen fornuftig vilje til, for at undgå at det eskalerer. Lyst til at provokere endnu mere eller at give røvfuld må man pakke væk, eller man kan blive årsag til ulykke og død. Det øger uden tvivl risikoen for det, at hidse sig op over ting.
Og der er også regler for det. Men de konflikter lidt med hinanden, så der skal skønnes i mange tilfælde - og det gør folk så, altid til egen fordel sføli.
Man må ikke køre for tæt.
Nej, men man skal også holde til højre, hvor man kan, især hvis nogen bagved vil forbi.
Ok men hvis man er ved at overhale nogle lastbiler og der er et hul imellem 2 lastbiler, hvor der lige præcis kan være en Peugeot 107 , SKAL den så bremse hårdt ned og tvinge sig ind imellem de to giga lastbiler ?
Eller hvor stort skal hullet være, før den SKAL trække ind ? osv.
Bryder mig ikke om motorveje. Stressende med alle de der overhaler og at man selv skal derud en gang imellem for at passere noget ultra slow.
Sker der et eller andet uheld, er det nemt en kædereaktion - og trafikken går nemt helt i stå i timer. Kø i km-vis.
Sker aldrig på landevej Til gengæld er der risiko for frontalsammenstød, som man jo dør af, bare man kører 80... ak og ve.
Skal ikke tænke meget over hvor ufattelig farligt trafik er.. for så turde jeg sgu ikke køre nogen steder, især ikke på min motorcykel,, yrrk en blev dræbt i går, fordi en gl. mand lavede en u-vending på åben landevej
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
At svare på andres aggressiv handling (tætkørsel) med en anden aggressiv handling (provokerende opbremsning), er IKKE vejen frem. Det hedder "at eskalere situationen" og gavner ingenting. Det hedder også afreagere på god gammel dansk.
Ikke noget, man lige lærer på de danske køreskoler...
feb 2009
Følger: 1 Svar: 9
1 er ikke hvad jeg gør, men hvad folk gør (ifbm overhalinger på motorvej, hvis de føler de bliver presset bagfra og der køres for tæt).
2 er hvad jeg selv gør i samme situation.
(Bremser kun i by ved lav fart, hvis jeg syns folk kører for tæt. og ikke i fbm overhalinger.)
Ikke modsigelse i det
Men lidt ligemeget hvad jeg selv gør. Mere interessant at se på interessekonflikten osv set ovenfra.
Det er ikke godt at bremse i fbm overhaling. Enig. Men de gør det fordi de er provokeret af en der ligger for tæt. Høne vs. æg.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Jeg kan LOVE dig for, at jeg trækker ALTID imellem lastbiler, hvor der kun er plads til en Peugeot 107, hvis jeg i bakspejlet kan se, at vedkommende ser ud til at have alt for travlt. ALTID. Af mange grunde...
For det første, så kunne jo godt være, at grunden til vedkommende har så travlt, er noget, som er meget vigtigere end de 5 sekunders ventetid for mig imellem de lastbiler.
For det andet, så er jeg netop fri for at have en meget utålmodig bilist oppe i røven.
For det tredige, så bliver jeg faktisk glad indeni, at jeg har gjort en anden bilist glad ved at give ham plads. Ret ofte, så giver de andre mig havariblinket tilbage, som tegn på deres taknemlighed...
For det fjerde, så håber jeg, at de gør det samme for mig, når jeg har travlt.
Og for det femte, så er der heldigvis ikke så mange af den slags "travle idioter", så skal man trække ind en enkel gang i løbet af et par timers tid på vejene, så overlever man jo nok...
Kan virkelig ikke se, hvorfor man skal lægge sig ud i "det er min ret til at være her" provokatioiner...
nov 2013
Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 875
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
nov 2013
Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 875
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Men hvis der er en enkel lastbil tilbage, så gør jeg sgu det. Ingen problemer.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Det er flot, sikke dygtig du er.
Det et en personbil køre tæt på din lastbil er på ingen måde farligt for dig. Men alligevel vil du udføre en livsfarlig handling. Sikke dygtig du er, tror vist at aben her er dig. Der er vist en grund til at du blev lastbil chauffør.
Hvor mange gange har jeg efterhånden påpeget at jeg kun køre tæt på hvis forankørende ikke trækker ind når der er plads, hvilket du jo sikkert gør. Så hvad er problemet?
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Så nu vil du så bare flytter den situation, du for alt i verden vil undgå i yderbanen, ind i inderbanen i stedet?
Var det ikke lidt for tidlig at begynde at pudse glorien!
nov 2013
Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 875
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
Man siger jo også altid, at man skal overhale en stribe lastbiler i én overhaling.
Martin E -> Hvis dine indlæg til debatten udelukkende går på nedladende bemærkninger om folks profession, synes du så ikke du skulle pakke dig. Det er da hamrende usagligt.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Selvfølgelig skal man se, om det er forsvarligt at udføre den slags moves og er der for lidt plads, så trykker man den af og trækker ind mellem de andre lastbiler, hvor der er mere plads...
Pointen var bare, at man skal vise hensyn i trafikken. Og ikke bare blindt stå på sin ret, eller endda svare tilbage og udsætte de andre for fare, hvis man føler, at ens" ret bliver krænket"...
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Og hvem fan har fortalt dig, at man skal overhale en stribe lastbiler i én overhaling?? Det er sgu da i dén grad en vurderingssag, hvor man skal tage hensyn til ens egen hastighed vs. lastbilernes hastighed vs. bagfrakommendes hastighed vs. situationen forude og alt andet...?
Og hvor langt skal der være mellem lastbiler, for det bliver til "en stribe lastbiler"?? Hele højre vognbane kan jo på denne måde altid betegnes som en stribe lastbiler, for der kommer én før eller siden...
Det er måske derforde fleste ældre damer kaster sig ud i midterbanen, så snart de kommer ind på motorvejen, for højre er en "lastbilsbane"?
nov 2007
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 401
maj 2007
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 452
Du mener simpelthen at man bare skal finde sig i der er nogen der køre helt hen i vejret. skynde at trække ind mellem 3 lastbiler der som regel ligger lige i røven på hinanden fordi en klovn har travlt med at komme hjem til sin syge moster på fyn ?. Klart der er nogle der køre af lort når de kan føle sig som konger af motorvejen og alle viger for dem, selvom det er med sit eget liv og andres man gambler med for at komme ind mellem 3 lastbiler.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
Læs lige hvad jeg skrev i #188 igen.
Men hvis man læser dine udtalelser, kan man vist fornemme en vis aggressivitet og fjendtlighed overfor andre bilister. På de 10 linjer, du nåede at spytte ud i denne tråd, skulle man fristes til at tro, at du muligvis ikke er den mest tålmodig og overbærende bilist derude.
Det er en top-10 over hvordan du tænker i trafikken.:
1. de andre er røvhuller
2. du har lyst til at klodse bremserne
3. de andre er idioter
4. så kan de lære det.............
5. gider ikke finde mig i det
6. de andre er klovne
7. de skal da bare hjem til sin syge moster
8. folk kører af lort til
9. de tror, at de er konger af motorvejen.
10. ...og det skal de fandeme ikke tro.
Du er én af dem, som tror, at svare tilbage på andres dumhed med en anden dumhed er vejen frem. Det gjorde jeg også dengang, jeg var 18. Men efter knap 2 millioner kilometer bag rattet har jeg lært, at hidse sig op overfor andre "idioter" hjælper IKKE. Så beklager, jeg ikke tænker præcis ligesom dig.
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 45
Har ikke noget som helst at gøre med, at jeg føler mig truffet. Men hvis der ved et tilfælde er en der kommer for tæt på dig, føler du dig i din gode ret til at hakke bremsen i?
Du er sikkert en af de klaphatte, som tror, at du bare kan trække ud fordi du blinker med blinklyset og så må alle andre ellers holde tilbage for dig, fordi du har en større vogn end de fleste andre?
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
Det er da pænt af dig at trække ind for en anden, som du har opdaget komme med for høj hastighed bagfra. Men du ender jo bare med selv at begå en ulovlighed for at hjælpe en anden med at undgå at lave en.
Var det ikke smartere at nøjes med den ene ulovlighed som den anden begår, og så undgå at lave en ny, og involverer endnu flere personer?
Og du bliver jo ved med at forsvarer dig med at, det ikke er så slemt at begå en ulovlighed, når bare de andre også gør det! Og det holder jo ikke, hvor ender vi så henne.
Undskyld svartiden, men jeg skulle lige ud og kører nogle af alle de kilometer vi påstår at have kørt!
jan 2009
Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 152 Svar: 3.172
Og nej. Vores biler kan kun køre 80 km/t. Så jeg overhaler aldrig.
mar 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 45
Men det ændrer stadig ikke på, at jeg synes det er ufattelig dumt at sætte andres liv i fare ved at klodse bremsen, fordi du føler dig provokeret!
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Du er en rigtig typisk lastbil chauffør. Du tror at du er herre over vejene og dermed også andres liv. Fordi du føler dig provokeret, så skal det koste bagvedkørende livet? Hvis det er din holdning, så er der vist ingen tvivl om hvem mongolen eller aben er her. Det er tydeligvis dig. At vi så er nogle der også bryder loven er en anden snak, men du er godt nok ikke særlig klog.
Hvem har forresten bildt dig ind at 98% af alle ulykker sker grundet manglende afstand til forankørende? Eller det er måske et faktum du selv har siddet i din lastbil og opfundet for at retfærdiggøre dine idiotiske handlinger.
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 8
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
feb 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 8
Overhaling indenom