{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
950 visninger | Oprettet:

Jørn P
Jørn P
Tilmeldt:
12. nov 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Sjov / interessant 4x4 eller wannabe {{forumTopicSubject}}

Hej med jer kloge bil-hoveder

Jeg går med tanken om at købe mig en 4x4 eller en der ligner.
Min egen ide er noget i retning af en RAV4 eller Forester fra 05 eller 06 på papegøjeplader nedvejet, så der også kan blive råd til brændstof. ?? Har ikke helt besluttet om det skal være diesel eller benzin, kørselsbehovet taler nok mest for benzin.
Jeg håber at kunne finde en nogenlunde driftsikker bil, så der ikke skal skrues hver weekend, mit budget er max. 50.000,-

Hvad siger I er det helt galt? Gode bud eller måske noget I vil sælge?

På forhånd tak for jeres svar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sjov / interessant 4x4 eller wannabe
  • #1   16. aug 2019 skal den bruges i terræn så ville jeg satse på en med reduktionsgear.. måske en ældre grand vitara og helt sikkert diesel..

  • Jørn P
    Jørn P Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   16. aug 2019 Hej Hanse

    Tak for svar.

    Tanken er ikke at den skal bruges til terræn, lidt tur på stranden men ikke noget vildt.


  • #3   17. aug 2019 hvorfor købe en traktor hvis den kun skal bruges til hverdags kørsel den bliver jo ikke mere økonomisk af 4x4.
    mine svigerforældre havde en Suzuki grand vitara den kunne lige klare de 10 km/l og det var endda diesel.


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 528
    #4   17. aug 2019 Hvis du kigger på forrester så skal du købe en benzin grand vitara kan godt køre 14 km/l som diesel og 11 som benzin, i grand vitara fra Ca 99-04 kan 4x4 slås fra

  • #5   17. aug 2019 #11
    11km/l i en benziner... den vil jeg godt se den Vitara.. smiley


  • Jørn P
    Jørn P Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #6   17. aug 2019 Bonderøv = traktor, har i mange år tænkt på at købe en, tænkte at det måske skulle være nu - sådan lidt for sjov. smiley

    I forhold til jeres bud / mening bør man så vælge en Vitara frem for en RAV4? Mere driftsikker eller ?


  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    sep 2018

    Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 528
    #7   17. aug 2019 Min kører 11 km/l ved landevejs kørsel det er en 2.0 benzin fra 2002

  • #8   17. aug 2019 ja ok min var den nye model.. den gik ikke langt hvis den kom op på 8km/l var det meget godt… med campingvogn sku man holde ved hver tank og fylde op... smiley smiley

  • #9   17. aug 2019 #6
    En Vitara er mere traktor (og rigtig 4x4) end en Rav4.
    Grand Vitara har reduktionsgear, det har en Rav4 ikke. En Rav4 er også en mindre bil, der heller ikke må trække så stor trailer.
    Komforten er omvendt noget bedre i en Rav4, det er brændstoføkonomien også.
    Jeg kender nogle stykker med ældre Grand Vitara, de kører ikke meget over 10 km/l med diesel udgaven.

    Jeg ville også kigge på Nissan X-trail og Land Rover Freelander.
    Jeg har selv en Freelander TD4 fra 02.

    Til dit behov(som du beskriver), ville jeg vælge efter højest komfort, ikke bedste terrænegenskaber, for til det behov, er de alle "overkill".





  • #10   18. aug 2019 En forrester er det eneste rigtige i dette sammenhæng

  • #11   18. aug 2019 Nu hvor du ikke skal bruge den i terræn, har du så tænkt over en mindre personbil bygget som pickup?
    En holden ute med en 4+ liters motor skulle nok kunne være sjov, og der er sku lidt 4x4 over dem, selvom de ikke er mega høje. Super fede pick up "trucks"
    Ellers er der jo også vauxhall der har lavet nogle utes med ret store motore.
    Og hvis du også kan undvære et kæmpe svin af en motor, kan en ældre vw caddy pickup også komme til at se ret lækker ud.


  • Jørn P
    Jørn P Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #12   18. aug 2019 @Søren, Tak for input vedr. pickup, tror jeg gemmer det gode forslag til et projekt en skønne dag.

    @Simon, LR Freelander er den driftsikker? Kender ikke LR så godt, havde engang en anden engelsk bil som man kunne skrue i konstant - alt andet end driftsikker. ??;)


  • #13   18. aug 2019 #12
    Ja, jeg er positivt overrasket over driftssikkerheden. Land Rover var i den periode ejet af BMW og TD4 motoren er også en BMW motor, så det er ikke en "rigtig engelsk" bil.

    Men overvejer du en Freelander, så kontroller VCU boks(boksen, der fordeler trækkraft mellem for- og bagaksel).
    Det er modellens store svaghed, hvis den låser, kan både IRD gearkasse og bagerste diff ødelægges(meget dyrt).
    Det er ikke et problem hvis den kontrolleres, men gå en stor bue udenom biler, hvor den enten er defekt eller biler, der er blevet konverteret til forhjulstræk(det bliver de kun, når skaden ER sket).


  • Jørn P
    Jørn P Tilmeldt:
    nov 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #14   23. aug 2019 Hej Alle

    Tak for jeres fine bud og interessante kommentarer.

    Min umiddelbare liste ser nu ud som følger i prioriteret rækkefølge
    Raw4
    Forrester
    Gran Vitara
    X-trail

    Lad jagten begynde smiley

    God weekend til alle.


Kommentér på:
Sjov / interessant 4x4 eller wannabe

Annonce