2.506 visninger
|
Oprettet:
E85 {{forumTopicSubject}}
Af inspiration fra en gammel tråd ville jeg gerne have forklaret hvorfor "danske" biler ikke ville kunne klare at køre på E85 benzin?
Jeg har kørt på det for 5. år i træk til syden
Jeg er med på at det indeholder større energi = flere heste, men da ikke i et omfang der ville være et problem - eller hvad?
Tråden er i øvrigt denne:
http://www.bilgalleri.dk/forum/Generel-Diskussion/585473-e85_i_dk
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.125
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.610
Er etanol betydelig tykkere end benzin? I så fald, at 10% har så stor en betydning for tykkelsen? Har du et link til noget læsestof omkring den påstand?
Men er det fordi en del gamle biler ikke kan klare det i benzin pumpen og/eller manglende motorstying? De fleste tyske biler, kommer vel fra samme fabrikker som de danske kommer fra.
Min daglige Aygo har kørt godt og vel 20.000km på E85 uden at hoste - tværtimod.
Og så er der en i den gamle tråd en der siger at pakninger ikke holder?
Læs ikke mit indlæg som kritisk negativt - jeg ønsker blot at blive oplyst
okt 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 31 Svar: 33
En del nyere biler er bygget til det, men stort set alle andre køretøjer herhjemme vil tage skade at køre på højere ethanolblandinger. Derfor er lovkravet også slækket igen, så at biobenzin skal udfases ved indfasning af andre typer. Biobrændstofferne er også et dyrt bekendtskab for Danmark. Den tvungne brug af 5,75 procent biobrændstoffer for tiden, pålægger iøvrigt samfundet ekstraomkostninger på ca. en halv milliard kroner om året - hvilket er tal som meget nemt kan slås op. Desuden forurener det også mere, selvom det dog er mere CO2-neutralt. Så derfor er E-benzin ikke noget som endnu er blevet populært herhjemme...
http://ing.dk/artikel/tysk-indforelse-af-biobenzin-er-et-kaempeflop-117126
http://ing.dk/artikel/biobenzin-sviner-mere-end-almindelig-benzin-72855
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.125
Og da en benzinpumpe normalt bliver smurt af benzinen der kommer igennem samt kølet af det så kan du regne ud hvordan den vil have det med E85 hvor den skal arbejde mere for at yde samme flow og får dårligere køling og smørrelse
Der er påstande om at flexifuel biler (som kan køre på begge dele) kræver mindre vedligeholdelse da Ethanol forbrændingen er renere end benzinforbrændingen. Hvor meget hold der er i det ved jeg egentlig ikke, men det lyder meget fornuftigt.
Jeg ville ikke køre E85 på en bil jeg ikke var sikker på var bygget til det. Man risikerer at bilen tændingsbanker og resultatet er et hul i et stempel eller flere
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 5.280
det har nu bare et energi indhold der er ca de der 30% lavere end benzin. og det er sådan set derfor for at man skal have en større mængde brændstof igennem. og nok også derfor at brændstof økonomien ikke bliver bedre.
at det æder gummi er skam go nok og nok også derfor os at det bliver frarådet at biler der ikke er beregnet til at køre på et større ethanol indhold end de 5% vi har her i dk køre på hverken E85 eller biodiesel
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.125
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.125
1L benzin = 1,4L E85 = 1,5L E100 for at få samme BTU
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.125
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 5.280
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.610
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.125
E85