{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.566 visninger | Oprettet:

HJÆLP jeg skal til syn! {{forumTopicSubject}}

Jeg købte fra nogle måneder siden en Renault Clio 2.0 RS fra 2000. Sjov lille ting, med 169 hk standard, og ca 200 i nuværende stand, da en af de tidligere ejere har monteret andre knastaksler, bananmanifold, anden udstødning, luftfilter og angiveligt også rodet med motorstyringen.

Da den ikke havde nogen katalysator, købte jeg denne: http://www.ebay.co.uk/itm/282402896973
som et kompromis imellem at det ikke skulle være for dyrt, den ikke skulle miste for meget ydelse, men stadig kunne gå igennem syn.

Sagen er dog den at den jo stadig går urent i tomgang qua knastakslerne, og den skyder stadig en anelse ud af udstødningen, hvilket jeg udleder må betyde at katalysatoren ikke er heelt så effektiv, som den bilen er født med.

Jeg bor 20 min nord for Aalborg - hvis der er nogen der kan anbefale en synshald indenfor en times kørsel, hvor den burde kunne gå igennem som den er, så skriv en PM.

Der foruden er tråden åben for diskussion om hvad der går, og hvad der ikke gør, en afvejning af mine chancer, vidensdeling om hvordan forurening måles til syn, og anekdoter om lignende situationer og gode råd. smiley


Kommentarer på:  HJÆLP jeg skal til syn!
  • #2   11. jun 2017 Du skulle have købt en 400 cellers kat..

  • #3   11. jun 2017 Få lavet bilen så den er lovlig da man skal overholde udledningen af co2.
    Jeg kan ikke forstå at man køber en bil der ikke er kat på.


  • #5   11. jun 2017 Hvis den kan overholde co målingen er det vel nok og hvis den er under 20% i effekt forøgelse. Som synsmand kan man ikke mærke om den har 170hk eller 200 hk da det ofte kun er en lille prøvetur i by der tages. Undgå applus og fdm da de ofte kommer fra den gamle skole sb


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.744
    #7   11. jun 2017 Henrik - 20% reglen gælder kun ved motorskifte. Tuning på den originale blok, krumtap og topstykke har ingen grænser. Sådan tolker jeg hvad der står i færdselsstyrelsens retningslinjer.

  • #9   11. jun 2017 Jeg går til syn med bilen og er der noget i vejen så bliver det ordnet til et omsyn
    men det er nu sjældent.


  • #10   11. jun 2017 Ellers prøv Dennis ved bilsynplus i Svenstrup. Han er ok og giver også lov vil at køre ekstra tur. Hvis nødvendigt


  • #11   12. jun 2017 Det har altid været afgiftspligtigt at øge effekten mere end 20% målt i DIN-hk.
    Den med at det kun skulle gælde ved motorombytning holder ikke. Så skal reglerne da være lavet meget om, og i givet fald næppe til bilisternes fordel?


  • #12   12. jun 2017 Ikke altid at tuning over 20% udløser ny afgift.

    Men husk lige, at alt tuning skal godkendes og synes før det er lovligt.


  • #13   12. jun 2017 Der står "konstruktive ændringer" på registreringsattesten

  • #14   12. jun 2017 At den skyder ud af udstødningen, kan også være et tegn på en utæthed et sted i systemet.
    Så ja, kør til en mekaniker når den er godt varm (4. gear på motorvej) og se om den overholder normen.
    Tuningen behøver du ikke være bekymret for, da det kun er motorkomponenter som blok, topstykke og evt. trykladning der ikke må pilles ved, uden evt. afgift, men knaster, banan osv. der må du trylle 100% ekstra ud af den, uden problemer, bare den stadig overholder støj og forureningen.


Kommentér på:
HJÆLP jeg skal til syn!

Annonce