{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

Køb af brugt bil ! {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har lavet en "lille" liste af forskellige tjek punkter og ville høre om der er noget jeg skulle tilføje eller ændre.

Evt ville jeg høre om der er nogle små "nifty" tricks jeg kan bruge eller noget bestemt værktøj jeg kunne tage med som jeg evt skal bruge ?

I dette tilfælde handler det om Passat fra 97.

Her er min liste.. håber i kan lide den smiley

Privat og brugtvogns tjek liste og tjek liste før bilsyn.



Gennemgang af bilen.

Det aller første man du gør er at tjekke bilens stel nr eller nummerplade. Her på kan du se syns reporter og gæld, samt andet teknisk information om bilen, du skal dog tage forbehold at biler før 2001 kan være pantsat.
Under syns reporter kan du se alle detaljer der er om bilen og div synsreporter gennem årne, hvilket danner et moget godt over blik over bilens stand og hvordan den er blevet behandlet. Evt spørg sælger om han har kendskab til bilen og hvorfor de sælger.
Det skader ikke at spørge!

1. Er bilen Pænt vedligeholdt indvendigt og udvendigt ?
(små) buler, ridser i lakeringen, farveforskel. Samt ødelagt og slidt interiør og beskidt beklædning.

2. Er det en ryger eller ikke ryger bil ?
Kig måtter, askebæger og sæder igennem grundigt specielt under og imellem sæder, evt i vinduslister.

3. Er ruden fri for ridser, stenslag og revner ?
Store revner og ridser i synsfeltet mindsker udsigten og er ulovligt, ruden skal derfor udskiftes.

4. Er forlygter, blinklys, baglygter intakte eller falmet i farven?
Rustne paraboler samt falmet lygter og blinklys kan ændre lysmængde og position på lygter derfor skal de udskiftes.

5. Virker alle lys som de hensigtsmæssigt skal ?
Virker forlygter, bremselys og blinklyset som de skal. Blinklys skal blinke mellem 60-120 gange i minuttet.

6. Kan døre, motorhjelm og bagklap lukkes og låses efter uden det store besvær ?
Hvis ikke kan bilen evt være tidligere beskadig eller været udsat for et trafik uheld.

7. Er bilen udstyret med partikelfilter ?
Hvis ikke, kan det have indflydelse på årlig ejerafgift samt kørsel i udlandet.

8. Er dækkene slidt ensartet ?
Profildybden skal mindst være 1,6mm for at være lovlig. Dækkene bør dog udskiftes, når dybden er nede på omkring de 3mm.
Husk også at kontrollere reservehjulet i bilens bagagerum.

9. Sidder udstødningen fast og er den tæt ?
Hvis udstødningen sidder løst og ikke er tæt skal den evt udskiftes eller laves da bilens max forureningstal ikke må oversigtes.

10. Er der olie spild fra motor eller gearkasse ?
Kontroller oliestand samt, køler og bremsevæskestand ved kold motor. Er der for lidt, kan der være risiko for en alvorlig og dyr mangel.

11. Er bilen tæt ?
Vær opmærksom på fugtighed i bund og bagagerum - løft måtterne. Tjek også dette efter prøvekørelsen.

12. Rust ?
Er der synlige rusttæringer i karrosseriet, de bærende dele og i undervognen - Tjek også bagklap og dørpaneler for rust, kan skyldes utæthed.

13. Er der slør i rattet ?
Drej lidt fra side til side i rattet, se efter hvor hurtigt dækkene reagere i forhold til rattets bevægelse.



Sikkerhedsudstyr

1. Virker sikkerhedsselerne, og er de uden synlige beskadigelser ?

2. Sidder nakkestøtter fast, og er de ubeskadigede ?

3. Lyser nogle af advarsels lamperne ?



Prøvekørsel

1. Starter motor tilfredsstillende ?
Læg mærke til om motoren er varm, I værste tilfælde kan en varm motor dække over dårlig koldstart/mislyde ved koldstart.

2. Virker håndbremse og bremser som de hensigtsmæssigt skal ?
Bremser bilen skævt eller ustabil er der tale om fejl på bremser eller fejl i styretøj. Skævbremsning må max ligge på (20% foran og 30% bagpå) og skal derfor udskiftes.

3. Virker bilens instrumentbræt og kontrollamper ?

4. Virker diverse ekstra udstyr ?
El-ruder, centrallås, aircondition, soltag, sidespejle, bagrudevarmer, sædevarmer osv.

5. Er motoren fri for mislyde i tomgang og under kørsel?
Er der usædvanlige bankelyde, metalliske klapren og raslen. kan det tegne på fejl i motor ses som en større mangel omkostning, kan evt ikke bestå synsprøve.

6. Kan bilen køre lige ud på plan og lige vej ?

7. Virker koblingen under kørsel uden at ruske eller glide og uden mislyde ?

8. Kan der skifes gear uden problemer og mislyde ?

9. Virker bremserne, senest når bremsepedalen er trådt halvt nede ?

10. Er bilen stabil under opbremsning ?

11. Er bilen fri for rystelser ved hurtig og langsom kørsel ?

12. Virker varme og blæser, til forrude og bagrude ?





Automatgear !

1. skal skifte op og ned uden ryk- der må da godt forekomme et lille ryk ved skift fra n-eller p til d eller r -alt.

2. Dernæst skal den ikke løbe op i omdr. mellem gearskifte, da det kan tyde på en slidt converter.

3. Husk også at tjekke "kick-down", altså hvis i kører 80 i 5 gear, så træd pedalen i bund, og så skal den gå 1 gear eller 2 ned.

4. Det anbefales også at tjekke olien, hvis det er muligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af brugt bil !
  • #1   11. mar 2017 Ikke helt dårligt - jeg vil dog anbefale dig at læse den godt igennem inden du skal ud og prøve biler.

    LAD FOR GUDS SKYLD VÆRE med at tage den med i papirsform når du skal ud og prøve bil - så snart du begynder at snakke prisen ned ud fra en liste du så fint har lavet, så tror jeg at 100% af sælgerne beder dig om, pænt at smutte med det samme.


  • #2   11. mar 2017 Fin liste men, det er en bil fra 97, så du må forvente at ikke alle dine punkte kan krydses af.
    Når du køber en 20 år gammel bil må du forvente/påregne at noget ikke virker, tag helst en bil kyndig med ud og kigge.


  • #3   11. mar 2017 Sæt påfyldningslåget til olien løst på og se om den flyver af når motoren kører og om der kommer røg op. Syntes jeg er vigtigst smiley dog en fin liste ellers

  • #4   11. mar 2017 Brugt bil
    Jeg har spurgt FDM eller en mekaniker før jeg har godkendt en brugt bil,
    Så er man lidt mere sikker.
    Men den Honda Accord Sedan 2,0 Lifestyle aut. 4d. 2012
    Prøvede vi kun lidt fordi det skulle være lidt hurtigt hos nærmeste Toyota
    Men der er rigtig god
    købt i2014



  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.864
    #5   11. mar 2017 En passat fra 97?, spark på dækket og se om den kan starte, det er vel det. Men fin liste ellers, men som nævnt, ikke tage den med på papir

  • #6   11. mar 2017 Bedste test: ud og prøv at slå den ihjel med pedalen total i bund i 20 min med sving så hårde at den næsten går på 2 hjul. Lad den derefter stå 10 min i tomgang. Virker alt stadig efter dette så køber du. smiley
    Og så glemmer du den liste!


  • #7   11. mar 2017 Er det ikke en spand til 10k vi taler om her??
    kan lortet køre og er den med plader og syn, så er det vist fint smiley


Kommentér på:
Køb af brugt bil !

Annonce