{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.687 visninger | Oprettet:

E85 {{forumTopicSubject}}

Af inspiration fra en gammel tråd ville jeg gerne have forklaret hvorfor "danske" biler ikke ville kunne klare at køre på E85 benzin? smiley

Jeg har kørt på det for 5. år i træk til syden smiley

Jeg er med på at det indeholder større energi = flere heste, men da ikke i et omfang der ville være et problem - eller hvad?

Tråden er i øvrigt denne:
http://www.bilgalleri.dk/forum/Generel-Diskussion/585473-e85_i_dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  E85
  • #1   31. jul 2014 Tja for det første kræver det at pumpen kan køre med E85 som er noget tykkere end normal benzin. For det andet kræver det motorstyringen kan finde ud af at skifte rundt. Det eneste man reelt set skal være obs på er at de to ting skal kunne arbejde med E85 ellers er der ingen problemer i det. Folk der tror E85 automatisk giver flere hk skal vidst have revideret deres viden på det punkt. .

  • #2   31. jul 2014 Jeg ved godt at man ikke bare lige får flere heste ud af E85 smiley det kræver lidt ekstra tiltag.

    Er etanol betydelig tykkere end benzin? I så fald, at 10% har så stor en betydning for tykkelsen? Har du et link til noget læsestof omkring den påstand? smiley

    Men er det fordi en del gamle biler ikke kan klare det i benzin pumpen og/eller manglende motorstying? De fleste tyske biler, kommer vel fra samme fabrikker som de danske kommer fra.
    Min daglige Aygo har kørt godt og vel 20.000km på E85 uden at hoste - tværtimod.
    Og så er der en i den gamle tråd en der siger at pakninger ikke holder?

    Læs ikke mit indlæg som kritisk negativt - jeg ønsker blot at blive oplyst smiley


  • #3   31. jul 2014 Ethanolen æder alle tætninger og gummi, som ikke er af en særlig type som kan klare etanol. Det er derfor ikke BARE lige at skifte over til E85, og også derfor at man holder biobenzin nede under de lovpligtige 5,75% i blandingen. Hvis den ligger væsentligt derover, er der risiko for at slanger, pumpe og pakninger ædes op, og benzinen pludselig vælter ud på vejen under kørsel.

    En del nyere biler er bygget til det, men stort set alle andre køretøjer herhjemme vil tage skade at køre på højere ethanolblandinger. Derfor er lovkravet også slækket igen, så at biobenzin skal udfases ved indfasning af andre typer. Biobrændstofferne er også et dyrt bekendtskab for Danmark. Den tvungne brug af 5,75 procent biobrændstoffer for tiden, pålægger iøvrigt samfundet ekstraomkostninger på ca. en halv milliard kroner om året - hvilket er tal som meget nemt kan slås op. Desuden forurener det også mere, selvom det dog er mere CO2-neutralt. Så derfor er E-benzin ikke noget som endnu er blevet populært herhjemme...

    http://ing.dk/artikel/tysk-indforelse-af-biobenzin-er-et-kaempeflop-117126
    http://ing.dk/artikel/biobenzin-sviner-mere-end-almindelig-benzin-72855


  • #4   31. jul 2014 Altså der er en grund til man rater benzinpumper til lavere effekt når det er Ethanol frem for almindelig benzin. Det er netop fordi det er tykkere og derfor kræver større flow at få sammen mængde igennem.

    Og da en benzinpumpe normalt bliver smurt af benzinen der kommer igennem samt kølet af det så kan du regne ud hvordan den vil have det med E85 hvor den skal arbejde mere for at yde samme flow og får dårligere køling og smørrelse smiley Det har intet med pakningerne at gøre.

    Der er påstande om at flexifuel biler (som kan køre på begge dele) kræver mindre vedligeholdelse da Ethanol forbrændingen er renere end benzinforbrændingen. Hvor meget hold der er i det ved jeg egentlig ikke, men det lyder meget fornuftigt.

    Jeg ville ikke køre E85 på en bil jeg ikke var sikker på var bygget til det. Man risikerer at bilen tændingsbanker og resultatet er et hul i et stempel eller flere


  • #6   31. jul 2014 tykkere ? den var ny


    det har nu bare et energi indhold der er ca de der 30% lavere end benzin. og det er sådan set derfor for at man skal have en større mængde brændstof igennem. og nok også derfor at brændstof økonomien ikke bliver bedre.

    at det æder gummi er skam go nok og nok også derfor os at det bliver frarådet at biler der ikke er beregnet til at køre på et større ethanol indhold end de 5% vi har her i dk køre på hverken E85 eller biodiesel


  • #7   31. jul 2014 HARTMANN, du er så gal på den må jeg sige. Densiteten i Ethanol er en helt anden end benzin. Virkningsgraden på Ethanol er 1L benzin indeholder samme energi som 1,4L Ethanol. Altså er vi faktisk kun 60% af virkningsgraden i forhold til benzin. Fordelen er renere forbrænding da Ethanol er en alkohol. Den vil ikke opløse gummi, men affedte gummi der ikke er kemiresistent (hvilket pakninger i motoren og benzinslanger og punmper jo er. Så det er noget sludder at det vil æde pakningerne.

  • #8   31. jul 2014 P.S efter som Ethanol er en alkohol tiltrækker den vand hvilket nedsætter virkningsgraden endnu mere.

    1L benzin = 1,4L E85 = 1,5L E100 for at få samme BTU smiley


  • #10   31. jul 2014 godt så smiley

  • #11   31. jul 2014 Tak for svarende smiley Der var en del lærerigt smiley Særligt på det Myte link du smed Jubidtion smiley

  • #12   31. jul 2014 Man er aldrig for gammel til at lære.Man kan tage det for hvad det er. Næsten alle lastbiler og mange personbiler i Brasillien har de sidste 30 år kørt på Ethanol

Kommentér på:
E85

Annonce