9.295 visninger
|
Oprettet:
Tesla batteri {{forumTopicSubject}}
Nogle der ved hvad det ca koster at få skiftet batterier på en tesla og hvor mange km de kan holde.har nemlig hørt det er sindssyg dyrt
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
Batterierne mister rigtig nok kapacitet når de bliver slidt, men flere datakilder for Model S viser at du skal over 250.000km for at kapaciteten kommer i nærheden af at komme under 90%, så det er faktisk ikke så meget det slides.
Men det afhænger meget af brugsmønster og specielt hvor meget du bruger supercharger.
Spørgsmålet er så hvor mange procent kapacitet du vil have tilbage før du ikke mener du kan bruge batteriet/bilen mere.
I stedet for at skifte batteriet kan man så vælge at sælge bilen da der nok skal være nogen der kan bruge en elbil med 80-90% kapacitet tilbage på batteriet.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 521 Emner: 216 Svar: 1.059
Jeg troede faktisk det var mere fordi man siger at batteriet udgør ca 30% af bilens værdi (læst engang på nettet).
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Men sådan er det jo også med andre biler. Min gamle RS5 kunne eksempelvis ikke opgraderes til at understøtte Apple CarPlay.
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 147 Svar: 141
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Bruger du kun supercharger og lader helt op og aflader langt ned, ja så mister du kapacitet hurtigt, Tesla har dig ubrugbar kapacitet indbygget for at undgå det værste i op og afladning og for at kunne give den lange garanti.
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 147 Svar: 141
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 147 Svar: 141
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Man kører jo heller ikke 30 km/l i en benzinbil med 2 tons på krogen.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 147 Svar: 141
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
Der kan man vælge den elbil man er interesseret i at vide noget om rækkevidden om.
Her efter vælge start punkt, slut punkt og evt. flere via punkter og så beregner den ruten og finder ud af hvor og hvor meget du skal lade (hvis ikke turen kan klares på én ladning).
I indstillinger kan man også vælge den hastighed man vil køre i procent af fartgrænsen, samt en maks fart, batteri stand ved start, samt ønsket batteristand ved opladning/ankomst, ændre vejr data, hvor mange kg ekstra last man har i bilen, hvor meget batteriet er slidt, og flere andre parametre.
Den har jeg leget meget med for tiden for at se hvordan forskellige elbiler vil passe til mine typiske kørselsbehov, samt til de ekstraordinære behov.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Det eneste jeg synes trækker ned, er at en Tesla er ret kedelig at køre, ift. prisen. Man kan få mange sjovere benzinbiler til samme pris. Og det, sammen med vores ændrede kørselsbehov, endte med at blive grunden til at jeg beholdte Audi'en, og ikke Tesla'en da vi gik ned til en bil.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Det afhænger vel også af hvad man definer som sjov og kedelig, hvis hurtigt optræk og bedre for miljøet er kedelig, jamen så er det meste sjover end Tesla.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
Jeg har nu haft flere biler der var hurtigere i optrækket end Tesla'en, men jeg synes dog heller ikke at 0-100 definerer om en bil er sjov eller ej.
Jeg kører ofte på nogle lækre, snoede bjergveje, hvor man rigtigt kan lege. Og der var Tesla'en bare ikke så sjov som andre biler jeg har ejet. Der er intet føling med bilen, det er svært at fornemme hvor tæt man er på grænsen. Og så er stabilitets kontrollen også ret underlig, det er som om den antager at man er på vej ud i noget lort, og vil forsøge at redde en, istedet for at give lidt snor til lidt leg (hvilket de fleste andre biler jeg har kørt sagtens har kunnet finde ud af). Og så er AWD systemet bestemt ikke designet til sportslig kørsel.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4394 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.081
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
https://www.youtube.com/watch?v=4lQPc9VXBzk
Kan iøvrigt godt li at du lige "liker" dig eget indlæg der Homer, Annanas i egen juice?
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Batteriet er en sammensætning af mindre moduler, (bygget op af celler), som kan skiftes efter behov. et modul til en model s består af ca 400 batterier i størrelsen 18650, (som sidder i mange lygter og powerbanks)
Garantien på batteriet er jo også omkring 8 år eller 190.000 km. synes jeg at have læst et sted.
Hos hyundai koster det ca 8000 at skifte ét modul i dere Kona electric . Dem sidder der vidst 10 af, så ca 80.000 for et komplet nyt batteri
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Sorry må have læst forkert, my bad
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Tesla battery management gør en del og lader man langsom så ofte det er muligt og kun til 80%, så kan de holder meget meget længe.
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Det kan være det har en effekt på at stort batteri, men på det lille bitte batteri i telefonen, er jeg ved at nå til et punkt hvor det faktisk bare er irriterende at sætte den til ladning i tide og utide.
Jeg bruger den naturligvis også en del til facebook og snapchat, der bruger en del strøm, men jeg synes kun kapaciteten falder.
I en bil, eksempelvis en kia e-niro, kan man sige af de 60% man så reelt set skulle bruge, som er svarer til 270 km, kan man da også komme et godt stykke for.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Men det samme sker ikke på eks. Nisan Leaf, så det afhænger altså også meget af hvilken elbil man køber.
Tesla er bare toppen af poppen for elbiler i 2019 sådan er det bare.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Nissan siger dog, at den nye leaf kan noget som de andre ikke kan.
Da jeg var oppe og prøvekøre den, spurgte jeg nemlig hvordan det forholder sig med bremserne. Isært VW GTE ejere skal skifte bremser for ofte, fordi de bliver brugt for lidt.
Jeg spurgte ikke ved kia og hyndai da vi var der, men Nissan fortæller at Leafen selv med mellemrum, sørger for at nedbremsning bliver foretaget med bremserne, så de ikke går til.
Leafen kørte fint.
Men jeg var ikke hooked på den, på samme måde som jeg var med en E-niro. Nu var den gamle leaf så populær på trods af hvor grim den var, så måske var mine forventnigner bare ekstremt høje
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Tror faktisk at Tesla var de første der implementerede det.
Den køre såmen fint nok, men hvis man skal køre langt og lade nogle gange så overheder batteriet og opladetiden bliver latterlig lang, hvor EV'er med aktiv køling kan æde strøm i et væk.
Men man skal også huske at den er billig... og så er man nød til at skære nogle hjørner
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Tak for det. Jeg vidste ikke de fleste andre gjorde det. Men det er da godt de gør. Så ved man da at man ikke skal skifte bremser hvert andet år
Jeg har heller ikke formue at gøre med, så en bil til den tid afhænger bestemt også af prisen, Men det er rigtigt, at man jo skal spare et sted. Jeg synes bare det er nogle lidt sære steder at spare. Nu er tesla jo ikke nyt, men hvor mange år har man ikke kunne styre den fra sin mobil? Vw, for den sags skyld også.
Det er tilsyneladende ikke gået op for de andre elbils producenter at telefoner er vores repirator i 2019.
Den nye E-soul, ser endelig ud til at have noget så man da kan bare en smule fra sin telefon.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
og Tesla har pioneret det hele, du kan køle eller varme bilen inden du kommer ud til den.
Du kan aktivere "Dog" mode så din hund ikke har det varmt.
Du har "camper mode" som gør det samme for dig hvis du skal overnatte i bilen
Og nu har man aktivere "sentry mode" der bruger bilens 360graders kamera'er som overvågning på bilen og optager hvis nogen kommer tæt på den eller forsøger at rode med den.
og listen er lang
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Jeg er dybt forelsket i alle de funktioner.
Jeg cykler for det meste, men de dage om vinteren hvor jeg bruger bilen, er der altid permafrost i bilen. Det tager jo dobbelt så langt tid at komme på arbejde. Og så er det iøvrigt jo, meget mere sikkert end de der ruder der er skrabet halv af for is. Jeg er SÅ klar til at skifte til EL når der er penge, og mulighed for at hægte anhænger på.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
nov 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Ved du om man kan få træk på Performance modellen også?
Det syntes jeg ikke man kan vælge i konfigurationen
nov 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Jeg vil nemlig gerne have en Performance... men træk er bare en must...
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
Men når man skal skifte bil næste gang, så skal man se på en elbil.
nov 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
For mit vedkommende kan det højst bliver den billigste Tesla til 375.000 og selv det er lige i overkanten i forhold til den relative korte rækkevidde. E-Niro tager 16 måneder om at blive leveret så det er no go.
Så ved ikke lige hvordan den lander, måske en plug in hybrid i nogle år indtil der er flere økonomiske modeller på markedet.
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 19 Emner: 12 Svar: 972
Ved du om man også kan få M3P- modellen i DK?
Mht. spoileren så ved jeg at norske Bjørn Nyland som er en af de største YouTubere inden for Tesla fik hans M3P uden spoileren monteret fra fabrikken, men selv fik den eftermonteret.
Først efter han havde fået monteret spoileren ændrede Tesla fartbegrænseren fra omkring 230km/t til 261km/t.
Så eftermontering af spoiler er ikke et problem og som jeg kunne forstå almindelig praksis selv på M3P.
Bremser og hjul er en anden sag, men personligt vil jeg foretrække 18" Aero hjul for komfortens skyld frem for store bremser og fælge.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
20" Performance-fælge
Performance-bremser
Kulfiberspoiler
Sænket affjedring
Aluminiumslegerede pedaler
Øget tophastighed fra 233 km/h til 261 km/h
Track Mode
og jeg syntes sq det er meget man får for de 30k
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
I know.. Men min økonomi tillader ikke en ny bil, og i særdeleshed ikke en tesla
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Nope, det har jeg heller ikke sagt jeg har råd til?
apr 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 509
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Jeg har ikke noget imod havregrød, men jeg vil helst ikke leve af det
Tesla batteri