{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
969 visninger | Oprettet:

Lære at skrue? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg vil rigtig gerne lære at skrue på motorer og det der er omkring dem, men ved ikke hvordan jeg skal komme igang?

Tænker måden må være at købe en skrammelbunke og så bare learn by doing med hjælp fra YouTube osv.

Men hvor vil det være klogt at starte? Er det bil, knallert scooter eller hvad tænker i? Vil gerne udvikle det til selv at kunne skrue på bilen når noget går i stykker.

Er 20 så det er aldrig for sent at gå igang smiley




Kommentarer på:  Lære at skrue?
  • #1   8. apr Bil af ældre årgang, gerne en fra et større mærke som stadig er populær, da der er større chance for at finde brugbare guides på dem, end biler som få har hørt om smiley
    + Priser på dele er normalt også billigere af denne grund.
    Golf 3 er nok noget af det letteste at starte på, og stadig relativ populær, så der er masser af guides osv at finde smiley
    Jo nyere du finder, jo flere "problemer" kan der opstå som kræver tester


  • #2   8. apr Du vil ikke sige at det er lettere at starte med noget mindre end en bil når man som jeg ikke har mere erfaring end olieskift og den dur? Tanken var lige så meget at gå og pudse og polere på det kommende projekt men selvfølgelig også at skrue osv.?

  • #3   8. apr en eller anden spændende motor, hvis golf 3, så en vr6 feks. eller hvis golf 4, så en 1.8T. det er motorer som er nemme at skrue på. alt efter hvad du havde tænkt dig. du kunne jo total renovere motoren, med nye stempelringe, hone cylinder, ny knast, slibe ventilsæder. porte topstykke. de 2 motorer som jeg nævnte er ihvertfald motor som du kan finde alle dele til. og guides til på youtube, som er en god hjælp.

  • #4   8. apr Lyder som et lidt v
    oldsomt projekt, glemte måske at nævne jeg har nul erfaring udover at skifte olie og filter og den dur smiley


  • #5   8. apr Knallert kan du da sagtens starte med, men det hele er nærmest lært på en weekend.
    Bil er der masser der skal læres, og derved også en masse at tage fat på.
    Men hvad vil du lære?
    Opbygning af motor, generel vedligeholdelse, undervogn eller?

    Vr6 golf på dansk afgift er svær at komme i nærheden af for fornuftige penge, især til projekt, så det ville jeg aldrig anbefale til en der først skal lære det smiley


  • #6   8. apr Tag en Golf 2. ALLE reservedele fås og de er spotbillige i Tyskland eller på Ebay. Køb ikke et vrag, men én som allerede kan køre, ellers mister du hurtigt motivationen hvis du er nybegynder.

  • #7   8. apr Vælg en populær gammel vogn, hvor det er let at finde reservedele. Så er det også lettere at finde videoer på YouTube med netop din bil, hvis den er relativ populær. Desuden en god idé at se YouTube smiley

  • #8   8. apr Jamen generel vedligeholdelse og udskiftning af de gængse dele der går i stykker på en bil, og det er her Jeg tænker at det nok var godt at få en grundforståelse for motoren på en scooter som jo vil være simplere at starte på

  • #9   8. apr Du skriver jo du vil lærer at skrue...Tag evt på en produkthandel og køb en smadret motor for 500kr...Skil den ad og saml den igen 10 gange.

    Vil du lærer at pudse og polere så køb en ridset motorhjelm og puds den op?


  • #10   8. apr Du skal altså ikke være så nervøs for at skrue i en bil Kasper. Du kan sagtens starte med en bil og ikke en scooter.

  • #11   8. apr Lyder godt, ville i bare købe en der er klar til skrot men motoren egentlig virker, og så begynde at skifte tilfældige ting? smiley

  • #12   8. apr Ville ikke skifte, men skille ad og rense, samle igen og sætte mig ind i hvordan tingene virker...


    Desuden så lærer du ikke meget om biler ved at skrue i scooter, måske lidt om hvordan tromlebremser virker


  • #13   8. apr Behøver ikke være noget, der er klar til skrot. Jeg ville have mere glæde i det, hvis jeg rent faktisk kan bruge bilen efter jeg har lavet noget på den, men det er jo op til dig. Kan endda være du kan tjene lidt penge på at fikse nogle skavanker på en bil og videresælge den smiley

  • #14   8. apr Det er også derhenne af jeg gerne ville ende. Men i har nok ret i jeg bare bør kaste mig ud i det smiley

  • #16   8. apr Du kan jo også altid spørge om hjælp herinde og YouTube er også altid en god hjælp. Det er bare med at komme igang smiley

  • #17   8. apr Vil prøve og gå videre med det smiley

  • #18   8. apr Men pas på med at kaste dig over alt for meget på en gang. Bare tag den med ro og hyg dig med det jo smiley

  • #19   8. apr Hold dig væk fra Golf 3.
    De er allesammen rådne af rust.

    Golf 4, det er vejen frem.
    Billige at købe, billige i dele og nemme at skrue på.
    Men forvent at du får noget gennemkneppet lort og at det vil koste dig en formue at skrue på lortet, fordi der er så meget der er misligholdt.
    Jeg er selv startet ud med en masse knallerter, så et par MCere og så en Golf 3, samt nogle andre biler.
    Golf 3 er nem at skrue på, men allerede for 10 år siden, hvor jeg solgte min, der var de begyndt på at ruste helt vildt.

    Ellers så er en Seat Ibiza også en god mulighed.

    Og ja, YouTube kan være virkelig god, men der er også en fandens masse ubrugeligt lort, med folk der bare snakker lidt løst om et eller andet.
    Jeg bruger YouTube, hvis jeg skal igang med noget som jeg ved kan være lidt besværligt eller hvis jeg forudser komplikationer.

    Sidste problem var med en turbo, som lavede alt for lidt tryk.
    Alle jeg kendte sagde "ny turbo". Men den ville koste 3500kr og så skulle jeg også skifte den.
    Så jeg så 5-10 timers YouTube videoer, fordelt over en måneds tid og købt en vakumhåndpumpe med manometer og gik igang med at fejlsøge.
    Jeg fandt så en defekt vakumpumpe og en defekt vakumklokke ( lille metalhus, som trækker i en arm, som så ændre turbotryk )
    2500 for vakumpumpe og 400 for vakumklokke.
    Så virkede min turbo igen.

    Den anden løsning, som andre ville have mig ud i, ville have kostet mig 3500 for en turbo + 2500 for en vakumpumpe.


  • #20   8. apr Tror gerne på at det koster langt mere end man regner med og håber på smiley

  • #21   8. apr Undgå rust...
    Det er helt sikkert det bedste råd, som jeg kan give dig.
    Køb hellere en meget nyere bil, som så har kørt jorden rundt en masse gange, hvis du så kan få en der er så ny, så du kan undgå rust.
    Det er ikke svært at lære at skifte styrekugler osv.
    Rustarbejde, det er sgu noget lort, at kaste sig ud i, hvis man ikke ved hvad man laver.


  • #22   8. apr Det tror jeg gerne..
    Ville egentlig helst købe en så billig bil som overhovedet muligt, så jeg kan skille ad og samle igen som det passer mig, og ikke skal bruges til hverdag.


  • #23   8. apr Du skal nok også lige tænke over hvor meget værktøj du har til rådighed?

    Dit 1/4" topnøglesæt du fik af farmor i julegave for 5år siden rækker ikke langt smiley


  • #24   8. apr Kan låne langt det meste af familie så ingen problem der smiley

  • #25   9. apr Køb en gammel bil som ikke har været serviceret gennem LANG tid. Den skal dog kunne synes - især må der ikke være rust i den for ellers bliver det op af bakke.

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 32 Svar: 2.495
    #26   9. apr lær at svejse i tyndnplade og få dig et co2 svejseværk noget værktøj et godt sted at stå med varme og godt gulv så har du et godt udgangs punkt for at lære det

  • #27   9. apr Køb en sjov og billig gammel bil, evt se om du kan finde noget 84/85/86 årgange. de er eller kommer ned på kvart vægtafgift snart og er nemme at skrue på. lad være med at veteran registrer den hvis du vil køre hele året.

    Populære modeller fra de store mærker evt uden tryk eller for mange cylindre da det måske gør det mere kompliceret end nødvendigt.

    Golf 1 eller 2, Polo, Passat.
    Fiesta, Escort, Sierra.
    Renault 5
    Peugeot 105, 106

    Der er sikkert flere.

    Køb en der IKKE er rusten.
    Køb en der går godt i motoren.
    Tag til mekanikeren hvis ikke du lige selv kan få det løst, evt. spørg dem hvor du dummede dig.

    Når du har fundet ud af hvad du evt vil have, så find nogle grupper på facebook eller en klub. Der er ALTID rigtigt flinke og hjælpsomme folk som enten selv har haft problemet, har sjove reservedele til salg, gerne vil hjælpe.

    Begynd at se videor på youtube hvis ikke du allerede gør det.

    SOUP Classic Motoring
    Tavarish
    Roadkill
    Mighty car mods

    Der er sikkert mange flere.

    Begynd at læse build logs, du kan lære meget der. self kun hvis der er interesse for det. evt. her:
    http://retrorides.proboards.com/board/12/readers-rides

    Tag vildt mange billeder af noget inden du begynder at skille det ad. Jeg har været super glad for de gange jeg har skilt en tromlebremse ad lige at have et billede ved siden af så jeg kan se hvordan fjedre vente eller lignende.

    Køb en Haynes manuel til bilen.

    Lige de bedste råd jeg har smiley


  • #28   9. apr Tak for det gode svar smiley jeg har en bil jeg bruger til daglig og vil derfor ikke begynde at skille den ad uden at vide jeg kan få det samlet igen. Derfor vil jeg nok starte med at købe en skrot bil, og så skille ad og samle igen alt hvad der hedder bremser, undervogn motordele osv.

  • #29   9. apr Jeg ville nok ikke købe en skrot bil, køb en billig gammel bil du kan køre i nu hvis det skulle være, og så ligeså stille gå den igennem som den trænger til det eller lysten melder sig.

  • #30   9. apr Jeg vil sige du spilder din tid på en knallert hvis du allerede har bil. Selvfølgelig er der mange principper der har det samme formål men fremgangs måden er anderledes på en bil ofte. Knallert er fint at starte på hvis man er knægt og ikke har kørekørt endnu. Som andre siger, køb en gammel bil uden plader på du kan få for ingen penge. 1500-2000kr. En der kan starte. Golf 3-4 osv. Vigtigste er egentlig bare at det IKKE er en bil der skal kunne køre igen morgenen efter. Så vil du have meget mere selvtillid mht at splitte den ad og du vil ikke være ærgelig når du ødelægger noget. Og så husk at halvdelen af arbejdet i at skrue på bil ligger i at have det rigtige værktøj. Det er virkelig bare at kaste sig ud i det, og ikke være bange for at ødelægge noget. Alle der skruer har kvajet sig og ødelagt ting, så lærer man af det til en anden gang. Du kan ikke lære at skrue rigtigt ved bare at læse forums og se YouTube videoer. Så ved du måske en masse ting i teorien men du kan ikke føre tingene ud i praksis.

    https://www.youtube.com/user/EngineeringExplained/playlists er en god channel til at lære hvordan ting på en bil fungerer. Hvad funktion forskellige dele i motoren har f.eks. Der er ikke så meget "hands on", men han er god til at forklare ting.


  • #31   9. apr @Anders K det var præcis den tanke jeg havde, har man gjort det 1 gang på en skrotbunke er man jo også mere sikker på at kunne gøre det på sin dagligdagsbil en anden gang.

  • #32   10. apr Der er bare lige det i det, at køber du en skrot bil der ikke er til noget. Så er det rigtigt nemt at gå ud og skille et eller andet og så miste interessen for den (Biler skal sku også være sjove) og så har du en skrot bil stående du ikke rigtigt gider der nu er skilt ad.

    Så er det sku svært at være motiveret.


  • #33   10. apr Du bør nok finde en cirka 10 år gammel bil til 30.000kr.
    Det er en bil som man gider køre i og som man gider at eje i mere end et par måneder.
    Ellers, så er du ude i at det skal være en 5 år gammel mikrobil, som f.eks. Picanto eller Mii/Up/CitiGo.
    Så er det en bil der kan holde lidt tid og som ikke koster en formue i dele.


  • #34   10. apr "Du bør nok finde en cirka 10 år gammel bil til 30.000kr.
    Det er en bil som man gider køre i "

    Min bror har lige købt en Nysynet (jan. 2019) Ford Sierra 2,0Dohc til 9000kr.

    DET er en bil man gider kører i. Den er nem og billig at skrue i.


  • Halvdan
    VIP
    Halvdan Tilmeldt:
    feb 2014

    Følgere: 1 Svar: 3
    #35   12. apr Hold dig til N/A biler seriøst, køb en fransk bil med 1.6 16v motor de bruges i samtlige biler og alt sammen er noget billigt skrald som er til at leve med, noget Klubrally style, skrald den og få en griner ud af sølle' 120 ponyer i en 900kg bil.


  • #36   12. apr Lige nu kører jeg i en Renault Clio 2 fra 2007, 1,2 8v motor, denne har jeg haft de sidste 2 år. Problemet er bare at hvis jeg skiller den ad, og ikke lige kan få tingene samlet igen, så er det jo et problem hvis jeg står og skal bruge den dagen efter smiley

  • #37   12. apr En Civic fra slut 90'erne. De er simple lette at få dele til. (dog koster de lidt mere en VW) de er simpelt opbygget sålænge du gå efter en D serie motor. Hjulophæng er mere avanceret end Golf men de er meget lette at skrue på alligevel. Der er tons vis af gode video'er på YouTube.

  • #38   12. apr Nu hvor honda er nævnt, så er det også en fin mulighed, og Chris Fix er igang med en, og han kan om nogen forklare tingene så selv dem med ekstra kromosomer kan følge med smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=mQ2fJ_aM_T0
    +Han bruger alm værktøj, meget sjældent at han bruger noget dyrt og fancy udstyr, og hvis han gør, så har han ofte et fint alternativ


  • #39   13. apr #36
    Køb en knallert 45, som backup.
    Sommeren er alligevel på vej.


  • #40   14. apr Køb en Clio 2 , Så lærer du lidt om hvordan sådan en er skruet sammen og med lidt held kan du måske bruge nogle reservedele. De holder "desværre" prisen ret godt , ikke så tit nogle til 2000 kr til salg.


Kommentér på:
Lære at skrue?