{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Oliestand på motor
  • #2   8. feb 2019 Mellem min og max,,, ideelt, på max på vandret underlag, ved kold motor...mellem min/max er der typisk 1/2 liter

• #3   8. feb 2019 Bjarne undskyld, uden at komme til at få dig til at lyde for dum, oliepinden har et minimum, som olien ikke må komme under og et maksimum som er den største mængde olie du må fylde på.

Det kan ikke være svært at forstå at fordelen ved at olie standen er tætter på maksimum, gør at du kan køre flere kilometer før oliestanden når et minimum.

Ligger olie standen inden for disse to punkter er det fint.

Måske har jeg misforstået dit spørgsmål smiley

• #4   9. feb 2019 Hej Kia
    Spørger fordi jeg lige har købt en Mazda 2 1,3 fra 2011,som altid har holdt service ved Mazda,senest for 1500km siden og der er skiftet olie og filter,da jeg tjekker oliepinden står den mellem min og max,så der kan hældes en halv liter på før end den er på max,så er lidt nervøs for at den bruger olie eller Mazda kun har hældt op til midt oliepind

• #5   9. feb 2019 Den kan sagtens bruge en smule olie, men hvis du ikke selv har tjekket standen lige efter service, ved du jo ikke om de har fyldt for lidt på.

Hold løbende øje på oliestanden, det er den eneste måde du kan finde ud af om motoren bruger olie (uden at det er et reelt problem)

• #6   9. feb 2019 Mellem max og minimum på langt de fleste biler, er der 1 liter.
    Der kan meget nemt være "for lidt" olie på, efter et service eftersyn.
    Mange idag, fylder på efter fabrikantens foreskrifter uden overhovedet at trække oliepinden og kontrollere.
    Men på de fleste biler idag, så er den opgivne mængde langt fra altid nok, så du kan ikke være sikker på din bil rent faktisk bruger noget, men det kan nemt være for lidt påfyldt efter service, hvis data siger der skal 3.2 på f.eks, og der så rent faktisk skal være 3.75l på motoren.

På en 1.6 hdi fra peugeot, siger foreskrifterne der skal 3.75l på, vi fylder normalt mellem 3.9 og 4.1l på, før vi rammer et acceptabelt niveau, som er omkring max på oliepinden.

Men det er fingerprej, som man fanger hen af vejen på værkstedet, så håber da din lokale mazda dealer, har det på samme måde.

• #7   9. feb 2019 Jeg kan godt forstå hvorfor du stiller dit spørgsmålet. Fordi der står et sted, at det kan have katastrofale følger, hvis den sidste olie mangler.

Hold øje med din bil om den forbruger meget olie. Hvis den gør det, så synes jeg at du altid skal påfylde så den står på max. Hvis din bil ikke forbruger meget olie, som f. eks. 15.000KM mellem hver service, så synes jeg du skal holde den mellem min og max.

Hvis du har kæde og ikke tandrem, er det meget vigtigt at der altid er nok olie på. Motorer med kæde, forbruger også lidt mere olie end andre.

Hvis der skal nævnes ulemper ved at have olie på max hele tiden, så er det bl.a. at motor bliver hurtigt varm, fordi der skal pumpes mere igennem. Den anden ting er at du nemt kan risikere at påfylde for meget, hvilket vil skade din katalysator.

• #8   9. feb 2019 #6 så burde i checke jeres olie tæller, vores rammer altid plet ved 3.7/8 liter, de 4.1 liter er først når bundkaret er fixet

• #9   9. feb 2019 Hej
    Tusind tak for alle svarerne,til Morten S og Northlife fine svar Morten tror du har ret kan se at der er påfyldt 3,9liter incl filter/og hvis den er helt tom er det 4,2liter iflg manualen og ja de tjekker nok ikke,den skulle være født med kæde

• #10   10. feb 2019 #8 De bliver jævnligt kalibreret, men det har nu ikke noget med sagen at gøre.
    Den nye 1.5 HDi skal også have mere en oplyst, hvis den skal stå på max.

Kommentér på:
Oliestand på motor

Annonce