{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.682 visninger | Oprettet:

Hvornår bruger i "S" i Aut gear? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg har min første aut dyt.
I den kan jeg trække den i Sport, hvor jeg godt kan mærke den køre gearene længere ud - Men jeg har faktisk indtryk af at den køre langsommere når jeg har den i S end i D? Er det en forkert opfattelse? Så hvis jeg vil ud og hygge mig føler jeg at jeg får mere ud af at have den i alm D - Så mit spørgsmål går egentlig bare på, hvornår trækker i jeres i S?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår bruger i "S" i Aut gear?
  • #1   16. apr 2019 Nu handler det om hvor i omdrejnings registret den har max HK og moment.
    Har min 3. bil med DSG og hvornår bruger jeg S?
    Ja det er næsten aldrigt faktisk, faktisk kun hvis man ender bag et langsomt kørende køretøj og skal lave en hurtig overhaling.
    Havde man væsentligt flere HK var det måske sjovt med sport, men i min med 150 HK er der ikke meget sjovt.


  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 14 Svar: 2.886
    #2   16. apr 2019 min gamle bmv e 36 var hurtigst i optræk i D hvor den skiftede tættere på momentet og ved lavere omd. Ved S kørte den max op i omd. Hvilket gav langsommere accelaration, men den støjede mere (Brian) smiley

  • #3   16. apr 2019 I min Bimmer bruger jeg S i byerne, hvor der er en del opbremsninger, så istedet for at bremse bruger jeg motorbremsen. Ellers kun hvis jeg føler at jeg skal have systemet renset lidt igennem på motorvejen

  • #4   16. apr 2019 Ved tung trailerkørsel
    Er S god
    På grund af den kører omdrejningerne længere ud, det ligger mindre pres på gearkassen i forhold til lavere nm
    Med venlig


  • #5   16. apr 2019 Jeg har aldrig prøvet at have min i S. Men jeg har dog paddle shift, som jeg bruger engang imellem til at geare ned, hvis jeg skal overhale hurtigt. Ellers kører jeg i eco mode via Drive Select til daglig.

  • #7   16. apr 2019 Der er heller ikke noget så sporty som at køre med campingvogn smiley

  • #9   16. apr 2019 Den lavede bare to spørgsmålstegn i stedet for den græder-af-grin emoji, jeg satte ind - jeg forstod dig udmærket smiley

  • #13   16. apr 2019 #12
    Jeg synes, at DSG er noget af det mest fantastiske at køre med. Jeg ville være ked af, hvis jeg skulle af med DSG. Men det skal jeg da så heldigvis heller ikke smiley


  • #14   16. apr 2019 Selv i S går bilens Skåne program ind og vælger det passende gear for dig, hvis du bliver ved for længe at køre i for lavt eller højt gear

  • #15   16. apr 2019 Synes at DSG er blevet overhalet af Kia/Hyundais DCT, men så er der jo resten af oplevelsen af bilen smiley Nu har VAG jo godt nok købt en masse licenser af Kia/Hyundai til at benytte Hyundais el/hybrid/brint teknologi, så måske man ser en DCT gearkasse i et vag produkt på et tidspunkt smiley

    Angående S bruger jeg det aldrig, synes det er irriterende at omdrejningerne ligger unødigt højt og gearkasserne er så hurtige i dag at det ikke er nødvendigt at holde omdrejningerne oppe smiley I Mustangen jeg kørte i lidt over en mdr her i foråret brugte jeg dog dragmode i lyskryds osv smiley Det var ret underholdende, men man kunne mærke gearskiftene og der var ikke den bløde overgang der normalt er smiley


  • #16   16. apr 2019 Hej
    Når f.eks. en given VAG skal Mules.
    Mvh Kp


  • #17   16. apr 2019 Jeg brugte S dagligt i min RS5. Speederen blev mere responsive, gearskifte føltes hurtigere og mere forudsigeligt (brugte dog paddles meget) og endelig åbnede S også op for udstødningen, så ville jeg have mere lyd, skulle den i S.

    Jeg brugte det meget, især når jeg ville have mere kontrol, og en skarpere bil.


  • #18   16. apr 2019 Min vælger selv S som standart men kan slå den over i W ved at trykke på knappen. Det en 5trins mercedes gearkasse.

  • #19   16. apr 2019 S på dsg ifm diesel er det rene spild. Har 241 hk på min 2.0 tdi (184’std). Det er alt for mange rpm til den, selvom den arbejder fint op til 4500rpm. At kunne komme af med hele skidtet uden spind ville give langt mere.

  • #20   17. apr 2019 Jeg er nu meget glad for S på min 2.0TSI med 357Hk og 500NM Specielt i forbindelse med overhalinger er det rart at få den op i omdrejninger inden man begynder overhalingen, så den ikke først skal til det når man trykker på gasen.



  • #21   17. apr 2019 Kan ikke sammenlignes, høje rpm er ikke optimalt på en diesel.

  • #22   17. apr 2019 De fleste dieselbiler yder nu også mest ved "høje" omdrejninger. I hvert fald så høje omdrejninger, som en diesel nu kører med.

  • #23   17. apr 2019 De fleste begynder at sænke ladetryk efter 3700 rpm ca. De har normalt moment tidligt og over en kortere skala, så bane biler bliver de aldrig. Man skal bare skifte gear i deres favør så går de fint.

  • #24   17. apr 2019 Hverken ladetryk eller moment er interessant i en hurtig overhaling. Det er effektkurven, der har betydning.

    Når det så er sagt, så er 3.700 RPM jo også ret højt for en dieselbil.


  • #25   18. apr 2019 Korrekt, men når den sænker ladetryk laver den ikke mere. Der efter falder effekt

  • #26   18. apr 2019 Under alle omstændigheder peaker effekten omkring 3.500-4.000 RPM for de fleste dieselbiler. Og det er et relativt højt omdrejningstal for en dieselbil - og derfor vil man også opnå en positiv effekt af at tvinge omdrejningerne højere op med S-funktionen.

    Jeg bruger ikke S eller tilsvarende i Drive Select, men det skyldes, at jeg ligger og kører som en morfar det meste af tiden.


  • #27   18. apr 2019 Min kan fint køre den ud til 4500rpm i D.

  • #28   18. apr 2019 Det er jo heller ikke det, det handler om. Det handler om, at den bliver i høje omdrejninger, så den tager direkte fat i stedet for at skulle geare ned, når man trykker på speederen. Der er ingen forskel, når speederen er trådt helt i bund.

  • #29   18. apr 2019 Min føles hurtigere fra 0-100 i D og 95% gas i starten. Den short shifter indtil 3 gear, og det passer momentet på 500nm fint.

  • #30   18. apr 2019 Føles hurtigere, men ER sikkert ikke hurtigere smiley

  • #31   18. apr 2019 Det er det bestemt, fordi i S trækker den 2. Gear ud til 5000rpm, der er power dykket for længst.

  • #32   18. apr 2019 Det handler ikke om at få skiftet gear på peaket. Det handler om at holde arealet under effektkurven størst (antaget at gearskift sker uendeligt hurtigt, hvilket naturligvis ikke er tilfældet i virkeligheden) under accelerationen. Det kan meget vel være tilfældet, hvis der skiftes ved 5.000 RPM.

  • #34   18. apr 2019 Kan ikke så vi er uenige på noget tidspunkt?, det er kun sundt med lidt debat

  • #36   21. apr 2019 Bay har ret..

    Arealet under effektkurven er det som er vigtigt.. hvis man skifter gear NÅR effekten peaker vil den føles hurtigere men er det næppe.


  • #37   21. apr 2019 Min Altea 2,0TDI/DSG 2005 med 170 HK/3600 rpm og 370 Nm/2600 rpm. (målt i standard mode på rullefelt til: 150 Hk/4150 rpm og 344 Nm/2350 rpm) er klart hurtigere i D end i S. Specielt ved mellem-acceleration fra 60-120 km/t er der noget at hente i D.
    Ved at vælge M, så den kører op til 4400 rpm, gennem gearene, synes jeg ikke giver yderligere skub i "raketten"


  • #38   21. apr 2019 Det er utroligt, så meget psykologi kan spille ind i forhold til, hvad man tror, der er hurtigst.

  • #39   21. apr 2019 Hvis Psykologien svigter kan man bare skifte gear, ren win-win

  • #40   21. apr 2019 Tror pokker at BAY ikke kommer frem i verden, hans Audi diesel har det samme hk som en Skoda 105 med elastikken dobbelt.. smiley

  • #41   21. apr 2019 Det er en 190'er, jeg har. Men der skal også nogle seriøse kræfter til at trække en tank på 1,8 ton...

  • #42   21. apr 2019 Jeg nupper dig anyday med 241hk 500nm i min Seat Leon på 1430kg.

  • #43   21. apr 2019 Ja især hvis du har din i D smiley Haha.

    Der findes utroligt mange biler på vejene, som er hurtigere end min. Ingen tvivl om det. Men jeg slår dig i komfort og plads til gengæld smiley


  • #44   21. apr 2019 Min prelude med 200hk har blot 211 NM.. den kan ikke trække skindet af en kop kakao hvis jeg skifter gear ved max moment.. men går alligevel 0-100 på 7,0 sek.. men det gør den kun hvis jeg skifter et kussehår inden begrænseren..

    Den føles tilgengæld HURTIGERE hvis jeg skifter 1000rpm før.. men er det ikk.. og det kan jeg skriver under på for der sidder en vbox racelogic fra min gamle racerbil i den... gad vide hvor mange herinde har foretaget en nøjagtig måling smiley


  • #45   21. apr 2019 Nu er der en anelse forskel på en NA benzin, og en Diesel.. jeg også faktisk en del mht. turbobenzin. Jeg har i hvert fald mærkbart dyk omkring 4200 rpm, så der giver ikke mening at foresætte. Normalt, ja det er bare typisk diesel.

  • #46   21. apr 2019 Har du et billede af din effekt/moment kurve ?

  • #47   21. apr 2019 Jep du får her første udgave af filen, køre på nr. 2 med lidt mere ladetryk. Dynomet feltet var ikke godt til at få alt moment med, se næste post over data log fra vejen.

    profilbillede
  • #48   21. apr 2019 Her er oversigten for os bilnørder. 500nm lidt over 2000rpm, 1.9 bar ladetryk ved 1500 rpm, 2bar derover og ud til 4000rpm hvor den langsomt falder. 84mg fuel når det går bedst. smiley

    profilbillede
  • #49   21. apr 2019 Hvor mange omdrejninger dykker den med ved et gearskifte fra 2. til 3. Og hvor mener du det er mest optimalt at skifte gear ?

  • #50   21. apr 2019 Før 4000 rpm, da Egt er meget høj over 4.

    Laver kun måling i 4. på vejen eller 5. på felt, men der er ret meget power mellem skift.


  • #51   22. apr 2019 Hvis du skifter lige edter max effekt og den falder med lad os sige 1100 rpm så lander du på 190hk og har dermed en gennemsnitlig effekt på ca. 215hk.. hvis du derimod skifter ved 440-4500 så vil du have en gennemsnitlig effekt på omkring 230hk..

    Men momentet falder drastisk og det er derfor det føles at den trækker dårligere.. men pga flere omdrejninger så laver du rent faktisk mere effekt.. og det er effekten der er afgørende for accelerationen.. spørg evt rullefeltmanden


  • #52   22. apr 2019 Er afprøvet med draggy, D er 0,2 sek hurtigere.

  • #53   22. apr 2019 Husk på at HK er en teoretisk beregnet effekt ud fra momentet. Diesler bliver aldrig bane biler, pga mangel på omdrejninger og smalt arbejdsområde. Man skruer ned for fuel og timing for at undgå at Egt stikker af, når det sker skal man skifte gear fordi effekten begrænses. Gælder kun diesel.

  • #54   22. apr 2019 At hk beregnes og ikke måles direkte gør det ikke mindre relevant. Det skyldes, at hk er en gennemsnitlig energimængde over en given tid. Man er derfor nødt til at måle energimængden (Nm) og tiden (indirekte RPM) for at komme frem til den. Men det er stadigt effekten, der flytter bilen.

    Det samme gælder jo i øvrigt med hastighed. Man kan heller ikke måle hastighed direkte. Her er man nødt til at måle en strækning over en given tid. Men vi er jo alle enige om, at hastighed ikke af den grund er irrelevant.


  • #55   22. apr 2019 Men i det her tilfælde er man nød til at sammenligne pære med pære, og æbler med æbler.

    Der er stor forskel på hvordan en diesel, og turbo benziner performer, og igen på en NA benziner ren opsætningsmæssigt. Når alt kommer til alt er det en fordel at opsætte motoren til her og fru DK kørsel, vi kan ikke alle sammen køre i det røde felt hele tiden.


  • #56   22. apr 2019 Hvis man snakker fuld pedal, drag, præstationer osv., kan man også sagtens sammenligne på tværs. Det var jo det, snakken havde drejet sig over på.

    Men i dagligdagen er det en helt anden sag. Havde jeg en Honda, ville jeg aldrig ryge i VTEC, og så vil den optimale effektudnyttelse være irrelevant for mig.

    I dagligdagen vil S også være hurtigst grundet det lavere gear, den vil placere sig i. Hvis vi skal holde os til det oprindelige spørgsmål...


  • #57   22. apr 2019 Som jeg skrev længere oppe, er det testet med dragy for et par mrd siden, og der var D 0.2 sek hurtigere til 10.

  • #58   22. apr 2019 Nu er det jo dig, der sammenligner pærer og bananer.

    Jeg vil tro, de 0,2 sek skyldes måleusikkerhed. Selv hvis det ikke gør, skrev jeg jo netop, at S vil være hurtigst i dagligdagen og altså IKKE i forbindelse med måling af præstationer ved fuld pedal osv.


  • #59   22. apr 2019 Det er muligt at dragy incl tilhørende udstyr vi spændte på fronten ikke er 100% præcist, men der blev laver flere målinger i både D og S, og S + Launch control. LC er fint hvis man leger med dæktryk osv, ellers går det op i røg. En ting kunne vi dog blive enige om uanset evt måleusikkerhed, at der var 0.2 sek mellem målingerne for D og S.

  • #60   22. apr 2019 Du forholder dig ikke til essensen. S har du gavn af, hvis du vil køre lidt hurtigere og mere sporty i dagligdagen uden du dog vil køre bilen til sit yderste. Det er det, funktionen er til for.

  • #61   22. apr 2019 Jeg kan i hvert fald ikke bruge S til en skid, da den ikke skifter gear ved speederslip osv. Bruger heller skiftepadler bag rattet hvis det endeligt er.

    Forholder mig til det jeg kan mærke og måle.


  • #62   22. apr 2019 Det er så fordi du vægter komfort og økonomi højere end fart i dagligdagen. Og det er også fair nok - det gør jeg også.

  • #63   22. apr 2019 Forståeligt nok når du køre skoda smiley

  • #64   22. apr 2019 Jeg kan egentlig godt lide Skoda, så jeg bryder mig ikke så meget om at bruge det som en slags skældsord. Men når det så er sagt, så er der da mere Skoda over en Seat Leon end en Audi A6, vil jeg mene smiley

  • fj
    fj Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 52
    #65   22. apr 2019 #63 Skoda eller Seat det er ét fedt?

  • #67   22. apr 2019 Sådan en Skoda A6 skal da have mere end 4 patter gør det dur..

  • #68   22. apr 2019 Vil nu alligevel stadigt hellere køre i en Skoda A6 end en Skoda Leon smiley

  • #69   22. apr 2019 Eller en Leon end en gammel A6 med for lidt patter.

  • #70   22. apr 2019 Er det ikke det ultimative selvmål at kalde en andens bil gammel, når man selv har en endnu ældre bil? smiley Hahahahaha!

Kommentér på:
Hvornår bruger i "S" i Aut gear?

Annonce