{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

Klip ved overhaling? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg kørte med min mor tidligt i dag i en 70km/t zone.
Der startede følgende diskussion fordi efter et kryds hvor jeg kørte bag en anden bil. Han var utrolig langsom(typen som efter et krydser laangsomt speeder op til 50km/t, selvom det 70km/t). Så vælger jeg så at overhale INDENOM med det samme, altså da han stadig kører de 30km/t og jeg når så op på de 70 på ingen tid (250hk).. men så sad min mor ved siden af og vi begynder at diskutere, men jeg mener da ikke man kan få et klip når man afholder hastigheden? lige meget hvor hurtigt man accelere? Altså self. giver det at overhale indenom et klip, men også når man overholder hastighedsgrænsen?

Hvem har ret? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klip ved overhaling?
  • #1   21. maj 2008 du får et klip for overhalingen indenom ikke for at køre det du må selvfølgelig.

• #3   21. maj 2008 Din mor har ret. Du må ikke overhale indenom uanset hvad årsagen så en måtte være.

• #4   21. maj 2008 Din mor har ret. Hastigheden har ikke noget med det at gøre. Det er et kapitel for sig selv. Du skal have et klip for det jf. Fl. §125.

Derudover skulle du fandme også have klippet pappet. Du kører jo ad h.... til.

• #5   21. maj 2008 Hvis du trækker fra venstre til højrebane for at overhale ham, så er det en overhaling indenom, og det giver et klip + en bøde....

• #6   21. maj 2008 nej du får ikke noget klip for hurtig acceleration, men politiet kunne eventuelt have stopper dig hvis de var bekymrede for om du stoppede når du nåede de 70.

Jeg ved faktisk ikke om du får et klip ved at overhale inden om, men tilladt er det ikke. Men hvis i holder ved siden af hinanden i et kryds og han holder på ydersiden, gør det ikke noget at du accelerere hurtigere end ham.

ps. så er det generelt folk med mange heste under hjælmen som brokker sig over langsomme billister generelt. Og det er helt forståeligt

• #7   21. maj 2008 DET kommer helt an på hvor og hvordan vejen er udformet !!

• #8   21. maj 2008 Men hvis begge biler står stille ved et kryds og sætter igang samtidig. At den inderste så kommer forrest sker der vel ikke noget ved??

• #9   21. maj 2008 philip H. Ja det kan du have ret i mht. til det sidste du skriver dér smiley

Mit problem er bare at den 70zone ved mig kører de fleste 50km.. og det irriterer mig grænseløst.. men igen intet at gøre ved.

Mht overhaling indenom selvom man holder fartgrænsen så blev jeg klogere ( :

• #10   21. maj 2008 Og nej vi holdt ikke begge i et kryds ved siden af hinanden, så var jeg gone for længst. vi holdt begge i ydersporet og ingen i indersporet, men ja det er vel bare at køre 50km ligesom ham i ydersporet og nyde den danske lov .....

• #12   21. maj 2008 hvis vejen er 2 sporet, så hedder det bare en forbi kørsel.

Hvis du ikke kører for stærkt eller hasarderet så sker der ingen ting

• #13   21. maj 2008 Martin P en forbikørsel er når der er tæt trafik... ellers er det en overhaling.

• #14   21. maj 2008 jeg har også hørt det hedder en forbikørsel, når bare man køre hvad man må, fordi så er det jo de andre der ikke køre hurtigt nok. så vil sige det er i orden og gøre. uanset hvad andre siger, så vil jeg mene det er en forbikørsel.

• #15   21. maj 2008 ¹ Negeren ¹: lige mine ord smiley

• #16   21. maj 2008 Overhaling

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af ikke registreringspligtig knallert kan overhale køretøjer af andre arter til højre.

Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, herunder særlig:

1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden hindring for overhalingen,

2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet køretøj,

3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og

4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne.

Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i øvrigt er opfyldt.

Stk. 4. Køretøj, som anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed overhales på den måde, der er mest hensigtsmæssig.

§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Stk. 2. Hvis et køretøj føres med lav hastighed eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet, eller der er modkørende færdsel, skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel. Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart dette er muligt, og eventuelt helt standse.

Forbud mod overhaling

§ 23. Overhaling må ikke foretages:

1) umiddelbart foran eller i vejkryds, medmindre:

a) køretøjerne er placeret i vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, jf. § 16, stk. 1,

b) overhaling skal ske til højre af hensyn til køretøj, der svinger til venstre,

c) færdslen i krydset reguleres af politi eller ved signalanlæg, eller

d) færdslen på den krydsende vej har ubetinget vigepligt i medfør af § 26,

2) umiddelbart foran eller på en jernbaneoverkørsel, eller

3) når oversigten foran eller på uoverskuelig bakke eller i vejkurve er begrænset, medmindre kørebanen i kørselsretningen har mindst to vognbaner, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved overhaling af tohjulet cykel og tohjulet ikke registreringspligtig knallert.

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette ikke som overhaling.

• #17   21. maj 2008 Så din mor har ret...

• #18   21. maj 2008 Her er listet hvad man kan få klip for jf. færdselsloven:

Fremkørsel mod rødt lyssignal, kørsel mod kørselsretningen, overskridelse af spærrelinjer eller overskridelse af ubrudt kantlinje i forbindelse med ulovlig kørsel i nødspor (færdselslovens § 4, stk. 1 og 2).

Tilsidesættelse af reglerne om kørsel over jernbanespor (færdselslovens § 5, stk. 2).

Kørsel med for kort afstand til forankørende (færdselslovens § 15, stk. 3, 1. pkt.).

Kørsel venstre om helleanlæg (færdselslovens § 15, stk. 4).

Ændring af færdselsretning og placering mv. til fare eller ulempe for andre (færdselslovens § 16, stk. 2, og § 18, stk. 1 og 2).

Tilsidesættelse af reglerne om overhaling (færdselslovens § 21, stk. 1-3).

Forøgelse af hastigheden, når man overhales (færdselslovens § 22, stk. 1).

Tilsidesættelse af forbud mod overhaling (færdselslovens § 23 og forbud fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning).

Tilsidesættelse af reglerne om vognbaneskift (færdselslovens § 24, stk. 1).

Overhaling ved fodgængerfelt (færdselslovens § 25).

Tilsidesættelse af vigepligt (færdselslovens § 26, stk. 2-4 og 6, eller vigepligt fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning).

Kap- og væddekørsel (færdselslovens § 37, stk. 4).

Overskridelse af hastighedsgrænse med mere end 30 pct.
    (færdselslovens § 42-43 a eller anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller anden afmærkning).

Manglende anvendelse af sikkerhedsudstyr for passagerer under 15 år (færdselslovens § 80, stk. 4, og § 81, stk. 3).

Kommentér på:
Klip ved overhaling?

Annonce