{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.950 visninger | Oprettet:

Tid for olieskift med 10w-60 {{forumTopicSubject}}

Det er ved at være tid for et olieskift på Alfa'en og leder derfor efter en 10w-60 olie i en god kvalitet og til en fornuftig pris.

Har fundet dette tilbud:

Shell Helix Ultra 10W-60 Racing i 5 Liter dunk til 334,95 kr - leveret.

-hos daekonline.dk

http://www.daekonline.dk/cgi-bin/oshop.pl?item_id=465&&dsco=123&cart_id=43389784.123.2139&Cookie=&oil_category=all&oil_viscosity=10w-60&oil_release=acea-a3&vehicle_disabled=1

En rigtig fin pris, men er der nogen der har erfaring med denne olie ?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tid for olieskift med 10w-60
  • #1   21. okt 2015 Castrol fra oliebiksen.dk det bruger jeg hver forår når jeg skifter olie.

  • #2   21. okt 2015 Ja det er fint.. smiley

    Men nu er det jo så Shell-olien jeg spørger om smiley


  • #3   21. okt 2015 Jep. Og jeg foreslår Castrol i stedet smiley

  • #4   21. okt 2015 Jov deeet... smiley

  • #5   21. okt 2015 hvis det er din Alfa 156 2,0 JTS andbefaler alfa selv en olie der hedder : selenia 10w40 20k eller Selenia 5w40 WR

    men mange folk på alfa forumer andbefaler : Castrol 10W60 Edge Sport


  • #6   21. okt 2015 undskyld skrot den Selenia 5w40 WR det er til Diesel smiley

    men jeg ville ikke selv købe shell olie i mine øjne er det ikke bedre en thansens "billige" olie eller harald skrald olie


  • #7   21. okt 2015 Okay ???? Det undrer mig hvis et stort og kendt firma som Shell skulle "lægge navn" til "dårlige" motorolier... smiley
    Hva' bygger du din påstand på ?
    Er der nogle tests man ka' læse et eller andet sted ?


  • #8   21. okt 2015 nej jeg siger heller ikke at det nødvendigvis er en dårlig olie den kan muligvis være bedre eller ligeså god som en castrol... jeg siger kun at jeg ikke selv vil bruge det, da jeg med garanti ved at castrolen har alle de rigtige additiver som din motor har brug for, for optimal smørring efter som rigtig mange alfa forhandler og specialister bruger det på kundebiler og selv køre med det.

    Prøvede så ment bare at ytre min mening om den situation du befinder dig i med hensyn til at tage det rigtige valg af olie da det har stor betydning for hvor længe din motor holder smiley


  • #9   21. okt 2015 Det er helt fint. Har jo selv bedt om jeres mening. smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #10   21. okt 2015 med mindre du køre din bil megt hårdt med omdrejninger op i maks til hverdag er det at skyde gråspurve med kanoner men jeg ville tage den fra total det bruger mange der køre motor sport

  • #11   21. okt 2015 Altså hverken Shell eller Castrol vil forårsage et motorhavari på motoren, det er vigtigere at skifte hyppigere end at hænge sig op i lige præcis et given mærke..

    Men jeg ville væge Castrol Edge fra landberg.dk


  • #12   21. okt 2015 Liqui moly er uden tvivl det bedste, derefter Castrol og så Shell helix! Men bruger selv helix, det er rigtig god kvalitet, har dog ikke erfaring lige med den type.

  • #13   21. okt 2015 tobias har du noget til at bakke den besvarelse op med ?? udover div fanboy kommentarer fra google eller alfa klubben ?

  • #14   22. okt 2015 Hvis du nu ændrede din attitude lidt kunne det hjælpe, kan godt mærke på dig at du ikke er særlig populær.
    Ville også være sur og gnaven hvis jeg skulle køre rundt i en BMW hver dag og bare fordi din bil er bygget af nogle sindssyg hidsige tyskere behøver du ikke være det.
    Kommentare på Google? Spændende, vidste ikke Google var et socialt netværk nu!


    profilbillede
  • #15   22. okt 2015 Hvis den overholdes specs for hvilken olie din motor skal have, skal du ikke være nervøs. Hellere købe lidt billigere olie og så skifte oftere, men overvej om 10/60 er den rigtig type for netop din motor. Hvad bruges der orginalt ?

  • #16   22. okt 2015 10 - 60 er den rigtige type til denne motor og tror at alle moderne olier er fine at bruge, der er nok ikke den store forskel på dem!

  • #17   22. okt 2015 Altså, der hældes orginalt 10/60 på

  • #18   22. okt 2015 Jep

  • #19   22. okt 2015 Ok så en "readers poll " forbruger analyse fra autobild er simpelthen gældende som "kvalitets" analyse smiley

  • #20   22. okt 2015 Tobias stop dig selv smiley

  • #21   22. okt 2015 Olie har mange formåle, dette var en test af et af de mange formål, primært alle moderne olier er fine at bruge.

  • #22   22. okt 2015 Hvad gik testen da ud på, at spørge folk hvad de bedst kan lide ??

  • #23   22. okt 2015 Ved godt du ikke er særlig intelligent, men læs hvad der står på billedet! smiley

  • #24   22. okt 2015 bare giv op Mirza , han er TOTAL blank ham tobias der ...


  • #25   23. okt 2015 Jeg har læst billedet, og du siger "olie har mange formåle, dette var en test af et af de mange formål"

    Hvilket formål havde testen, at spørge hvad folk bedst kan lide ??

    Og hvilket fagligt belæg har folk for at svare på hvilken olie er bedst ??

    Hvis du ikke forstår min skepsis overfor den "test" og har svært ved at forklare mig det, så bør du overveje om det overhovedet var en test, eller om det var en "test"


  • #26   23. okt 2015 "Lubricant" det kan du vel forstå hvad betyder? smiley

  • #27   23. okt 2015 Forstår du ikke hvad jeg spørger om ??

    Testen går ud på at spørge BRUGERNE om hvilken olie er den bedste ?? Hvad ved brugerne om olie, det svarer til at spørge på BG hvilket dæk er det bedste, mens 9/10 af brugere kun har prøvet 2 mærker de sidste 10 år...

    Har du en undersøgelse hvor olierne rent faktisk er blevet undersøgt og testet ?


  • #28   23. okt 2015 Der må være nogen der føler sig ramt? Det er bare olie! Du snakker som gælder det liv eller død, tænk at hidse sig op pga. Du synes et mærke olie er bedre end hvad flertallet af personer synes i en test. Vorherre bevares, er godt nok en dyster tid vi lever i!

  • #29   23. okt 2015 Hvilken test, hvordan testede man olien for at konkludere at Liqui moly er den bedste ??

  • #30   23. okt 2015 smiley
    Mirza, for din egen skyld så glem ham! Internet trolls bliver mere og mere udbredte smiley


  • #31   23. okt 2015 Royal purple! søg på YouTube, det virker !
    castrol eller patronas, pjeler jeg at køre med, og det virker.

    ville ikke selv køre med Shell olie, men som andre skriver, sker der nok ikke noget ved det smiley


  • #32   23. okt 2015 Det er squ lige meget hvad det hedder, bare det overholder specs, vi snakker gadebiler.
    Min gamle starlet var en orginal 90hk motor, der laver 412hk, den kører på det billige semisyntetisk olie fra thansen.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #33   23. okt 2015 412 hk hehe tror du selv på det

  • #34   23. okt 2015 Original poster: jeg har efterfyldt med Shell Helix på min 33 i mange år, fin olie. Er dog fornylig gået over til Agip efter anbefaling fra en Alfa mekaniker. Men i sidste ende er det nok hip som hap.

    En bruger længere oppe nævner også Royal Purple. Det kan jeg også varmt anbefale, bruger det selv på brumbassen. Det er dog forholdsvist dyrt, og måske lidt overkill på en JTS'er.


  • #36   23. okt 2015 min M5 kører med Castrol edge professional TWS 10/60 som foreskrevet fra fabrikken , skulle engang lave olieskifte på min gamle e36 coupe 320i , der på det tidspunkt "kun" havde gået ca 250000 km , der blev smidt 10/60 olie på, det skal jeg hilse og sige det endte IKKE særlig sporty haha ... Da bilen blev varm begyndte den at klapre helt vildt , den lange tekniske forklaring skal jeg ikke gøre mig klog på , men skiftede til det foreskrevet i manualen , og så forsvandt "larmen"

    Den har nu til dato gået lige knap 400000 km uden problemer . Bilen kører desuden stadig med original kobling...


  • #37   23. okt 2015 Morten D, nu skriver du selv man skal holde sig til fabrikantens anbefaling... 10W60 er netop hvad Alfa anbefaler til JTS'erne smiley

  • #39   24. okt 2015 Det er jo sådan set sandt om alle motorer at de bør være ordentligt varme inden de trykkes af, at nogle kan være mindre følsomme herfor skyldes større interne tolerencer i motoren, og dermed også lavere ydelse. Man ville jo f.eks. heller ikke fyre en Formel 1 motor af før den var gennemvarm - den kan faktisk slet ikke tørne rundt når den er kold. Men det gør den vel ikke til en dårlig motor?

    For sin størrelse er Alfas 2,0 JTS en højtydende motor. Der er ikke mange 2 liters sugemotorer fra samme tid der yder over 165 hk originalt. De er, som altid har kendetegnet Alfa, designet med performance og køredynamik for øje. Så skulle da nok mene at de, om nogen, er berettiget en -60 olie smiley

    At det så måske kan koste lidt på pålideligheden er jo så noget man må tage med. Men vil man have en fornuftig hverdagsbil, der starter hver gang man skal køre de 700 meter hen til Netto, så bør man da også købe en Toyota Corolla istedet. Så skal man dog til gengæld heller ikke forvente samme dynamik smiley

    For nu at vende tilbag til Formel 1 - uden sammenligning i øvrigt, blot for at illustrere - så ville en sådan racer næppe heller være det mest praktiske køretøj til et sådant formål, men tør da godt vove den påstand, at dens motor alligevel er noget mere interessant end føromtalte Corollas.


  • #40   24. okt 2015 "Der er ikke mange 2 liters sugemotorer fra samme tid der yder over 165 hk originalt"

    Den lader vi lige stå lidt smiley


  • #41   24. okt 2015 Tager jeg da fejl, Mirza? smiley

  • #42   24. okt 2015 Rene L, ja det gør jeg faktisk.

  • #43   24. okt 2015 Godt skrevet 69Mach1.... smiley

    "For sin størrelse er Alfas 2,0 JTS en højtydende motor. Der er ikke mange 2 liters sugemotorer fra samme tid der yder over 165 hk originalt. De er, som altid har kendetegnet Alfa, designet med performance og køredynamik for øje. Så skulle da nok mene at de, om nogen, er berettiget en -60 olie

    At det så måske kan koste lidt på pålideligheden er jo så noget man må tage med. Men vil man have en fornuftig hverdagsbil, der starter hver gang man skal køre de 700 meter hen til Netto, så bør man da også købe en Toyota Corolla istedet. Så skal man dog til gengæld heller ikke forvente samme dynamik "


    Så ka' det vist ikke siges meget smukkere... smiley


  • #44   24. okt 2015 Hehe, tak smiley

    Er selv "bidt af slangen" smiley


  • #45   24. okt 2015 Forstår ikke man kan være stolt af de tal.. 165 hk på 2,0 sug... det er mine øjne direkte middelmådigt...

    I samme periode lavede honda 185hk på en 1,6 sug motor, og lidt senere 240hk på en 2,0 motor..

    2,0 med 165 hk det burde man lave på en SOHC motor og spare lidt brændstof


  • #46   24. okt 2015 Altså 1 = mange? smiley

    Vil nu ikke kalde det middelmådigt. Lavede Audi, VW, Mercedes, Toyota, Ford, Volvo, Kia, Opel og hvad folk nu ellers kører i noget der kunne være med?


  • #47   24. okt 2015 ALLE Honda DOHC motorer fra efter 90erne har flere hk pr liter end den alfa, så nej ikke kun en, men det bliver en lang tråd hvis jeg skal nævne alle...

    Jeg kan rigtig godt lide Alfa, og Alfaer er gode pga deres køreegenskaber og design, men ikke pga motorer.. 165hk i 2,0 er virkelig ikke noget at prale af, det ville svare til at jeg pralede af kabinen i en Civic... Det er ikke det som gør den bil god..

    Bare det at de bruger 2 tændrør pr. cylinder i håb om at blot 1 antænder bevidner at de ikke er ret gode på motorfronten, desværre..


  • #48   24. okt 2015 Bare det at de bruger 2 tændrør pr. cylinder i håb om at blot 1 antænder bevidner at de ikke er ret gode på motorfronten, desværre..

    Er der ikke noget med, det tænder lidt forskudt


  • #49   24. okt 2015 Pas, men det kan ikke være ret godt når an kun laver 82hk/liter...

  • #50   24. okt 2015 Tror ikke det er et forsøg på mere effekt, men derimod emmision

  • #52   24. okt 2015 Der er ikke 2 tændrør pr. cyl. på en JTS'er... smiley

  • #53   25. okt 2015 Dvs., ifølge dig Mirza, så er der stort set ikke andre end Honda der kan "prale" af deres motorer? smiley

  • #54   25. okt 2015 Der er ikke ret mange i det segment nej... Men en Toyota Carina 2,0 GTi fra 94 laver også 158hk.. En Corolla 1,6 GT-Z laver 165hk på en 1,6... De fleste Ferrari'er Porsche'er osv er dog over 100hk/l..

    Men du kan forhåbentlig godt høre at 82,5hk/l vs 120hk/l ikke er noget at prale af...


  • #55   25. okt 2015 Kommer jo an på hvad motoren er lavet til. Ferrari og Porsche er trods alt i en noget anden liga, og vel ikke direkte sammenlignelige med en 4 dørs sedan?

    Og den GT-Z du refererer til var med tryk, jeg snakker som nævnt om sugemotorer.

    Når man ser hvad de fleste øvrige mærker får ud af deres 2,0 eller lignende motorer, så synes jeg dog Alfa kan være ganske stolte.


  • #56   25. okt 2015 Min fejl, men Carina'en er ren sug, og mere familiebil end det bliver det ikke, så hvis det er det man skal sammenligne en Alfa med okay...

    Er dog helt enig meddet at hver motor tjener sit formål, men formålet med en Alfa 2,0 DOHC motor er forhåbentlig ikke at den skal have få hk..

    En Civic 1,5iLS har 114hk, hvilket ca svarer til en liter effekt som Alfa'en, men det er en SOHC motor som kører med 12 ventiler i praksis og kører 20km/l.. Når de laver en DOHC motor så har den lige pludselig 50% hk mere end Alfa'en, det er da ikke noget at være stolt af synes jeg, men sådan er vi forskellige smiley


  • #58   25. okt 2015 Det kan den skam også sagtens, hvis den bliver behandlet ordentligt.

  • #60   25. okt 2015 De fleste af de ting du nævner der er jo ikke andet end almindelig fornuftig pleje af sin bil, hvis man går lidt op i den.

    Indrømmet det ikke er det bedste udspil fra Milaneserne, men mange af de havarier man hører om skyldes altså forkert / manglende pleje.


  • #62   25. okt 2015 Haha smiley Jeg har også et godt øje til den. Men udvikler de ikke en helt ny motor til den?

    Synes nu godt man kan forvente af en kundegruppe af et bestemt mærke, at de går ekstra op i bilen. Læste engang en undersøgelse af hvor meget ejere af forskellige bilmærker går op i deres biler, og der lå Alfa nr. 1. Uden at fornærme nogen synes jeg godt man kan sige, at man må gå ud fra at der er flere Toyotaejere end Alfaejere der "bare skal have et fornuftigt transportmiddel".


  • #64   25. okt 2015 Det er nok en stor del af problemet, ja smiley

    Hehe ja afskrivning, den kan man altid regne med på Alfa'er smiley


  • #65   25. okt 2015 Alle biler skal jo "plejes" i større eller mindre omfang smiley men nogle er bestemt bedre til ikke at blive serviceret end andre .

    Min gamle e36 coupe kan man ikke slå ihjæl , har haft den siden den havde gået 110000 km , nu har den så knap gået 400000 , og den har stortset aldrig fået noget kærlighed , den har kun ladt mig i stikken 2 gange på 12 år , den ene gang et baghjuls leje der brækkede sig , og den anden gang var det et dødt batteri .. den har fået skiftet olie 6 gange på de 12 år , og den ene gang havde den gået 59000 km siden sidste olieslkifte (normalt får den skiftet ved ca 40-50000 km) , og den kværn kører bare , og den får kniven fra kold HVER vinter smiley Stadig original kværn/gearkasse OG KOBLING er original stadig , det fordelen ved at have en bil der ikke kan trække skindet af en kold kop cacao (150 heste) ( så her kan man også snakke om af 75 heste pr liter er lidt tamt ) smiley


  • #66   25. okt 2015 Sådan..!

  • #67   27. okt 2015 En 10W-60 er en helårs olie, så den skifter du til de almindelige terminer - det var 20.000 km eller 1 gang om året på min 156 2,0TS.
    Shell er en OK olie, men du skal se efter, at den har den rigtige kode, den står i instruktionsbogen og på bagsiden af oliedunken.
    Alfa anbefaler Selenia 10W-40 20 K eller Selenia Racing 10W-60


  • #68   27. okt 2015 Shell Helix olien er købt, leveret og hældt på...
    Så må vi jo bare se.. Og mon ikke "lortet" dur, selvom det ikke er fra Castrol smiley


  • #69   29. dec 2015 Lige en lille update.... smiley

    Jeg blev faktisk ikke særlig tilfreds med Shell 10w60-olien... smiley

    Olieforbruget var temmelig højt, så det var ikke toppen...

    Så kiggede jeg lige hva' jeg ellers havde stående på hylden, og fik øje på noget Statoil PRO 10w40 Semisyntetisk jeg tidligere har brugt på min Land Rover V8.

    På med et nyt filter og 4,4 liter Statoil Pro...
    Det dur bare smiley God motorlyd og stort set intet olie-forbrug... smiley


  • #70   29. dec 2015 Jeg lavede olieskift med 10w-60, godt nok fra biltema, men er tilfreds indtil videre!
    Har hjulpet på koldstarter og motoren lyder godt, olie forbruget kan jeg ikke bedømme endnu da det er et par dage siden jeg skiftede.


Kommentér på:
Tid for olieskift med 10w-60

Annonce