{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.736 visninger | Oprettet:

Steffen N
Steffen N
Tilmeldt:
3. jan 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Brugt BMW vs. Ny mindre bil {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg står i en situation hvor jeg gerne vil købe min første bil i en alder af 28 år, men er stærkt i tvivl om hvad som giver mening. Mit estimerede kørselsbehov ligger i omegnen af 10.000 om året, måske mindre da jeg ikke har så langt på arbejde og af og til regner med at tage cyklen også.
Havde oprindeligt en af de små mikrobiler i tankerne, men må konstatere at det er lige lidt nok plads, da der også gerne skulle kunne være barnesæde uden at passagersædet er klemt helt op i forruden, samt diverse andre ting (fx. klapvogn, golfudstyr eller lign.), hvorfor fx VW Up eller Citroen C1 og lign. bliver lige det mindste.

Når det er sagt, så kunne jeg da også godt tænke mig, at være godt kørende - derfor mit spørgsmål. Jeg har set lidt på en ældre BMW 1-serie eller 3-serie (benzin), fra årgang 2006-2009 (alt efter pris mm.), som står til et sted mellem 120-160.000 kroner med 150-200k på tælleren.
Modsat kunne det måske også være meget fedt, at få en masse lækkert ekstraudstyr med i en ny bil ala Seat Ibiza eller Peugeot 208 (bak-sensor, touchskærm, navigation, bluetooth mm.), som ligeledes står til ca. 150.000.

Er der nogle der har erfaringer med ældre BMW'er 1- eller 3-serie, hvad er vedligeholdelsesomkostningerne på en sådan vs. omkostningerne på en ny mindre bil? Hvor får man bedste køreegenskaber/mest glæde og hvad tænker I vil være det bedste valg? Hvor får man mest bil for pengene?

Har fx. kig på denne BMW 316i fra 2008: http://www.au2vest.dk/bilsalg/BMW-316i-1-6/?bil=5f99ea44-520f-41f0-9656-497b591c1ae7

Jeg har selvfølgelig også overvejet en lettere brugt bil i Ibiza/208/Polo klassen - dog er det meget begrænset hvor mange af disse, som har "moderne" ekstraudstyr såsom touchskærm, baksensor osv.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.

Steffen.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brugt BMW vs. Ny mindre bil
  • #1   14. sep 2015 Mange af de bmw'er du kigger på er skam mere mekanisk solide end de nye discount biler der, tilgengæld er de jo så uden garanti hvilket sparer dig for eventuelle udgifter.

    Altså til dit behov ville jeg sige at mikrobilerne er lidt mere fornuftige uden at afskrive bmw'erne da de lægger sit tæt op ad, personligt havde jeg nok valgt bmw'erne udfra køreglæden, det ekstra udstyr/plads og "status" (mange griner af mænd i kone biler, ingen griner af en mand i en "ny" BMW)

    Men hvad med at låne en smule ekstra og få en ny BMW? evt. en 218i coupé?


  • #2   14. sep 2015 Køreglæde!...hvis det betyder noget for dig så er valget simpelt;) hvis det bare er et transportmiddel så er det fornuftige valg vel en en lille ny bil.. men der er bare ikke plads til en barnevogn så skal det Ihvertfald være en Micro barnevogn..

  • #3   14. sep 2015 Har du egentligt overvejet noget som denne? smiley
    http://www.dba.dk/audi-a3-19-tdi-attraction-sb/id-503801681/


  • #4   14. sep 2015 Hej Steffen. Godt spørgsmål - handler det om penge, så vil det være billigst at vælge en ny lille bil med garanti og lidt ekstra udstyr for pengene. Køreegenskaber og køreglæde derimod, det bliver aldrig rigtig godt i de små biler, derfor vil jeg til enhver tid anbefale fx den brugte BMW du kigger på, eller andet af samme type. Såfremt du ikke er presset på pengepungen, og ikke har noget imod lidt højere vedligeholdelsesomkostninger, så vil du få mest glæde af en lidt ældre Premium bil. Selvom den har kørt 150-300.000 km, så vil den stadig køre bedre end de små nye biler i dag. Husk at se efter servicebogen, er bilen vedligeholdt hele vejen igennem, så er der ingen grund til at frygte noget.
    Mvh. Dennis


  • #5   14. sep 2015 Lige den BMW du foreslår der er nok ikke hammer skæg at køre i, omend du får noget lækker kvalitet i forhold til en 208/Clio eller i den duer.

    Udstyrsmæssigt har den heller ikke noget de nye biler ikke har.
    Var jeg dig havde jeg kigget efter en Yaris Hybrid/208 eller noget i den duer. Du vil blive glad for der ikke er nogen omkostninger på bilen det første lange stykke tid.


  • #6   14. sep 2015 Du lyder ikke til at være bil entusiast. Derfor finder du måske stor køreglæde i f.eks. en ny Peugeot 208.
    Hvis du bare kigger bare bilen som en transport genstand, som skal være økonomisk, så køb/lease en af de nye discount biler fra forhandleren. Så er du dækket ind med garanti.
    Hvis du kender lidt til biler og godt kan nyde 0-100 på under 15 sek og kan lide at trække den rundt i sving med bagenden hængende sidelæns. Så skal du kigge efter en BMW med 150+ hestekræfter. En 1-serie kan sagtens være 'nok' for dig. Det fede ved en BMW med OK motor er at den har 2 personligheder. Den kan køres som en super behagelig cruiser, men også som en racer smiley


  • #7   14. sep 2015 nu har jeg aldrig set en up indefra. men min svigerfar har en bmw 1 serie den nye model. og der er altså ikke meget plads bag i til en autostol.

  • #8   14. sep 2015 Havde købt en loaded Swift fra ny.
    1. Den er gennemtestet
    2. Den køre rigtig godt.
    3. ingen turbo som kan gå i stykker og generelt en stærk motor.
    4. Den er rummelig og nem at køre.

    Minus
    Der er en ny afløser "Berleno" på vej der sku få en turbo benzin motor og den er ved første øjekast grim, men har vokset en del på mig
    Fordelen er at venter du til den er lanceret så der penge at spare på restlagret.

    Peugeot'en er jeg ikke til pga den multifunktions skærm
    Og Ibiza fordi VAG har lavet nogle uheldige motore som kan blive et dyrt bekendtskab



  • #9   14. sep 2015 Køb bmw 6cyl evt du har lyden. Vælge en e39er evt 528i kanon valg de har det meste udstyr. El der el ruder board computer. Fartpilot el soltag el justerbar rat. Manuelgear og jeg kunne blive ved. Sådan en 528i kan erhverves for omkring 45.000kr og du er godt kørende og mht km pr ltr de går gerne en 14/15km pr ltr det ca det min egen går. Handler self om hvordan du køre

    Bare en ting du ALDRIG må gøre med mindre du vil ha ny motor krudt den af før du har kørt minimum 25km så olien varm og så giver den ellers bare 6.500rpm


  • #10   14. sep 2015 Den manuelle gearkasse i en É39 528 er sku dumt. Den motor fungere kanont med automatgear og den manuelle kasse stinker Max alt dør tungt og kluntet



  • #11   14. sep 2015 #9
    25 km er måske lige i overkanten smiley , sådan var det måske med de gamle m21 eller m51 motorer.
    Nu har jeg selv en 320i m52, når temperaturnålen har stået på midten af instrumentet i ca 15 - 20 min, så plejer jeg at give den noget pedal, har aldrig haft problemer.
    Men ja OP, som udgangspunkt så skal man lige sørge for at de er godt driftsvarme smiley


  • #12   14. sep 2015 Vi stod i ca samme scenarie sidst vi købte bil. Vi endte med at købe en E46 320D Touring fra 2000 med 215k på klokken, og jeg har ikke fortrudt det 1 sekund.
    Batteriet har været afladet 2 gange, som har gjort den ikke har kunnet starte på de 7 år vi har haft den nu. Det har været det eneste der har gjort jeg ikke har kunnet kommet på arbejde i den.
    Selvom den er fra 2000 køre den bedre end mange af de nye biler, også lidt større biler.
    Men jeg har også holdt den godt, den er lidt rust hist og pist efterhånden, men mekanisk er de rigtig godt bygget

    Jeg havde uden at blinke valgt bmwén smiley


  • #13   14. sep 2015 Har du undersøgt forsikrings priser ?
    Jeg tror personligt jeg ville starte med en micro bil.


  • Steffen N
    Steffen N Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #15   14. sep 2015 Mange tak for svar alle sammen..

    #1 Prisen på 218i'eren bliver lige det skarpeste synes jeg.

    #3 Jeg har faktisk også overvejet Audi, dog er jeg ikke så stor fan af A3, så det skulle være noget i A4-klassen eller lign., så vidt jeg kan orientere mig er Audi også en god stabil bil?

    #4 Når du siger Premium bil, tænker du så fx 5-serie? Noget ala dette: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/523i/25/2516028
    Det jeg er mest bange for ved at købe en "gammel" bil der er 10+ år, er at jeg pludselig får en stor uventet værkstedsregning på et eller andet dumt - men det er måske ikke så ofte at det er tilfældet med de større ældre serier? Så vidt jeg kan se prismæssig, så vil jeg lande i perioden 2003-2006 hvis man går op i en 5-serie.

    #5 Tak for feedback - det var faktisk også en af de ting jeg tænkte kunne være nice ved at købe nyt, at man i de første par år ikke får nogle uventede udgifter.

    #8 Jeg er faktisk ikke så meget til Swift'en. En af mine gode kammerater har haft en jeg også har kørt meget, men jeg må indrømme, jeg blev aldrig helt vild med den faktisk. Skal dog ikke kunne sige hvordan den nye er i forhold til smiley
    Men tak for info ang. Peugeot'en og Ibiza'en.

    #9-11 Jeg prøver at se hvad jeg har af muligheder i den lidt større klasse. Er dog bange for at få fat i en lidt for "gammel" bil, da jeg tænker at det hurtigt kan blive en dyr fornøjelse på værkstedet?

    #12 Lyder til at du har stået i den præcis samme situation, det er bestemt taget til efterretning smiley

    #13 Ja, jeg skal lige have dobbelt-checket med mit forsikringsselskab. Men jeg har et rigtig billigt selskab, og kan på deres online beregner se at jeg på en mikrobil lander på ca. 5.000 årligt med kasko og på en BMW 3- eller 5-serie lander på ca. 8.000 (alt efter model og heste). Boede sammen med en tidligere kæreste hvor vi fik forsikret vores (hendes) Seat Leon til ca. 5,5k inkl Kasko da jeg var 24-25 år, så vil antage at den online beregning holder nogenlunde stik stadig.

    #14 Noteret smiley

    Er der nogen af jer der selv har en BMW, hvor store er vedligheholdelsesomkostninger? Kan man regne med fx. 0,5 kroner pr KM eller hvordan skal man forholde sig til det? ..og hvad med en ny lille bil?

    Derudover - hvor mange kilometer er "for meget" på en brugt model. Fx en 5-serie fra 2006 der har gået 273.000?


  • #16   14. sep 2015 Tror ikke du skal være så bange for de har kørt "lidt" langt, så længe service bogen er helt fyldt eller tæt på. skulle der ikke være det store.
    Jeg har en Bmw E39, 523i fra 96, den har kørt 400.000km, den køre bare. Har lige skiftet støddæmper, bærearme og bøsninger på den. samt olie og filtre. For 6500kr. Godt nok har min svigerfar, som er mekaniker skiftet det. Men i reservedele er det ikke mange penge. Så ern 3-5serie fra 03-06 og op. Det er bare at købe en, du vil ikke fortryde det. Der er også plads til barnevogn osv...


  • Steffen N
    Steffen N Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #17   15. sep 2015 Super, tak for svar. Jeg prøver at se lidt hvad der er på markedet og prøve nogle forskellige.

  • #18   15. sep 2015 Steffen, med Premium mener jeg biler af lidt højere kvalitet, BMW, Audi osv.

  • Steffen N
    Steffen N Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #19   20. sep 2015 Super - tak for svar. Jeg har været ude at prøvekøre en 523i som jeg nok ender med at købe smiley

  • Steffen N
    Steffen N Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #20   3. okt 2015 For lige at følge op på tråden. Jeg har nu købt bil, det blev en Årgang 2006, BMW 325i med alt ekstraudstyr - og den kører som en drøm! smiley

  • #21   3. okt 2015 tillykke med den! Den blir du glad for. ??

Kommentér på:
Brugt BMW vs. Ny mindre bil

Annonce