{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.592 visninger | Oprettet:

Jesper W
Jesper W
Tilmeldt:
6. jul 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Køb af brugt stationcar {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Skal have købt en brugt stationcar til 2 voksne og 2 børn. Den skal gerne holde 5-6 år minimum og køre omkring 15K om året.

Hvad er billigst at købe i det lange løb, reparationer taget in mente? Jeg synes det er lidt uoverskueligt at finde ud af hvad som holder bedst etc. Vil gerne bruge et sted mellem 40 - 60K på det. Overvejer diesel grundet kørselsøkonomien - vi kører ofte lange ture. Typiske biler der popper op i kategorien på Bilbasen er:

Kia Ceed
Renault Megane
Renault Clio
Seat Ibiza
Ford Focus

Mvh J


Kommentarer på:  Køb af brugt stationcar
  • #1   6. jul 2020 Der er ikke ét svar, men jeg har selv lige skiftet og kan bidrage med mine tanker.

    Hvis du handler i det prisleje, har bilen nogle år på bagen eller også har den kørt noget mere end gennemsnittet. Der vil nok være tale om en ca. 8 år gammel bil og den kan sagtens holde i mange år, men jeg vil tro, at den er relativt dyr at holde kørende i 6 år, da der efterhånden vil være en del sliddele, der hober sig op. Sådan har min erfaring i hvert fald været, og jeg skal ikke længere eje en hverdagsbil, der er mere end 10 år gammel.

    Nå, men jeg overordnet anbefale en Ford Focus eller en Opel Astra (hvis du kan få fingre i deres 1.6 CDTi og IKKE 1.7).


  • #2   6. jul 2020 kia ceed el en hyundai i30 er et rigtig godt bud og man får utrolig meget bil for pengene

  • #3   6. jul 2020 Fabia

  • #4   6. jul 2020 Diesel i den prisklasse så er det no go i Århus København osv osv pga nye regler fra 1 juli om ældre diesel biler
    Har Toyota avensis 1.8 og køre bare godt og vedr kvalitet er det bare kram og så er den sikkerheden selv Og køre du alm køre den 16,5 pr liter I snit uden morfar kørsel
    Har kæde og holder Du service gør den ikke problemer som visse tyske Bil mærker Med kæden .
    Fundet godt emne til dig https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-sol-stc-5d/4755059


  • #5   6. jul 2020 Jeg ville vælge en Ford Mondeo mk4,5 2.0tdci 140 eller 160 hk.
    Den er bedre skruet sammen, ruster mindre og noget mere solid end feks Focus.
    Den er dyrere i vægtafgift og kører måske lidt mindre pr liter MEN det er en meget stærk kombi.
    En flot 2011-2012 med end 200-250000km og fuld service bog var jeg ikke bange for og skulle meget gerne kunne fåes for dit budget.




  • #6   6. jul 2020 Og så har den isofix på bagsædet til barnesæde

  • Jesper W
    Jesper W Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   6. jul 2020 Det er lidt min udfordring at der altid er mange forskellige svar, men kan da se at der ikke er nogen der peger på Renault som et bud? smiley på overfladen ser det ellers ud til det er meget bil for pengene.

    Vi havde sat et filter på at bilen gerne skulle være fra 2012 eller nyere - og maks have kørt 175K. Men det er måske ikke nødvendigt?

    Vi bor godt nok i udkanten af Aarhus, men havde luret at det endnu er usikkert om Euro 5 bliver inkluderet + vi er sjældent i midtbyen.


  • #8   6. jul 2020 Det er nogle fornuftige filtre, synes jeg.

    I mine øjne skal du ikke lytte til alt det dieselhysteri. Lige nu bliver der kun skudt efter gamle dieselmotorer og varebiler.

    Du skal klart gå efter euronorm 5. Du kan nok ikke få euronorm 6 indenfor budget.

    Overvej om du har særlige ønsker. Jeg ville have seks gear, da jeg kører en del på motorvej. Det eliminerede en del biler, bl.a. alle Skoda'er indenfor mine kriterier.

    Jeg havde en Renault før, og det får jeg aldrig igen. Den var så uklogt skruet sammen, og der var for mange dumme fejl. Men du kan få meget bil for pengene, for der er vanvittigt mange til salg.


  • #9   6. jul 2020 Ingen har jo en facitliste, du må bare læse og lytte til hvad du selv tænker.
    Octavia 1.9 TDI går du heller ikke fejl af, motoren er skudsikker, er selv på min fjerde nu, de går så at sige aldrig i stykker.


  • #10   6. jul 2020 Overvejet at lease?

  • Jesper W
    Jesper W Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #11   7. jul 2020 Nej vi overvejer ikke leasing. Budgettet skyldes ikke pengemangel, bare at vi helst ikke vil bruge mere på det.

    Jeg tror jeg har snævret det ind til noget Ford og Scoda indtil videre, evt. Opel eller Toyota hvis jeg finder det til prisen. Hvad med Kia Ceed og Seat Ibiza? Har flere erfaring med det?


  • #12   7. jul 2020 Jeg tror, at du i det prisleje og med den alder på biler bliver bedst kørende i en velplejet bil, og så er mærke og model måske mindre vigtigt. Jeg ville gå efter en bil, som har overholdt alle services og som har en motor med et godt ry. Jeg kender ikke VAG's motorer, men der er nogle, som har fået en del kritik (måske er det før 2012). Det kræver lidt læsearbejde

  • #13   7. jul 2020 Avensis t25 har efterhånden nogle år på bagen, og om 5-6 år snakker vi en knap 20 år gammel bil. Så den vil jeg gå udenom. Dels er den ved at være gammel i konstruktionen, og bærearmene bag er en svaghed på dem. De kan findes på ebay ved nogen søgen, ellers forhandles de ved Toyota til en 12.000 kr eller sådan for et sæt plus montering

    Clio IV dci 1,5 har noget mindre plads, men sidder børnene ikke i bagudvendte autostole, og kan i klare det lille bagagerum er det en fornuftig bil. Motoren har generelt få fejl, og virker mindre følsom over for enkelte små ture end andre. Bilen er selvfølgelig billig konstrueret og bygget, men generelt virker det fint til du vil kunne have en af dem i 5-6 år.

    Vi skiftede for knap 2 år siden fra Avensis til clio, og savner da sommetider pladsen. Men ellers er vi fuldt tilfredse med skiftet

    Generelt kan man sige at med dit budget får du meget for pengene i franske biler, mens tyske skal have en del år mere på bagen for at ramme budget


  • #14   7. jul 2020 Helt ok. Tænkte bare det var nemt og forholdsvis billigt i dette tilfælde. Held og lykke med jagten.

  • Jesper W
    Jesper W Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #15   7. jul 2020 #12, Ok tak, jeg vil forsøge at kigge nærmere ind i motordelen.

    #13, Er det også stationcar modellen i skiftede til? Kan du huske hvad I gav og hvor langt den havde gået?

    #14, Tak for det og tak for input!


  • #16   7. jul 2020 Vi gav omkring 115.000 kr mener jeg med træk monteret, og var en stationcar fra 2014 som havde gået 66.000 km på daværende tidspunkt

    Captur skulle forresten have mindre bagagerum, men bedre benplads på bagsæderne.


  • #17   9. jul 2020 Fra 2012 er der mere styr på motorerne.

  • #18   9. jul 2020 Med 15.000 km om året hvorfor så ikke overveje en benzin ??

Kommentér på:
Køb af brugt stationcar

Annonce